Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

frontböj, knäböj

Registrerad: 2006-04-27

Vad tar på vilka muskler? Är det stor skillnad?

Registrerad: 2008-01-26

enligt EXRX

FRONTBÖJ
Target

* Quadriceps

Synergists

* Gluteus Maximus
    * Adductor Magnus
    * Soleus

Dynamic Stabilizers

* Hamstrings
    * Gastrocnemius

Stabilizers

* Erector Spinae
    * Deltoid, Anterior
    * Deltoid, Lateral
    * Supraspinatus
    * Pectoralis Major, Clavicular
    * Trapezius, Upper
    * Trapezius, Middle
    * Levator Scapulae
    * Trapezius, Lower
    * Serratus Anterior

Antagonist Stabilizers

* Rectus Abdominis
    * Obliques

KNÄBÖJ

Target

* Quadriceps

Synergists

* Gluteus Maximus
    * Adductor Magnus
    * Soleus

Dynamic Stabilizers

* Hamstrings
    * Gastrocnemius

Stabilizers

* Erector Spinae

Antagonist Stabilizers

* Rectus Abdominis
    * Obliques

Skillnaden verkar vara att frontböj använder ryggen som stabilisatorer enligt exrx och knäböj inte ?

Senast redigerat av Madness (2008-05-04 20:12)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

hahaha!
det här måste vara den absolut mest vetenskapliga förklaringen i forumets historia! finns det någon hederstitel så MÅSTE madness få den! =)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Frontböj kräver en mycket starkare bål än bakböj. Frontböj är mao riktigt bra för bakböj :)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

exrx beskriver det hela bra, men glömmer att berätta att det finns skillnader i aktivering av muskler mellan övningarna. Framför allt aktiveras quadriceps mer och hamstrings och rumpa mindre i frontböj än i vanlig böj. Dessutom, som Cybercowboy skriver, kräver frontböj en mycket starkare magmuskulatur än vad backsquats kräver. Ytterligare en skillnad är att det för de flesta är mycket lättare att komma ner i ordentligt djup i frontböj än i vanliga böj eftersom man inte måste fälla ryggen lika mycket och därmed inte blir begränsad av stela hams/gluts på samma sätt.

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Kan flika in att jag var tvungen att avsluta ett set frontböj härom dagen för att ryggen gav upp. Aldrig hänt i knäböj. Känns mycket mer isolerande i Quadsen. Borde väl vara för att djupet blir längre(Eller hur man nu säger)
Ska man köra frontböj med hälarna på någon upphöjnad, t ex viktskivor? Sett olika på olika ställen.

Registrerad: 2006-02-05

Nej, men skaffa gärna böjskor. Rekommenderas varmt för alla typer av böjar.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Arf Pingvin skrev:

Vad hjälper böjskor? Förlåt, jag kanske borde googla detta, men har du ett snabbt svar så jag vet om det ens är värt att tänka på? =)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Sulan är hårdare och stabilare i böjskor. Man blir alltså mer stabil i fotleden.

En fördel med frontböj är att man där lättare undviker "goodmornings-böjar". Börjar man tippa framåt i frontböj åker stången av. En upprätt hållning genom hela rörelsen rekryterar gluteus mer och bakre lår mindre och detta kan man sedan ha nytta av i vanliga knäböj.

Registrerad: 2006-02-05

Böjskor/tyngdlyftarskor har en hård sula och upphöjd klack. Skor från DoWin har högre klack, Adidas Ironwork II lite lägre. Finns på www.powerzite.se

stevebc skrev:

En fördel med frontböj är att man där lättare undviker "goodmornings-böjar". Börjar man tippa framåt i frontböj åker stången av. En upprätt hållning genom hela rörelsen rekryterar gluteus mer och bakre lår mindre och detta kan man sedan ha nytta av i vanliga knäböj.

Bra det! Tyckte iaf att det var skönare med frontböj än vanlig böj.

Arf Pingvin skrev:

Går det inte bra att köra med bara strumpor då?

Webbsida

Bara strumpor har den lilla nackdelen att det kan vara skadligt för fötter+knän, då du inte får någon avlastning i hålfoten utan allt tryck hamnar på tramdynor + häl vilket trycker ut foten så att säga.

Jag kan f.ö. också rekommendera ett par böjskor. Fötterna sitter som sten^^

Senast redigerat av Lajne (2008-05-04 22:43)

Lajne skrev:

Bara strumpor har den lilla nackdelen att det kan vara skadligt för fötter+knän, då du inte får någon avlastning i hålfoten utan allt tryck hamnar på tramdynor + häl vilket trycker ut foten så att säga.

Jag kan f.ö. också rekommendera ett par böjskor. Fötterna sitter som sten^^

Okej det lät inge bra för mig som har lite plattfot. Vad kostar sånna?

Webbsida

Mina böjskor gick lös på 950 (och sedan typ 150 spänn billigare för att de inte hade just den modellen jag ville ha, så 800 egentligen), men så dyrt behöver det inte va; det räcker att du hittar ett par skor med platt sula som du kan snöra åt ordentligt, egentligen. Sedan om du vill ha "klack" går det faktiskt bra att bara köpa in ett par inlägg till hälen av den typen som man använder för att kompensera för om benen är olika långa; det var vad jag fick till mina skor som marknadsfördes som "löstagbar klack", och det funkar faktiskt riktigt bra:)

Senast redigerat av Lajne (2008-05-05 12:50)

Många lyftare böjer ju i Converse-skor.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a8/A_classic_Black_pair_of_Converse_All_Stars_resting_on_the_Black_&_White_Ed._Shoebox_(1998-2002).JPG/300px-A_classic_Black_pair_of_Converse_All_Stars_resting_on_the_Black_&_White_Ed._Shoebox_(1998-2002).JPG

Och för damerna, Lajne och KOP finns det också:
http://www.dfashion.de/wp-content/uploads/2007/10/converse-high-heels.jpg

Webbsida

Cybercowboy skrev:

http://www.dfashion.de/wp-content/uploa … -heels.jpg

Nu är du där igen med din avundsjuka på att jag kan ragga på 17-åriga tjejer men inte du. Avreagera dig nån annanstans, shoo! ;)

Lajne skrev:

Cybercowboy skrev:

http://www.dfashion.de/wp-content/uploa … -heels.jpg

Nu är du där igen med din avundsjuka på att jag kan ragga på 17-åriga tjejer men inte du. Avreagera dig nån annanstans, shoo! ;)

Ge mig 4 oberoende studier på att jag inte kan ragga på 17-åringar tack.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-05-05 13:15)

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Lajne skrev:

Ge mig 4 oberoende studier på att jag inte kan ragga på 17-åringar tack.

Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3

Cybercowboy and succesrate in pickupattempts versus seventeenyearolds.

Armanini D, Bonanni G, Mattarello MJ, Fiore C, Sartorato P, Palermo M.

Department of Sociological and Psyochological Sciences - Sociology, University of Padua, Padua, Italy.

We have previously found that Cybercowboy cannot pick up girls below the age of 18 (eighteen). These results were confirmed in another study, where the girls were of the same age but the time and place of the pickup attempts varied greatly. In the actual study we studied more cases with the same setup as before and reproduced our previous data. The mean success rate after >1000 attempts was still at 0% (p < 0.01]

Det där är tre, studien i posten, studien som studien refererar till som använde en massa olika ställen och tidpunkter samt deras förra studie som de reproducerade som de också refererar till. Mer än så orkar jag inte leta upp åt dig^^

Senast redigerat av Lajne (2008-05-05 13:28)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB