Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Onödigt?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Woot-Woot skrev:

På min deff gör jag av med 145 kr om dagen på mat.

Vad tusan äter du egentligen? Jag gör inte ens av med 70kr/dag när jag bulkar.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

lunch på stan tror jag är svaret! :)

Registrerad: 2007-03-03

Jag äter dyrar under deff än under bulk. Mer magert kött och grönsaker.

Mindre havregryn, pasta, kolhydrater, mjölk etc.

Registrerad: 2007-09-20

Hah Madball vi får väl se hur det går med självdisciplinen/uthålligheten. Är alltid maten som varit mitt stora problem.

T-rex. Självklart kan jag göra det med det svider ganska mycket när man kommer upp i åren (22) =) Får se det som ett spännande "experiment" eller nåt.

Förresten vad är fullvärdigt protein? Är det samma som med fetter att det finns bra/dåliga, och hur vet man vad som är fullvärdigt?

Senast redigerat av Vonandy (2008-05-06 00:54)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Fullvärdigt protein är lite knepigt, du får lära dig det proteinkälla för proteinkälla (och dessutom kan kombinationer av icke fullvärdiga proteinsorter bli fullvärdiga), men en bra regel är att om det kommer från ett djur så är det fullvärdigt, om det kommer från en växt och inte är soja eller blackbeans så är det inte fullvärdigt:P

Okej låter krångligt det där =P Men går det inte att bygga på icke fullvärdigt protein eller måste man bara åka på kvantiteten? Antar att det sistnämda är rätt men det låter samtidigt dumt, eller är jag ute och cyklar?

Registrerad: 2007-09-19

Degpekka: Sorry - ingen lunch på stan längre.. Det var betydligt billigare gjorde kanske av med 90kr om dagen då.

Lajne: Vill du ens ha ett svar på det torra skämtet?:)

Honn: Ungefär som Svea sa tidigare i tråden.

Webbsida

Vonandy skrev:

Okej låter krångligt det där =P Men går det inte att bygga på icke fullvärdigt protein eller måste man bara åka på kvantiteten? Antar att det sistnämda är rätt men det låter samtidigt dumt, eller är jag ute och cyklar?

Det går, men mer går till spillo eller vad man ska säga. Det hela är ju inte av/på heller, det finns givetvis grader av fullvärdigt och icke fullvärdigt. Ett exempel är kollagen som är ett protein rent biologiskt men som inte kan användas av kroppen alls, och i andra änden av skalan finns det saker som är väldigt nära att vara fullvärdiga men jag kommer inte på något sådant just nu. I vilket fall så är det inget man behöver bry sig om ifall man inte är vegetarian, en normal kost har knappast för dåligt protein som problem. Och är man vegetarian får man fan skylla sig själv enligt min ödmjuka åsikt^^

Webbsida

Jag snubblade över den här länken, som beskriver vilka sädesslag som komplementerar vilka baljväxter för att ge fullvärdigt protein: http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html . Kanske kan hjälpa dig lite om det nu är något du vill optimera kring:P

Registrerad: 2008-01-28

Honn skrev:

Woot-Woot skrev:

Får jag vara nyfiken och fråga vad din kost består av? Snabbmakaroner och ketchup? :P

Webbsida

Honn lever på de två billigaste basvarorna som går att hitta, vilket inspirerade mig till att skriva denna lilla hejaramsa åt honom:

Heja Honn, friskt humör,
dieten består, av socker och smör!

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Degpekka skrev:

lunch på stan tror jag är svaret! :)

Precis, det är ju typ halva dagskostnaden om man käkar för 145 kr. Nu när jag håller på att flytta hemifrån så blir det mindre av det. Köper aldrig någon kött/fisk/skaldjursprodukt över 60 kr/kilot. Käkar man då 200 gram på en måltid av detta blir det 12 spänn + spannmål/potatis/ris + grönsaker vars sammanlagda kostnad inte lär överstiga 8 spänn. 5 måltider på det om dagen blir max 100 spänn. Men det är som sagt extremfallet så kanske snittar på 80 spänn.

Lajne skrev:

Jag snubblade över den här länken, som beskriver vilka sädesslag som komplementerar vilka baljväxter för att ge fullvärdigt protein: http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html . Kanske kan hjälpa dig lite om det nu är något du vill optimera kring:P

Tack!

När jag ändå är igång tänkte jag fråga om det är några större "brister" i min nya bulk-drink?

Mjölk, fett 2% 3 glas  600g
Banan 2 stycken  200g
Olivolja 1dl 90g
O boy pulver 6 matskedar  60g
Keso naturell 1 dl 100g
Havregryn 2 dl 70g

1871kcal

Tar den precis innan jag går och lägger mig då den sabbar min aptit totalt =)

Senast redigerat av Vonandy (2008-05-07 20:55)

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-01-16

Vonandy skrev:

Lajne skrev:

Tack!

När jag ändå är igång tänkte jag fråga om det är några större "brister" i min nya bulk-drink?

Mjölk, fett 2% 3 glas  600g
Banan 2 stycken  200g
Olivolja 1dl 90g
O boy pulver 6 matskedar  60g
Keso naturell 1 dl 100g
Havregryn 2 dl 70g

1871kcal

Tar den precis innan jag går och lägger mig då den sabbar min aptit totalt =)

kanske lite OT. men det låter verkligen vidrigt.. bra med energi annars :)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Ser inga brister men att du tillsätter 90 g rent fett (RDI för en person på 90kg) i ett enda mål tycker jag är att överdriva. Dessutom är 6 matskedar o'boy en hel del fruktos, nästan 30 gram. Ta lika gärna maltodextrin då, och skär ner på oljan. Det är mitt tips.

Vet, men det kändes lite dumt att starta en till tråd. Faktiskt så är det inte så hemskt som det låter, får mixa läänge så att oljan blandar sig ordentligt dock :P

Stevebc: det var oljan jag var lite osäker på, tack för tipset!

Senast redigerat av Vonandy (2008-05-07 21:10)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Strosaren skrev:

Honn skrev:

Woot-Woot skrev:

Får jag vara nyfiken och fråga vad din kost består av? Snabbmakaroner och ketchup? :P

Blir mest grönsaker, ris, pasta, kyckling, fläskarré och lite kosttillskott.

Registrerad: 2007-05-10

Vonandy skrev:

Okej skönt att höra. Har precis kommit hem efter en 3månaders resa där hela kassan tog slut. Har 25kr per dag att leva på månaden ut, därav min frågeställning =P

hahaa, va bra :P
köp nudlar(4kr)+tonfisk(3kr) och bulka på som bara den, köp tonfisk i olja så får du lite extra kcal :)

Registrerad: 2007-03-03

eop skrev:

köp tonfisk i olja så får du lite extra kcal :)

Tillsätt hellre egen olja, du får bättre kvalité då.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

dock så blir det lite dyrare om han tillsätter oljan själv. å andra sidan så kan han välja olivoljan då.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB