Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Det verkar gå framåt Ljuvligt! Keep up the good work och tappa inte sugen :)
Jag kör på att inte äta nåt godis, chips osv på veckodagar överhuvudtaget. Ser ingen anledning till att göra det.
På helgen en dag, oftast om jag är bakis släpper jag på tyglarna och äter vad jag är sugen på, blir inga extrema mängder ändå.
När man kommer in i att inte äta godis på vardagar går det ganska lätt faktiskt.
En bra motivation är att kolla på bilder ofta på människor som ser ut så man vill se ut, samt att läsa på forum som detta. Då kommer min motivation alltid tillbaka om jag är seg som tusan
Madball skrev:
Det verkar gå framåt Ljuvligt! Keep up the good work och tappa inte sugen :)
Jag kör på att inte äta nåt godis, chips osv på veckodagar överhuvudtaget. Ser ingen anledning till att göra det.
På helgen en dag, oftast om jag är bakis släpper jag på tyglarna och äter vad jag är sugen på, blir inga extrema mängder ändå.
När man kommer in i att inte äta godis på vardagar går det ganska lätt faktiskt.
En bra motivation är att kolla på bilder ofta på människor som ser ut så man vill se ut, samt att läsa på forum som detta. Då kommer min motivation alltid tillbaka om jag är seg som tusan
Ja, jag brukar bli super motiverad när jag läser här så jag försöker att hänga här så mycket som möjligt. Men ibland så skiter det sig ändå. Men har haft en bra dag idag när det gäller maten så då blir man laddad igen=). Ska nog skita i chips med och kanske även popcorn. Men känns som om jag måste ha något som man kan ta ibland(väldigt sällan dock;)) så att man inte slutar med allt och sen bara faller i frestelsen när det blir förmycket. Känner dock aldrig sug efter godis numera så det är bra, mat ska det va;)! Får nog leta upp några nya motivationsbilder också att jag blir lite extra peppad=)
Bättre dag idag när det gäller maten, som hamlade på 1650 kcal. Har dock inte hunnit med någon träning förutom min dagliga transport med cykeln plus en tur med djuret. Har även lyckats hålla mig från spriten idag, vilket faktiskt känns grymt bra. Har ändå haft en toppen kväll, så det var det värt. Ska försöka pallra mig upp tidigt imorgon på en liten promenix med. Hoppas ni alla haft en trevlig valborg iallafall=)
Tackar och snyggt jobbat att du höll dig borta från spriten^^ Funderar själv på att gå en snutt för att piggna till lite...:P
Xiaurion skrev:
Tackar och snyggt jobbat att du höll dig borta från spriten^^ Funderar själv på att gå en snutt för att piggna till lite...:P
Det var faktiskt inte så svårt och ingen som påpekade det utan mer bara noterade det, vilket var skönt. Vaknade dock precis eftersom jag ändå inte fick somna förrens sent då vi hade gäster som jag körade hem vid halv tre=/, men får väl promenixa lite nu; bättre sent än aldrig=)
maten hamlade på 1400 kcal idag så lite mindre än vanligt. Känner mig dock hungrig men har borstat mina issigar nu så orkar inte gå upp. Imorgon ska jag iallafall mäta mig (inte längden dock;))och väga mig.
Ljuvligt skrev:
Har mätt mig nu på morgonen och vägt mig, allt innan frukost.
vikt:58,4 kilo (gått upp, skit med)
vader(tjockaste delen): 32 cm
låren (tjockaste delen): 51,5 cm
höften/rumpan: 92,5 cm
Smalaste delen runt magen/ midjan: 68 cm
biceps (spänd): 26,5 cm
En vecka senare!
vikt: 58,3 kilo
vader: 32 cm
låren: 52 cm (?)
höften/rumpan: 93 cm
magen: 67,5 cm
biceps: 27 cm
Hm detta gick ju bra, not. Den skillnaden som uppstått beror säkert också på att jag mätt olika. Verkar som om jag måste minska maten med=(. Eller ska nog pröva en vecka till på 1600 kcal/dag fast ska träna hårdare och vara mer nogrann med maten.
Stick to the plan.
Det var ju det här Lajne skrev om tidigare angående att räkna kalorier. Det är en viss kalibreringstid som nybörjare, innan man vet ungefär vilket energi-intag man bör ligga på. Ha i åtanke också att en speciell vecka i månaden ställer till det rätt rejält med vikten och måtten för er tjejer, men det är liksom bara att räkna med - no biggy alltså.
Cybercowboy skrev:
Stick to the plan.
Det var ju det här Lajne skrev om tidigare angående att räkna kalorier. Det är en viss kalibreringstid som nybörjare, innan man vet ungefär vilket energi-intag man bör ligga på. Ha i åtanke också att en speciell vecka i månaden ställer till det rätt rejält med vikten och måtten för er tjejer, men det är liksom bara att räkna med - no biggy alltså.
Jo, men det är bara så drygt att inte se/känna/märka resultat=(. Men som du skriver så är det bara att kämpa vidare=)
Sprang en 6 kilometer idag, tappade dock fokus innan då jag fick dåliga besked. Därav åt jag faktiskt även godis idag, inte så bra men bryr mig faktiskt inte just nu. Körde även en 10 ryck i en brant back, vilket gick helt okej. Kändes som om jag höll samma fart hela tiden. Avslutade med en 2,1 en kilometer lång promenad. Maten har ändå hamlat på en 1700 kcal så det var inte så farligt. =/
Idag vände hela denna helgen=)! Började med att cykla lite, vilket slutade i en 2,3 mil på 53 minuter (har ingen aning om det är bra eller inte), jobbigt var det och var helt dyngsur efterår, funderade på att åka hem och byta men sket i det. Körde mitt vanliga benpass efter det, vilket förra gången jag gjorde det var tufft. Idag gick allt som smort och jag ökade i tre maskiner. Sen avslutade jag med lite cykling igen. Är så gött när man känner att man orkar och när man ökar i vikterna =).
Benpress: 90 kilo 8x3
Sittande lårcurl; 45 kilo 8x3
Pendel(rumpan); 75 kilo (ökade med 10 kilo) 8x3 på vardera ben
Insidan lår; 95 kilo (ökade 2,5 kilo) 8x3
Utsidan lår; 95 kilo (ökade 2,5 kilo) 8x3
Stående vadpress; 60 kilo 8x3
Edit; förbrännde en 500 kcal enligt cykeln.
Senast redigerat av Ljuvligt (2008-05-04 16:27)
Dutti flicka. Jag hoppas du inte är rädd för kolhydrater efter ett sånt där mastodontpass.
Cybercowboy skrev:
Dutti flicka. Jag hoppas du inte är rädd för kolhydrater efter ett sånt där mastodontpass.
TAck=D! Nä, då slängde i mig proteinpulver och blåbärssoppa (utan tillsatt socker) direkt efteråt, men väntar på att grillningen ska bli klar=), med sås och potäter.. är monsterhungrig nu, så kommer väl äta allt själv;).
Ble inspirerad av min cykling igår, så jag körde samma sträcka idag (2.32 mil), men det blev två min långsamare idag(55 min). 500 kcal blev det idag med, men när man inte ställer in något så hur väl stämmer det för mig? Vad räknas det ut på, en man på 70-80 kilo har jag fått för mig, men det kanske inte stämmer? Då minsakr väl den egentliga förbränningen för mig väl? Eller tänker jag helt fel nu??
Iallafall körde jag rygg och mage efter det.
Rygg:
1:a En maskin där man står med ungefär axelbredd och pressar ner en metallstav (vet inte vad den heter). 25 kilo 8 x 3.
2:a En sådan maskin där man sitter framåtböjd och pressar bakåt. 70 kilo och 8 x 3
Mage:
1:a Hängande benlyft, ungefär fast på en ställning med tyngden på armbågarna. 20x1, 15 x2 st.
2:a Twistern som vi kallar den, man står på knä och sen vrider man åt sidan. 45 kilo, 3 x 8 per sida.
3:e Man ligger på en sned Hyperextentions-liknade maskin med höften mot den och sen fötterna staplade på varandra och sen böjer man hela överkroppen nedåt och sen upp igen. 20x2 per sida.
Har inte räknat idag men har fått i mig en skål med yoghurt och fullkorns havrefras och två skålar med lättfil och allbrand och russin. Sen 9 marylandkakor (helt fel=/) och nu avslutade jag dagen med 2dl blåbärssoppa (inget tillsatt socker) och proteinpulver.
Ljuvligt skrev:
Ble inspirerad av min cykling igår, så jag körde samma sträcka idag (2.32 mil), men det blev två min långsamare idag(55 min). 500 kcal blev det idag med, men när man inte ställer in något så hur väl stämmer det för mig? Vad räknas det ut på, en man på 70-80 kilo har jag fått för mig, men det kanske inte stämmer? Då minsakr väl den egentliga förbränningen för mig väl? Eller tänker jag helt fel nu??
Det låter som ganska rimliga siffror (http://www.caloriesperhour.com). Eftersom det är en motionscykel så spelar vikten ingen större roll. Annat vore det om du och jag cyklade en väldigt kuperad sträcka, då utför jag ett större arbete (gymnasie-fysik) eftersom jag måste förflytta en tyngre massa än vad du gör uppför alla backar.
F.ö. är det jävligt tråkigt att sitta och trampa på en motionscykel. Fattar inte hur du pallar :/
Klarar du hungern bra förresten, eller går du ofta runt och är hungrig?
Cybercowboy skrev:
Ljuvligt skrev:
Det låter som ganska rimliga siffror (http://www.caloriesperhour.com). Eftersom det är en motionscykel så spelar vikten ingen större roll. Annat vore det om du och jag cyklade en väldigt kuperad sträcka, då utför jag ett större arbete (gymnasie-fysik) eftersom jag måste förflytta en tyngre massa än vad du gör uppför alla backar.
F.ö. är det jävligt tråkigt att sitta och trampa på en motionscykel. Fattar inte hur du pallar :/
Klarar du hungern bra förresten, eller går du ofta runt och är hungrig?
Aha okej så pass. Har alltid trott att det inte riktigt siffrona stämt, men då tror jag på dem från och med nu;). Haha, just nu fungerar det bra. Läser antingen tidning eller bok, har tvn och mp3, så det brukar fungera ganska bra. Idag hade jag några snygga dudes att kolla på med, så då går det bra med ;). Vissa dagar fungerar det superbra och andra dagar skiter det sig fullständigt. Men som idag då jag inte riktigt vet hur mycket jag fått i mig, då det inte fanns något kcal innehåll på kakorna, kan jag vara ganska hårt. Är rätt hungrig just nu, men är för orkar inte gå ner och fixa något nyttigt. Mest är det jobbigt de dagar då jag är på dåligt humör eller något tråkigt hänt, för då tänker jag att jag skiter i att. Jag tröstäter lätt =/.
Tröstäta eh? Sätt dig på cykeln eller ta en promenad nästa gång istället, så ska du se att du mår bättre - i dubbel bemärkelse.
Angående hungern så slog det mig att blåbärssoppa antagligen inte mättar så bra, men är ganska energitätt? Ett grovt bröd med makrill på t.ex. vore kanske bättre för att minska hungern, samt få i sig nyttigt fett samt lite protein.
Cybercowboy skrev:
Tröstäta eh? Sätt dig på cykeln eller ta en promenad nästa gång istället, så ska du se att du mår bättre - i dubbel bemärkelse.
Angående hungern så slog det mig att blåbärssoppa antagligen inte mättar så bra, men är ganska energitätt? Ett grovt bröd med makrill på t.ex. vore kanske bättre för att minska hungern, samt få i sig nyttigt fett samt lite protein.
Men jag är tjej, ge mig choklad och jag är glad igen;). Nämen jag vet, men det är svårt just när annat går skit. Men det känns som om det går bättre och bättre med det. Hm, jag ska köra på det i fortsättningen. Håller bara på att äta upp mitt proteinpulver som jag har, sen struntar jag i att köpa nytt och kör på vanlig mat. Men får ta en tripp ner och äta en macka=).
Äääch, sluta vara så tjejig :) Om "allt annat går skit" så får du väl se till att åtminstone träningen går bra, för att jämna ut det hela. Beachen närmar sig med stormsteg, och så gör även vassen ;)
Cybercowboy skrev:
Äääch, sluta vara så tjejig :) Om "allt annat går skit" så får du väl se till att åtminstone träningen går bra, för att jämna ut det hela. Beachen närmar sig med stormsteg, och så gör även vassen ;)
haha=)! Okej jag ska vara mer manlig då, om det är det som krävs=D. Allt för beachen 2008;)
Senast redigerat av Ljuvligt (2008-05-05 22:30)
Vid halv fem var jag hungrig men visste inte vad jag ville ha så jag tryckte i mig två bitar mörk choklad och cyklade till gymmet. Min kompis som skulle vara med blev inringd till jobbet så överkroppen får vänta tills imorgon då vi ska köra ett hårt pass. Så idag blev det bara lite cykling, närmare bestämt exakt samma sträcka som igår, på exakt samma tid och jag förbrännde exakt lika mycket. Dvs. 2.32 mil på 55 minuter och förbrännde 500 kcal. Varvade ner fem min med så egentlgien cyklade jag 2.5 mil (och 530 kcal) men men inte så noga;). Tänkte köra mage och rygg igen, men har varit stel i ryggen idag, lite som om jag sovit på golvet, så jag sket i det. Är även ganska rädd om den då jag i yngre dagar blev inslängd i sargen av en häst och utan säkerhetsväst. Men det beror nog bara på passet från igår.
Senast redigerat av Ljuvligt (2008-05-06 18:52)
Idag har maten gått ganska bra. Hamlade på 1400 kcal efter min kyckling (se recept och matbilder) så det känns inte som om jag kommer att vara hungrig på ett tag. Glömde även bort att skriva att jag var ute på en promenad under en timme på förmiddagen.
Idag var det u armarna som gällde och armarna blev det. Men brukar vanligtvis börjar jag med konditionsträningen men icke idag, då hon jag tränade med inte hann det. Så vi började direkt;
Bänkpress: 25 kilo 8x3 (ska öka nästa gång)
Hantellyft åt sidan (fast liggande på bänk): 4 kilos hantlar 8x3
Sned bänkpress: 25 kilo 8/6/6 (har precis ökat så orkade inte riktigt)
Hantellyft framåt: 5 kilo 8x3 varje arm
En övning där man står med ena knät och ena handen på bänken och sen lyfter man en hantel upp mot magen(kan kallas hundställningen?): 10 kilo 8x3 varje arm. (ska öka)
Handled: 4 kilo 8x3 varje handled
Dips(fast på en bänk): 12x3
Cable pushdown(tror jag, fast sittande): 28,5 kilo 8x3.
Sen hann min kompis inte mer så vi fortsätter imon.
När jag blivit lämnad körde jag mage:
twistern: 45 kilo 8x3 på varje sida
böjarna på ryggmaskinen: 20x2 på varje sida
hängande benlyft: 20 st =(
Sen hade jag tänkt cykla min vanliga "runda", men var ganska slut så det blev bara en mil. Har iof cyklad innan idag, så lite längre har det blivit.
Maten går ganska bra just nu, när jag blir hungrig på eftermiddagen sticker jag och tränar istället. Sen känns det lugnt att äta en rejäl middag. Hamlar idag igen på 1400 kcal, vilket känns bra då jag känner att jag fungerar på det och inte blir otrevlig eller inte har ork. Så det är bra=)!
Edit: glömde bort en övning med axlarna och 12,5 kilo 8x3, lyfte dem upp och ner i cirkelrörelser.
Senast redigerat av Ljuvligt (2008-05-07 20:54)
Var det där med fria vikter eller maskiner?
Ljuvligt skrev:
Cybercowboy skrev:
haha=)! Okej jag ska vara mer manlig då, om det är det som krävs=D. Allt för beachen 2008;)
Haha, nä fortsätt du att vara tjej. Det är nog om snubbar som dyrkar sin egen kropp på stranden ändå :p
Ser ut att gå bra det här Ljuvligt =)
Senast redigerat av Madball (2008-05-07 20:47)