Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
När man ska lada upp kroppen är det ju 4 gånger/dag i 5 dagar. Kommer jag aldrig ihåg att ta, och man springer ju inte runt på jobbet med en burk (eller inte jag iaf).
Är det meningslöst att ta kreatin enbart i samband med träning om man inte laddat kroppen?
Annars kanske någon har något bra tips, kan man slänga i dagsdosen 20 g på en gång?
Vårdarjäveln skrev:
När man ska lada upp kroppen är det ju 4 gånger/dag i 5 dagar. Kommer jag aldrig ihåg att ta, och man springer ju inte runt på jobbet med en burk (eller inte jag iaf).
Är det meningslöst att ta kreatin enbart i samband med träning om man inte laddat kroppen?
Annars kanske någon har något bra tips, kan man slänga i dagsdosen 20 g på en gång?
Nej på båda frågor =P
1. Du laddar kroppen efter ett tag, men får inte samma kick
2. Upptaget kommer nog sjunka rätt drastiskt, det är därför det helst ska ske utspritt vid måltider. Kreatin behöver insulinet som frisätts vid måltider för att transporteras in i muskelcellerna =)
Jag brukar ladda med 2 doser om 15g vardera, har funkat bra alla gånger hittills.
Lajnes sätt verkar bra. Dags att köra ordentligt nu då.
Eftersom jag tar kreatin nu efter träningen, ska jag vänta och verkligen tömma lagret, eller ladda upp mig ändå, med en liten mängd i kroppen?
Lajne skrev:
Jag brukar ladda med 2 doser om 15g vardera, har funkat bra alla gånger hittills.
Ok. Ja jag vet ju inte hur det funkar utan spekulerar bara =). Ytterligare spekulationer:
1. Du tar bara upp 7,5gram varje gång vilket ger dig 15gram allt som allt. Detta känner du också av.
2. Dina "kreatinförråd" fylls efter 15grams intag så du kan ändå inte få ut mera effekt av det om du skulle dela upp det. =P
Vårdarjäveln skrev:
Eftersom jag tar kreatin nu efter träningen, ska jag vänta och verkligen tömma lagret, eller ladda upp mig ändå, med en liten mängd i kroppen?
Jag förstår inte din fråga? Det är bara att ta som det står att du ska ta under "underhållsfasen" så kommer dina depåer tankas upp, fast långsamare än om du skulle "kickstarta" det hela.
Va? Tar man bara upp hälften, och redan vid 15 g är det fullt? Hur länge är depåerna fulla? Ett dygn?
Antar att Lajne tar 2 gånger utspritt på dagen, långt ifrån varandra?
Vårdarjäveln skrev:
Va? Tar man bara upp hälften, och redan vid 15 g är det fullt? Hur länge är depåerna fulla? Ett dygn?
Antar att Lajne tar 2 gånger utspritt på dagen, långt ifrån varandra?
Nejnejnej!
Jag skrev spekulationer och syftade endast på Lajne.
Keep_On_Pumpin skrev:
Vårdarjäveln skrev:
Eftersom jag tar kreatin nu efter träningen, ska jag vänta och verkligen tömma lagret, eller ladda upp mig ändå, med en liten mängd i kroppen?Jag förstår inte din fråga? Det är bara att ta som det står att du ska ta under "underhållsfasen" så kommer dina depåer tankas upp, fast långsamare än om du skulle "kickstarta" det hela.
Tänkte om jag skulle vänta nån vecka med kreatin helt, för att kunna kickstarta.
Eftersom jag knappast har depåerna fulla, för att jag skippat uppladdningen och gått direkt till underhållsfasen
Vårdarjäveln skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Vårdarjäveln skrev:
Eftersom jag tar kreatin nu efter träningen, ska jag vänta och verkligen tömma lagret, eller ladda upp mig ändå, med en liten mängd i kroppen?Jag förstår inte din fråga? Det är bara att ta som det står att du ska ta under "underhållsfasen" så kommer dina depåer tankas upp, fast långsamare än om du skulle "kickstarta" det hela.
Tänkte om jag skulle vänta nån vecka med kreatin helt, för att kunna kickstarta.
Eftersom jag knappast har depåerna fulla, för att jag skippat uppladdningen och gått direkt till underhållsfasen
Du behöver inte nån kickstart =P Det gör man som man vill =) Kreatinet funkar ändå
Keep_On_Pumpin skrev:
Du behöver inte nån kickstart =P Det gör man som man vill =) Kreatinet funkar ändå
Har inte märkt någon större skillnad tycker jag , särskilt inte viktmässigt, ska man inte gå up några kg i vatten? Har inte hänt. Fast det kan ju förstås bero på att jag inte har så stora muskler som vattnet kan fastna i. Märker heller ingen större skillnad om jag tar kreatin innan passet eller inte... Borde jag inte det?
Tar du kreatin i samband med att du får i dig proteiner/kolhydrater?
Ökningen kreatin ger en är procentuell, finns många som vittnar om att de trodde att de inte svarade på kreatin första gången de testade, men som sedan märkte en markant skillnad när de många år och ~30kg senare provade igen. Dessutom så utan uppladdningsfas blir ju skillnaden svår att märka i och med att det tar ett tag innan depåerna blir fyllda då.
Keep_On_Pumpin skrev:
Nä, är no dåligt innan träning. Ska man ta med maten innan, typ 1 timme innan?
Vårdarjäveln skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Nä, är no dåligt innan träning. Ska man ta med maten innan, typ 1 timme innan?
Ja mycket hellre det =)
En fråga på ungefär samma ämne: NO-Shotgun, hur länge kan jag köra den utan vila och hur länge behöver jag sen vila för att få full effekt när jag börjar igen?
Måste bara säga att Shotgun hittils har imponerat på mig mer än något annat kosttillskott gjort.
Stickus skrev:
En fråga på ungefär samma ämne: NO-Shotgun, hur länge kan jag köra den utan vila och hur länge behöver jag sen vila för att få full effekt när jag börjar igen?
Måste bara säga att Shotgun hittils har imponerat på mig mer än något annat kosttillskott gjort.
Stim effekten kommer du tillslut bli imun av såvida du inte tränar välldigt sällan,(antar att du bara tar Shotgun innan träning,endast på träningsdagar)
Annars om du inte bryr dig om den så skulle jag kört med den eller andra kreatin i max 2-3 månader och sen tagit ett break.
Dr Nick skrev:
Stickus skrev:
Måste bara säga att Shotgun hittils har imponerat på mig mer än något annat kosttillskott gjort.Stim effekten kommer du tillslut bli imun av såvida du inte tränar välldigt sällan,(antar att du bara tar Shotgun innan träning,endast på träningsdagar)
Annars om du inte bryr dig om den så skulle jag kört med den eller andra kreatin i max 2-3 månader och sen tagit ett break.
Okej tack för svaret Nick men hur långt behöver breaket vara?