Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

ingen aptit men mkt träning??

Registrerad: 2008-03-24

Hej!

Nu är det såhär att jag har problem med att äta av olika anledningar. Jag kommer att gå till psykolog pga av dessa anledningar.
Jag har aldrig i hela mitt liv haft svårt att äta , tvärtom jag äter sjukt mkt var 3:e timme och hur dålig jag än kan ha mått har jag alltid ätit bra. Jag har på alla sätt försökt att äta så mkt jag kan med det går bara inte.

Sen i lördags har jag inte ätit bra. Jag åt frukost stor tallrik med pasta plus kassler+ ägg och grönsaker för jag hade match tidigt vid 9tiden. Ville stå  mig bra. Sedan efter matchen åt jag lite choklad, en big mac o co. sen inget mer.
I söndags åt 2 smörgåsar med leverpastej och gurka, 2 koppar te och 2 bananer. Igår åt jag en smörgås med sylt, drack 2 dl yoggi, en cheeseburgare ( som min vän tvinga ner mig) .

Jag VET att jag måste äta och jag går konstant hungrig men kan inte äta.

Jag ska åka och träna i en annan stad idag där träningsmängden kommer vara 5-6h/dan i 3 dagar. jag förstår att jag inte kan fortsätta såhär och fortsätter tvinga i mig mat så mkt jag kan. Jag förstår också att jag inte kommer att orka träna dessa dagar.  Dessutom nästa onsdag har jag Vo2 test..

nu till min fråga: hur länge kommer jag att kunna hålla ut med detta innan jag kollapsar helt??, jag är rädd att jag ska svimma på träningen.

Edit: Jag vill helst inte ha någon svar " skärp dig ÄT, osv.. utan frågan är hur länge detta håller? jag har gått ner från 72,5-70 sen lördags. Och vad som har hänt i kroppen??

/ spice

edit: VAD ska jag äta för att ändå försöka få i mig kolhydrater protein osv??.. Göra det bästa av det

Registrerad: 2006-08-28

När man tränar hårdare än man egentligen orkar, dvs lite lätt övertränad är det vanligt att man tappar matlusten. Drar du ned på träningen återkommer matlusten ganska snabbt. Man brukar tydligt se det efter långlopp där det bjuds på mat och alla har jobbigt att få i sig lite mat. Desto lägre blodsocker man får, dvs desto mer man tagit ut sig, desto svårare blir det att äta. Det man behöver göra är alltså att vila och äta saker som höjer blodsockret, så man kan äta mer, då kommer spiralen gå uppåt istället för nedåt. Fast nu fanns det även fler anledningar för dig.

Hur länge det fungerar är svårt att säga.  När du får för lite energi kommer tempot att successivt sjunka och sjunka och sjunka. Man blir trött, grinig och matt i kroppen. En självbevarensedrift som gör att man kan hålla sig på benen längre tid. Därför kan det fungera med en grov gissning någon till ett par veckor. Du verkar äta mindre än "normalt" vid överträning, där man kan klara ett par veckor, men med kraftig minskning av tempot och intensiteten vid träning. Tex kanske du om någon vecka inte förmår att springa mer, utan bara jogga och om ytterligare en vecka orkar du bara gå. Att svimma under träning är ovanligt, då är risken större i duschen efteråt. Skaderisken blir självklart stor. Återhämtningen innan man kan börja träna ordentligt blir också större.

Träningslägret kommer du troligen att klara, men testet om en vecka kommer inte gå bra. Du kommer inte att ha tillräckligt med energi i kroppen för att orka trycka på.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Du kommer antagligen gå in i väggen ganska snart om du tränar väldigt mycket och äter lite. Att du tappat 2.5kg på 2-3 dar beror till största del på minskat glykogen, vatten, tarminnehåll och liiite lite kroppsfett.

Det är liksom inget konstigt att man mår dåligt ibland, och det är inget du behöver skämmas över. Du har ju uppenbarligen tagit tag i problemen och det är första steget mot att rida ut stormen. Varför inte fokusera på det en tid framöver och lägga träningen i andra hand, tills dess att du kan äta ordentligt igen?

Ett tips är att du försöker dricka din föda iaf, det brukar vara bra då aptiten tryter. Yoghurt t.ex. rekomenderas.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Om du känner för att chansa lite, kan du ju alltid prova att försöka att inte käka nåt imorgon. Drick vatten, ingenting annat. Att tvinga sig själv till att äta mycket mindre än man vill brukar vara ett bra sätt att se till så att man längtar efter mat på. Men det finns ju alltid en viss risk att problemet sitter för djupt och du helt enkelt inte kan äta trots en dag av total fasta, och då har du ju bara förvärrat problematiken. En chansning, som sagt.

Annars hade jag satsat mina pengar på flytande föda. Mjölk, juice, smoothies, havredrycker om du kan osv. Drick det istället för vatten, 3 liter fetmjölk om dagen är 1800kcal och en ganska bra början, även om enbart flytande föda förmodligen lär göra din mage lite upprörd om du håller på för länge:/

Edit: Nu såg jag inte Ironwomans post när jag skrev, men biten om minskad aptit som symptom på överträning är också mycket viktig. Pinsamt att jag glömmer bort något sådant också, min träning har uppenbarligen varit för lätt det senaste halvåret:/

Senast redigerat av Lajne (2008-05-06 10:35)

Registrerad: 2006-08-28

spicegirl_17 skrev:

edit: VAD ska jag äta för att ändå försöka få i mig kolhydrater protein osv??.. Göra det bästa av det

Mängden kalorier är viktigast.

Risken är stor att du får för lite protein och därför bryter muskler. Men även om man får lite protein, men bra med kalorier kan man spara på musklerna. Du behöver kolhydrater och energi för att snabbt kunna äta igen. Därför skulle jag satsa på kolhydrater som du känner att du kan äta lätt. Då jag hamnar i sådan situation börjar jag med mat som är lätt för magen, bananer, kräm (med socker i) och mjölk, sött bröd (frukostbröd av bulldeg), risgrynsgröt. Sedan när man kommit över den första spärren, så man kan börja äta mer än halva portioner får man gå på tunga saker som pizza och glass..., det är bra att ha någon bredvid som pressar på (mamma "tvingade" mig en gång att ha 3 kulor i glassen istället för en, det gjorde att jag blev "normal" igen). Så ät sådant du tycker om.

Registrerad: 2003-11-07

Övertränad och lättare nedstämdhet.
Trappa ner tempot!
Vi människor kan inte alltid vara glada och köra på 100% överallt och hela tiden.
Ta det lite chill :-)

Senast redigerat av cali (2008-05-06 10:42)

tack för alla bra svar!.

Nu är det tyvärr så här att jag inte har drabbats av överträning utan mkt större problem. Mina föräldrar vet inget alls om detta.  Och det ska dem inte göra hur fel det än verkar vara. Kan tyvärr inte berätta hela historien men man kan säga att dem som jag tycker mest om har lämnat mig pga av mina problem. Kroppen säger nu ifrån med att inte äta ..

Jag VILL ha mat och magen kurrar ofta men aptiten är helt borta. Ja, yoghurt är det enda som jag kan dricka. Jag vill egentligen inte åka men har redan bestämt detta långt innan det här hände. Ja, att lägga ner träningen och att satsa på att få hjälp är en bra början tycker jag med. Tyvärr är detta inte så enkelt.

tack för tips Ironwoman om vad jag ska äta.

Cali: lättare nedstämndhet är bara förnamnet :(

Berätta om dina problem!
Att bära allt själv är bara jobbigt, det finns säkert andra som varit där du är nu, som kan ge råd eller liknande.

menar du att jag ska berätta allt här??

jag KAN berätta om jag vill. Ja trodde bara inte man skulle göra det på ett sådant här forum

Nej det behöver du inte göra, men det brukar kännas bättre att få prata av sig lite. Det behöver inte vara en nära vän eller släkting, det kan vara vem som helst som vill lyssna - bara man vågar räcka ut en hand så brukar det ofta finnas folk som vill lyssna.

Jag lyssnar gärna :-)

jaha men vad ska jag säga..?

Jag har haft det jä-vligt tufft i skolan mede mkt mobbing ända sedan mellanstadiet. Det var någon tjej i min klass i som spred ett rykte om mig medan jag var borta på träningsläger. Så från att det jag kom hem och att alla gillade mig - från mkt omtyckt till hatad av hela skolan. Jag fick aldrig reda på ryktet..

