Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Axelont vid dips

Registrerad: 2008-01-28

Får ont i axlarna när jag kör dips (se bild nedan):
www.upperbodyfitness.com/images/joey_dips.jpg

Vad bör man tänke på när man kör dips? Känner att jag har krafter kvar men hindras av smärta i axlarna efter cirka 10 dips.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

gör det så ont så att du inte kan fortsätta så ska du undvika övningen ett tag, och se om det blir bättre. annars kan du dra på dig en skada. blir det inte bättre så kan det vara så att du redan har en skada och behöver uppsöka en sjukgymnast eller röntga dig för att se om något ligger fel.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Vad för sorts ont är det? Det är inte så att du bara är orörlig och att det gör att det stramar i muskeln?

Det är mer smärta än ont. Från om du tänker dig axelns översta främre yttersta område. Svårt att förklara.

Är ganska stel i det partiet. Köra lite bra yoga för att öppna upp.

Vad tror ni om färre repetitioner (7-8) och fler sätt (med lite längre vila mellan) för att "vänja axlarna"?

värm upp ordentligt och se om det hjälper. riktigt ordentligt. hjälper inte något sånt så ska du nog inte göra övningen. det ska inte vara smärtsamt att träna. inte på det sättet iaf. men bränna ska det göra.

Låter sunt. Uppvärmd är jag riktigt. Har i regel kört både uppvärmning och lite boxning innan styrkeinslaget.

Finns det andra övningar (utan maskiner) som tar på triceps som jag kan testa i stället? Vi kör ju en del hammarslag på boxningen men vill komplettera med någon mer övning.

smalbänk eller tricepsarmhävningar om du har väldigt få saker där du gymmar fungerar ganska bra. har du någon hantel så kan du göra hur mycket som helst.

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Kan itne säga men jag körde dips och fick en skada i min axel kommer inte nå namnet just nu och ja det va inte skoj haha:P fast körde hängande i luften dips, inpigmentskada hette det

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

http://www.halso.info/forum/t-31666.html

den tråden startade jag om nästan exakt samma smärta - då är jag inte själv iallafall! dock så känner jag mer på nyckelbenets undersida än axeln. jag har fortfarande ont, nu har det börjat komma vid bänk också, kan inte köra explosiva lyft överhuvudtaget med bröst. har vilat en vecka från all träning nu och ska se hur det känns nu på måndag. gjorde visserligen lite ont vid armhävningar i förrgår :/

Var en bra länk sjöräven. Tack!

Tror jag hoppar dipsen ett tag och testar träna triceps med hantlar i stället. Testade dubbel Tricepspress i dag och det kändes bra. Ska testa någon övning med gummiband också.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB