Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
grymt T.rex, börjar se hårt och definierat ut. Som du säger ser det ut som lite lätt scolios i lumbalryggen på rygg bilden men kan vara bilden/posen som luras lite. Men ser riktigt bra ut.
Scolios... härligt härligt. Ja, du har nog rätt. Jag har en skada på ryggraden efter kampsportande i tidig ålder. Diskbråck eller nåt liknande. Det är därför jag är så svag i marklyft. Jag är förhållandevis mycket stark i bänk och böj och andra övningar. Men i marklyft ökar jag nästan inget. Det gör ont just där i ryggen.
T-Rex skrev:
Scolios... härligt härligt. Ja, du har nog rätt. Jag har en skada på ryggraden efter kampsportande i tidig ålder. Diskbråck eller nåt liknande. Det är därför jag är så svag i marklyft. Jag är förhållandevis mycket stark i bänk och böj och andra övningar. Men i marklyft ökar jag nästan inget. Det gör ont just där i ryggen.
Ja alltså det är ju så pass lite så att du behöver ju absolut inte bry dig om det. En liten krökning i sidled är inte alls särskilt ovanligt. Kan t ex bero på att ena benet är lite lite längre än det andra, eller att bäckenet är lite sidoställt.
Får ta och hålla med när det gäller bänk, böj och mark, även jag är förhållandevis stark i bänk och böj men svag i mark.
Senast redigerat av Mersault (2008-04-30 18:32)
Tack, nu känner jag mig lite lugnare! jag började panikgoogla XD
Jag lider också av en mild skolios, varför min högre bröstmuskel ser insjunken ut. =P
Keep_On_Pumpin skrev:
Jag lider också av en mild skolios, varför min högre bröstmuskel ser insjunken ut. =P
Försvårar det din träning på något sätt? t.ex. bröstträningen? min ryggskada gör mig svagare i marklyft. Det är något jag själv åsamkat mig, inget medfött. Jag vet exakt när det hände. Sedan dess har jag haft en stelhet i ryggen. Hoppas det inte förvärras med tiden så att man blir invalid eller nåt.
Jättebra form på Dig T-Rex, kämpa på! :)
Mvh
T-Rex skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Försvårar det din träning på något sätt? t.ex. bröstträningen? min ryggskada gör mig svagare i marklyft. Det är något jag själv åsamkat mig, inget medfött. Jag vet exakt när det hände. Sedan dess har jag haft en stelhet i ryggen. Hoppas det inte förvärras med tiden så att man blir invalid eller nåt.
Kan man själv åstadkomma skolios? Jag har alltid trott att det är genetiskt betingat.
För övrigt är jag ju väldigt svag på just pressövningar, så jag antar att det förstår ganska mkt. Men jag kan ju inte bara skylla allt på det =P Men jag går ofta runt och känner mig "sned" i kroppen.
det är nog inte scolios jag har utan någon form av diskbråck. Jag gjorde en övning när jag tränade karate när jag var i femtonårsåldern där man går ner i split och så kryper man framåt med överkroppen. När jag gjorde det så knäckte det till ordentligt i ryggraden och jag blev jätterädd. Sedan fick jag en liten bula där och vad som ser ut som striae, stretchmarks (jag har glömt vad det kallas på svenska). Innan dess hade jag en rak ryggrad. Men jag har undersökt ryggen hos läkaren tidigare och det var ingen större fara enligt henne. Hoppas bara det inte förvärras av marklyft och att man måste göra ett operativt ingrepp i framtiden.
T-Rex skrev:
det är nog inte scolios jag har utan någon form av diskbråck. Jag gjorde en övning när jag tränade karate när jag var i femtonårsåldern där man går ner i split och så kryper man framåt med överkroppen. När jag gjorde det så knäckte det till ordentligt i ryggraden och jag blev jätterädd. Sedan fick jag en liten bula där och vad som ser ut som striae, stretchmarks (jag har glömt vad det kallas på svenska). Innan dess hade jag en rak ryggrad. Men jag har undersökt ryggen hos läkaren tidigare och det var ingen större fara enligt henne. Hoppas bara det inte förvärras av marklyft och att man måste göra ett operativt ingrepp i framtiden.
Jag skulle absolut inte oroa mig över den lilla krökningen om jag vare du. Ca 10% av Sveriges befolkning har en obetydlig scolios dvs upp till ca 15% sidokrökning. Man skiljer på strukturell och Funktionell. Funktionell beror oftast på att ena benet är längre än andra eller sidoställning av bäckenet vilket gör at krökningen rätas ut när man sätter sig ner. En strukturell rätas ej ut och beror på att kotpelarna växer ojämnt. Varför det uppstår vet man inte alltid.
"Den strukturella skoliosen kan även bero på olika förändringar som påverkar ryggraden när man växer, så som ett brott på en kota eller neurologiska sjukdomar"
Jag har förstått det som att skoliosen stannar av hos vuxna och tillståndet inte förvärras. Så den lilla lilla krökningen du har är något som en sjukgymnast bara skulle lägga märke till att du har men absolut lägga någon större vikt vid, troligtvis inte ens nämna för dig o du var på besök, alla har vi våra små skavanker.
Tack för ditt kunniga svar Mersault!
Ser grymt bra ut. Ska bli roligt att se hur det ser ut när några Kg till har försvunnit.
Tack Honn! jag räknar med att bli klar med deffen nu på söndag... jag ska ju ändå inte komma i "tävlingsform" utan vill bara bli lite mer definierad. Ska strax iväg på ett tufft HIIT-pass och imorgon kör jag bröst med träningspolaren (han är kanon att träna med!). Sedan blir det "normalt" ätande och underhåll under sommaren. Sedan ska jag försöka ligga på minimalt överskott och så ska jag jobba mer med konditionen och flexibiliteten.
Det är trist att inte kunna göra marklyft ordentligt pga. ryggskadan. Jag siktar mot att ta 150 i bänk och 180 i knäböj, men jag kommer att köra lugnt ca 10 reps på 100 i mark i fortsättningen för det känns inte alls bra, trots att jag har bra teknik.
Jag tränade överkroppen idag. Jag känner mig betydligt svagare, segare och tröttare, men det är inte så konstigt med tanke på att jag är i sluttampen av min deff. 4 timmars träning blev det. Jag är otroligt imponerad av min träningskompis, han har fantastiska byggargener.
Ser bra ut här Steffo, formen kommer ordentligt nu.. Gillar dina manliga "grova" rutor, sådana man får av hård träning istället för väldigt låg BF.. Ser grymt ut!
Tack P! kampsportar du fortfarande? du har ändrat titeln på din träninsdagbok.
T-Rex skrev:
Tack P! kampsportar du fortfarande? du har ändrat titeln på din träninsdagbok.
Tänkte börja efter deffen :), Skolan slutar ju snart och så! Fick lov att prioritera tiden lite, med skola,tjej,moped och gym så vart det ingen tid över för muay thaien. Men tänkte börja köra nu igen till sommarlovet, 2 dagar i veckan till att börja med.
Just nu lyfter jag bara tungt!
Det låter som en bra planering Bragd!
Ok, nu anser jag mig vara klar med deffen. För tillfället iaf. Nu ska jag ta det lite lugnt. Jag kommer att lägga in en minideff om det behövs lite senare i sommar. Håller jag formen någorlunda så är det inga problem. Ljuset är inte det bästa på bilderna, men håll tillgodo:

Har gått ner från 94 till 89.7 kg. Inga förluster i maxstyrka, ökat i en del övningar på max. Däremot har reps-uthålligheten gått ner. Jag orkar inte som under normala omständigheter göra 7 set på 10 reps i bänk, utan det blir 4-5 set. Så visst har jag blivit svagare och framför allt känner jag mig svagare och lite "hög" som man kan bli när man inte äter ordentligt. Proteinintaget har varit väldigt högt, kolhydraterna nästan uteslutna. Det kanske skulle se ännu häftigare ut om jag drev ut vätska, käkade kalium och fixade optiljus, men jag pallar inte. Är nöjd ändå.
Det är bara att gratulera till en grymt väldbygd kropp! =) Du har lyckats igen ;) Jag måste säga att jag är mest imponerad av din ryggtavla samt hur sjukt stark din mage ser ut att vara!! Verkligen grymt ;D Om jag ska klaga skulle det nog på på hamstringsen och eventuellt vaderna? (dålig bild). Men du säger själv att du är svag i marklyft, och hamstrings ser inte ut att vara din allra starkaste sida =).
Om du orkar får du gärna slänga in lite mått också, armar, chest, lår, vader, midja, hals. :D
Tack KOP! du har rätt i att vaderna och hamstrings släpar, och det beror till stor del på marklyften. Men jag ska jobba med vaderna i benpressen och hamstrings i lårcurlen och så ska jag försöka marka på en vikt som känns behaglig för min rygg. Magen har nog blivit stark av alla dragonflags och abrolls samt underliga magövningar jag gjort under alla de år som jag kampsportat tidigare.
Höger biceps: 42 cm
Vänster: 41.5 cm
Höger underarm: 34.5 cm
Vänster underarm: 35 cm
Mage: 83.5 cm
Nacke: 44 cm
Över bröstet och ryggen (under armhålorna, svårt att mäta själv): ca 119 cm
Över axlarna (ännu svårare): ca 137 cm
Höger lår: 65 cm
Vänster lår: 64 cm
Vänster vad: 40.5 cm
Höger vad: 41.5 cm
Senast redigerat av T-Rex (2008-05-04 11:37)
Wow säger jag bara =P Ditt jävla djur asså xD Ha de måtten och vara så förbannat hård som du är tycker jag är mycket imponerande. (Alla mått utom vaderna då, de släpar nog rätt rejält om man jämför med resten haha :D)
Det ser jättebra ut, T-Rex! Mycket imponerande! :)
Mvh
Tack grabbar! nu sitter jag här och äter tonfisk i krossade tomater och moghriabi (osäker på stavningen, men det är "stor couscous"), 2 fullkornssmörgåsar med keso, oliver, paprika och kryddor och haloumi (gnisselosten).
Haha vill du göra oss avundsjuk på maten din nu också? ;)
Keep_On_Pumpin skrev:
Haha vill du göra oss avundsjuk på maten din nu också? ;)
Haha gissa hur avundsjuk jag varit när jag deffat och kollat i receptråden här på forumet! XD nu är det dags att skämma bort sig lite! :D