Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Gainer Pro potioner?

Registrerad: 2008-04-16

Tja har precis köpt 4 kg Gainer Pro Original och undrar hur många potioner och hur stora man ska ta per dag? Läst att man ska ta 3 skopor varje gång men är det bara under ett tillfälle per dag eller? Ska man ta innan och efter träning osv.?

Från: Arjeplog
Registrerad: 2008-05-04

Ett bra upplägg är att göra en shake med 1,5 dl pulver, ta hälften före och hälften efter träningen.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Jag blir alltid lika fascinerad av folk som köper/käkar tillskott, och inte verkar ha en susning om varför de gör det.

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Håller med Cybercowboy här, men måste samtidigt erkänna att jag själv gjorde samma misstag. Man blir lätt manipulerad av all reklam och snygga tjejer i butikerna =). Detta leder typ till att man slutar tänka och bara går till hyllan som det står "viktökning"...

Svar på din fråga kan jag inte ge dig eftersom jag inte kan innehållsförteckningen utantill samt saknar info om din vikt.

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-05 15:39)

Registrerad: 2007-12-30

Vet inte hur portionen i detta pulver ser ut, men en fråga om Twinlabs Gainer:
En portion innehåller ~25 g protein och~110 g kolhydrater. Borde således vara lagom för en person som väger drygt 50 kg, med extremt  högintensiv träning i några timmar.

Varför? För att få i sig vettig mängd protein, typ 40 g måste det ner drygt 200 g kollisar. Varför används denna produkt? Eller har jag missuppfattat all fakta om "protein efter träning"?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

så varför inte hjälpa honom på traven istället för att vara förvirrad över hans köp?

arseenal (uttalar du det arse-enal=)) : du är köpt ett pulver som innegåller snabba kolhydrater och endel protein från vassle. detta pulver kan användas på ett par olika sätt. en del använder det eftersom dom bara vill gå upp i vikt, känner två riktigt smala tjejer som köpte det för att dom skulle få gå uppåt lite granna.

för oss tränande så fungerar gainern utmärkt efter träning, då man är i behov av snabba kolhydrater (som gainern innehåller) samt proteiner. jag har gått på det själv när jag hade svårt att gå upp i vikt, och det fungerade bra.

ditt mål styr ditt användande. vill du gå upp i vikt så kör trippla drinkar om dagen, det blir mycket energi, och du lär gå upp i vikt. vill du gå upp i muskelmassa så fungerar gainern också bra, men då inte lika ofta eftersom den lätt ger ett kaloriöverskott.

berätta, vad är ditt mål med din träning. vad tränar du? skriv mer så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Vårdarjäveln skrev:

För att få i sig vettig mängd protein, typ 40 g måste det ner drygt 200 g kollisar. Varför används denna produkt? Eller har jag missuppfattat all fakta om "protein efter träning"?

En "vettig mängd" vassle före och efter träning, om maximal stimulans av proteinsyntesen avses, är 0,2g/kg kroppsvikt. Eller med andra ord, såvida du inte väger 200kg är 40g ganska gravt överdoserat. Dessutom är en vettig mängd kolhydrater före och efter träning, om maximal antikatabol effekt önskas uppnås, 1g/kg kroppsvikt före och 1,2g/kg kroppsvikt efter. Dessutom är den optimala ration protein:kolhydrater 1:4, när det gäller att undvika att stimulera glukogenes. Den här produkten är alltså ganska perfekt doserad i mitt tycke, även om portionerna är lite för stora för folk som inte är 125kg tunga bodybuilders;)

Lajne skrev:

Vårdarjäveln skrev:

För att få i sig vettig mängd protein, typ 40 g måste det ner drygt 200 g kollisar. Varför används denna produkt? Eller har jag missuppfattat all fakta om "protein efter träning"?

En "vettig mängd" vassle före och efter träning, om maximal stimulans av proteinsyntesen avses, är 0,2g/kg kroppsvikt. Eller med andra ord, såvida du inte väger 200kg är 40g ganska gravt överdoserat. Dessutom är en vettig mängd kolhydrater före och efter träning, om maximal antikatabol effekt önskas uppnås, 1g/kg kroppsvikt före och 1,2g/kg kroppsvikt efter. Dessutom är den optimala ration protein:kolhydrater 1:4, när det gäller att undvika att stimulera glukogenes. Den här produkten är alltså ganska perfekt doserad i mitt tycke, även om portionerna är lite för stora för folk som inte är 125kg tunga bodybuilders;)

proteinerna tas väl upp så länge dom finns kvar i tarmen, gör dom inte? att bara dra i sig 20g protein efter ett träningspass är väldigt lågt i min värld, speciellt om man ska hinna med alla andra proteiner för dagen också. det skulle ju betyda att man skulle behöva småäta protein konstant över dagen för att få i sig sina dryga 2g per kilo kroppsvikt.

Webbsida

Klart de finns kvar. Men det behövs inte mer än 0,2g/kgbv för att stimulera proteinsyntesen optimalt, mer än så kommer inte göra någon extra nytta. Kom f.ö. ihåg att vi talar fortfarande enbart om vassle. Dessutom så om det inte finns 4ggr så mycket kolhydrater eller mer så kommer en viss glukogenes, dvs nedbrytning av protein till glukos, att ske, och det vill vi definitivt inte just då :) Så om du ska ha stora mängder protein måste du ha direkt abnorma mängder kolhydrater, och ja. Finns väl en viss gräns för hur mycket malto man kan hälla i sig utan bieffekter, oavsett om man gör det direkt efter träning eller inte:P

Edit: Vill också påpeka att det vi är inne på nu i allra högsta grad är optionani. Det kommer knappast göra till eller från i det verkliga livet. Men Vårdarjäveln var frågande till portionsfördelningen så jag förklarade bara varför den faktiskt inte var så dum:)

Senast redigerat av Lajne (2008-05-05 18:12)

Från: Kalmar
Registrerad: 2004-04-07
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Jag blir alltid lika fascinerad av folk som köper/käkar tillskott, och inte verkar ha en susning om varför de gör det.

Sannerligen.

Som någon sade (glömde bort vem): "Kosttillskott är mat"

Mao, det är ingenting magiskt med gainers eller proteinpulver (kanske lite magiskt med kreatin ;p)

Lite förvirrande svar från alla håll men ska försöka beskriva vad jag vill.

För det första, kommentaren "Jag blir alltid lika fascinerad av folk som köper/käkar tillskott, och inte verkar ha en susning om varför de gör det" känns fullkomligt onödig och hör inte ens till ämnet då jag har full koll på vad produkten gör. Förstår inte riktigt hur du får frågan "Hur ska man lägga upp *potionerna* per dag?" till det du verkar tro.

För det andra så vill jag framförallt öka muskelmassan och delvis vikten. Väger för tillfället 85kg och är 1.82 lång.

Så, har ni nu något svar som känns mer överenskommet?

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Du har noll koll på vad produkten gör. Men struntsamma? Nu ska vi verkligen inte bråka om saken.

Ditt svar fick du här:

Lajne skrev:

Jag vill inte vara spydig, men du har verkligen inte full koll. Då hade du inte behövt starta den här tråden.

http://www.hypertrophy-specific.com/hsn … nutri.html när du läst och förstått den där så är du en bit på vägen iaf. I övrigt har du fått bra tips i tråden redan.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

En av tankarna med forumet är att man ska kunna fråga om sånt man inte vet. Jag ser iofs också fördelen med att fråga först och handla sen.

Lajne skrev:

Då var det nog jag som missuppfattat rätt hårt...
Så om jag NU fattat bättre är det såhär:
Säg att jag väger 80 kg, då ska jag alltså dra 16 g vasslepulver (VP) och 80 g malto inann träning  och 16 g vassle och 96 g malto efter?

Jag ska alltså ha en gainer med 32 g VP/176 g M, hälften innan, hälften efter?
Hm, om detta stämmer är min egenkomponerade gainer med ca50PV och 50 M helt galen...
Kastar jag bort 25 g VP?

Du behöver inte göra det så komplicerat, Vårdarjäveln. I med 1dl proteinpulver och 1dl malto/dextro/vitargo eller vad du nu använder, så har du så du klarar dig.

Nånstans 30 g Vassle och 65 g dextro alltså, med 2 portioner Kreatin?kanske 1/6 innan, med Kreatin(Enligt gårdagens diskussion)
och resten efter, med en portion kreatin till? Skulle vara bra med en "Gör-så-här-så-blir-det-bra".

Krånglig, jag vet, men gillar att flytta runt siffror i statistik till förbannelse...

Webbsida

Som jag sade, vårdarn, så är det optionani på ganska hög nivå att mäta upp vassle och malto på gramnivå och kommer sannolikt inte spela någon större roll.

jikes, jag ser att jag kört lite för lite kolhydrater under mina bulkår =D iaf när man ser till proteinintaget som legat på stabila 60g direkt efter träning, följt av mindre än ett halvkilo pasta med mer protein ^^

zartok skrev:

jikes, jag ser att jag kört lite för lite kolhydrater under mina bulkår =D iaf när man ser till proteinintaget som legat på stabila 60g direkt efter träning, följt av mindre än ett halvkilo pasta med mer protein ^^

Med tanke på att du tränar/tränat split så behöver du nog inte mer än 20g kolhydrater efter ett hårt pass i cable-crossen! Jag sa det där liiite skämtsamt, men ändå på allvar: man får helt enkelt dossera utifrån vilket sorts pass man kört. Ett pass med armar behöver inte på långa vägar lika mycket som ett pass fyllt med böj och mark.

Hmm okej .. låter detta bra?

Tar 40g före träning och 40g efter? (väger alltså 85)

Räcker 2 gånger per dag?

arseenal skrev:

Hmm okej .. låter detta bra?

Tar 40g före träning och 40g efter? (väger alltså 85)

Ja det funkar nog.

Räcker 2 gånger per dag?

Räcker för vad?

Ja somliga säger att man sammanlagt ska ta 150g vilket alltså innebär cirka 70 före och 70 efter.

Det beror på, som jag skrev i tråden, hur hårt ditt pass varit. Om du tränat kabelcurl och tramsövningar, eller kört stenhårda backintervaller så får du anpassa dig efter det.
Nackdelen med att, som du gjort, köpa en färdigblandad gainer är att du inte kan styra hur ration kolhydrater/proteiner ska se ut.

Okej jo det är sant. Men får se hur det går tack för svaren.

Förresten, man ska väl icke ta proteinet de dagar man inte tränar!?

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB