Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kreatin - När?

Registrerad: 2008-04-29

Hej, tar kreatin, jättenöjd. Höjde mig från 80 till 90 kg bänkpress på bara en vecka. Tror att kreatinet hade en stor roll.
Aja, till frågan - NÄR ska man ta kreatinet? altså vilken tid på dagen? På påsen står det direkt efter träning, men spelar detta verkligen stor roll? Om man tar det senare på dagen så borde det även gå bra (anser jag). Någon annan som har en annan uppfattning?

/Josef

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

I samband med någon form av måltid eller gainern du tar efter träningen. I princip handlar det om att kreatin behöver insulin för att komma in i cellerna, men det skapar inget insulinpåslag själv så det behöver "rida" in på insulinpåslaget som något annat födoämne ger.

Från: Arjeplog
Registrerad: 2008-05-04

Så att till exempel blanda in lite kreatin i vattnet du dricker under träningen är ingen bra idé?

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Pejij skrev:

Så att till exempel blanda in lite kreatin i vattnet du dricker under träningen är ingen bra idé?

Jo om du nyss har ätit eller blandar ner exempelvis maltodextrin i samma lösning.

Okej. Så jag som brukar träna innan middagen, utan mat före, och blanda in kreatinet i vattnet jag dricker under träningen kastar egentligen bara bort kreatinet då det inte tas upp av kroppen? Eller har jag missförstått det?

Webbsida

Det tas eftersom det alltid borde finnas insulin tillhanda? Men genom att kraftigt öka insulinutsläppet säkrar du en bättre upptagning! Det ska tydligen räcka med ett glas jos.

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-04 21:42)

Okej! Ska tänka på det i framtiden!

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Pejij skrev:

Jo om du nyss har ätit eller blandar ner exempelvis maltodextrin i samma lösning.

Insulin aktiverer glut 4. Detta är redan aktiverat vid träning. Så i teorin ska det funka utmärkt att dricka kreatin + vatten i samband med träning. Varför man inte blandar ner det i sin pre/post workout drink när man ändå bör ta en sådan är dock en annan fråga:P

Webbsida

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Pejij skrev:

Insulin aktiverer glut 4. Detta är redan aktiverat vid träning. Så i teorin ska det funka utmärkt att dricka kreatin + vatten i samband med träning. Varför man inte blandar ner det i sin pre/post workout drink när man ändå bör ta en sådan är dock en annan fråga:P

Helt rätt. Jag ber om ursäkt, men jag vill ändå spekulera lite.

Är det det enda insulin gör? Det skulle ju kunna vara så att insulin aktiverar "xxxx", en kanal som släpper igenom mindre molekyler med fosfater på, vad vet jag?

Men det borde ju rimligt vis vara så som du Lajne säger.

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Pejij skrev:

Vad rekommenderas att man ska ta före träningen? :)

Webbsida

Antingen vassle+malto eller esa+malto, båda på tom mage (4+ timmar utan mat före). Eller ingenting om du hellre vill träna med lite mat i magen. Spelar inte SÅ stor roll direkt:)

Lajne skrev:

Antingen vassle+malto eller esa+malto, båda på tom mage (4+ timmar utan mat före). Eller ingenting om du hellre vill träna med lite mat i magen. Spelar inte SÅ stor roll direkt:)

Dvs sådant som gymgrossistens "Weigh 80" ? :D

Webbsida

det är vassledelen, ja. Men vet du inte vad vassle+malto är har du nog tyvärr bättre saker att fokusera på än rätt preworkoutdrink i nuläget. Och det är inte alls menat som en förolämpning, bara ett råd i all välmening :)

Registrerad: 2008-05-02

..

Senast redigerat av Supermassive (2008-05-18 22:36)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB