Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Fett fort!

Registrerad: 2006-05-13

När man spyr rapsolja i toaletten varför rinner då vattnet konstigt på väggarna? Kemisk förklaring tack.

Från: Gymmet
Registrerad: 2007-01-26
Webbsida

Vatten har inte samma densitet som olja.
http://city.porvoo.fi/stroho/nat/densitet/dens2.jpg

Gissar jag på :)

Nej det är fel, kemiskt tack:)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Måste man spy det för att det ska bli så här? och varför har du vatten rinnandes på dina väggar? vad har rapsoljan i toaletten med vattnet på väggarna att göra?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

haha ditt jävla mongo =P.

Som jag förklarade är olja (fett i allmänhet) en neutralt laddad molekyl utåt dvs, "unpolar" (tyska). Eftersom vatten är en dipol (och därmed "polar") så kan den bara lösa "polära" ämnen.

Degpekka skrev:

Måste man spy det för att det ska bli så här? och varför har du vatten rinnandes på dina väggar? vad har rapsoljan i toaletten med vattnet på väggarna att göra?

Alltså, toalettväggarna om du fattar:)

Edit: så klart man inte måste spy men varför skulle man gå och hälla olja i toan för?:P

http://img.photobucket.com/albums/v629/FatPipe/toaletten.jpg

Senast redigerat av The_Original_XIII (2008-04-28 22:45)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

för mig är det betydligt mkt mer normalt att hälla rapsolja i toaletten än att spy dit det...

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

olja och vatten är uppbygda på olika sätt. vad det nu kallades minns jag inte, men i formen så kunde ämnen ha huvuden inåt eller utåt, och det är det som gör att oljan är elak på din toa =D

Webbsida

zartok skrev:

olja och vatten är uppbygda på olika sätt. vad det nu kallades minns jag inte, men i formen så kunde ämnen ha huvuden inåt eller utåt, och det är det som gör att oljan är elak på din toa =D

men jag förklarade det ju? xD

De har olika huven och lägger sig i bilayers men det är främst betydelsefullt när vi snackar cellmembran.

Annars gäller det med laddningarna som jag beskrev ovan.

jag ber om ursäkt KOP, jag läste nog inte ditt inlägg. jag var troligtvis för fascinerad av den fina toalettbilden =D

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Oljan är hydrofob, borde väl ha betydelse.

Registrerad: 2008-04-29

HAHAHHA, kan inte sluta garva åt denna tråd! Du är verkligen sjuk i huvet du! :D

Webbsida

coffe_aberg skrev:

Oljan är hydrofob, borde väl ha betydelse.

Det är just det jag har beskrivit =P

igen, vi måste lära oss att lyssna mer på KOP, han sitter inne med svaret på frågan =D
ooooch så väntar vi på att en moderator har en dålig dag på deffen och lägger ner tråden. framtill att det händer så kan vi fortsätta fula oss ^^

zartok skrev:

ooooch så väntar vi på att en moderator har en dålig dag på deffen och lägger ner tråden.

Vad säger du pojk, här ska inget läggas ned:O

Från: Borås
Registrerad: 2008-04-15

Kan det inte ha något med homogena och heterogena blandningar att göra kanske? :S

Du menar hone och hane?

Från: Borås
Registrerad: 2008-04-15

Nää :P Min gamla kemilärare jiddrade någonting om det. Men jag kan inte komma ihåg vad hon sa, så jag tar tillbaka det jag skrev. :P

igen, KOP  har redan kommit med rätt svar, om det är det ni är ute efter.
se vad duktig jag blivit på att skriva att du har det, KOP =)

Webbsida

zartok skrev:

Haha =D

Registrerad: 2007-03-03

...

Webbsida

Årets tråd eller vad? :D

Moderator
Från: Hässelby Gård
Registrerad: 2003-11-01
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

zartok skrev:

Haha =D

Det är synd att du inte brydde dig om att läsa mailet jag skickade till dig. Efter upprepat brott mot detta så får du härmed en varning.

Det här är inte en chat. Tillför ditt inlägg diskussionen något? Inlägg som endast består av "heheh", "haha kul =)" och liknande ska inte postas.

Erik

jag har tom för mig att det inte var ett mail, eftersom jag känner igen det erik skriver. kan det hända att det har kommit en officiell varning därifrån också tro?
dock så anser jag att det är bättre att se till att trollen håller sig borta härifrån, snarare än att man varnar någon för lite korta inlägg. then again, båda två kanske ska hållas någolunda i schack ^^

Moderator
Från: Hässelby Gård
Registrerad: 2003-11-01
Webbsida

zartok skrev:

jag har tom för mig att det inte var ett mail, eftersom jag känner igen det erik skriver. kan det hända att det har kommit en officiell varning därifrån också tro?
dock så anser jag att det är bättre att se till att trollen håller sig borta härifrån, snarare än att man varnar någon för lite korta inlägg. then again, båda två kanske ska hållas någolunda i schack ^^

Eftersom KOP har en postcount på nära 7000 inlägg varav 70% består av just sådana inlägg så kan det tolkas som posthunting, vilket vi inte uppmuntrar här. Sker ingen bättring kommer banning att ske, för jag är trött på att rensa "haha"-inlägg. Nån gång får det vara nog tycker man, för så svårt borde det inte vara att låta bli att bryta mot den regeln. Och i all välmening så mailade jag också, men det var ju tämligen verkningslöst.

Erik

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB