Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Förslag till tricepsövningar

Registrerad: 2008-01-24

Dr.Demento skrev:

Håller med om att isolerade trcepsövningar såsom pushdown och tricepsextentions sannolikt bryter ner mer muskler än vad de bygger upp på de flesta.
Tunga pressar har nog byggt 99% av alla tricepsmassa på de stora (odopade) killarna. Bänkpress, axelpress och dips är allt en växande pojke behöver tänka på för maximal tricepsutvecklig. Men det är jobbiga övningar så 99% kommer aldrig prioritera dem framför bekväm isolations övningnar man kan göra framför spegeln.

Mvh
/Dr.Demento

Men Tricepsext/Frenchpress då den tycker jag bygger bra massa har fått många cm med den övningen, vad tycker du om den? Men nu blir det dips för min del!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det har varit mycket snack om dips här och ibland låter det som att det är det enda man behöver. jag måste opponera mig här lite granna.
för att utveckla en muskel (speciellt som tricepen) optimalt så behöver man övningar som tar på alla tre muskler. dips gör väl inte detta?

som byggare så rekomenderar jag övningar som tar på alla huvuden. det behöver absolut inte vara en isolation på just ett huvud, men alla tre ska få jobba hårt innan passet är slut, annars blir ju något av dom underutvecklade, vilket leder till att man blir svagare, allt enligt kedjetänkandet.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Jag skulle inte heller köra enbart dips. Jag vill ha minst en övning som sätter mer press på triceps långa huvud t.ex. liggande extensioner runt huvudet.

Jo det blir allt en övning till och precis som du säger honn och zartok en extension av något slag troligtvis med nån hantel är trött på skivstång.

Registrerad: 2003-11-04

Hur kommer det sig att man ska göra liggande tricepsext. runt huvudet och inte mot pannan?

man kan nog köra mot pannan också, men man får en mer begränsad rörelse om jag tänker på rätt sätt nu. ju längre rörelse, desto mer stress utsätter man hela långa muskeln för, och det är bra, istället för att småjucka med något.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Oskiz skrev:

Hur kommer det sig att man ska göra liggande tricepsext. runt huvudet och inte mot pannan?

Läs och lär:

http://www.body.se/images/content/artiklar/komplett_tricepstraning_1.gif
http://www.body.se/images/content/artiklar/komplett_tricepstraning_2.gif
http://www.body.se/images/content/artiklar/komplett_tricepstraning_3.gif

ett riktigt riktigt bra faktablad för tricepsövningar må jag skriva. klassikern smalbänk har dom glömt bort, men förutom den så finns det mesta man behöver veta här.
dock så ställer jag mig frågande till mängden när jag snabbt bläddrar förbi. dryga 20 arbetsset är i överkant för en så pass liten muskelgrupp enligt mig ^^

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

zartok skrev:

dock så ställer jag mig frågande till mängden när jag snabbt bläddrar förbi. dryga 20 arbetsset är i överkant för en så pass liten muskelgrupp enligt mig ^^

Inget nybörjarupplägg direkt. Men har man tränat några år så kanske det behövs för vissa.

tja, på den sidan är vi överens ^^
så till er som läser det här och är lite gröna: träna inte den här mängden direkt. jag har gjort det när jag var grön. det gick sisådär =D

Vad svag jag känner mig när jag ser vikterna han tränar på :( men annars ett mycket bra faktablad!

Från: Löddeköpinge
Registrerad: 2004-09-20

zartok skrev:

ett riktigt riktigt bra faktablad för tricepsövningar må jag skriva. klassikern smalbänk har dom glömt bort, men förutom den så finns det mesta man behöver veta här.

Dom (jag) har nämnt smal bänk. Dock tar smalbänk alldeles för mycket på bröstet och axlar enligt mig för att vara vara en bra tricepsövning.
Jag har alltid kört mycket set, kör själv aldrig under 30 set triceps. Har fått riktigt hyfsade resultat i styrka och volymav rejäla setmängder.

Cybercowboy skrev:

zartok skrev:

Inget nybörjarupplägg direkt. Men har man tränat några år så kanske det behövs för vissa.

I slutet skriver jag lite om hur mindre avancerade och nybörjare skall träna.

Ander skrev:

Vad svag jag känner mig när jag ser vikterna han tränar på :( men annars ett mycket bra faktablad!

Ha ha! Helt normala träningsvkter faktiskt

Registrerad: 2008-05-06

Besök denna länk. http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=54 

där finnns många olika triceps övningar.  (och. bröst,biceps, axlar o.sv.)

Från: Brålanda
Registrerad: 2005-08-02

Arne: det där med normala vikter måste vi väl ändå påpeka att det är relativt va;-) 90kg liggande frenchpress, 68kg sittande, många av oss här på forumet gör knappt 10:or på dem vikterna i bänkpress!!!

Men visst är det ett bra och informativt faktablad! och säkerligen ger dina pass bra både styrke och volymökningar men som det påpekas, det är nog INGET för nybörjare eller ens semiseriösa tränande, X år i gymmet krävs nog för å palla detta skulle jag tro... och ha nytta av det framförallt:-)

Mvh Magnus Jonsson

Proac skrev:

Arne: det där med normala vikter måste vi väl ändå påpeka att det är relativt va;-) 90kg liggande frenchpress, 68kg sittande, många av oss här på forumet gör knappt 10:or på dem vikterna i bänkpress!!!

Men visst är det ett bra och informativt faktablad! och säkerligen ger dina pass bra både styrke och volymökningar men som det påpekas, det är nog INGET för nybörjare eller ens semiseriösa tränande, X år i gymmet krävs nog för å palla detta skulle jag tro... och ha nytta av det framförallt:-)

Mvh Magnus Jonsson

Som jag tidigare skrivit, läs i slutet av artikeln...... vad skriver jag där?

jag får be om ursäkt för att jag inte läst hela artikeln och därmed klankat lite på saker som inte har behövts klanka på, persson. entusiastisk som jag är så kollade jag övningar och även jag la märke till vikterna där. blir spännande och se vad man kan göra för vikter själv imorgon, för frenchpressen är en övning jag inte kört på år och dar! =)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

jag har gjort typ en trea på 75 i liggande extensioner... Arne är bra på att få en att känna sig svag! ;) och det är inget annat än positivt! :)

Jag tränar på 65kg som mest i tricepsext men har gjort 3x6 på 82,5kg i skivstångscurl på biceps borde det inte vara tvärtom? Eller har det med muskelfästen att göra kanske?

Herrejävlar vilka extensioner ni gör. Vad är det för gunga-gunga rörelser ni kör med? Kan ju inte vara strikta :D

Oskiz skrev:

Herrejävlar vilka extensioner ni gör. Vad är det för gunga-gunga rörelser ni kör med? Kan ju inte vara strikta :D

Vad menar du?

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Arne Persson skrev:

Oskiz skrev:

Vad menar du?

Han menar nog att vi ska köra mot pannan och se glada ut! ;)

Menar vikterna. Hur tunga extensioner kör ni egentligen?

Senast redigerat av Oskiz (2008-05-06 23:20)

Oskiz skrev:

Menar vikterna. Hur tunga extensioner kör ni egentligen?

Värmer på upptill 70 kg (10-15 reps). Tränar på 80-90 kg med stopp i bottenläget bakom nacken. Självklart strikta utan att tex häcken lyfter från bänken mm.

Senast redigerat av Arne Persson (2008-05-07 08:12)

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB