Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hjälp mig: Varannan dag gym/löpning. + Rätt tillskot.

Registrerad: 2008-05-03

Hej.
Kan börja med att säga, att jag har tränat "oseriöst" under några månader nu för att känna på maskiner och handlar och kolla vad som passar mig. Jag går på Nautilus Skövde. (Där dem just nu håller på att bygga om helt och hållet, nytt gym inkommer.)

Om mig:
Jag har varit en ganska lat kille, jag är ung, bara 19 år. Jag _var_ en riktig soff potatis som just fått tummen ur röven. Jag är normal byggd, ~75kg och 180cm. Har nu äntligen fått tummen ur röven och ska nu börja med seriös träning, både inför "beach 2008" och LUMPEN. (mitt stora mål just nu) Den infaller i april 2009.

Så vad vill jag ha hjälp med?
Schema. Måndag, Onsdag och Fredag. (Eventuellt Lör/Sönd.) Vill jag HELST ha gymmet. (Tider då jag kan vara där då det är mindre folk närvarande och kan då få maskiner och hantlar lättare utan att vänta.) Resterande dagar vill jag ha löpträning. Vilket jag tycker sjukt om. Det är kul att springa, ta mp3n ut i naturen och ta milen.

Jag har även en ganska lat familj när det gäller käk. ALDRIG grönsaker (Det har kommit ibland, då jag har bett dem. Men inte så att det fortsätter nästa gång då det är slut.) och ofta snabbmat. (Dvs snabbmakaroner med köttbullar. Fiskpinnar med fake potatismos etc.)  Så jag skulle behöva rätt tillskot för detta då jag känner att jag är trött om dagarna (min lathet?) och inte gör det jag tänkt att göra. (Från att städa till att ringa och boka tid till X)

Jag bar tidigare bara kört med Star Nutrition Whey-100 som jag har ätit före träning (ibland även också efter träning, latheten igen.)

Jag vet att jag skulle kunna skrapa ihop ett eget schema etc. med hjälp utav sök funktionen, men jag skulle bara känna oro om detta skulle vara "rätt".

Våga fråga, jag hoppas verkligen på att det finns nån själ där ute som vill hjälpa en människa till ett bättre och skönare liv. Och dessutom en härlig "beach 2008" kropp. (vill impa på bruden serru. :P)

Tack, MVH Anders.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Tjena Anders!

Kul att du har "fått tummen ur röven" och nu vill börja träna=).

Men jag måste fråga dig, vad är dina direkta mål? Du talar om snyggare kropp och att allmänt röra på sig om jag har förstått det rätt?

Jag kan hjälpa dig med konkreta frågor:

- Vill du bli starkare?

- Vill du få bättre kondition?

- Vill du blir större/gå upp i vikt?

- Vill du få fram magrutor och liknande?

Vad är viktigast av dessa saker för dig?

Det viktigaste är väl att få framhäva mina muskler just nu. Klart jag vill bli starkare, men jag vill inte bli biffig. Heller smidig än stark om man säger så. Så vikten har inte heller nån betydelse.

Altså.
Framhäva mina muskler - Lagom styrka, mer smidighet. - Konditionen skall förbättras (eftersom jag gillar att springa.) - Vikten skulle kunnas trappa upp till 80-90. Dock inte 3 siffrigt.

Om jag säger som Jet li, så kanske du förstår lite. :)

Webbsida

För att framhäva dina muskler kommer du måste gå ner i vikt. När du går ner i vikt (fettmassa) kommer du automatiskt måsta bortprioritera styrkeökningar men speciellt massaökningar.

Med andra ord ska du nu börja "deffa". Läs denna tråden för mera info: http://www.halso.info/forum/t-6908.html

Under denna tid passar det sig väldigt bra att satsa på kondition. Ju mindre du väger desto bättre syreupptagningsförmåga kommer du uppleva.

När du sedan framhävt dina muskler i den grad du vill så kan vi tala om att bygga massa och öka ordentligt i styrka =).

Om du har mera frågor är det bara att ställa dem. =)

Läste igenom det där. Det är mycket att hålla på, vilket inte är ett problem. Problemet är just att jag har oberoende lunch och frukost. Pga vi hemma inte jobbar samtidigt och får oftast fixa eget käk när man kommer hem. Och det enda som jag skulle behöva "deffa bort" skulle vara fettet på magen, men det är inget måste heller. Så, jag trivs i med min "fettma" som jag har nu och vill gärna ha ett schema.

Jag är inte riktigt hundra ännu på vilka kropps delar som jobbar ihop, det beror även på vilken maskin eller handel teknik man använder också. Jag kan ju maskinerna ganska väl nu och vet hur och vilka funktioner de har.

Så det allra gärna jag vill ha hjälp med just nu är ett litet enkelt schema och en jäkla massa hjälp med vad som skulle passa mig med för extra intag (just pga av min oberoende lunch och att vi hemma äter gärna lättgjord mat (Snabbmakaroner etc) som inte är direkt "nyttiga.")

Webbsida

Jaha så du vill inte längre framhäva dina muskler utan hellre satsa på styrka/massa? Har jag förstått rätt?

Jag är relativt smal runt magen, liten midja dessutom. Så jag tycker det är bättre att styrka, massa och kondition ja. :)

Webbsida

Styrka massa och kondition går inte hand i hand alla gånger.

När du går upp i vikt, vilket främst krävs för ökad massa men också för ökad styrka, så kommer din kondition försämras t ex.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Keep_On_Pumpin skrev:

så kommer din kondition försämras t ex.

Det beror ju på hur man tränar.

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

så kommer din kondition försämras t ex.

Det beror ju på hur man tränar.

Högre vikt medför alltid en försämrad kondition. Så det är iaf en negativ faktor. Netto kan han få en bättre kondition.

Keep_On_Pumpin skrev:

Netto kan han få en bättre kondition.

Skriv det nästa gång då. Man kan lätt få intrycket av din post att kondisen SKA försämras bara för att man ökar i muskelvolym.

Webbsida

Ja du har rätt. Jag borde vart tydligare. Men det jag menar är att det kan bli som två poler kämpar mot varandra. Därför tycker jag att det är bättre att satsa på det ena eller det andra. Naturligtvis kan man göra båda samtidigt, det är bara bra. Men man ska inte satsa på båda utan ha den ena i fokus och den andra som ett biting.

Netto?

Well, jag har inte tänk att bli en biff som går till gymmet varje dag och tugga 24 olika tabletter varje morgon. Nej nej.
Jag vill kunna träna INFÖR lumpen och framtida besvärligheter. Det enda jag velat ha är lite information hur jag skulle tänkas träna och ta nått tillskot efter/före träning. Inget överavancerat men kul och ge kroppen lite mer hästkrafter endå!

Då ska du få lära dig något listigt man kan göra KOP (och även trådskaparen): Man kan lägga upp träningen i något som kallas "blockträning". Blockträning innebär att man i olika block under en viss tid fokuserar på att förbättra en viss parameter, medans en annan förblir konstant. T.ex. kör man stenhård styrketräning i x veckor och under den tiden ägnar man sig enbart åt underhållsträning för konditionen.
Detta är väldigt vanligt för bl.a. brottare som både måste öka sin styrka (i princip öka sin muskelmassa) men samtidigt hålla uppe konditionen, då sporten som sådan kräver att man har ordentligt med båda dessa parametrar.

Webbsida

Lyssna på cybercowboy här, det var liknande jag syftade på, dock använde jag mig inte av begreppet "blockträning".

Xevil, du vill väl inte förhindra din träning genom träning? Därför är det smartare att just lägga upp det i block. Därför kan vi återgå till min allra första fråga =) Vad vill du uppnå med din träning? =)

Ja, jag har hört talas om det också, blockträning.
Jag vill uppnå mer "ork" rent ut sagt. Dvs blandning utav Styrka och Kondition. :)

Webbsida

Då vet jag inte vad jag ska rekommendera dig att göra om jag ska vara ärligt. Eller jag kan väl brainstorma:

- Helkropps 3ggr i veckan

- Kondition 3ggr i veckan

- Kcal överskott - viktuppgång ca 0,3kg i veckan.

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Xevil, det är helt enkelt så här, om du ska ha blandning av Styrka och Kondition, så måste du välja ena o träna på det, sen träna på det andra. Det finns inge där emellan, o KOP i alla hans inlägg har försökt säga det till dig snällt. Nu, om du vill öka på dem båda, så föredrar jag att du tar styrka först, dvs öka i kropsmassa o muskelmassa, sedan köra kondition, som du kan köra under deff, o ju lättare du blir desto bättre kondis får du, som KOP sa.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB