Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

En snabb fråga här!

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-13

150g tonfisk och 250g keso, 6dl mjölk och en proteindrink efter träning?

Vad tror ni, om man inte vill pumpa vikten mer utan göra de motsatta. gå ner! :)

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Ingen aning.

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Va? Vill du bli svagare?
Ska du äta det efter träning bara? För lite kolhydrater känns det som, men litet överskott på protein

Registrerad: 2004-10-08

Om du har "råd" med det i ditt totala energiintag (som avgör om du går ner i vikt) så är det helt OK.

Men hur fan ska jag lyckas att gå ner de jag bulkat upp då? jag måste ju göra nått åt situationen! utan att appa massa! eller hur? =)

detta kanske inte är en bra lösning på problemet... kom med nått annat förslag om ni har! :)

Senast redigerat av Nykammad (2008-05-05 21:44)

Får förövrigt i mig ca 200g protein om dagen... 87kilo så jag lär inte tappa nån massa.. eller? :)

Läs tråden som är klistrad längst upp i den här delen av forumet.

Edit: Hurvida du tappar, bygger eller ligger på +-0 beror på mycket mycket mer än bara protein-intaget. Men det är bra att du äter mycket protein om du ska gå ner i vikt iaf, för att minimera riskerna för muskelförlust.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-05-05 21:50)

Under en dag äter jag nu:

Frukost: 1dl gröt med lite lingon+proteindrink. 200-250kcal

Mellanmål: 1l youghurt hmm om de är den 0,5% fettarn! På 500kcal

Lunch: Försöker lösa en kycklingsallad och en ramlösa= 350kcal

Mellanmål: 1 Äpple = 80kcal

Middag: Husmanskost av mindre portion. 500kcal

Träning

Direkt efter träning.. proteindrink och en gainer 400kcal

Kvällsmat: 150g tonfisk, 250g keso ett par dl mjölk! 250+200kcal

Summa:  ca 2500kcal

Blir nog lagom, käkade runt 4000 innan :) vid träning, 2500kcal måste bli suveränt vid deff ;)

Senast redigerat av Nykammad (2008-05-06 18:07)

Webbsida

Du borde ramla ner i vikt på din matsedel, men se upp för kycklingrullen, mycket fett i geggan... Ganska väl tilltaget mellanmål på förmiddagen också...

de borde väl gå att gå ner i vikt på detta utan att tappa för mycket massa? Har ju som sagt ett gott proteinintag och kohydraterna lär ju räcka? =)

Vårdarjäveln skrev:

Du borde ramla ner i vikt på din matsedel, men se upp för kycklingrullen, mycket fett i geggan... Ganska väl tilltaget mellanmål på förmiddagen också...

Yoggin kan man ju kalla för frukost.. groten ger ju inte så mycket.. den äter jag för att inte svälta ihjäl innan jag får äta frulle på jobbet :P

Har två brukar lose it också som jag tänkte använda vid några av måltiderna... jag vet att dom är skit, men borde ju hjälpa lite på traven!

Webbsida

Misstänkte att det var något sånt :P Coolare att döpa den till frukost 2, eller lunch 1 :-)

Nykammad skrev:

de borde väl gå att gå ner i vikt på detta utan att tappa för mycket massa? Har ju som sagt ett gott proteinintag och kohydraterna lär ju räcka? =)

Ja det går, om du det du förbrukar är mer än det du stoppar i dig. Angående muskelförlusten så lär du märka om det går eller inte. Gå in för att öka vikterna på stången, så kommer det gå bra.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Går inte att säga på förhand hur mycket, eller ens om, du går ner. Du får se efterhand och variera intaget därefter. Olika människor svarar olika på sänkt matintag. Jag har jättesvårt för att gå upp/ner i vikt medan andra har lättare för det ena, det andra eller både och.

Webbsida

stevebc skrev:

Går inte att säga på förhand hur mycket, eller ens om, du går ner. Du får se efterhand och variera intaget därefter. Olika människor svarar olika på sänkt matintag. Jag har jättesvårt för att gå upp/ner i vikt medan andra har lättare för det ena, det andra eller både och.

Är det inte en fråga om kcal in mot kcal ut?

Cybercowboy skrev:

Nykammad skrev:

Ja det går, om du det du förbrukar är mer än det du stoppar i dig. Angående muskelförlusten så lär du märka om det går eller inte. Gå in för att öka vikterna på stången, så kommer det gå bra.

Du menar lägga på massa extra och köra järnet för att inte förlota massa?

Jag hade tänkt såhär:

Måndag: Gym
Tisdag: Jogga
Onsdag: Gym
Torsdag: Jogga
Fredag: Gym
Lördag: Jogga
Söndag: Vila

Kanske räcker även om jag tar bort joggning på lördagen... får testa mig fram!

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Cybercowboy menar att du ska träna riktigt tungt och om du då dessutom äter och sover bra kommer du minimera muskelförlusten.

Moderator

Vårdarjäveln skrev:

stevebc skrev:

Är det inte en fråga om kcal in mot kcal ut?

Jo men det går inte att räkna ut hur mycket kcal man förbränner på en dag (inte exakt) och det beror ju dessutom på hur mycket man får i sig. Men visst, så länge det inte är gränsfall brukar man se i förväg om man kommer gå ner/upp i vikt av ett visst matschema. Du kommer nog lätt gå ner av det där schemat, det tror jag, sen om det är tillräckligt, för lite, eller för mycket, får du se efterhand.

Moderator

Keep_On_Pumpin skrev:

Cybercowboy menar att du ska träna riktigt tungt och om du då dessutom äter och sover bra kommer du minimera muskelförlusten.

Har tänkt lite på det här. Jag tror att det bästa är att under bulk köra högre reps och under deff lägre. Av flera skäl:

* Man har mer energi att göra av med under bulk och orkar av den högre volymen
* Under deff kommer de tunga vikterna (pga få reps) bidra till att behålla musklerna
* Deff leder ofta till styrkeförlust vilket få reps motverkar
* Bulk leder ofta till styrkeökningar så få reps blir inte lika nödvändigt
* Tävlar man är det extra bra att göra så här eftersom man kommer väga lite på tävlingen samtidigt som man då är väldigt explosiv (max-stark), den combo man eftersträvar.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Det som talar emot dig steve är att tunga vikter sliter något djuriskt på deff; du kan inte ligga och träna treor på eller nära fail hela tiden samtidigt som du håller ett hårt underskott. Till och med jag var nära att skada mig av det nu i min egen deff innan jag lärde mig att ta det lugnt:P
Det som också talar mot dig (ur ett rent SL-perspektiv nu alltså) är att såvida du inte väger i plussen vill du inte ha sarkoplasmisk hypertrofi, den är bara onödig och lägger dig i en högre viktklass än du kanske hade behövt. Dessutom vill du inte träna nervsystemet för 8 reps eller mer, någonsin. Att gå över 5 reps tror jag personligen är onödigt; möjligen en 6a lite då och då men inte mer. Det finns andra faktorer som kan varieras, framför allt vila och övningsval, som gör att man undviker att stagnera. Dessutom bör SL-träningen så ofta som möjligt vara så tävlingsnära som möjligt, vilket innebär utrustning. Och utan att någonsin ha använt utrustning kan jag lugnt konstatera att det verkar inte som om man vill göra många reps när man har den på sig:P

Om vi ska se det ur ett mer styrkeinriktat perspektiv som inte involverar SL så är de höga repsen fortfarande onödiga, eftersom det är träning på något som man inte vill bli bra på.

Det enda undantaget till detta är givetvis kamrat Smolovs förnämliga cykel, alternativt alla andra program som har skrivits av ryssar:P

Nu hijackar vi för övrigt tråden totalt, men jag tycker diskussionen är väldigt intressant så jag kunde verkligen inte låta bli att ge min åsikt:)

Lajne skrev:

Om vi ska se det ur ett mer styrkeinriktat perspektiv som inte involverar SL så är de höga repsen fortfarande onödiga, eftersom det är träning på något som man inte vill bli bra på.

Nu vet jag inte vad du definerar som högre; men ett ganska vedertaget sätt är att ligga på något högre (upp emot 8-10or) reps för att bygga upp muskelmassa som sedan används för att optimera styrkan. Lite som att fet-trimma bilen, och sedan fixa till aerodynamik och annat finlir.

I övrigt håller jag med dig med den tunga träningen. När man ligger på kalori+ så kan man säga att man kommer rätt långt med att enbart kötta och träna hårt, men när man ligger på kalori- måste man träna hårt OCH smart. Jag tycker ändå att det går ganska bra att träna 3x3 under diet på tunga övningar, eftersom jag skär ner volymen rätt rejält utöver det. Mina pass nu under avfettning ligger nog ofta på under timmen (45-60min), medans när jag ligger på kal+ så kan de ta upp emot 2h.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-05-07 10:38)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Nu vet jag inte vad du definerar som högre; men ett ganska vedertaget sätt är att ligga på något högre (upp emot 8-10or) reps för att bygga upp muskelmassa som sedan används för att optimera styrkan. Lite som att fet-trimma bilen, och sedan fixa till aerodynamik och annat finlir.

Jo, det är ett resonemang som hörs ganska ofta tycker jag. Men jag tror inte man ska förneka värdet av en konstant optimering av nervsystemet; tvärtom är det möjligt (och givetvis en del av min teori) att de högre arbetsvikter detta leder till stimulerar mer tillväxt vilket ihopkopplat med högre volym och brist på omställningsperioder där man när man bytar mellan repsen ett tag ligger på submaximala arbetsvikter relativt muskelmassan bara för att kroppen måste ställa om sig och därmed förlorar en viss mängd tillväxtstimulans faktiskt kan hamna i ett nollsummespel där enda skillnaden är att man är maxstarkare vid lägre reps i det ena. Fy fan vad lång och sjukt tillkrånglad den meningen blev för övrigt xD

I övrigt håller jag med dig med den tunga träningen. När man ligger på kalori+ så kan man säga att man kommer rätt långt med att enbart kötta och träna hårt, men när man ligger på kalori- måste man träna hårt OCH smart. Jag tycker ändå att det går ganska bra att träna 3x3 under diet på tunga övningar, eftersom jag skär ner volymen rätt rejält utöver det. Mina pass nu under avfettning ligger nog ofta på under timmen (45-60min), medans när jag ligger på kal+ så kan de ta upp emot 2h.

Jag låg ju då på 8x3; blev rätt tungt om man började faila xD

Detta blir dagens laddning... undra om de de kan vara för lite för deff =)

05:30 Protein 130kcal & 2 tab lose it
09:00 Youghurt: 600kcal
12:00 Kycklingsallad: 300kcal
14:00 Protein: 130kcal
17:00 Middag på 1 fläskkotlett, 5 väldigt små potatisar: 250kcal & 2 tab lose it
19:00 Träning... 3x4 set tungt!
20:00 Protein 130kcal
20:30 Tonfisk och keso: 400kcal 2 tab lose it

1940kcal
de kanske är i minsta laget... eller?

Ge mig gärna tips om något saknas!

183cm
87kilo
Runt 2900kcal i viloläge :P

Käkade runt 4000kcal vid bulk

Som jag nämnt innan:

Måndag: Gym
Tisdag: Jogga/Gå raskt
Onsdag: Gym
Torsdag: Jogga/Gå raskt
Fredag: Gym
Löradg & Söndag är vilodagar!

Senast redigerat av Nykammad (2008-05-07 18:02)

Registrerad: 2008-04-29

En sak bara. 1 dl youghurt på 500 Kcal? snarare 50kcal?

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB