Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Bränner man mer kcal ju snabbare man springer?

Registrerad: 2008-05-06

Hej.

Jag bara undrar om man bränner mer kcal om man spinger än om man går fort.
Är det någon skillnad på fettförbränningen vid högintensiv konditions träning och lågintensiv träning?

Tack för svar!

och juste. glömde fråga om man bränner man mer kcal ju snabbare man springer?  :P

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Vad tror du själv? Om vi tar ett liknande exempel: vilken bil förbrukar mest drivmedel av bil 1 som kör 70km/h och bil 2 som kör 140km/h? Svaret är ganska självklart.

men jag har hört från nån stans att man bränner så mkt kcal per km som man väger oavsett hur snabbt man springer

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Sundarenius skrev:

men jag har hört från nån stans att man bränner så mkt kcal per km som man väger oavsett hur snabbt man springer

'

har med din VO2max att göra.
Om din puls är väldigt hög bränner du mer än om du har låg puls när du springer..
Det är som cowboy sa. Ju fortare du springer ju mer bränner du.

Från: Västerbotten
Registrerad: 2004-06-24

NybZ skrev:

Sundarenius skrev:

'

har med din VO2max att göra.
Om din puls är väldigt hög bränner du mer än om du har låg puls när du springer..
Det är som cowboy sa. Ju fortare du springer ju mer bränner du.

Hejsan!
Detta torde vara endast en del av hela bilden.
Om man springer snabbt i 10 minuter så bränner man sannolikt mindre än om man springer sakta i en timma.

Sundarenieus: Tiden är också avgörande när det gäller optimerad förbränning.
      -Personligen satsar jag på att springa sakta men länge. Min erfarenhet säger mig att det är det allra bästa.
Att springa så pass sakta så att krafterna räcker under en lång tid, är det bästa, ialla fall för min del.

Ha det så bra du kan!

Senast redigerat av Kungavgotland (2008-05-06 20:40)

Men visst!
Om man springer långsamt i tio minuter så bränner man mindre än om man springer snabbt i tio minuter.
Allt enligt "bil-principen"

Från: Kalmar
Registrerad: 2004-04-07
Webbsida

Sundarenius skrev:

Låter det vettigt tycker du själv?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Madball skrev:

Sundarenius skrev:

Låter det vettigt tycker du själv?

Ja det gör det, eftersom det är per km och inte per tidsenhet. Men kroppen fungerar inte så linjärt. Verkningsgraden försämras ju snabbare man springer. Alltså förbränner man mer per km ju snabbare man springer och mycket mer per tidsenhet.

Ok, för att reda ut lite saker:
Ju högre intensitet desto högre förbränning (mer energi krävs alltså för att förflytta kroppen framåt).
Ju lägre intensitet desto lägre förbränning.

Däremot:
Ju högre intensitet, desto lägre fettförbränning procentuellt sett - eftersom kroppen inte kan använda enbart fett vid högre intensiteter, utan måste då börja använda kolhydrater.
Ju lägre intensitet, desto högre fettförbränning procentuellt sett.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-05-06 19:51)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

I ditt exempel med bilen tror jag du menade per tidsenhet medan trådskaparen menade per km. Oavsett vad så bränner ju en bil mer per km i 140 än i 70 så det stämmer ändå ;)

Jepp, viktigt att man tänker på tiden ja.

Registrerad: 2007-12-30

Om man tänker det per kilometer då?
Säg att du springer på 5 minuter, men går på tio.
Vad förbränner mest? Eftersom du håller på längre med promenaden alltså...

Löpning förbränner mer. Ca 30% om jag minns rätt (enligt studier).

Vårdarjäveln skrev:

Om man tänker det per kilometer då?
Säg att du springer på 5 minuter, men går på tio.
Vad förbränner mest? Eftersom du håller på längre med promenaden alltså...

Rent hypotetiskt antar jag.
Då torde språngmarschen bränna mer TROR jag. Mer glyco that is.

Registrerad: 2006-08-03

Som cybercowboy skrev så använder kroppen olika bränsle när du springer i olika intensitet. Så för optimal fettförbräning spring i lagom lungt tempo i minst en timme. Efter ungefär 1.30h har du tömt kroppens kolhyderat lager å går på mestadels fett, så lungt tempo upp mot 2-3h är det bästa.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Kan inte riktigt hålla med om det. Visst, kan du hålla på i 3h så kör hårt. Det viktiga är dock att du gör av med energi
Sett ur ett tidsperspektiv så gör du av med mer fett om du kan springa i ett högre tempo i 30 minuter, än om du joggar under samma tid.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Sett ur ett 24-timmarsperspektiv så bränner du mer fett desto högre intensitet du haft under aktivitet, förutsatt att aktiviteten varar under lika lång tid. Precis som Honn nämnde. För bäst fettförbränning under passet så ska man ligga på 65% av VO2-max (maximal syreupptagningsförmåga).

Senast redigerat av Englund (2008-05-07 04:24)

Registrerad: 2008-04-17

Ursäkta, men hur f** vet man om man ligger på 65% av VO2-max?
Ska man springa med fullt av elektroder på kroppen?
Är det då inte lättare att översätta det till puls, som man faktiskt kan mäta på ett praktiskt sätt.

Linx skrev:

Ursäkta, men hur f** vet man om man ligger på 65% av VO2-max?
Ska man springa med fullt av elektroder på kroppen?
Är det då inte lättare att översätta det till puls, som man faktiskt kan mäta på ett praktiskt sätt.

Man gör ett test, då vet man: http://www.topendsports.com/testing/tests/bruce.htm

Har för mig att det finns formler där man kan få skapliga översättningar från Vo2-max till motsvarande puls.

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Ibland undrar man om folk läst någon fysik alls i grundskolan..

Registrerad: 2008-01-28

Englund skrev:

För bäst fettförbränning under passet så ska man ligga på 65% av VO2-max (maximal syreupptagningsförmåga).

Hur tar man reda på sin VO2-max?

Strosaren skrev:

Englund skrev:

För bäst fettförbränning under passet så ska man ligga på 65% av VO2-max (maximal syreupptagningsförmåga).

Man läser tråden.

Registrerad: 2008-01-28

Cybercowboy skrev:

Strosaren skrev:

Englund skrev:

Man läser tråden.

Sorry, missade din länk. :(

Glömt sätta i linserna. Haha.

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

65% av VO2-max motsvarar ungefär 70% av maxpulsen.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB