Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Tillväxten optimal?

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Jag undrar nu läser alla såna om bäst tillväxt men vetenskapligt bevisat vilket är bäst?
alla som förespråkar HKP har ni kört split?

Vilket är bäst, jag ser bara massa argument men vetenskapligt bevisat och inte sönderdopade BB vad kör dom?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

http://www.halso.info/forum/t-31399.html

Jag har kört både split och hk, men känner att mina 1,5år av effektivt tränande inte ger mig rätten att tala ur personligt perspektiv.

Sen beror det alltid på hur mycket tid man har att lägga på sin träning? För en som tränar 3-4 ggr i veckan tycker jag hk är bäst. Om det blir mera än 3-4ggr i veckan kan jag se fördelar med splittar.

aa okey:S men om man kör 3 gånger i veckan förespråkar du HKP men liksom förstår inte vilket som är vetenskapligt bevisat och varför muskeln skulle bygga mer av 3 split:S

Webbsida

Sjoblad skrev:

aa okey:S men om man kör 3 gånger i veckan förespråkar du HKP men liksom förstår inte vilket som är vetenskapligt bevisat och varför muskeln skulle bygga mer av 3 split:S

Bygga mer av 3 split?

Jag tror att det finns fördelar med helkroppsprogram om man tränar 3 gånger i veckan.

Detta pga den mera frekventa höjningen av ps i praktiskt taget hela kroppen samt det mycket fördelaktiga hGH utsläppet pga de många tunga basövningar. Men detta är bara vad jag tycker, härom strider även de allra bästa =).

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Om det fanns ett svar på din fråga, så skulle alla träna så.

Fundera lite på det.

Hmm okey fatta lite av vad du sa KOP men ändå:P men det är så jädra mycke snack jag vill bara ha bästa möjliga tillväxt och jag träna 3 split förr och fick bra resultat av det och nu kör jag HKP men äter inte lika bra och sover lika bra så jag vet inte riktigt haha:P ja jag tänkte lika så träna muskeln 3 gånger i veckan eller 1 borde säga sig själv tycker jag.

Webbsida

Om du inte äter lika bra nu är det väldigt svårt att jämföra... Maten är väldigt viktig tyvärr :/

EDIT: Jag tycker du ska läsa tråden jag länkade, mycket bra saker sägs där.

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-04 00:12)

aa har läst igenom men är att alla står olika i såna åsikter kommer inte fram till ånt forutom repsmängd, men tack ändå för svar

Webbsida

Sjoblad skrev:

aa har läst igenom men är att alla står olika i såna åsikter kommer inte fram till ånt forutom repsmängd, men tack ändå för svar

KOP skrev:

härom strider även de allra bästa =).

Hoppas du lärde dig något iaf.=) Nu är det bara för dig att testa de olika och sedan anpassa din träning efter det som du svarar på bäst. Lycka till =)

Registrerad: 2004-02-23

Önskar att jag hade källor på nedanstående men har för mig att följande bevisats:

-Om man utgår från ett visst antal set under en bestämd tidsperiod, säg 7 set på en vecka blir resultatet bättre ju mer man delar upp det. Att köra 7 set på samma dag är sämst, ett per dag bäst.

-Man får kortare återhämtning vid mindre träningsvolym (obs volym, ej motstånd).

-Utsöndring av tillväxthormon vid träning är någolunda proportionell mot formeln ROM*vikt*antal leder involverade.

Alla tre talar högljutt för HKP.

Okej men då fortsätter man med det men ändrar kosten drastiskt, pizza bygger man inte så bra på eller är särskilt bra i deff:( tack för alla svar

Webbsida

Sjoblad skrev:

pizza bygger man inte så bra på eller är särskilt bra i deff:(

Vad menar du? Pizza kan hjälpa dig att komma på överskott lättare, därför anser jag att pizza bygger grymt bra.

haha ja på det sättet men har inga problem med att bulka om man säger så, och föredrar att bulka på nyttigare saker än fett:P

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Jag läste så mycket direkta faktafel (som inte har något med åsikter att göra) i en tråd under som blev låst så jag ger dig (och er andra) den här länken:

http://www.ms-se.com/pt/pt-core/templat … a/0202.pdf

Om någon orkar traggla sig igenom alla 11 sidor på någorlunda vetenskaplig engelska och förstår innehållet lovar jag dig att du vet mer om styrketräning än vilken utbildad PT eller instruktör som helst.

Artikeln är en världsomfattande metastudie (den största som någonsin gjorts) inom styrketräning. Den befäster det vetenskapliga underlaget och besvarar alla hur/vad/varför frågor som finns.

Webbsida

Babel, man tackar! Redan printat ut det och ska lägga mig och läsa det nu. Du kommer välidgt ofta med bra länkar, orkar du samla dessa i en komplett tråd någon gång? Jag tror det kan ge mig och hela forumet väldigt mycket! =)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Babel skrev:

Jag läste så mycket direkta faktafel (som inte har något med åsikter att göra) i en tråd under som blev låst så jag ger dig (och er andra) den här länken:

http://www.ms-se.com/pt/pt-core/templat … a/0202.pdf

Om någon orkar traggla sig igenom alla 11 sidor på någorlunda vetenskaplig engelska och förstår innehållet lovar jag dig att du vet mer om styrketräning än vilken utbildad PT eller instruktör som helst.

Artikeln är en världsomfattande metastudie (den största som någonsin gjorts) inom styrketräning. Den befäster det vetenskapliga underlaget och besvarar alla hur/vad/varför frågor som finns.

Spanks. Blir att roa sig med på jobbet imorrn =)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB