Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Cykla.

Registrerad: 2007-06-11

Tycker ni att man kan dra ner på träningen av ben om man som jag cyklar 3-5 gånger i veckan c:a 30-40 min i högt tempo?

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Beror på vad du har för mål.
Vill du bli bra på att cykla, så visst! Vill du ha stora ben, så nej.

Jag är inte ute efter oxlår. Så du anser att man inte kan bygga benmuskler genom att cykla?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Bale skrev:

Jag är inte ute efter oxlår. Så du anser att man inte kan bygga benmuskler genom att cykla?

Om man har extremt lite benmassa kan man.

Bale skrev:

Har jag inte sagt... men något större än pjodda-ben lär du iaf inte få av att cykla. Kanske om man cyklar någon form av explosiv cykling, tex bmx-race.

Registrerad: 2006-03-15

Klart det går att bygga ben med att cykla, frågan är om det är det effektivaste sättet. Går nog långt mycket snabbare med styrketräning.

Registrerad: 2008-02-06

Se på cyklisterna som cyklar i velocydrom *stavning*
dem har maffiga ben, så de krävs snarare denna explosiva träning istället för lång distans

*väntar på att någon ska posta bild på den skäggiga saken som cyklar sånt*

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Vad är dina mål med din träning? Underlättare lite om man vet det.
Men cyckla är kul och så länge du tycker det är roligt så borde du fortsätta med det. :)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

TrainNgain skrev:

dem har maffiga ben, så de krävs snarare denna explosiva träning istället för lång distans

Jag går upp för min trappa ibland och har biffiga lår. Därför får man biffiga lår av att gå upp för trappor ;)

Men ja, kortdistanscyklister har mer nytta av styrketräning (som ger musklerna) än långdistanscyklister.

Registrerad: 2006-03-15

TrainNgain skrev:

De som cyklar velodrom tränar nog en hel del styrketräning =)

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Velodromarna cyklar väl typ bara ett varv också?

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Herr Oberst skrev:

Beror på vilken distans dom cyklar. Men det är inte många varv iaf :)

Herr Oberst skrev:

Finns lite allt möjligt.

Registrerad: 2007-10-24

De cyklister som kör sprintdistansen på velodrom (200m) kör otroligt mycket styrketräning i gymmet. Jämför med friidrottens sprinters så är nog träningen rätt lika. De som kör 4km, poänglopp och övriga längre distanser är cyklister som tränar som vanliga landsvägscyklister och många av dem tävlar framgångsrikt på landsvägen också. Att man kan bygga stora ben genom att cykla finns det bevis på men det krävs rätt gener och massa mil i sadeln, så vill man ha stora ben är nog gymmet att föredra.

Tycker inte du ska dra ner på benträning bara för att du cyklar ett par gånger i veckan om du hinner med både och. Utan att veta hur du cyklar kan jag ana att din cykelträning är ren konditionsträning. Vill du ha benmuskler av cykling får man allt köra mycket högintensivt och explosivt.

Jag är inte ute efter cykla på elitnivå eller få lår som Arnold. Jag tänker fortsätta med att träna ben på gymmet men inte lika mycket som förr. Tack för alla svar. Intressant..

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB