Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Rimliga korttidsmål? Frågar erfarna.

Registrerad: 2008-04-22

Lajne skrev:

Om det verkligen är vad du tycker, när vikten sedan ändå ska tappas, så förstår jag fortfarande inte vad felet med att gå ner 5kg och sedan bygga upp styrkan samtidigt som du ökar tillbaka dessa 5kg igen är. Detta är en möjlighet jag redan har nämnt.

Förvisso, men å andra sidan har jag ju gått ner ungefär 3 kilo och kan ta igen dem istället kanske. Det är ju också en variant. Annars är jag inte den som bulkar och deffar.

Lajne skrev:

Hans resultat är tvärtom jävligt intressanta, eftersom de visar att även lätta personer kräver en viktuppgång för stora ökningar.

Relativt sätt är ofta lätta personer starkare än tyngre. Jag kan tyvärr inte styrka det påståendet vetenskapligt, det är endast personliga iaktagelser som givetvis inte räcker för några empiriska bevis.

Lajne skrev:

Antingen har de inte orkat svara ordentligt eller så är nånting annat en aning lurt.

Möjligt, men de tränar ju ofta och tungt, har den goda mentala inställningen som behövs, samt förklarade för mig att de anpassar nervsystemet efter sin träning, mer än att träna för att få volym på musklerna.

Personligen tycker jag att jag ligger ganska nära mina mål och tror att jag kan upp nå dem. Trots det är det intressant för svar. Målen är inte orimliga och i bänken handlar det enbart om 10 kilo till, och jag har redan tidigare klarat dessa vikter jag ligger på nu. Jag borde kunna ta det om ett tag om jag fortsätter att träna systematiskt! men, det är enbart vad jag tror.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

ok, bra. killen vi skriver om har också en axelskada och ligger i samma viktskala som dig i bänken, och endel saker låter liknande. problemet är bara det att han inte tar till sig det vi skriver, utan demonstrerar mot våra tips istället. mycket störande. hans ip bör dock nästan vara bannad.

ang det jag skrev om 5 kilo per år så är det väldigt lösryckt från mig och behöver verkligen inte stämma alls. fredrik77, vår egen superstarka kille (tillsammans med pulzen då) skrev i en tråd att han siktar på fem kilo per år i några år till har jag för mig, och det är en höjning som man kan göra om man är mycket tränad som han redan är. naturligtvis så kan du göra det mycket snabbare.

nu kommer folk säkert att demonstrera men... när jag började träna ben för två år sedan så hade jag aldrig gjort det tidigare. jag böjde 80 då. nästa pass 90. passet efter 100. så höll det på, 10 kilo i veckan tills jag var uppe i dryga 200, sen gick det lite långsammare, och innan min skada så satte jag en trippel på 250. men andra ord så går det att öka väldigt snabbt, eller så är det omöjligt, beroende på förutsättningarna.

små personer är i regel starkare än stora i relativ styrka, dvs styrka till deras egen kroppsvikt. ser man bara till vikter så är stora personer i regel starkare än små.

zartok skrev:

ok, bra. killen vi skriver om har också en axelskada och ligger i samma viktskala som dig i bänken, och endel saker låter liknande. problemet är bara det att han inte tar till sig det vi skriver, utan demonstrerar mot våra tips istället. mycket störande. hans ip bör dock nästan vara bannad.

Tack för förklaringen. Jag vet att jag är besvärlig när det gäller att godta förklaringar hur som helst, men jag är inte någon annan person än den jag är. Det vill säga, jag har inget annat konto här och har inte haft det tidigare heller, därför känner jag inte heller till vilka användare som varit på forumet innan.

zartok skrev:

ang det jag skrev om 5 kilo per år så är det väldigt lösryckt från mig och behöver verkligen inte stämma alls. fredrik77, vår egen superstarka kille (tillsammans med pulzen då) skrev i en tråd att han siktar på fem kilo per år i några år till har jag för mig, och det är en höjning som man kan göra om man är mycket tränad som han redan är. naturligtvis så kan du göra det mycket snabbare.

Jag förstår. Det går ju långsammare att öka ju starkare man blir, det är ju logiskt och fem kilo per år för de som tränar med mycket höga vikter är ju inget konstigt. Men jag tror att jag har en del styrka kvar att hämta innan jag når dit.

zartok skrev:

nu kommer folk säkert att demonstrera men... när jag började träna ben för två år sedan så hade jag aldrig gjort det tidigare. jag böjde 80 då. nästa pass 90. passet efter 100. så höll det på, 10 kilo i veckan tills jag var uppe i dryga 200, sen gick det lite långsammare, och innan min skada så satte jag en trippel på 250. men andra ord så går det att öka väldigt snabbt, eller så är det omöjligt, beroende på förutsättningarna.

Starkt gjort. Så snabba ökningar kommer jag inte att göra. Men det spelar ingen roll. Jag är nöjd om det går långsamt men stadigt. Jag gör ett försök och testar nu verkligen ett par tre månader och se vad som hinner hända under den tidsperioden. Går det framåt fortsätter jag, stannar jag upp får jag väl lista ut något. Mycket mer möjligheter än så finns väl inte att välja på i dagsläget.

zartok skrev:

små personer är i regel starkare än stora i relativ styrka, dvs styrka till deras egen kroppsvikt. ser man bara till vikter så är stora personer i regel starkare än små.

Helt korrekt. Det är mina erfarenheter också, i de flesta fall, inte alla, men oftast.

Registrerad: 2007-06-05

Får jag fråga på vilken siffra din repsmängd landar? Du skriver att du satsar på att bygga muskler, men om du skabbt vill öka 10 kg i bänken rekommenderar jag att du ett tag åtmistone följer ett styrkeschema.
Kan själv rekommendera MM2K, ökade på 7 veckor 12,5 kg i bänk

Fabbi_kanin skrev:

Får jag fråga på vilken siffra din repsmängd landar?

Femmor, även treor och åttor på vissa set och vissa övningar uppåt tio.

Fabbi_kanin skrev:

Du skriver att du satsar på att bygga muskler, men om du skabbt vill öka 10 kg i bänken rekommenderar jag att du ett tag åtmistone följer ett styrkeschema.

Gör jag? Var då? Du får gärna ta fram citat. Det var nhytt för mig att jag satsar på det.

Fabbi_kanin skrev:

Kan själv rekommendera MM2K, ökade på 7 veckor 12,5 kg i bänk

Tack så mycket, men hade du läst tråden så hade du sett att jag har ett program att gå efter.

Registrerad: 2007-06-05

Oj, måste be om ursäkt här, du har faktiskt inte skrivit att du satsar på att bygga musler i första hand. Vet inte hur jag fick för mig det. Har nog läst tråden och visste att du redan hade ett schema men då jag felaktigt uppfattade att du kör med högreppare föreslog jag MM2K...

det finns gott om trådar med hur du ska bygga styrka, och en samlingstråd fanns häromkring också, det går att leta rätt på den. där finns en bra förklaring om varför styrka stimuleras vid låga reps, max fyra tror jag att det rekomenderades.

dock så ska jag rekomendera att inte köra för hårt när du tränar om du har dåliga gener som jag har (har för mig att du skrev att du hade lite halvtaskiga gener). efter mina böj på 250 så dröjde det nämligen inte länge innan ena knät for, och efter det så har jag inte böjt mer än runt 200. men då bygger jag ju massa, inte styrka.

Fabbi_kanin skrev:

Oj, måste be om ursäkt här, du har faktiskt inte skrivit att du satsar på att bygga musler i första hand. Vet inte hur jag fick för mig det. Har nog läst tråden och visste att du redan hade ett schema men då jag felaktigt uppfattade att du kör med högreppare föreslog jag MM2K...

Ingen fara alls! Bygga muskler och styrka går ju hand i hand också så delvis har du ändå rätt.

Men som sagt, det är lugnt!

zartok skrev:

det finns gott om trådar med hur du ska bygga styrka, och en samlingstråd fanns häromkring också, det går att leta rätt på den. där finns en bra förklaring om varför styrka stimuleras vid låga reps, max fyra tror jag att det rekomenderades.

Äsch det är lugnt! Jag har ju mitt tränigsprogram som är rätt bra för styrka och i ryggen osv ökar jag rätt bra. Det är mest presstyrka jag är lite halvkass i, men jag är ändå rätt nöjd! Men du är ju inne på rätt spår, helt klart.

zartok skrev:

dock så ska jag rekomendera att inte köra för hårt när du tränar om du har dåliga gener som jag har (har för mig att du skrev att du hade lite halvtaskiga gener). efter mina böj på 250 så dröjde det nämligen inte länge innan ena knät for, och efter det så har jag inte böjt mer än runt 200. men då bygger jag ju massa, inte styrka.

Vad läskigt, det vill jag inte råka ut för! Kan sådant hända mig i bänkpress? Jag är, ärlig talat lite rädd för bänkpress ibland, det gör också att jag pressar mindre.

Men bygger du massa bygger du ju styrka med.

Du, en viktig fråga, du verkar vara en stor stark byggare med tanke på vad du har skrivit här. Kör du en muskelgrupp i veckan, eller två gånger i veckan?

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Frank Tommy skrev:

Absolut, men det går knappast hand i hand. Dvs. de är LÅÅÅÅÅNGT ifrån proportionella mot varandra.

njae, det är nog ganska ovanligt att man får allvarliga skador när man tränar bänkpress mig veterligen. man ska ju använda handledslindor, det är väldigt viktigt för att inte skada handleden, men annars så tror jag inte att det är vanligt med skador.

armbågar kan ta stryk om man håller väldigt brett grepp, och även att främre delen av axlarna kan ta lite smäll, men känner man av i armbågarna så rekomenderar jag att värma upp dom i någon tricepsövning, så brukar det gå bra. axlarna har du ju problem med tyvärr, och dom är lätta att skada, men i bänkpressen så tror jag att även den skadan är lite ovanlig.

jodå, jag har faktist varit uppe på 120 kilo rejält bulkad innan jag blev sjuk, och jag tränade alltid en muskelgrupp i veckan. efter jag blev sjuk så gick jag ner till runt 105 och sedan dess så har jag inte fått tillbaka min massa från den tiden, trots att jag bara är 23 idag.
dock så har jag nyss börjat köra biceps vartannat pass och triceps vartannat, och det har faktist gjort en skillnad som jag märkt av.

kortfattat så har jag varit en basic byggare, men börjar mer och mer gå över till classicbyggning. på arnolds tid så tränade man varje muskelgrupp två gånger i veckan, och det ska jag nog börja göra, men med prio på en viss muskelgrupp. jag kommer att varva axlar, bröst och triceps på ena passet och ben, rygg och biceps på andra. jag varvar prio på dom två första muskelgrupperna, och på så sätt så behöver jag varken ta ut mig totalt med 20 - 25 set per muskelgrupp, minskar troligtvis risken för skador och dessutom får igång proteinsynthesen oftare.

jag siktar på fem pass i veckan, men det kan variera mellan fyra och sex. det blir mellan två och tre gånger träning på en muskel istället för en, och om det fungerar lika bra som det gjort för mina armar, så kommer jag att börja skriva om och bli en stark förespråkare för metoden, som jag inte vet om den har ett namn ännu -dock så borde det ju finnas fler än jag som tränat såhär tycker man ^^

experimenteria är något jag är för, och den här gången så tror jag faktist att jag funnit en väldigt bra klimp =)
i övrigt, massa ger styrka, men styrka kan man bygga utan massa. man kan inte vara en superbiff på 100 kilo och bänka 40 kilo tror jag, då man har bra massa, men däremot så kan man vara en liten kille på 63 kilo som bänkar 190. jadå, det är pulzen jag talar om =)

Englund skrev:

Frank Tommy skrev:

Absolut, men det går knappast hand i hand. Dvs. de är LÅÅÅÅÅNGT ifrån proportionella mot varandra.

I och för sig, jag får faktiskt ta tillbaka det jag skrev här och erkänna mitt misstag. En lite rolig grej är att jag ofta ser en stor vältränad kille ligga och köra bänkpress på 80 kilo, han är större än vad jag är och jag kör på minst 80 också. Och jag är inte stark i bänkpress, men han ser mer vältränad ut än mig, men han verkar vara seg, han orkar många långsamma repetioner. Bara ett levande exempel.

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-05-03 20:10)

zartok skrev:

njae, det är nog ganska ovanligt att man får allvarliga skador när man tränar bänkpress mig veterligen. man ska ju använda handledslindor, det är väldigt viktigt för att inte skada handleden, men annars så tror jag inte att det är vanligt med skador.

Fast handledslindor behöver man nog först på riktigt tunga vikter. SJälv känner jag då inget i handlederna, som i och för sig är hyfsat tåliga och starka. Men det var lite lugnande att läsa i alla fall.

zartok skrev:

armbågar kan ta stryk om man håller väldigt brett grepp, och även att främre delen av axlarna kan ta lite smäll, men känner man av i armbågarna så rekomenderar jag att värma upp dom i någon tricepsövning, så brukar det gå bra. axlarna har du ju problem med tyvärr, och dom är lätta att skada, men i bänkpressen så tror jag att även den skadan är lite ovanlig.

Här är vi tyvärr inte överens alls. Jag upplever att armbågarna kan göra ont vid smalt grepp, men inte vid brett grepp. Jag kan känna i ena axeln ibland, och då blir jag rädd! Så någon bra bänkare blir jag aldrig, men det stör mig inte det minsta. Bänka kan man göra ändå, och att reppa på egen kroppsvikt går bra, och över det med. Men drar jag ihop skulderbladen känns det bättre, eller fötterna-i-luften-bänk på lägre vikter, typ 8 kilo under kroppsvikt går också bra. Det fattas lite brosk runt ena ledkapseln, på undersidan. Badminton kan jag tyvärr inte sela med den armen, men det gör inget.

zartok skrev:

jodå, jag har faktist varit uppe på 120 kilo rejält bulkad innan jag blev sjuk, och jag tränade alltid en muskelgrupp i veckan. efter jag blev sjuk så gick jag ner till runt 105 och sedan dess så har jag inte fått tillbaka min massa från den tiden, trots att jag bara är 23 idag.
dock så har jag nyss börjat köra biceps vartannat pass och triceps vartannat, och det har faktist gjort en skillnad som jag märkt av.

Då kvalar du lätt in som stor stark byggare med tanke på din låga ålder också. Okej, men kör du andra muskler två gånger i veckan med?

zartok skrev:

kortfattat så har jag varit en basic byggare, men börjar mer och mer gå över till classicbyggning. på arnolds tid så tränade man varje muskelgrupp två gånger i veckan, och det ska jag nog börja göra, men med prio på en viss muskelgrupp. jag kommer att varva axlar, bröst och triceps på ena passet och ben, rygg och biceps på andra. jag varvar prio på dom två första muskelgrupperna, och på så sätt så behöver jag varken ta ut mig totalt med 20 - 25 set per muskelgrupp, minskar troligtvis risken för skador och dessutom får igång proteinsynthesen oftare.

I mina ögon ser det du har skrivit konstigt ut, inte för att jag dömer dig. Men exempelvis så hade väl ett max-ot med mer repetionsinternvaller varit att föredra? Det är enkelt och effektivt? 20-25 set låter vansinnigt mycket.

zartok skrev:

jag siktar på fem pass i veckan, men det kan variera mellan fyra och sex. det blir mellan två och tre gånger träning på en muskel istället för en, och om det fungerar lika bra som det gjort för mina armar, så kommer jag att börja skriva om och bli en stark förespråkare för metoden, som jag inte vet om den har ett namn ännu -dock så borde det ju finnas fler än jag som tränat såhär tycker man ^^

Alltså kör du mer än en gång i veckan per muskelgrupp då, okej. Finns ju många osm kör en muskelgrupp i veckan annars med rätt bra resultat. För de flestatror jag att tre pass i veckan räcker.

zartok skrev:

experimenteria är något jag är för, och den här gången så tror jag faktist att jag funnit en väldigt bra klimp =)
i övrigt, massa ger styrka, men styrka kan man bygga utan massa. man kan inte vara en superbiff på 100 kilo och bänka 40 kilo tror jag, då man har bra massa, men däremot så kan man vara en liten kille på 63 kilo som bänkar 190. jadå, det är pulzen jag talar om =)

Jajamensan, här är vi överens. Jag ser ju själv skillnader. Finns stora killar som till och med jag brädar, och det finns mindre och rentav feta killar som lyfter galet tungt. Byggning och styrkelyft är två skilda saker. Även om vissa försöker få det till samma sak. Men så finns det väl den gyllene medelvägen med, hehe. Kanske i alla fall.

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-05-03 20:20)

tja, handlederna klarar sig olika bra beroende på vilka gener man har. jag har dåliga gener och väldigt smala handleder, så jag använder lindor konstant när jag tränar biceps med hantlar, samt när jag kör pressövningar. dock så är det bra om du kan undvika dom då det stärker handlederna om dom får arbeta för fullt, snarare än med stöd.

om du ser över till en annan sport som handlar om brett och lite smalare grepp så har du tyngdlyftning. där händer det att folk drar sin armbåge ur led när dom ska rycka, och ryckfattning har ett brett grepp. det finns en liten kille från turkiet som breddar mycket i stötmomentet från bröstet också, och det ger enorma påfrestningar på armbågen. naturligtvis så påfrestar det armbågen att köra smalbänk också, men om man ser till vanlig bänk vs bredbänk så är det bredbänken som sliter mest på armbågarna, speciellt om man inte värmt upp dom innan, och/eller har lite tastiga armbågar.

just nu så kör jag bara dom två muskelgrupperna vartannat pass, men jag kan mycket väl gå över till att köra hela kroppen med prio på en grupp i framtiden, som jag skrev lite längre ner.
tja, det är väl rätt så många set egentligen, men det var det jag hade blivit inskolad till, och det är det jag växt bra när jag tränat som tonåring, därav att jag tänkt att det varit bra. nu när man börjar bli till åren så märker man dock att kroppen inte håller för samma sorts träning längre. man får ta det lite lugnare, och därmed så tror jag att den andra träningsplanen kan fungera bättre för mig.

jodå, det finns väldigt många som kört med en grupp i veckan och fått bra resultat, dopade som odopade. det är eftersom det är en bra form av träning, även om det kanske inte för den delen är den bästa formen av träning. ser man till dom värsta byggarna så tränar dom oftare än en gång i veckan per muskelgrupp. coleman och arnold är två pionjärar som under helt olika tider tränat samma muskelgrupp två gånger i veckan.

lite av problemet här tror jag faktist är att många byggare, som cybercowboy har skrivit (han föraktar många byggare) är väldigt konservativa i sin träning. man har lärt sig en sak och efter det så spelar det ingen roll vad som kommer fram, det man lärt sig är det som stämmer. kosten är en sak. många mål om dagen har man lärt sig, medans forskning visar att upptag av all sin kost på ett kortare spann över dagen är betydligt mer hälsoeffektivt och bättre för träningen och kroppen. men hur många byggare vill svälja det? jag tror att jag är en av dom få som gör det.

att köra tre pass i veckan fungerar utmärkt, det är mycket bättre än dom allra flesta i sverige tränar styrke. men det beror på vilka mål man har också. vill man bli väldigt stor så är jag säker på att det måste till fler träningsdagar än varannan dag.

det finns absolut en bra väg emellan dom två, beroende på vad du vill. och som skrivet, du lär inte vara svag om du väger 100 kilo och är i bra form, du lär bara vara svagare än du hade kunnat vara. vill du se stark och dessutom stor så går det ju att kolla både strongman och pudsianowski, eller fredrik77's pers rekord inom styrkelyft ^^

zartok skrev:

tja, handlederna klarar sig olika bra beroende på vilka gener man har. jag har dåliga gener och väldigt smala handleder, så jag använder lindor konstant när jag tränar biceps med hantlar, samt när jag kör pressövningar. dock så är det bra om du kan undvika dom då det stärker handlederna om dom får arbeta för fullt, snarare än med stöd.

Jag har också smala handleder men använder aldrig lindor eller dragremmar, mina handleder klarar att arbeta med rätt tunga vikter även i konstiga vinklar, tillexempel upprätt rodd med smalt grepp. Så jag undviker att ha några hjälpmedel så länge jag kan, det är ju bra som du också menar.

zartok skrev:

om du ser över till en annan sport som handlar om brett och lite smalare grepp så har du tyngdlyftning. där händer det att folk drar sin armbåge ur led när dom ska rycka, och ryckfattning har ett brett grepp. det finns en liten kille från turkiet som breddar mycket i stötmomentet från bröstet också, och det ger enorma påfrestningar på armbågen. naturligtvis så påfrestar det armbågen att köra smalbänk också, men om man ser till vanlig bänk vs bredbänk så är det bredbänken som sliter mest på armbågarna, speciellt om man inte värmt upp dom innan, och/eller har lite tastiga armbågar.

Märkligt. Jag rehabtränade ena armbågen i ungefär 6-8 månader, det var först när jag började träna bänkpress med bredare fattning som smärtan började släppa tills den gick över helt. Det tar mer på axlarna med smalt grepp med.

zartok skrev:

just nu så kör jag bara dom två muskelgrupperna vartannat pass, men jag kan mycket väl gå över till att köra hela kroppen med prio på en grupp i framtiden, som jag skrev lite längre ner.
tja, det är väl rätt så många set egentligen, men det var det jag hade blivit inskolad till, och det är det jag växt bra när jag tränat som tonåring, därav att jag tänkt att det varit bra. nu när man börjar bli till åren så märker man dock att kroppen inte håller för samma sorts träning längre. man får ta det lite lugnare, och därmed så tror jag att den andra träningsplanen kan fungera bättre för mig.

Du är 23 år och "börjar bli till åren"? Lägg av och återkom om några decennier. Inget illa menat men det där var lite överdrivet.

zartok skrev:

jodå, det finns väldigt många som kört med en grupp i veckan och fått bra resultat, dopade som odopade. det är eftersom det är en bra form av träning, även om det kanske inte för den delen är den bästa formen av träning. ser man till dom värsta byggarna så tränar dom oftare än en gång i veckan per muskelgrupp. coleman och arnold är två pionjärar som under helt olika tider tränat samma muskelgrupp två gånger i veckan.

Proffsbyggare är pumpade med ryska vitaminer så dem ska vi inte bry oss så mycket om. Men tja, en gång i veckan fungerar för många, precis som du skriver. Hög frekvens och stor volym tycker i alla fall jag sliter rätt duktigt. Jag får inte ut mer av det än av låg volym.

zartok skrev:

lite av problemet här tror jag faktist är att många byggare, som cybercowboy har skrivit (han föraktar många byggare) är väldigt konservativa i sin träning. man har lärt sig en sak och efter det så spelar det ingen roll vad som kommer fram, det man lärt sig är det som stämmer. kosten är en sak. många mål om dagen har man lärt sig, medans forskning visar att upptag av all sin kost på ett kortare spann över dagen är betydligt mer hälsoeffektivt och bättre för träningen och kroppen. men hur många byggare vill svälja det? jag tror att jag är en av dom få som gör det.

Ja, han vill väl efterapa de "tuffa grabbarna" hehe. Han tror väl att hans sätt är den enda sanningen, för han tål inte att bli ifrågasatt. Nu har jag dessutom postat en vetenskaplig rapport angående träningsfrekvens i en annan tråd. Du käkar alltså inte så ofta?

zartok skrev:

att köra tre pass i veckan fungerar utmärkt, det är mycket bättre än dom allra flesta i sverige tränar styrke. men det beror på vilka mål man har också. vill man bli väldigt stor så är jag säker på att det måste till fler träningsdagar än varannan dag.

Ja, jag håller med. Men för många tror jag att det kan bli för mcket att träna så ofta. I så fall är det nog bra att håll passen korta och satsa på en eller ett par muskelgrupper åt gången.

zartok skrev:

det finns absolut en bra väg emellan dom två, beroende på vad du vill. och som skrivet, du lär inte vara svag om du väger 100 kilo och är i bra form, du lär bara vara svagare än du hade kunnat vara. vill du se stark och dessutom stor så går det ju att kolla både strongman och pudsianowski, eller fredrik77's pers rekord inom styrkelyft ^^

Stor och stark går oftast hand i hand även om undantag finns. Sedan är ju gymet inte min huvudsakliga träning heller, men ett väldigt bra komplement!

jag skriver ett utförligare svar lite senare, då jag ska till gymmet nu, men jag måste bara svara lite snabbt på citatet "börjar bli till åren" nu när jag är 23.

det är faktist så att vi börjar bli till åren någonstans runt dryga 20 för dom flesta. min kropp var aldrig skadad när jag var tonåring, och därför har jag aldrig lärt mig att lyssna på den. när jag blev 22 ungefär så började skadorna att komma, och det eftersom kroppen inte längre är i en ung utvecklingsfas, utan har bygt upp det den ska bygga i form av leder och senor.

man kan stärka dessa genom träning, men samtidigt så har jag märkt att det är fruktansvärt viktigt att lyssna till vad kroppen säger nu när man är en bit in på 20. om du ser till tyngdlyftning (igen) så ser du att resa sade eller vad han nu heter, världsrekordhållaren i tyngsta klassen var som starkast runt min ålder och där satte världsrekordet.

vår egen starka lilla (om man får skriva det på det sättet) man, pulzen, var sverigeelit inom styrkelyft, men han slutade någonstans i min ålder med det eftersom hans kropp började säga emot. det är iaf vad jag har fått för mig att jag läst om hans karriär.

saken är den att har man inte bra gener för att fortsätta så kommer kroppen onekligen att säga från "redan" vid mina 23 år, eller strax innan det också. det är konstigt att höra med tanke på att det finns män som odd haugen i stongman, som är 60 år och fortfarande med i världseliten. men den hemska sanningen är att alla inte har dom förutsättningarna.

ps. jädrans vilken krutgubbe han är, va? =)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Vill bara lite snabbt påpeka att även om det naturligtvis varierar från person till person så kommer män rent biologiskt inte ut ur puberteten förrän vi är 25, det är då våra testonivåer slutar stig och istället börjar sjunka så smått. Jag tror förklaringen till att dina leder tar mer och mer stryk ligger mer i det faktum att du svingar omkring jävligt mycket mer vikt nu än du gjorde när du var yngre än att du skulle börja bli gammal:)

zartok skrev:

jag skriver ett utförligare svar lite senare, då jag ska till gymmet nu, men jag måste bara svara lite snabbt på citatet "börjar bli till åren" nu när jag är 23.

det är faktist så att vi börjar bli till åren någonstans runt dryga 20 för dom flesta. min kropp var aldrig skadad när jag var tonåring, och därför har jag aldrig lärt mig att lyssna på den. när jag blev 22 ungefär så började skadorna att komma, och det eftersom kroppen inte längre är i en ung utvecklingsfas, utan har bygt upp det den ska bygga i form av leder och senor.

Tyvärr zartok, nu gick det över gränsen för att kallas seriöst. Det finns många som börjar träna när de är 25-30 och får goda resultat och fortsätter få det som 40-åringar med. Själv är jag 25 och har aldrig varit mindre skadefri än nu. Att du har skadat dig kan du inte korrelera till din ålder.

Det verkar som de flesta är lite väl unga här inne för att ha fått perspektiv på saker, nu syftar jag inte på dig.

Jag ska ta fram käppen och gå på gammeldans imorgon, jag är ju trots allt 25.

zartok skrev:

man kan stärka dessa genom träning, men samtidigt så har jag märkt att det är fruktansvärt viktigt att lyssna till vad kroppen säger nu när man är en bit in på 20. om du ser till tyngdlyftning (igen) så ser du att resa sade eller vad han nu heter, världsrekordhållaren i tyngsta klassen var som starkast runt min ålder och där satte världsrekordet.

Det är alltid viktigt att lyssna till kroppen oavsett ålder. Som en erfaren styrkelyftare sade till mig: "Vänta tills du blir 45, då börjar det bli lite svårare." Finns inga exakta magiska gränser. Lägg ner nu.

zartok skrev:

vår egen starka lilla (om man får skriva det på det sättet) man, pulzen, var sverigeelit inom styrkelyft, men han slutade någonstans i min ålder med det eftersom hans kropp började säga emot. det är iaf vad jag har fått för mig att jag läst om hans karriär.

Vill du att jag ska länka till lite duktiga styrkelyftare som är födda på 50-talet och 60-talet? Bara att skriva i så fall. EN person som du skriver om räcker inte som empiriskt underlag.

zartok skrev:

saken är den att har man inte bra gener för att fortsätta så kommer kroppen onekligen att säga från "redan" vid mina 23 år, eller strax innan det också. det är konstigt att höra med tanke på att det finns män som odd haugen i stongman, som är 60 år och fortfarande med i världseliten. men den hemska sanningen är att alla inte har dom förutsättningarna.

ps. jädrans vilken krutgubbe han är, va? =)

Det är väldigt poppis att skylla allt på gener, man söker desperat efter ursäkter eller skyller på åldern, utan att egentligen kunna korrelera skador och dylikt till ålder exempelvis. Anser man att man är till åren kommen om man är en bit in i tjugoårsåldern så bör man inte debattera med mig i alla fall.

Lycka till på gymet.

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-05-04 12:04)

Lajne skrev:

Vill bara lite snabbt påpeka att även om det naturligtvis varierar från person till person så kommer män rent biologiskt inte ut ur puberteten förrän vi är 25, det är då våra testonivåer slutar stig och istället börjar sjunka så smått. Jag tror förklaringen till att dina leder tar mer och mer stryk ligger mer i det faktum att du svingar omkring jävligt mycket mer vikt nu än du gjorde när du var yngre än att du skulle börja bli gammal:)

tja, vi är ju i vår absoluta fysiska toppform när vi är 25 rent biologiskt, det är en sanning ^^
och ja, det ligger nog något i det du skriver också. men jag är nog också troende på att min ålder har satt sina spår också faktist.
om man ser till sömnmönster så är vi killar vuxna någonstans kring 21.4 års ålder, och för tjejer ett knappt år tidigare.

men ändå så suger jag åt mig lite granna av det du skriver och känner mig lite yngre. det kan även ha varit så att mitt pass idag, med en otrolig nia ganska djupt på 210 kilo gjorde sitt också =D

haha, jag ser att jag fått en hel del kritik över mitt ålderstänkande. inte helt oväntat heller.
jag försvarar mig lite granna. i vårt naturliga habitat så är vår fysiska maxprestationsålder runt 25 år, liksom lajne helt korrekt skriver.
genom att träna kan man skjuta upp denna ålder uppemot 10 år, och det är inte dåligt! genom att träna så kommer man troligtvis, i vilken ålder man än befinner sig, att få en bättre fysik än man får om man inte tränar, dvs en otränad människa kan egentligen bara göra framsteg om denna börjar träna. inom rimliga gränser. en 90-årings kropp är jag misstänksam mot när det gäller att börja träna, men promenader kan säkerligen vara bra för denne också.

självklart så ska man alltid lyssna till kroppen, oavsett ålder. men det är enligt mig viktigare att lyssna till den när man blir äldre. som tonåring så är fysiska strejker i regel inte lika farliga som om man är 35 och får sig en törn. skadorna kan bli allvarligare och dom läker mycket sämre när man är gammal, därav att det är lite viktigare att lyssna till kroppen när man är lite äldre.

jag är mycket väl medveten om att man -speciellt inom medicinsk vetenskap- aldrig ska nämna enskilda fall, utan gå efter massan istället. men man kan se möjligheter i dom enskilda fallen också. ett exempel var en läkare som tidigare hade reumatism, men botade det genom att hans kollega från norge sa att han skulle börja äta mycket omega 3-fetter som då är antiinflammatoriska, till skillnad från omega 6 som är inflammatoriska. denna man höll ett ytterst intressant föredrag på svt 24 för ett par veckor sedan.

folk är i regel lite emot gener när man ska skylla ifrån sig märker jag. men dessa är onekligen viktiga i sport, oavsett sport och det kommer man inte ifrån. varför har carro slutat med sjukamp? hennes kropp håller inte. hur gammal hon är? något år äldre än mig tror jag. olsson? hans skador började väl i samma ålder som kluft är nu misstänker jag. speciellt inom elitidrotten så är gränsen väldigt väldigt fin, och det finns många exempel på dom som passerade den i unga år och efter det inte kunde komma tillbaka. detta ser jag som ett bevis för att det jag skriver om ålder och kropp stämmer. elofssons kropp klappade tex sönder -02 i salt lake. hur gammal var han då?

zartok, inget personligt gentemot dig, men det där gick lite väl långt. Jag kan vid behov också länka till vetenskapliga källor angående ålder och träning som kommer att motbevisa dig, samt alla levande exempel jag kan länka till också.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

En grej jag kom att tänka på igår. Om skillnaden mellan korttidsmål och långtidsmål samt deras syften.

Långtidsmålen är de som ger motivation. De förklarar varför man ska uppfylla korttidsmålen samt bestämmer hur de ska se ut. Korttidsmålen är sedan det som gör att man hela tiden gör framsteg så att man närmar sig sitt långtidsmål.

Om mitt långtidsmål är att klara 550kg SL-total raw efter sommaren så är det det som motiverar mig att gå till gymmet imorgon och arbeta mig igenom MM2k-serien. Att klara MM2k-serien och pressa 112,5kg med stopp är mitt korttidsmål.

frank, skicka väldigt gärna dom länkarna. är du sugen så kan jag skicka länkar om carro och elofsson som båda slutade i unga år pga att deras kroppar inte tålde träningen längre. then again, det tror jag inte behövs eftersom alla känner till hur olyckligt det blev med dom.

dock så finns det naturligtvis människor som kan hålla på längre också, utan större problem, det säger jag inte. jag säger bara att kroppen tål mer stryk i övre tonåren än i mitten av 20års-åldern.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB