Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Hålla ner träningstid med MaxOT

Registrerad: 2008-04-17

Har tränat med MaxOT i två veckor, och har fruktansvärt svårt att hålla ner tiden på passen, med alla uppvärmningsset, och vila.

Passen ska vara 30-40minuter, om jag kommer ihåg rätt.
Jag kör två uppvärmningsset, så jag hoppar över ett set, det sista på 6 rep. Sedan kör jag 1 viktanpassningsset, utan att vila innan, bara tiden det tar att öka vikt (som i tex bänkpress). Vilotiden är på 2,5 minuter, så är ju endå mycket i underkant av vad dom rekommenderar.
Trots alla dessa nedskärningar så blir passen närmare en timme. Och får plocka bort endel övningar.

Exempel på arm/magdag:

Skivstångscurl
Uppvärmingset 1 12 rep
vila 2,5min
Uppvärmingset 2 10 rep
vila 0,5 min
Viktanpassning 1 1 rep
vila 2,5min
Muskelbyggande 1 6 rep
vila 2,5min
Muskelbyggande 2 6 rep

vila 2,5min

Hantelcurl
Viktanpassningset 1 1 rep
vila 0,5 min
Muskelbyggande 1 6 rep
vila 2,5min
Muskelbyggande 2 6 rep
vila 2,5min

Cablecurl
Viktanpassningset 1 1 rep
vila 0,5min
Muskelbyggande 1 6 rep
vila 2,5min
Muskelbyggande 2 6 rep
vila 2,5min

Det var bicep, och jag är uppe i 21,5 min vila...

Push-downs
Uppvärmingset 1 12 rep
vila 2,5min
Uppvärmingset 2 10 rep
vila 0,5 min
Viktanpassning 1 1 rep
vila 2,5min
Muskelbyggande 1 6 rep
vila 2,5min
Muskelbyggande 2 6 rep
vila 2,5min

Tricepspress
Viktanpassning 1 1 rep
vila 0,5min
Muskelbyggande 1 6 rep
vila 2,5min
Muskelbyggande 2 6 rep
vila 2,5min

Kickbacks
Viktanpassning 1 1 rep
vila 0,5min
Muskelbyggande 1 6 rep
vila 2,5min
Muskelbyggande 2 6 rep
vila 2,5min

Nu är jag uppe i 43min vila, och endå borde jag ha mer vila, eftersom jag hoppat över ett uppvärmningset, och ett viktanpassningset.

Nu har jag igentligen 3 set underarmar + uppvärming och 5 set mage + uppvärmning, vilket blir ungefär 25min vila till, vilket skulle ge totalt över en timme vilotid, och då är jag på den minimala vilotiden man ska ha.

Nu har jag inte räknat med tiden det tar att utföra övningarna, vilket endå blir endel. Låt oss säga att det tar 30sec, att lyfta upp vikten, komma i ordning och utföra uppgiften. då har jag 15 min till. Totalt tid runt 1timme och 10-30min,, för ett pass som dom säger man ska göra på 30-40 min.

Är inte ens nära att få det att gå ihop.
Är det någon annan som har haft problem med detta som kör maxOT?

Senast redigerat av Linx (2008-04-29 09:28)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

om du måste satsa på att hålla ner tiden så måste du korta vilan och köra mer intensivt eller använda dig av färre set per muskelgrupp.
dock så är vi många här (tydligen) som avrekomenderar från max ot, eftersom träningsmetoden utesluter en viktig sak, repsspann eller olika mängder reps i set.

det här är något som är vitalt för människor som ska svälla muskler, dvs byggare. är du däremot styrketränande så är det låga repsantalet något som du ska inrikta dig på.

Jo man blir ju lite komfunderad, då man hör att man ska köra höga rep för att bygga massa, och låga för styrka, och så ska man såklart variera sig endel. Och så kommer max ot och säger att man ska göra jättefå rep för att bygga massa. Då tänker man ju att man ska köra många set då istället, men inte det.

Tänkte börja träna seriöst, efter ett års mer eller mindre oseriös träning, så varför inte prova maxot, då allt är upplagt och klart till en. Men har inte funkat direkt jättebra.
Tycker dock att vissa bitar av max ot är bra. Som att träna bara en muskelgrupp per tillfälle, och verkligen trötta ut den muskeln. Så får man ju träna oftare, men kortare, så man har någon kraft kvar i slutet av passet. Att musklerna får vila en vecka, på grund av det, innan man tränar den igen tycker jag också är bra.
Hur ser du/folk på dom bitarna av maxot?

Så om jag ökar reps antalet, och varierar det mer, behöver jag inte köra så många set. Skär ner på vilan till så lite som möjligt utan att det skadar kommande set allt förmycket. Behåller upplägget för träningsdagar och muskelgruppsfördelningen. Tycker själv att det låter som en bra plan.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Korta pass (och därmed kort vila) är ingenting som är jättenödvändigt. Har för mig att högre intensitet höjer utsöndringen av hGH en aning men knappast nånting som gör en märkbar skillnad och inte ens något jag är säker på heller.

Att träna en muskelgrupp per tillfälle tycker jag personligen suger. Ju oftare jag kommer åt att göra samma övning ju starkare blir jag. Att få vila en vecka tycker jag därmed också suger. Men så är jag inte så ute efter det där med att bygga massa direkt, och välsplittade program (fast med högre reps) har funkat bra för många.

Registrerad: 2003-11-07

Säger Max-ot verkligen 2,5 min vila? Jag minns fan inte.
Jag kör enligt Max-ot fast med kortare vila. 90 sek räcker.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

ang vila så är det mer ett allmänbegrepp med tid. det man egentligen skulle räkna är pulsen man har, och hur långt ner den går innan man gör nästa set. en man på 120 kilo behöver vila längre mellan seten än en tjej på 50, därav problematik inom tyngdlyftningen när man ska försöka på samma vikt i herrarnas tyngre klasser, eftersom regelsystemet för vila är detsamma.

jag har tränat en grupp per tillfälle väldigt länge, men jag börjar faktist gå över till att involvera lite lite mer varje pass av något annat. kan vara lite bröst till axlar och vice versa. detta är något som jag gjort mycket på armpassen och fått väldigt bra resultat av på kort tid har jag märkt.

1.  Träna bara 1 eller 2 muskelgrupper per pass/dag.
   2. Kör 4 till 6 repetitioner per set.
   3. Kör 6 till 9 totala tunga set per muskelgrupp.
   4. Vila 2 till 3 minuter mellan seten. (STR)
   5. Varje träningspass ska vara ungefär 30 till 40 minuter..
   6. Träna varje muskelgrupp en gång var 5 till 7 dag. (ITR)
   7. Ta 1 veckas uppehåll från träning var 8 till 10 vecka.

Den tiden ger dina muskler möjlighet att återhämta sina cellförråd och spola bort eventuellt laktat från muskeln, som hänger kvar där från föregående set, för att omlagra dess anaerobiska kapacitet.

Det är vad dom säger i alla fall.
Själv ligger jag på 2-2,5min.

Edit: fattar inte hur dom får det att gå ihop dom som satt ihop det... kanske tror att dom tar pause i 2-3min men igentligen vilar dom bara 1min.

Senast redigerat av Linx (2008-04-29 12:52)

zartok skrev:

ang vila så är det mer ett allmänbegrepp med tid. det man egentligen skulle räkna är pulsen man har, och hur långt ner den går innan man gör nästa set. en man på 120 kilo behöver vila längre mellan seten än en tjej på 50, därav problematik inom tyngdlyftningen när man ska försöka på samma vikt i herrarnas tyngre klasser, eftersom regelsystemet för vila är detsamma.

Själv ligger man på 75, och relativt lång, så inte så grov, borde återhämta mig rätt fort då.

Registrerad: 2008-04-22

zartok skrev:

om du måste satsa på att hålla ner tiden så måste du korta vilan och köra mer intensivt eller använda dig av färre set per muskelgrupp.
dock så är vi många här (tydligen) som avrekomenderar från max ot, eftersom träningsmetoden utesluter en viktig sak, repsspann eller olika mängder reps i set.

det här är något som är vitalt för människor som ska svälla muskler, dvs byggare. är du däremot styrketränande så är det låga repsantalet något som du ska inrikta dig på.

Finns så mycket myter kring mycket. Låga repsantal ger också stor tillväxtpotential, en muskel räknar inte antalet repetioner. Däremot är frekvensen för låg för att bygga bra med styrka med max-ot skulle jag tro.

Webbsida

Frank Tommy skrev:

Finns så mycket myter kring mycket. Låga repsantal ger också stor tillväxtpotential, en muskel räknar inte antalet repetioner. Däremot är frekvensen för låg för att bygga bra med styrka med max-ot skulle jag tro.

Jag väljer att citera Englund gällande detta, i en gammal tråd han gjorde. Detta framför allt för att han citerar referenser.

Englund skrev:

För att lägga på sig mycket muskelmassa så är det ju en fördel att stimulera proteinsyntesen så ofta som möjligt, det kan vi enas om. Självklart inte för ofta, för ofta leder till att proteinsyntesen går tillbaka till basnivåer om man belastar muskeln mycket innan proteinsyntesen gått tillbaka till basnivåer. Detta sker vanligtvis efter ungefär 48 timmar. (1)

Faktum är att proteinsyntesen stimuleras maximalt vid en vikt på 65% av 1 RM. Ett annat faktum är att proteinsyntesen stimuleras mer av ett högt repsintervall (8-12) jämfört med ett lågt repsintervall (1-6). Detta om samma mängd ATP förbrukas. Så kör man 12 set och 3 reps på 95% av 1 RM så kanske det stimulerar proteinsyntesen lika mycket som 12 reps och 3 set på 65% av 1 RM. Men vem orkar köra 12 tunga set per muskelgrupp under ett och samma pass 3 dagar i veckan? (2, 3, 4)
[...]
(1) - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer … ds=9252485
(2) - http://www.physoc.org/publications/proc … 20547PPC16
(3) - http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427
(4) - http://www.criticalbench.com/muscle-fiber-type.htm

Finns även mycket läsning kring olika repetitionstals påverkan på tillväxt, olika träningsfrekvens påverkan på tillväxt etc i den här tråden: http://www.halso.info/forum/t-31399.html . Finns även om jag inte missminner mig en hel del referenser till det som påstås där, åtminstone från mitten och framåt när debattörer med större akademisk utbildning än mig kommer in i det hela. Den förkortade varianten är iaf att hög frekvens och repetitioner runt 8-12, med variation neråt, är vad som gäller enligt de flesta. Tycker ivf du ska läsa igenom den tråden, den är läsvärd, och sen får du bestämma själv om du vill söka vidare, finns hur mycket som helst på det här forumet om det hela. Glad läsning, hoppas jag hjälpte i alla fall lite:)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Frank Tommy skrev:

zartok skrev:

Styrka är ju faktiskt det de flesta rapporterat att de ökat bäst i, av dem som provat Max-OT. Med det inte sagt att det inte finns andra bättre metoder.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-04-29 13:21)

Cybercowboy skrev:

Styrka är ju faktiskt det de flesta rapporterat att de ökat bäst i, av dem som provat Max-OT. Med det inte sagt att det inte finns andra bättre metoder.

Hänsyn till tidigare träningsformer och träningsfrekvens och tid av träning måste tas innan man kan fälla ett avgörande.

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-04-29 13:36)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Självklart, och älgarna skiter i skogen också.

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Självklart, och älgarna skiter i skogen också.

Ja nuförtiden kanske. För bara ~10-15 år sedan var de dock inne i folks trädgårdar och sket samt attackerade tvättställningar (!) nere i ljunghusen. Jag och min far blev dessutom jagade av en älghona med ungar när vi var ute och cyklade.

(Kungen av OT-posts slår till igen;))

Registrerad: 2008-01-06

Vänta vänta nu, så vad ni försöker att säga är att Max Ot inte bygger massa utan bara styrka?
Trodde det var tvärtom.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

XvsZ skrev:

Vänta vänta nu, så vad ni försöker att säga är att Max Ot inte bygger massa utan bara styrka?
Trodde det var tvärtom.

Tränar man efter Max OT så kommer man att bygga både massa och styrka.

men det ligger alltså mer åt styrkehållet om jag förstått det rätt.
Är synd på en sådan tydlig och välskriven guide. Är ju väldigt enkel att följa och förstå.

Englund skrev:

XvsZ skrev:

Trodde det var tvärtom.

Men finns det något tränings sätt som lutar sig mer åt just massa hållet?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

XvsZ skrev:

Englund skrev:

XvsZ skrev:

Trodde det var tvärtom.

Men finns det något tränings sätt som lutar sig mer åt just massa hållet?

Jag skulle säga HST, men då kommer alla split människor och hackar sönder mig...

Om du tränar 1-4 dagar i veckan säger jag hk.

Om du tränar 5+ dagar i veckan säger jag split.

Englund skrev:

XvsZ skrev:

Trodde det var tvärtom.

Hehe, många som förkastar det här inne verkar det som. Det du!

Frank Tommy skrev:

Englund skrev:

XvsZ skrev:

Trodde det var tvärtom.

Nej då. Ingen förkastar det jag just sade här inne ska du veta.

Englund skrev:

Frank Tommy skrev:

Englund skrev:

Ska jag ta fram många citat där olika användare menar att max-ot är skit och att det är för lite tränign i form av för låg träningsfrekvensmed mera och därmed indirekt förkastar det?

Lajne skrev:

Frank Tommy skrev:

Jag väljer att citera Englund gällande detta, i en gammal tråd han gjorde. Detta framför allt för att han citerar referenser.

Englund skrev:

För att lägga på sig mycket muskelmassa så är det ju en fördel att stimulera proteinsyntesen så ofta som möjligt, det kan vi enas om. Självklart inte för ofta, för ofta leder till att proteinsyntesen går tillbaka till basnivåer om man belastar muskeln mycket innan proteinsyntesen gått tillbaka till basnivåer. Detta sker vanligtvis efter ungefär 48 timmar. (1)

Faktum är att proteinsyntesen stimuleras maximalt vid en vikt på 65% av 1 RM. Ett annat faktum är att proteinsyntesen stimuleras mer av ett högt repsintervall (8-12) jämfört med ett lågt repsintervall (1-6). Detta om samma mängd ATP förbrukas. Så kör man 12 set och 3 reps på 95% av 1 RM så kanske det stimulerar proteinsyntesen lika mycket som 12 reps och 3 set på 65% av 1 RM. Men vem orkar köra 12 tunga set per muskelgrupp under ett och samma pass 3 dagar i veckan? (2, 3, 4)
[...]
(1) - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer … ds=9252485
(2) - http://www.physoc.org/publications/proc … 20547PPC16
(3) - http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427
(4) - http://www.criticalbench.com/muscle-fiber-type.htm

Finns även mycket läsning kring olika repetitionstals påverkan på tillväxt, olika träningsfrekvens påverkan på tillväxt etc i den här tråden: http://www.halso.info/forum/t-31399.html . Finns även om jag inte missminner mig en hel del referenser till det som påstås där, åtminstone från mitten och framåt när debattörer med större akademisk utbildning än mig kommer in i det hela. Den förkortade varianten är iaf att hög frekvens och repetitioner runt 8-12, med variation neråt, är vad som gäller enligt de flesta. Tycker ivf du ska läsa igenom den tråden, den är läsvärd, och sen får du bestämma själv om du vill söka vidare, finns hur mycket som helst på det här forumet om det hela. Glad läsning, hoppas jag hjälpte i alla fall lite:)

Här har du. Medicine & Science in Sports & Exercise 35:456-464, 2003.

"När det gäller träningsfrekvens, kan otränade personer få bra ökningar genom att träna varje muskelgrupp 3 gånger per vecka. Då vältränade personer bara borde träna en muskelgrupp per vecka (både direkt och indirekt), inte mer än två gånger per vecka för optimal styrkeökning, visar forskningen att endast fyra arbetsset per muskelgrupp gav den bästa styrkeökningen för både otränade och vältränade personer.

Det verkar som högintensitetsträning, med låg volym ger de bästa resultaten. Som generell rekommendation måste jag säga att mindre är definitivt bättre när det handlar om styrketräning."

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-05-04 12:37)

Frank Tommy skrev:

Englund skrev:

Frank Tommy skrev:

Ska jag ta fram många citat där olika användare menar att max-ot är skit och att det är för lite tränign i form av för låg träningsfrekvensmed mera och därmed indirekt förkastar det?

Ingen har någonsin påstått att om man tränar efter Max OT så kommer man inte att bygga både styrka och massa.

Kan någon vara vänlig att berätta med en lättfattad mening hur jag ska träna för att få muskelmassa på snabbast sätt, tung eller lätt fler eller mindre sets/reps.

Tack så mycket.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB