Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Träning efter diskbråcksoperation

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2005-12-22

Tänkte höra om någon här har opererat ländryggen för diskbråck?
Hur snabbt var ni tillbaka på gymmet igen och hur gick det för er?

Jag opererades i början av april och hade tänkt börja lite lätt på gymmet nu samt även börja simma igen. Tänkte höra mig för här så jag kanske undviker lite misstag som kanske andra har begått. Hur snabbt efter operationen började ni springa t.ex.? Jag vet att man ska vara försiktig men skulle vara kul att höra hur pass försiktig man måste vara och hur länge.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det här ska du ta med en sjukgymnast, absolut ingen annan. han tillsammans med din läkare kan komma fram till vad som är lämpligt för dig tillsammans med sjukgymnasten. det beror på storleken på operationen, hur gammal du är, hur bra det gått och en massa såna där saker är alla frågor som bara dom ska kunna svara på.

Jo men det är ändå intressant att höra från andras erfarenheter. Jag ska träffa sjukgymnasten imorgon för att få hans godkännande till att jag börjar på gymmet och med simningen.

Registrerad: 2007-08-20

zartok skrev:

det här ska du ta med en sjukgymnast, absolut ingen annan. han tillsammans med din läkare kan komma fram till vad som är lämpligt för dig tillsammans med sjukgymnasten. det beror på storleken på operationen, hur gammal du är, hur bra det gått och en massa såna där saker är alla frågor som bara dom ska kunna svara på.

+1

Mvh
/Dr.Demento

plussad av en doktor, jag är ärad =D

rikluz, andras erfarenheter är svåra att se också, då det säkert finns väldigt väldigt många olika operationer man kan utföra efter diskbråck, beroende på hur allvarlig skadan var. det är jag rätt så säker på. däremot så kan nog din sjukgymnast säga hur snabbt olika personer kommit igång efter just din operation, och det är nog bättre på så sätt att du även får en mer realistisk tidsplan, snarare än att du möjligen får falska förhoppningar.

Jo jag förstår att det är individuellt för alla hur snabbt det går.

Ska prata med sjukgymnasten imorgon om det och har bokat in tid med tränaren på torsdag för att gå igenom det som sjukgymnasten rekommenderar. På fredag ska jag utmana ödet och åka på dans. =)

Senast redigerat av Rikluz (2008-05-06 20:41)

ojdå, dans! då bör du värma upp, vi har alla sett hur det går till på alla dansprogram idag =)
lycka till hos gymnasten!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB