Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag är en tjej på 21 år som alltid har varit lite stor. Lyckades gå ner 10 kg förra sommaren men har nu gått upp 2 av dem igen. Nu tänkte jag börja ta tag i det här igen och gå ner dom 5 sista kilona. Väger idag 73 kg och är 169 cm och målet är alltså att väga 68 kg. Är rätt storväxt och har ganska lätt för att bygga muskler.
Min träningsbakgrund är mycket bollsport främst fotboll även lite innebandy. Jag tränar fortfarande fotboll 3-4 gånger i veckan. Jag har även börjat köra ganska så mycket kondition på senaste tiden, främst löpning. Har även kört en del body pump på gymmet. Nu tänkte jag börja gå på gymmet och lyfta lite vikter. Något jag aldrig gjort förut.
Mina frågor är alltså:
Hur ska jag lägga upp träningen för att gå ner i vikt? Vilket förhållande mellan konditionsträning och styrketräning ska jag ha? Med vilka vikter/reps ska man börja? Eller om ni har några andra tips och råd så mottages dom gärna!
Du verkar ju träna ganska mycket, så då återstår det bara kosten. I princip spelar det ingen roll hur mycket och bra du tränar, om inte kostdelen sitter som den ska.
En ganska enkel metod (underförstått att du minskar på portionerna så klart) är att byta ut kolhydraterna mot sallad i några av dina mål. Kolhydraterna centreras i samband med träning då de behövs som bäst för att fylla på musklerna och ev. lite på morgonen också. Då minskar du energimängden (kalorierna) och först då när du förhoppningsvis har skapat ett energiunderskott så måste kroppen börja använda ditt lagrade kroppsfett till energi för att inte svälta ihjäl.
Angående styrketräningen så kan du börja att köra 2 st helkroppspass i veckan där du tränar igenom kroppen. Innan jag bemödar mig att skriva ett program så är det nog bäst att du berättar hur mycket du kan om styrketräning (övningar, övningsutförande etc).
Jo jag tränar en del och det är väl kosten det har brustit i nu på slutet när jag har gått upp lite igen men jag ska köra det där med sallad istället för kolhydrater nu så får vi se! Ska även dra in på alla andra onyttigheter.
Vore jättesnällt om du skrev ett program. Tänkte ta en snabbkurs hos brorsan nån dag så han kan nog visa mig om det är nåt av det som du skriver som jag inte förstår.
Tack så mycket för hjälpen!
Om din bror kan instruera dig så föreslår jag att du kör enligt förslaget i den här tråden: http://www.halso.info/forum/p-315852.html#p315852 Om han inte vet hur övningarna (nu tänker jag speciellt på tunga övningar som marklyft, knäböj, bänkpress etc) ska göras så får vi omarbeta det så att du får en lättare variant du kan köra.
Det är lagom att, som nybörjare, köra 3 set med 10-12 repitioner per set. För marklyft knäböj kan du köra något lägre, men vikten får absolut inte vara för tung för dig i början, då blir skaderisken för hög.
Kunskap, motivation och karaktär är det du behöver för att det här ska lyckas - så om du inte har det så skaffar du det (var man nu skaffar karaktär ;) ).
+ en rask promenad på 30-60 min/dag. Det brukar inte vara så svårt att få till nu under våren.