Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Förslag till tricepsövningar

Registrerad: 2008-01-24

Oftast för min del så blir det frenchpress (ligger på rygg för ner en skivstång bakom huvudet) en riktig bra massa övning tycker jag men ganska mentalt påfrestande övning.
Har funderat på smalbänk har testat några gånger men aldrig gillat den.
Har läst att om man har långa armar så ska man vända tidigare innan skivstången träffar bröst/mage för att undvika att axlarna kopplas in för mycket är det nån här som fått bra resultat av smalbänk? Eller tips på nån annan bra övning?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Triceps-dips och tricepsext. runt huvudet är de enda övningarna man behöver i min värld.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-05-04 20:16)

Tricepsext. är det sittande med hantel?

Ok tack för länken men det är den jag vill byta bort ett tag den heter väl även frenchpress eller?

Registrerad: 2005-01-16

antingen sittande eller liggande, du kan göra den med hantel eller ez-stång. det är väl i princip samma övning som french press (?) Det bästa är iaf att göra den runt huvudet o inte mot pannan.

om du inte är viktkåt, gör pushdown i kabelmaskinen, tänk på att hålla bak armbågarna så mkt du kan, skjut ut bröstet och fokusera på att använda triceps för att pressa ner stången så nära kroppen som möjligt.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Cyber: erkänn bara att du hänger på kolo ;)

Dips är min favoritövning för triceps. Alla sorters pressar. Eftersom triceps rekryteras så mycket i förhållande till biceps så anser jag inte att isolationsträning för triceps behövs (såvida man inte har genetiskt dåliga triceps som medför asymmetri).

Ander skrev:

Ok tack för länken men det är den jag vill byta bort ett tag den heter väl även frenchpress eller?

Frenchpress är så vitt jag vet sittande...?

Steve: Vad syftar du på (jag reggade mig häromdagen iofs faktiskt)?

Men vad anser ni om smalbänk? Man kanske skulle prova Tricepsext med hantel då kan man ju hjälpa till i med den andra när mjölksyran sätter till. Mina armar blir mindre om jag bara håller mig till basövningar som bänkpress rodd osv och det vill jag inte.

Jag tränade på hälsostudion i alingsås (Ingvar Larssons gym han kallade den så men det behöver ju inte vara rätt för det)

Senast redigerat av Ander (2008-05-04 20:33)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

smalbänk är något som jag brukar köra ibland på passen. det är väl ingen övning som jag får superpump i, men den sträcker bra i överläget, och jag tycker att det är en övning som är värd att känna till iaf =)

zartok skrev:

smalbänk är något som jag brukar köra ibland på passen. det är väl ingen övning som jag får superpump i, men den sträcker bra i överläget, och jag tycker att det är en övning som är värd att känna till iaf =)

Ingen bra massaövning alltså tycker du?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Cybercowboy skrev:

Du har typ exakt likadan retorik/vokabulär som de mer "vassa" användarna på den brädan och samma bilder/smilies. Nästan som att du är den som importerar kolo-attityden till hälso. Trodde ett tag att du var jwzrd ("legend" på kolo) men det var längesen.

För att ge någorlunda vettiga tips så vill jag veta hur din träning ser ut. Att köra smalbänk efter att du t.ex. kört 19 set bänk och 13 set militärpress är ganska onödigt i min värld. So enlighten us.

stevebc skrev:

Cybercowboy skrev:

Du har typ exakt likadan retorik/vokabulär som de mer "vassa" användarna på den brädan och samma bilder/smilies. Nästan som att du är den som importerar kolo-attityden till hälso. Trodde ett tag att du var jwzrd ("legend" på kolo) men det var längesen.

Den gode jwzrd har jag träffat faktiskt och vi har en del kontakt. Lika barn leka bäst, kanske? :)

Cybercowboy skrev:

För att ge någorlunda vettiga tips så vill jag veta hur din träning ser ut. Att köra smalbänk efter att du t.ex. kört 19 set bänk och 13 set militärpress är ganska onödigt i min värld. So enlighten us.

Mina armar har faktiskt en egen dag 1 gång i veckan. Jag brukar börja med triceps sedan biceps.

Triceps Tricepsext ca 2-3 arbetsset/4-10reps vikt ca 50kg till 65kg + pushdown ca 2set 10-15reps

Jag har upptäckt nu på senare år att min kropp svarar bättre på lite träning som ni kanske ser, jag har testat att öka på setmängden men då tycker jag min utveckling dalar. Jag har fört ner skivstången så som länken visar det är på det sättet jag har kört.

Men du cyber du gillar dips alltså är den i klass med tricepsext i massabygge?

Senast redigerat av Ander (2008-05-04 21:00)

Jag skulle klassa dips som snäppet vassare än tricepsext. Men tricepsext. isolerar bättre och kan därför vara att föredra om du redan är trött i bröst/axlar. Om jag vore dig hade jag kört:
1) Dips
2) Tricepsext.
3) Pumpövning - pushdowns t.ex.

Hur set/reps-antalet ska se ut är lite upp till dig. Om du skriver att du svarar bättre på lågvolym så får du anpassa dig efter det. Kanske är det så att du legat på en hög volym väldigt länge (?), då är det inte alls ovanligt att man brukar kunna få fina resultat av lågvolym under en tid.

Förr i tiden ca 5års sedan körde jag betydligt mer men nu men kör jag aldrig över 6arbetsset vilken muskelgrupp det än gäller.
Dips låter intressant ska helt klart testa den, det känns som om den är mindre mentalt påfrestande (?)  om du förstår vad jag menar :)
Jag antar att man ska vara så "rak" som möjligt när man kör den? (har inte gillat dips heller) men ska ge den ett ärligt försök

Det viktiga tycker jag att man inte tummar på djupet, sen får man göra hur fan man vill :) Inga halva reps dvs, utan fullt ROM. Jag tror det bara är Lajne på det här forumet som inte gillar dips. Jag (m.fl.?) tycker den är grym.

Tack för alla svar, nu blir det dips! Japp fullt djup blir det!

Registrerad: 2008-04-16

Om du tar en kettlebell med båda händerna, har raka armar. Sen för du sakta ner den bakom huvudet utan att ändra överarmarnas position. Sedan för du upp kettlebellentill utgångsläge igen utan att flytta överarmarna. Detta är min favorit. En annan bra är bänkpress med mycket litet mellanrum mellan hännderna. Tricepsövningar finn nästan hur mycket bra som helst.

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Cybercowboy skrev:

Jag tror det bara är Lajne på det här forumet som inte gillar dips. Jag (m.fl.?) tycker den är grym.

Lajne hatar den enbart för att han inte klarar fler reps i dipsställningen nu än han gjorde första gången han testade för flera år sedan.

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

JM Press har tagit över för mina triceps,outstanding övning..

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

high_school_boy skrev:

Cybercowboy skrev:

Jag tror det bara är Lajne på det här forumet som inte gillar dips. Jag (m.fl.?) tycker den är grym.

Lajne hatar den enbart för att han inte klarar fler reps i dipsställningen nu än han gjorde första gången han testade för flera år sedan.

Detsamma gäller iofs chins, där jag gjorde 24 stycken första gången jag var på ett gym. Detta har väldigt mycket att göra med det faktum att jag vägde 58kg på den tiden och hade en viss klättringsbakgrund; jag har en aning mer vikt att släpa på nuförtiden, om man säger så^^

Edit: Min poäng var då alltså att jag ändå gillar chins ;) Dips är helt enkelt djävulens övning^^

Senast redigerat av Lajne (2008-05-05 09:44)

Registrerad: 2007-08-20

Håller med om att isolerade trcepsövningar såsom pushdown och tricepsextentions sannolikt bryter ner mer muskler än vad de bygger upp på de flesta.
Tunga pressar har nog byggt 99% av alla tricepsmassa på de stora (odopade) killarna. Bänkpress, axelpress och dips är allt en växande pojke behöver tänka på för maximal tricepsutvecklig. Men det är jobbiga övningar så 99% kommer aldrig prioritera dem framför bekväm isolations övningnar man kan göra framför spegeln.

Mvh
/Dr.Demento

Dr Nick skrev:

JM Press har tagit över för mina triceps,outstanding övning..

Vad är det för övning?

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB