Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Hmm.. när jag räknar ut mitt kalori intag per dag så får jag det till ca 1300-1400kcal.
Jag har räknat ut normalintaget som ska vara ca 2400kcal, väger 85 och är 1,82cm lång.
Jag har inte ens börjat med min deff ännu, men är det ok att ligga på det intaget och få bra resultat när jag snart kommer igång med morgonprommisarna och löpningen, eller ska jag gå upp lite i intaget.
Har hört att man inte få ligga för lågt heller för då händer det inget.
Tacksam för feedback..
Du kommer inte hamna i något svältläge, that's fo sho. Däremot kan man säga att en diet/deff/bantning är en enda lång svält, så kroppen kommer dra ner förbränningen något - men något svältläge är det inte snack om.
1.3-1.4Mcal låter ganska lite. Risken finns att du går runt och är hungrig större delen av dygnet, samt att det kan vara svårt att få i sig alla mikronutrienter med en så "liten" kost.
Om vi nu tänker att jag vill bli större utan att lägga på mig en massa extrakg runt midjan. Bör jag då åka kcal per dag upp till ca 2400kcal som jag ska ligga på?
Sen undrar jag om jag nu ska "slimma" ner mig något, bör jag lägga in mellis under dagen för att förbränningen ska hålla i sig.
Finns mycket att läsa där ute men tyvärr är det inte en rak linje mellan alla påståenden och svar.
zacke25 skrev:
Om vi nu tänker att jag vill bli större utan att lägga på mig en massa extrakg runt midjan. Bör jag då åka kcal per dag upp till ca 2400kcal som jag ska ligga på?
Tolkar jag dig rätt att du vill bränna fett samtidigt som du ökar i muskelmassa? Om ja, så är det väldigt svårt att lyckas med. De som försöker sig på det brukar hamna i ett ingemansland där det ofta inte blir varken fettförlust eller nybildad muskelmassa.
Rådet är alltså att du fokuserar på en av dem och gör det helhjärtat, istället för att göra båda två halvhjärtat.
Sen undrar jag om jag nu ska "slimma" ner mig något, bör jag lägga in mellis under dagen för att förbränningen ska hålla i sig.
Samma sak gäller här: din förbränning går inte ner bara så där. Det är en gammal myt att fler mål mat ökar förbränningen. Om du äter 3000Kcal utspritt på 3 eller 6 måltider spelar ingen roll. Det finns något som heter TEF (Thermic Effect of Food) som i korta drag är hur mycket förbränningen ökar efter ett mål mat. Om du äter 3 stora mål, så får du 3 stora TEFs - äter du 6 mindre mål, så får du 6 mindre TEFs. Summan av dem blir alltså samma - alltså har vi krossat myten om att flera mål skulle vara bättre. För informationens skull så brukar TEF ligga på ca 10% av måltidens kaloriinnehåll.
Blev du nå klokare?
Är inte TEF redan medräknat i kaloriförteckningen?
Jo.
Däremot ger protoin 3.2 kcal och inte 4.1.
Absout.. tack för att du klargjorde det med måltiderna.
Hur är det då med själva intaget.
Vad jag själv förstår så ligger jag under det normala redan nu. Men för att öka i volym, hur mycket ska jag ligga över mitt normala på ca 2400kcal?
Tänkte bara så jag vet hur mycket jag ska proppa i mig.. :)
I Svea I skrev:
Däremot ger protoin 3.2 kcal och inte 4.1.
Hmm? Du menar att ytterligare energi går förlorad vid glukogenes eller?
zacke25 skrev:
Hur är det då med själva intaget.
Vad jag själv förstår så ligger jag under det normala redan nu. Men för att öka i volym, hur mycket ska jag ligga över mitt normala på ca 2400kcal?
Tänkte bara så jag vet hur mycket jag ska proppa i mig.. :)
Det får du prova dig fram till. Ju större överskott desto mer muskler MEN även desto mer fett. En viktuppgång på 0.25kg i veckan tycker jag själv är lagom, men det är svårt att pricka in en sån liten siffra, så de flesta brukar säga 0.5kg.
Allright..
Tack så mycket med att räta ut frågetecknen... är väl mest orolig för mitt låga kcal intag om dagen och vad en deff skulle innebära. Men det bör inte bli såna enorma påfrestningar om man jämför med de som går ner 1000kcal om dagen, beror ju på hur mycket man proppar i sig redan innan.
Thx
En vettig grej du kan/bör göra är att du käkar liiite mer kalorier de dagar du tränar. Lägg på ca 300-400Kcal i samband med träningen då energin behövs som bäst.
Thanks C-Cowboy för tipset!
Om du ska deffa, så tänk på att få i dig nog med protein, detta kan hjälpa dig att inte tappa muskelmassa. Ska du upp i vikt så kan du ju lägga på minst 500 Kcal om dagen
Senast redigerat av Jaosef (2008-05-07 22:30)