Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Fullständigt otroligt, som jag ser det. Jag skulle aldrig drömma om att klara maran med samma medelhastighet, som jag kör distansträning, även om jag nu mixar tempo och lagompuls. Skulle jag inte se dessa data så skulle jag inte tro att det var möjligt. För mig som skissar mycket på puls/km så undrar jag om du har uppgifter om MP på dessa pass?
080429 - Pass 1
Cykling - racer
Sträcka: 30,82 km
Tid: 1:20:41
Km/h: 22,9
HR: 158/174
Tiden och snittempot är inklusive några kortare stopp, bl a när kedjan fastnade. Rundan består dessutom av x antal branta uppförsbackar och jag är allt annat än stark uppför. Ett bra sätt att få in lite effektiv träning på relativt kort tid iaf, det blir ju inbakad backträning. Börjar känna mig lite stadigare på cykeln nu iaf, vilket ju såklart är positivt :) Det blåste för övrigt nåt förjävligt bitvis. Lite kul tempot går ner, men pulsen går upp ;)
Nu ska jag äta sushi, så blir det nog lite löpning senare ikväll (jobbade bara halvdag idag, därav så mkt tid över till träning).
Senast redigerat av machine gun (2008-04-29 17:26)
Summering träning v.17
Måndag: Styrketräning 50 min
Tisdag: Löpning progressivt 10 km
Onsdag: -
Torsdag: Löpning banintervaller 5x950 m + Simning 50 min
Fredag: Styrketräning 50 min
Lördag: -
Söndag: Löpning långpass 22,29 km
Träningsdagar: 5
Träningspass: 6
Total träningtid: ca 6:28
Simning: 1,8 km
Cykel: 0 km
Löpning: 42,93 km
Kommentarer: Hade visst glömt sammanfatta förra veckans träning. Ingen megavolym direkt, eftersom jag latade mig på Yasuragi halva helgen :) Dock första veckan på länge över skamgränsen i löpvolym. Bra löpvecka överlag faktiskt, med ett prograssivt-, ett intervall- och ett långpass.
Det är väl bäst att fråga dig nu när diskussionens vågor går höga. När du gör 18 km på 1:43 är det då "tempo" eller är det lågpuls/lagomtempo snackfart?
steph skrev:
Det är väl bäst att fråga dig nu när diskussionens vågor går höga. När du gör 18 km på 1:43 är det då "tempo" eller är det lågpuls/lagomtempo snackfart?
Lagomtempo/snackfart. Inte direkt lågpuls, men inte högpuls heller. Hyffsad marapuls gissar jag.
Haha, du har samma "skamgräns" som jag. Fast jag funderar på att sänka den till 30 km för det är så jäkla svårt att komma upp i 40 utan långpass... ;)
Ok, det var min gissning från dina tårtbilder att du låg närmare tempo. Men då får tempot den 10 ge en bättre fingervisning. Men dagsgissningen är ju i alla fall 3 min lägre eftersom jag räknade med tiden fram till startlinjen!
Orsaken till att jag sitter och skissar på maratider är ju att jag planerar att göra en solomara på träning, men vill inte sticka iväg innan jag är "säker" på att den går under 4:30. Det brukar vara gränsen för en hyggligt behaglig mara.
080429 - Pass 2
Löpning - medelhård distans, halvmaratempo? (asfalt)
Sträcka: 8,12 km
Tid: 0:43:21
Min/km: 5:20
HR: 160/169
Blev varken lätt distans eller tempo, utan nåt slags mellanting. Typ medellångt och medelhårt. Hyffsat låg puls för att vara jag. Provade att springa i mina nya tävlingskläder (klubbens tävlingslinne + trishorts), antar att man blir snabbare då ;)
steph skrev:
Ok, det var min gissning från dina tårtbilder att du låg närmare tempo. Men då får tempot den 10 ge en bättre fingervisning. Men dagsgissningen är ju i alla fall 3 min lägre eftersom jag räknade med tiden fram till startlinjen!
Orsaken till att jag sitter och skissar på maratider är ju att jag planerar att göra en solomara på träning, men vill inte sticka iväg innan jag är "säker" på att den går under 4:30. Det brukar vara gränsen för en hyggligt behaglig mara.
Förra året tog det nog närmare 10 min innan jag var över startlinjen! Men eftersom den tiden ändå inte räknas, så spelar det ju mindre roll. Men i SM tappar man några min pga trängsel också, så din gissning är nog inte helt åt skogen ändå.
machine gun skrev:
Förra året tog det nog närmare 10 min innan jag var över startlinjen! Men eftersom den tiden ändå inte räknas, så spelar det ju mindre roll. Men i SM tappar man några min pga trängsel också, så din gissning är nog inte helt åt skogen ändå.
Det schyssta med chip måste ju också vara att inte så många långsamma tränger sig fram. När jag sprang Sthlm var det visserligen chip, men då hade jag bara drygt 3 min till startlinjen och ändå ett par tusen riktigt långsamma framför. Det blir ju trångt på Gärdet...
Endag skrev:
Det schyssta med chip måste ju också vara att inte så många långsamma tränger sig fram. När jag sprang Sthlm var det visserligen chip, men då hade jag bara drygt 3 min till startlinjen och ändå ett par tusen riktigt långsamma framför. Det blir ju trångt på Gärdet...
Man har ju startgrupper. Men det är ju ett par tusen i varje, så trångt blir det hur man än gör. Jag är själv långsam och hinner inte direkt springa ifrån min startgrupp om man säger så.
Jag putsade till 1:51:38, men du vann ändå som vanligt. Men grattis i alla fall! Men jag ligger nu bara 11,4 dagar efter enligt min nuvarande förbättringstrend.
Det blir väl lämpligt med halvmara som nästa?! Av artighet, så föreslår jag deadline till den 15 maj.
PS Det största felet man kan göra på en mara är att gå ut för hårt, så att vara tvungen att ta det lugnt de första km kan t.o.m. gör att sluttiden blir bättre!
Kul att läsa om er som ska köra triathlon (steph, machine_gun, ironwoman etc), det verkar vara kul träning! Funderar på att börja träna inför 2009 års lopp. Men har inte bestämt mig än..!
/cube
cube skrev:
Kul att läsa om er som ska köra triathlon (steph, machine_gun, ironwoman etc), det verkar vara kul träning! Funderar på att börja träna inför 2009 års lopp. Men har inte bestämt mig än..!
/cube
Kul, vad har du för träningsbakgrund?
Jag brukar köra landsvägscykling, rullskidor och löpning men även en del styrka. Är relativt all-round-tränad men inte så bra i någon av grenarna! Logg-bok: http://www.halso.info/forum/t-31735.html
Sorry att jag tillfälligt kapade din tråd machine_gun. Skall icke upprepas :-)
Senast redigerat av cube (2008-05-01 17:42)
080501
Löpning - långpass (asfalt/grus)
Sträcka: 33,28 km
Tid: 3:05:47
Min/km: 5:34
HR: 163/171
JAG ÄR GRYM! 
Skulle egentligen springa runt 30 km, men råkade göra en Eddie och sprang fel och fick springa tillbaka osv, så det blev längre än väntat. Tänkte då att jag springer tills jag kommit 30 km, men då var det bara ca 3 km hem och det går ju snabbare att springa än att gå... Var tempot kom ifrån vetefan, men jag kände mig i högform! Drack ca 7,5 dl varav 3,2 dl var hemgjord sportdryck (vatten, malto, salt), resten vatten. Perfekt löparväder med sol, ca 15 grader och lätt vind. Mötte dock x antal löpare i vindställ, en hade tom dunväst över! Själv hade jag linne och trishorts och har anlagt en sjukt snygg löparbränna :D
Det här känns bra inför SM.
Sen var vi bjudna på middag, så jag fick kalorikompensera rejält :D Nu ska jag snart ner till Malmö för att kalorikompensera ytterligare.
Senast redigerat av machine gun (2008-05-02 10:11)
Du ÄR grym nu, och framför allt förbättringarna. Nu ligger nog dagsprognosen klart under 4:15. Och jag har förbättrat min extrapolerade mara-tid med över 30 minuter på 19 dar, så du har alla chanser att kunna komma under 4:00 om du fortsätter så här!
Men dunväst!? Jag körde 21 km i t-skjorta o kortbyxor första gången när det var +8 och svag vind och sol från klar himmel!
Vilket pass, MG, härligt!! Jämnt och fint hela vägen, och vilket tempo!!
Det var fanimej långt :)
Riktigt grymt långpass!
Hur trött var du mot slutet? dvs hade du orkat 8,9 km till
Bara att hoppas att på samma bra dagsform på SM.
Grattis mg! Det där måste vara det bästa du sprungit någonsin!! Iallafall vad jag sett i din träningsdagbok. Grymt.
Tack alla! Ja, lätt bästa passet jag nånsin genomfört. Därav att jag kostar på mig att betitla mig själv som grym ;D Jag kände efter och 9 km till hade inte varit en omöjlighet, däremot hade jag nog tappat lite i tempo. Det här var iaf en bra bekräftelse på min kapacitet, så om inte annat var det bra för psyket.
Summering träning v.18
Måndag: Styrketräning 45 min
Tisdag: Cykling 30,82 km + Löpning 8,12 km
Onsdag: -
Torsdag: Löpning långpass 33,28 km
Fredag: -
Lördag: -
Söndag: -
Träningsdagar: 3
Träningspass: 4
Total träningtid: ca 5:55
Simning: 0 km
Cykel: 30,82 km
Löpning: 41,4 km
Kommentarer: Det blev en väldigt komprimerad träningsvecka, då jag var bortrest fre-sön. Men lyckades iaf dra av ett sjuhelvetes bra långpass, så jag är nöjd ändå :)
Under helgen bedrevs högklassig träning i form av 3-kamp bestående av rodeo, gladiatorspel och sumobrottning :D Dessutom lyckades jag bli invald som ledamot i förbundsstyrelsen för SCUF, vilket jag förstås är mycket stolt över.
080505
Löpning - distans (asfalt)
Sträcka: 11,03 km (3,00 + 8,03)
Tid: 1:05:21 (0:20:37/0:44:44)
Min/km: 5:55 (6:52/5:34)
HR: 150/168 (134/146, 157/168)
Två pass i ett. Först lite sociallöpning med sambon i 3 km, sen sprang jag själv 8 km till. Siffrorna ovan visar snitt för hela passet samt, inom parentes, separata uppgifter för de två delarna. 134 i snittpuls måste för övrigt vara nåt slags PB i lågpuls. Kroppen kändes helt ok, lite trögstartad bara efter 3 vilodagar. Fick lite lätta krampkänningar i ena höften på slutet av passet, vilket jag gissar kan vara sviter från långpannan i torsdags. Inget allvarligt dock.
Senast redigerat av machine gun (2008-05-05 21:38)