Högstadiet blev jag slagen, helt utfryst. Förutom på gymnastiken där alla ville vara med mig och prata med mig för jag var bra på idrotten. sen sket dom i mig totalt.
Så jag bytte till en distansskola och allt blev bättre: Jag trodde jaghade gått vidare men jag kände att min självkänsla var väldigt låg samt självförtroende. Jag pratade med  min tränare hon hjälpte mig extremt mkt och sa att jag ska försöka att gå vidare. Så jag låtsades inte om att det hade hänt och jag fokuserade mer på min idrott.

I 2 års tid har jag mått ganska bra , jag haft stöd från min tränare och från en annan som har varit  i liknande situation.

Men för ett tag sedan så började jag må lite sämre igen, idrotten gick inte riktigt som den skulle pga av en skada. Jag började halka efter i skolan ( läser distans gymnasium nu) jag kände mig inte omtyckt av någon hur mkt än min tränare säger att jag är en väldigt bra och vädligt ödmjuk person. Jag försökte att tro på henne men jag hade svårt innerst inne.

Jag har aldrig riktigt förstått hur illa perioden i skolan har varit och vad den har gjort med mig. Jag höll allt inom mig och pratade inte med mina föräldrar utan bara men min tränare. Jag hade inte många kompisar heller.

I somras så dog en som jag älskade och det tog mig mkt hård. Min farmor dog för ett tag sedan också. Jag blev knivskuren också. Allt detta hände inom loppet av ett år!

För ca 1 vecka sedan så shände det värsta. Jag berättade att jag var ihop med en och jag var jättekär och allt för några , min tränare bland annat. Hon blev förstås jätteglad och tyckte jag var värd det: Tyvärr ljög jag och jag mådde så fruktansvårt dåligt så jag visste inte vart jag skulle ta vägen! Jag ångrade i samma sekund som jag skickade iväg sms:et t flera personer.

Tävlingen i helgen gick helt åt helsike. Jag kunde inte konsentrera mig. Så jag berättade via sms att jag ljög. Min tränare förstod inget ting alls och jag ville reda ut allt detta. jag sa att jag vill prata om mina problem med en psykolog. Hon säger att hon i fortsättningen bara vill prata min idrott med mig inget annat!! jag har inte ens fått en chans att förklara allt detta.
Den andra en som spelar i vårt damlag vill inte ha kontakt med mig och säger att allt jag säger är lögn. Dom berättade det givetvis för en annan som jag har haft mkt kontakt med mig och hon stänger ute mig helt.

Den enda som jag kan prata med är en annan tränare där som förstår att jag har haft det vädligt tufft och att han inte tror att jag är en psykopat utan att någonstans har bägaren runnit över som han uttryckte det. Han förstår inte heller vaför inte min tränare vill prata med mig om detta. dDå hon har varit som en andra mamma för mig. Vi har haft jättebra kontakt och hon kan mig utan och innan. Han stötar mig t 100 % och tyävrr har jag ljugit för honom med men han förstår mina problem och han säger att han finns för mig

Jag förstår att det jag har gjort är hemskt och att jag ska prata med en psykolog.. jag vill reda ut detta som har hänt och försöka göra det bästa av allt detta! Men ingen i klubben (dom som vet) pratar med mig . jag har heller inte träffar min tränare ensam utan bara sett henne på långt håll. Men hon sa inte hej eller lik.

Mina föräldrar kan jag inte prata med och har aldrig någonsin gjort det heller . Vi har ingen bra kontakt överhuvudtaget. Så jag vill inte säga något t dom nu för det är lite redan "för  sent" även om inget är försent men jag orkar inte ta upp det med dom. Jag ska ringa ett nr som min tränare gav mg för några månader sedan och hon tyckte jag prata med en psykolog ommina föräldrar..

Det är lite kort om mina historia. Det här gör att jag inte sover inte äter. Allt jag har tyckt om har jag förlorat!

Jag tror jag ljög för att jag vill bli omtyckt , Jag har inte förstått att jag har varit väldigt omtyckt av alla. Men jag har förstått det nu! Min tränare säger att hon vet inte om hon kan lita på mig igen. jag känner mig ensam också   Jag har några kompisar vilket jag nästan aldrig får träffa pga av en jobbig pappa som är kall och vill jag bara ska sitta o plugga .

jag har i stort set ingen li förutom min idrott som jag tränar varje dag ! Men jag komme rhem sitter och pluggar, tränar, pluggar , sover äter osv.. Jag vill vara omtyckt och känna att jag duger. Så jag tror mkt av detta har o göra med det som hänt tidigare.

Jag skäms något oerhört av att jag ljög för min tränare jag tycker så fruktansvärt mkt om. Det var inte meningen alls att såra henne. Och jag trodde hon skulle vilja prata med mig och försöka förstå varför dett hände.

edit: glömde skriva att det som jag ljög om var att den personen som jag "var" kär i sa jag att personen dog. Och det trodde dom inte riktigt på. OCh jag tänkte först försöka hitta på något men sedan så berättade jag sanningen. NU tror dom inte jag blev knivskuren , det tror inte på något ..

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Det är bara mänskligt att ljuga för att försköna verkligheten ibland, för att göra den mer uthärdlig. Det du ljög om skadade ju ingen, utan det var lögner för att få dig att framstå som älskvärd, eller hur? iaf som jag har uppfattat det. Nu i efterhand verkar du ha insett att du inte behövde ljuga eftersom du redan var omtyckt.

Det verkar som att du har många krav på dig, och du är väldigt självkritisk och hård mot dig själv. Det är många i din ålder (om du är sjutton alltså) som har de här problemen. Jag minns själv att många tjejer mådde väldigt dåligt när jag gick på gymnasiet. Killar också, men inte i lika hög utsträckning.

Jag har inga tips eller råd, men jag är en av många här som är goda lyssnare... och du är ju så gott som anonym, så det är nog ingen fara att prata ut om du känner att du behöver det (och moderatorerna inte misstycker).

Jag ljög också oerhört mycket i din ålder, troligen för att framstå som mer intressant och omtyckt. men man snärjde ju bara in sig i en massa lögner hela tiden, hopplöst jobbigt blev det att hålla reda på vad man sagt hit och dit.

Jag har väl inga tips, annat än att det löser sig, tiden läker alla sår :-)
Du är snart vuxen och får bestämma över ditt eget liv, hur du vill.
Vänner kommer och går genom hela livet, nära och kära dör, men livet fortsätter ändå.

Du får lyfta fram de saker som du känner är positivt i ditt liv, och lyfta fram dina fina och bra egenskaper!

Senast redigerat av cali (2008-05-06 11:46)

Jag tror att allting mynnar ut i att du känner inte att du räcker till. Du vill få alla personer runtomkring dig nöjda, därför tog du till lögnen om att du var ihop med någon för att du trodde att det skulle göra din omgivning nöjda.
Din tränare har hela tiden gjort rätt som försökt peppa och muntra upp dig, för att försöka få dig att förstå att det är helt OK att vara precis som du är - och det är det du måste försöka jobba på.

Jag tror (igen) att om du förklarar allt det här, om hur du mår och känner, så kommer de som vänt ryggen till dig att förhoppningsvis få en bättre förståelse om dig och dina problem. Kanske kan ni då återförenas, kanske kan ni inte - men en förklaring kommer du inte förlora på iaf, då har du gjort allt du har kunnat och kan då gå vidare efter det. Skriv ett brev, ett mail eller ta det face-to-face med dem som du tycker är viktiga för dig. Om de fortfarande inte vill förstå, så finns det tyvärr inte så mycket du kan göra åt det - men då var de fan inga vänner att ha i första början heller.

tack snälla för alla svar!!!  Det ÄR PRECIS så jag känner! Jag känner att jag inte räcker till! Men min tränare har sagt hur många ggr som helst att jag är en av dem ödmjukaste personer hon känner! När jag var mindre typ 12-13 så ursäktade jag mig nästan när jag vann matcher och att jag nästan fanns till,

Det är också som precis nu s´äger att jag har verkligen försökt prata med henne men hon säger att hon bara kommer prata om tennis inget annat med mig! Hon har inte gett mig en chans att förklara allt detta. Jag tror att hon har trott att jag har mått bra och jag har gått vidare och det har jag själv trott med men så är inte fallet.

Den andra tränaren som heter Janne och är 50 år förstår precis på¨mig trots han känt mig i ca 6 månader och han tycker min tränare borde prata med mig och försöka hjälpa mig!! Hon är inte dum och jag trodde verkligen hon ville prata men tyvärr är så  inte fallet. Men tyvärr förstår jag inte HUR detta ska gå om vi har känt varandra i över 10 år och jag har verkligen öppnat upp mig för henne! Hon borde förstå att jag inte är psykiskt sjuk eller dum i huvudet, Utan bara blivit fel påvägen . :(

Jag skrev t o m ett sms till henne där jag försökte säga att jag verkligen ville prata med henne och att jag ville säga hur ledsen jag är öga mot öga för att skriva det i ett sms är patetiskt. SÅ skrev jag och hon sket i det totalt!

NU har jag bara den andra tränaren Janne och prata med ingen annan. Trots at jag har ljugit för honom med så finns han alltid för mig.

Jag har alltid känt att klubben varit mitt andra hem jag har alltid i hela mitt älskat klubben allt!! Den har hjälpt mig sååå mkt , och när min tränare vänt mig ryggen så har allt brustit inom mig.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Det kan vara svårt för människor, inte minst vuxna, att veta hur man ska reagera och vad man ska säga när någon berättar om sina problem. Många känner att de måste "lösa" problemet och kan de inte göra det så känner de sig otillräckliga, blir förvirrade och vänder ryggen till. Jag tror det är så för din kvinnliga tränare.

Senast redigerat av T-Rex (2008-05-06 19:58)

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Hade osså aptit problem när jag va sjuk förlora allting på att inte äta, min åsikt är vila en hel jävla helg och bara släng i dig godis, pizza, chips, osv så blir du sugen på det sen:P

T-Rex : nja, jag vet inte. Jag har berättat så mkt för henne. Andra problem som verkligen HAR varit problem. Hon har sagt att hon är vidsynt och lyssnar alltid och alltid finns för mig.. Jag skulle vilja att hon föstod och lyssnade på det som jag berättat här och för den andra tränaren. Han förstod och han tyckte inte jag har psykiska problem, han sa att vi ska avvakta lite och sedan när jag är själv med henne på banan så får vi se efter träningen hur det blir. Men hon vände ryggen till mig när jag skulle spela med de andra.

De två spelarna i damlaget vet och den ena har jag också ljugit för. Den andra däremot har jag inte berättat lögnen för och jag har aldrig ljugit för henne eller någon annan , kanske vitlögn för att skydda någon osv men inget sådant här. Den andra spelaren pratar inte alls med mig och jag frågade vad jag hade gjort (innan jag visste att hon visste) och hon sa att det får jag försöka föstå själv. Jag måste säga att jag kanske förtjänar detta men att säga det till någon som de har trott jag ljugit för fast jag inte har gjort tycker jag inte är snällt. Utan jag hoppades att min tränare iaf skule prata med mig och detta ordenligt.

sjöblad: jag har ätit en glass idag, ca 1 dl pasta en macka nästan druckit 1L yoghurt och det går lite framåt. Tyvärr så ska jag träna ganska hårt nu några dagar men dock inte i klubben utan åkt till en kompis som jag bor hos. Detta bestämde jag INNAN detta hände och mina föräldar vet inget och kunde inte avboka biljetter. Tycker att å andra sidan är bra o komma bort.
Men jag är rädd att min tränare berättar för mina föräldrar. Hon vet att jag inte har bra kontakt med mina för'äldrar så hon borde inte berätta om inte har flippat ur totalt..

Den där Janne verkar vara en hygglig prick. Vore jag dig, så skulle jag fimpa den andra coachen och enbart hålla mig till honom. Om hon inte förstår hur viktigt det är att må bra rent generellt för att prestera bra, så är hon ingen bra tränare tycker jag. En bra tränare ska besitta så mycket mer än endast sportslig kompetens.
Är hon ung? Hon agerar extemt omoget nämligen.

Om ni inte kan lösa situationen, rättare sagt; om inte hon är villig att lösa situationen så säger det sig självt att det här inte är hållbart i längden. Man kan inte ha en sådan här relation till sin tränare.

Men det egentliga problemet är ju något helt annat, som jag antydde i min förra post. Det är det du i första hand måste få ordning på. Psykolog kan vara en utväg, Janne kan vara en annan. Du kan också gå till sjuksyster på skolan och prata med henne. Hon har tystnadsplikt och kan hjälpa dig att få kontakt med rätt människor om så behövs, eller endast vara där för att lyssna - det är skönt att få prata med någon (som du nu säkert märker).

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB