Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 70 71 72 73 74 … 123  

Endag tränar för en vacker dag

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Endag skrev:

Hon jag går till ger både helkropps och mer fokuserade massager. Allt utom rena njutningsmassager, det är hon inte så bra på enligt henne själv. När jag kört baksidan har det tagit kanske 10-15 min, men då har det bara varit den ena. Det har kännts rätt lagom, vetefan om jag skulle stå ut med den smärtan i 90 min, hon är rätt hårdhänt om man säger så. Nu när hon slutat massera profesionellt så sa hon "Fördelen med det är att nu kan jag använda tummarna".

Man står ut, men jag brukar ha blåmärken efteråt ;) Sist tog han till med armbågen, det var inte så skönt :S

Registrerad: 2006-08-28

Ingen puls på löpningen, hur den förändrades med mer/mindre cykel.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Endag, jag har inte alls hängt med hur träningen har gått för dig sen mitten av mars... Kan man få en snabb summering av träningen/formen??

Jag såg också att du köpt en cykel, vad var det för märke, årsmodell, typ osv mm... ??

Och sen minns jag du var orolig för hur du skulle lägga upp träningen under pappaledigheten. Hur funkar det, är det lättare än du trodde eller värre?

Registrerad: 2007-05-08

machine gun skrev:

Man står ut, men jag brukar ha blåmärken efteråt ;) Sist tog han till med armbågen, det var inte så skönt :S

Hehe, det låter som din och min massör gått i samma skola... :) Nu känner jag ju henne, men anledningen att jag vill ha henne är just att hon inte skonar någon, takes no hostage, utan jobbar hårt med armbågar och andra spetsiga tillhyggen :) Dessutom tycker jag att smärta på något märkligt sätt är ganska skönt.

Jag fixck en massagebehandling av en annan ganska hårdhänt tjej några dagar efter Växjö marathon. Hon körde nacke och rygg, fy fasen vilken träningsvärk jag fick av det. Där har jag faktiskt ett presentkort på 1 timme som jag fick i julklapp, kanske skulle plocka ut den.

Kalle Löpare skrev:

Endag, jag har inte alls hängt med hur träningen har gått för dig sen mitten av mars... Kan man få en snabb summering av träningen/formen??

Jag har legat på 8-10 timmar per vecka ungefär. Har kört 0-1 simpass per vecka så den har inte gått så bra. Jag har cyklat rätt mycket, både trainer och en del långpass ute. Där känns det som jag är bättre än planerat. Sen hade jag en problem med hamstrings och bestämde mig för att börja om från noll med löpningen, men då dök en mystisk fotskada upp så jag har precis kommit igång igen. Just nu kör jag pass på 5-8 km i en puls under den jag körde när jag Maffetone-tränade. Målet nu är en jäkla massa cykling i det härveckoslutet för jag är ensam hemma i fem dagar då och sen fokus på löpningen. Sen börja simma ute snart.

Jag såg också att du köpt en cykel, vad var det för märke, årsmodell, typ osv mm... ??

Jag köpte en ny Fondriest, deras billigaste modell, och sen har jag köpt till en clip-on aero bar, men den är inte monterad än för jag saknar en bricka som behövs för att den ska passa mitt styre. Ganska standard instegs-racer tror jag.

Och sen minns jag du var orolig för hur du skulle lägga upp träningen under pappaledigheten. Hur funkar det, är det lättare än du trodde eller värre?

Om man anstränger sig går det att träna rätt ok, men det tar hårt på krafterna. Lillkillen sover 1.5-2 timmar på eftermiddagen, då brukar jag cykla trainer. Men det innebär att jag inte får någon egentid resten av dagen, vilket är rätt skönt annars. Sen har jag börjat springa med barnvagn,men då blir det bara 5-8 km, längre funkar inte. Så det är rätt lätt att träna korta pass, men svårt att få till lite längre. Man skulle ju lätt kunna köra core och sånt hemma också, men jag har inte pallat det riktigt.

Ironwoman skrev:

Ingen puls på löpningen, hur den förändrades med mer/mindre cykel.

Det blev så sent igår så jag pallade inte knacka in det. Tyvärr hade jag inget smart system i tidtagningen, men här kommer det:

medelpuls/maxpuls/puls då intervall slutar
Löp 1: 138/151/143
Cykel 1: första 10 min-132/145/128, 6 hårda min-155/162/160, sista 4 min-144/154/140
Löp 2: 142/159/158
Cykel 2: 139/158/140, 158/165/164, 138/164/124
Löp 3: 143/156/155
Cyk 3: 124/155/124 (lugn cykling)
Löp 4: 145/151/147

Som du ser blev det rätt hackigt. Mellan varje intervakl kommer skobyte (20 sek) plus ta mig ut/in ur huset (10 sek) plus av /på cykel (20 sek), säg 1 minut i bytena kanske och då sjunker ju pulsen ganska mycket.

Löp 3 var ju riktigt bra. Du verkar klara av att springa ganska bra efter cykling.

Ironwoman skrev:

Löp 3 var ju riktigt bra. Du verkar klara av att springa ganska bra efter cykling.

Om det gäller kortare löp, ett par km, så har jag inga problem alls faktiskt. Tvärtom nästn, får en fin pump i benen som gör att jag kan dra på ordentligt. Sen få vi se hur det går på lite längre sträckor, först i GBG med olympisk och sen Kalmar, och ev Sövde.

plus duathlon i Malmö sen till sensommaren

Senast redigerat av Endag (2008-04-29 10:45)

Förresten så är det inte helt fy skam att vara pappaledig. Ligger just nu i gräset på tomten och surfar medan lillen leker med en vagn. Funkar det också!

Så där ja, nu har jag köpt nya skor. Mina nya Asics orsakde ju ev fotskada så jag stack till Löplabbet för att köpa ny aKayano, men de kändes för smala... Bad om det bredaste de hade och fick ett par Asics Foundation. Som att stoppa fötterna i en hink, men jag får väl se dem som rehab-skor. Tyvärr gick de inte med på att jag lovade dyrt ochg heligt att jag är medlem i HTT så jag fick inte mina 10% rabatt...

Registrerad: 2006-03-15

Endag skrev:

Förresten så är det inte helt fy skam att vara pappaledig. Ligger just nu i gräset på tomten och surfar medan lillen leker med en vagn. Funkar det också!

Ibland är livet bra ;)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Jag köpte en ny Fondriest, deras billigaste modell, och sen har jag köpt till en clip-on aero bar, men den är inte monterad än för jag saknar en bricka som behövs för att den ska passa mitt styre. Ganska standard instegs-racer tror jag.

Ja! Lyckades hitta en bild på cykeln efter en del sökande i den här tråden! :)  Den ser ju skitfin ut, den ser inte ut att vara så "billig" fast det är billigaste modellen... Funkar den bra, har du fått in en bra sittställning?

Har det strulat med löpningen? Ändå springer du med hyfsat tempo på väldigt låg puls. Drygt med skorna bara, det gäller att skorna är bekväma när man ska springa långt. Just det jag har ju själv köpt skor, men glömt att skriva det. Äsch, jag tar det i min tråd senare.

Träning torsdag 1 maj - sön 4 maj

Jag hade egentligen planerat in 20-23 timmars träning torsdag - måndag den här helgen, men så hände det tråkigheter som gjorde tat planerna fick ställas in. Det var min son som fick åka in med ambulans natten till onsdagen och sen blev han utskriven först igår. Orkar inte gå in på alla detaljer, men det var jävligt obehagligt. Hursom, jag hade planerat mycket cykling, men det jag hunnit träna har varit löpning i syfte att rensa skallen.

Ons 30 april
   ingen träning
Tor  1 maj
   ingen träning

Fre 2 maj
Löpning MAF-test, 12.1 km, 62 min
11 min uppv, HR 132
2.88 km 14:30, 5:02/km, HR144
2.88 km 15:03, 5:14/km, HR 146
2.88 km 15:27, 5:22/km, HR 144
Jogg hem

Trots maximalt dålig uppladdning, 10 timmars sömn sista tre nätterna, en kropp som var trasig av alla försök till sovande i olika väntrumsfåtöljer och på fastande mage, så fick jag till mitt bästa förstavarv någonsin på ett MAFtest tror jag. Sen sjunker farten rätt mycket vilket tyder på att jag har dålig uthållighet, men den ska jag börja bygga nu. Andravarvet var också på lite för hög puls, vill hamna inom 142-145. Men hursomhelst en väldigt positiv överraskning. Visserligen hade jag inte tränat på två dagar i rad men ändå.

Lördag 3 maj
Löpning 10.2 km, 52 min, HR 145

Söndag 4 maj
Cykling 28 km, 54 min
Bricklöpning 3 km, 17 min
Brick coregympa 20 min

Tanken var alltså att ha fokus på cykling mängd denna helgen, med ett insprängt 100 km motionslopp på söndagen som fartpass. Istället nådde jag upp till min första 40 + km vecka på löpningen på evigheter, så rent träningsmässigt är jag inte missnöjd ändå. Och när det händer saker som det gjorde så känns det som det kvittar hur det går i Kalmar, det blir extremt sekundärt. Men det är jävligt skönt att blåsa ren skallen med lite träning ibland.

Hoppas att sonen tillfrisknar. En i min klubb har en sjuk dotter på 1,3 år och enligt honom så är det bra att ändå försöka komma ut och träna för att rensa huvudet och då kunna hantera situationen bättre.

Ironwoman skrev:

Hoppas att sonen tillfrisknar. En i min klubb har en sjuk dotter på 1,3 år och enligt honom så är det bra att ändå försöka komma ut och träna för att rensa huvudet och då kunna hantera situationen bättre.

Han är friskförklarad, men man kan ändå inte andas ut för att de inte hittar något är inte lika med att allt är bra. Men det ser ju iaf bra ut.

Jo, att träna är viktigt, rensa skallen och dessutom är det bra att se till att kroppen mår bra om inte skallen gör det.

Kalle Löpare skrev:

Ja! Lyckades hitta en bild på cykeln efter en del sökande i den här tråden! :)  Den ser ju skitfin ut, den ser inte ut att vara så "billig" fast det är billigaste modellen... Funkar den bra, har du fått in en bra sittställning?

Den är skitfin ju! Den är billig jämfört med de flesta andra Fondriest jag sett. Och med en cyklists mått så är den nog billig, kostade förmodligen som ett par okej träningshjul :) men för mig duger den fint. Eftersom jag känner säljaren (förra tränaren) fick jag rabatt, pedaler på köpet och sen hottade han upp bakväxeln ett steg också, så det känns som jag gjorde en hyfsad affär. Valet stod mellan den butiken och importera och jag är så grymt nöjd över att jag köpte lokalt. HAr redan varit in 10 ggr och fått småsaker fixade och justerade. Håller fortfarande på att ställa in sitställningen, men jag sitter hyfsat bra nu. Ska få min clip on aerobåge snart också.

Har det strulat med löpningen? Ändå springer du med hyfsat tempo på väldigt låg puls. Drygt med skorna bara, det gäller att skorna är bekväma när man ska springa långt. Just det jag har ju själv köpt skor, men glömt att skriva det. Äsch, jag tar det i min tråd senare.

Först strulade hamstrings och sen fick jag en konstig svullnad under foten som gjorde att jag inte kunde springa på en månad. Nu trapar jag upp långsamt. nMen jag har cyklat hyfsat hittills, ca 210 mil i år, så det har nog gett en del till löpningen.

Registrerad: 2006-03-15

Hoppas Jr återhämtar sig fort. Är det han som är morgondag? Du har cyklat på riktigt bra i år måste jag säga.

Tryman skrev:

Hoppas Jr återhämtar sig fort. Är det han som är morgondag? Du har cyklat på riktigt bra i år måste jag säga.

Jr är Morgondag ja :) Och kollar man in honom så ser det ut som han återhämtat sig 100%.

Funderar lite på vilken sport han ska bli stjärna inom. Triathlon är för lite pengar för att han ska kunna försörja mig och dessutom har han säkert lika fel kroppsbyggnad som jag...

Måndag 5 maj

Morgon:
Löpning barnvagn 11.4 km, 62 min, HR 143
Nytt PB i distans med barnvagn

Eftermiddag:
Cykling trainer 32 min
10 + 10 + 5 min hårt sen nedtramp, ca 1 min gåvila mellan intervallerna
Tränade lite på att få i fötterna i skorna fastsatta på pedalerna också.

Kväll:
Simning 70 min
ite teknikövningar, catch-up, torped, skovel etc
sen frisim stege:
400 m
2*200
300
2*150
200
2*100
100
2*50 max
200 avbad

Shit vad jag simmar dåligt nu. Ingen rytm och dålig andning, får andnöd hela tiden. En kille som jag simmat jämnt med tidigare hade jag nu ingen chans att hänga på. Nåja, han siktar på sub 10 i Kalmar så jag kan väl låta grabbhalvan få känna sig stark.

Senast redigerat av Endag (2008-05-05 23:30)

Simning blir det lätt så med, om man missar träningen. En dryg vecka kan räcka för att allt ska kännas fel, men man brukar komma in i det igen ganska snabbt.

Kolla mina stats på simningen sen jag började ta mina första crawltag förra året.

Vecka    Antal simpass
36    1
37    1
38    4
39    2
40    4
41    0
42    2
43    3
44    3
45    2
46    2
47    3
48    1
49    2
50    4
51    1
52    0
1    0
2    3
3    2
4    1
5    2
6    3
7    2
8    3
9    1
10    2
11    1
12    2
13    2
14    0
15    1
16    1
17    0
18    0
19    1

Inte konstigt man tappat, 3 pass sista sex veckorna. Men jag kan omöjligt få ihop det med träning och heltidsjobbet "pappa" om jag ska prioritera simningen. I dag blev jag tillfrågad av min mammalediga klubbkompis om jag inte skulle dra ner och simma lite i havet så kunde hon passa barnen så länge. En annan kille från klubben var också sugen på att hänga på (han tränar inte en meter inomhus utan väntar tills det är varmt ute och så kör han bara i havet, simmade ändå Kalmar på 1.15 tror jag det var). Tyvärr passar det inte i dag och dessutom blev min träningskompis sjuk, vi skulle ses och springa i dag också. Annars hade varit kul att bara hoppa i och testa några meter med våtdräkten.

Havet låter kallt, men här var det ju inte så länge sedan som sista snön försvann.

Ironwoman skrev:

Havet låter kallt, men här var det ju inte så länge sedan som sista snön försvann.

Ja det blir ju inget jättepass direkt, utan mer känna lite på det. Förra året hade hans första pass varit 7-8 minuter. Det hade varit kul att prova, men det passar inte just nu.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Inte borde du tappa så snabbt på simning. Tycker själv att det är den gren där pauser märks minst. I fjol körde varannan och var fjärde vecka på våren innan viksimningen. Men jag körde ju ca 3 km på passen. Nu blir det nog bara ett pass innan det blir dags för utesim.
Vi hade annars +12 redan i helgen. Ifjol läste jag att Tri-Larsson for vid +9 i vattnet. De andra som var på stranden hade nog tittat lite långt!

steph skrev:

Inte borde du tappa så snabbt på simning. Tycker själv att det är den gren där pauser märks minst. I fjol körde varannan och var fjärde vecka på våren innan viksimningen. Men jag körde ju ca 3 km på passen. Nu blir det nog bara ett pass innan det blir dags för utesim.
Vi hade annars +12 redan i helgen. Ifjol läste jag att Tri-Larsson for vid +9 i vattnet. De andra som var på stranden hade nog tittat lite långt!

Ja man kan ju i och känna lite på det. Skaffar man lite extrautrustning för skalpen och fötterna så borde man ju dessutom kunna simma rätt länge. Jag har inte koll på tempen,men det är säkert över 10 iallafall.

Sidor: 1 … 70 71 72 73 74 … 123  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB