Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Blodådror

Registrerad: 2007-03-08

Det är så att mina blodådoror syns extremt mycket, speicellt på högerarmen.
Jag skulle tränat gjorde deet ett par gånger förra året men sen gav jag upp hade itne tid och ork med det.
Men vad ska jag göra åt saken, så att ''blodådrona'' försvinner, i alla fall inte syns lika mycket?

Registrerad: 2006-08-28

Äta en massa mat så du bäddar in dem i fett.

Registrerad: 2008-04-17

fetta på. Att blodådrerna syns tydligt beror bland annat på att du har lite underhudsfett.
För att dom ska försvinna är det väll bara att låta bli att träna, så att armmusklerna krymper, och då behövs inte lika mkt blodtillförsel, och lägg på dig lite fett.

Edit: Är det verkligen något negativt med väl synliga ådror, ser ju hårdare ut. Hur väl syns dom igentligen? Är det så att dom syns färgmässigt, eller "volymmässigt", att dom sticker ut?

Senast redigerat av Linx (2008-04-29 15:30)

Jag äter ju frukost, lunch och middag varje dag.
sen äter / dricker jag godis och läsk ganska ofta med. Men ändå så går jag aldrig upp i vikt(?)
skulle jätte gärna vilja gå upp ett par kg till jag är lång och smal. Men att gå upp ett par kg till skulle inte skada mig, fast jag äter godis och det så går jag inte upp. Det fattar jag inte(?)

Jag tränar 4gånger / mån på måndagar, idrott och då gymmar vi bara. Och jag måste gymma.

När jag slappnar av så är det färmässigt när jag gör en rörelse så sticker dom ut litegrann.
Jag märker att många stirrar på mina armar, när jag gör något, för då sticker blodådrerna ut. Jag gillar inte när folk står och glor på mina arma. Jag tränar ju knappt något, bara ett par gånger i skolan.

Senast redigerat av Roccky (2008-04-29 15:48)

Registrerad: 2006-08-28

Du får väl börja äta 2-3 mellanmål också, det behövs när man tränar.

Jag tror inte det är så farligt. Här har du bilder på de som (antagligen) har mer ådror och hyllas för dem. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106122

För att se majoriteten av bilderna behöver du vara inloggad.

Senast redigerat av Ironwoman (2008-04-29 15:53)

Det kan inte bero på sömnen då?
Jag får jag ganska lite sömn 6-7 timmar på vardagar och helger/lov är det olika. Jag kanske måste få ett par extra timmar till ,10timmar kanske skulle sitta fint?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Så länge man inte ser ut som Paul Dillet...

Registrerad: 2005-05-29

Lånar tråden lite.

Hur gör man för att få dom att synas mer. Jag har mycket underhudsfett på underarmarna. Deffar för fullt men undrar om det finns nåt mer att göra förutom att träna underarmar tungt?

Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Intervallträning har jag för mig ska kunna bredda blodkärlen iom det enorma behov av att pumpa stora mängder blod till musklerna som uppstår. Någon får dock jättegärna rätta mig om jag har fel här, det är bara något jag läste för länge sen.

Registrerad: 2004-02-10

Det är i så fall ett enormt behov av att transportera bort blod, eftersom det bara är vener som ligger så ytligt att de syns.

Webbsida

Ett enormt behov av att transportera dit blod lär dock följas av ett enormt behov av att transportera bort det, men givetvis har du rätt. My bad :)

Edit: Kom tack vare waggho på att det ju även röra sig om behovet av att transportera bort slaggprodukter. Mitt minne av hela läsningen är som sagt mkt luddigt xD

Senast redigerat av Lajne (2008-04-29 17:08)

Registrerad: 2008-04-17

Lajne skrev:

Intervallträning har jag för mig ska kunna bredda blodkärlen iom det enorma behov av att pumpa stora mängder blod till musklerna som uppstår. Någon får dock jättegärna rätta mig om jag har fel här, det är bara något jag läste för länge sen.

+1 på det.
Har dock inge tips på hur man intervalltränar armarna, är ju typ styrketräning då. Kanske räcker med att löpintervall träna. Har längdskideåkande kompisar, som även löper mycket. Deras armar var riktigt ådriga innan dom satte sin fot i gymmet. Sedan har dom lite underhudsfett också, så kan ju bero på det kanske.
Men jag vet att ådrerna syns dåligt om man har järnbrist, blodpuddingsbulka, så kanske du får resultat ;P.

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Blodkärl blir "större" och bredare av stykreträning och mindre samt fler vid konditionsträning såsom intervallträning. Stora blodkärl är inte bra vid ett aerobiskt arbete utan de ska helst vara så små och finstrimmiga som möjligt för att kunna komma åt så många celler som möjligt med syre.

Några effekter av konditionsträning:

Allmänna effekter:

* ökad kondition
    * ökad energiomsättning
    * ökad koordination
    * ökad hållfasthet i skelett, leder, ledband och brosk
    * ökad koncentration
    * minskad mängd stresshormoner.

Centrala effekter (andnings- och cirkulationsorgan):

* starkare hjärta med större kammare, tjockare muskelvägg
    * sänkt vilopuls
    * ökad rörlighet i bröstkorgen med ökad lungkapacitet som fördröjer den åldrande effekten
    * blodet blir mer syrerikt och det pumpas runt snabbare
    * fler röda blodkroppar
    * större blodvolym
    * mer HDL, mindre LDL.

Lokala effekter (inuti och runt de arbetande musklerna):

* muskelcellerna växer i storlek
    * mitokondrierna blir fler och så närmar de sig cellmembranen så att det blir ett kortare avstånd vid syreöverförseln
    * kapillärnätet med alla pyttesmå blodkärl runt muskelcellerna ökar så att det blir enklare att transportera blod till och från muskelcellerna
    * ökad mängd förbränningsenzym
    * ökad borttransport av slaggprodukter.

Senast redigerat av Babel (2008-04-29 18:52)

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Nu har jag sökt på alla tänkbara och otänkbara kombinationer utan resultat. Häromdagen var det väl någon som skrev i en tråd att han fick fram ådrorna väldigt bra efter en vecka med omega-3? Vem fan har gömt det inlägget? Jag vägrar tro att jag har drömt det!

Webbsida

Coffe: Det var T-Rex, på sista sidan av dagsformstråden: http://www.halso.info/forum/p-367309.html#p367309

Babel: Vad fel jag kunde ha då^^

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Tack Lajne! Jag trodde jag hade blivit knäpp. "Vaskulariteten" i bestämd form skulle jag ha sökt på alltså. Så nära men ändå så långt bort...

Omega-3 är ju i stort sett gratis. Finns ju en massa företag som ger en två månader för bara frakten. Är ju bara att gå runt på dem så har man ett tag.

Jag ska prova iaf, få se om det gör någon skillnad.

Registrerad: 2005-05-29

@ Babel: Så ditt svar på min fråga är att köra sten hårt på underarmar med styrketräning? Och minska i fett med?

Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Hardstyle skrev:

@ Babel: Så ditt svar på min fråga är att köra sten hårt på underarmar med styrketräning? Och minska i fett med?

Gå ner i BF, träna undermarmar 10-15 reps, ät mindre salt samt om du vill vara lite extrem så rök lite gräs eller ta någon annan kärlvidggande medicin. Everything works! :-)

Registrerad: 2005-11-11

Lajne skrev:

Coffe: Det var T-Rex, på sista sidan av dagsformstråden: http://www.halso.info/forum/p-367309.html#p367309

Babel: Vad fel jag kunde ha då^^

http://img216.imageshack.us/img216/3285/vaskulreh1.jpg
http://img216.imageshack.us/img216/3285/vaskulreh1.0d5f54c005.jpg

Här har vi en riktigt vaskulär bild (ca en vecka efter att jag börjat överdosera omega-3-fetter). Dock ser magen aningen fläskig ut :C men det är INTE en aktuell dagsbild från deffen! nu ser magen finare ut :D

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

hur hälsosam är denna överdos?

Registrerad: 2005-11-11

Vet ej, men jag har alltid ätit mycket fisk/omega-3, och senaste gången jag gjorde hälsokoll så var mina blodfetter utmärkta m.m.

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

hur hälsosam är denna överdos?

Eskimåers naturliga diet innehåller väl mer fiskolja än så skulle jag tro. Men rent generellt så är en överdosering av omega 3 dålig då det hämmar upptaget av omega 6 eftersom de båda fetterna "tävlar" om samma upptagsmekanism. Exakt vad detta gör har jag dock svårt att minnas :(

Fall man vill ha samma synlighet på blodådrorna på bägge armarna, kan jag intebara börja träna på vänster så att det blir samma volym på bägge armarna. jag aviker att träna vänster.

Från: Göteborg, Sveriges framstjärt
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

Roccky skrev:

Fall man vill ha samma synlighet på blodådrorna på bägge armarna, kan jag intebara börja träna på vänster så att det blir samma volym på bägge armarna. jag aviker att träna vänster.

du ska inte under några omständigheter träna dina armar olika, PUNKT (om du inte lider av kronisk skada eller bara har en arm/hand)

Fattar inte varför så många glor på min högerarm, bara för att en av mina blodådror sticker ut mer än alla andra. ÅÅÅ!
Jag blir irriterad på att folk ska glo på min arm (armar!).
Help me - vad ska jag göra åt saken, har redan fått lite tipps.
Men vill ha fler.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB