Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Läste en enligt mig idiotisk artikel i aftonbladet tror jag det var igår..
Det stod att risken att bli skallig ökar kraftigt av styrketräning!
pga att kroppens testosteron nivåer då stiger väldigt mycket och att kroppen sen förvandlar testosteronet till nått gift som angriper hårsäckarna.. kan detta verkligen stämma? inte för att jag är rädd för att bli skallig men det låter lite konstigt..
nu är jag inte insatt i mekanismer för hur testosteron skall omvandlas till gift, men det är känt att högre testosteronnivåer bidrar till håravfall. om det nu blir avsevärda höjningar av testonivåer pga styrketräning kan jag inte svara på, men om så är fallet så blir självfallet ökat håravfall en biverkning.
edit; med andra ord, oroa dig inte. du blir inte av med ditt hår (såvida du inte börjar kura).
Senast redigerat av sjöräven (2008-04-28 22:08)
Men att dom drar upp det nu om det varit känt under en längre tid :S
Testosteron konverterar bl a till DHT som angriper hårsäckarna ja, en del har mer DHT-receptorer i hårbottnen, andra mindre. Styrketräning ökar sannolikheten för att tappa hår, ja. Det ökar risken för kroppsbehåring och acne likaså, men somliga drabbas mer än andra. Jag tappar inte hår eller får finnar, däremot blir jag enormt hårig... tur att man kan vaxa och att mitt hår är ljust XD
T-Rex skrev:
Testosteron konverterar bl a till DHT som angriper hårsäckarna ja, en del har mer DHT-receptorer i hårbottnen, andra mindre. Styrketräning ökar sannolikheten för att tappa hår, ja. Det ökar risken för kroppsbehåring och acne likaså, men somliga drabbas mer än andra. Jag tappar inte hår eller får finnar, däremot blir jag enormt hårig... tur att man kan vaxa och att mitt hår är ljust XD
jag blir också hårig som stryk. vaxa huh? vaxar du hela kitet - armar, ben, torso? har själv varit inne på det lite..
Mini-Grabben skrev:
aftonbladet älskar att dra upp gamla myter och skriva halvsanningar. tycker inte det är en trovärdig källa på något som helst plan. kanske för TV-tider, inte mycket mer än så ;)
sjöräven skrev:
T-Rex skrev:
jag blir också hårig som stryk. vaxa huh? vaxar du hela kitet - armar, ben, torso? har själv varit inne på det lite..
njae... jag rakar mig såklart i ansiktet och eventuellt på torso, ibland. Vaxning är det värsta jag varit med om... och jag rör inte benen. Armarna tycker jag man ska ha hår på så de skonas också. Och ryggen är ju inte helt lätt att komma åt, men den har klarat sig hyfsat. Bara nackhåren som måste trimmas. Axlar är inte så buskiga tack och lov. Jag läste om nån spray som man kunde spraya på kroppen och så skulle håret blir skört och i princip bara kunna borstas bort... annars är ju lasermetoden definitiv, tror jag.
T-Rex skrev:
sjöräven skrev:
T-Rex skrev:
njae... jag rakar mig såklart i ansiktet och eventuellt på torso, ibland. Vaxning är det värsta jag varit med om... och jag rör inte benen. Armarna tycker jag man ska ha hår på så de skonas också. Och ryggen är ju inte helt lätt att komma åt, men den har klarat sig hyfsat. Bara nackhåren som måste trimmas. Axlar är inte så buskiga tack och lov. Jag läste om nån spray som man kunde spraya på kroppen och så skulle håret blir skört och i princip bara kunna borstas bort... annars är ju lasermetoden definitiv, tror jag.
ah hehe, jag uppfattade det som att du var stammis på vax-salongen ;) nä jag kör typ samma..rakar torso ibland. rör inte armar och ben, rycker hår på ryggen - men har alltid varit lite nyfiken på hur man hade sett ut helt hår-lös xD
Håravfall är en väldigt vanlig biverkning för vissa mediciner, som många byggare. Så helt osannolikt låter det inte, även om jag tycker att testonivåerna som kroppen producerar borde vara i lägsta laget för håravfall...
Har man anlag av håravfall så lär håret ryka något fortare om man börjar med styrketräning, än om man skulle spela GTA4 och käka chips istället.
Anlagen spelar långt större roll än träningen i det här fallet, har fått lära mig att håravfall som en bieffekt av ökat testo från träning är det sista man ska oroa sig för då t.o.m ganska hård doping inte har nån stor chans mot genetiken. Titta bara på cutler, som fortfarande har en fin, blond kalufs:P
Lajne skrev:
Titta bara på cutler, som fortfarande har en fin, blond kalufs:P
Cutler är ren.
Cybercowboy skrev:
Cutler är ren.
Nej, titta bara på hans traps!!11111
sjöräven skrev:
Mini-Grabben skrev:
aftonbladet älskar att dra upp gamla myter och skriva halvsanningar. tycker inte det är en trovärdig källa på något som helst plan. kanske för TV-tider, inte mycket mer än så ;)
Joho, dom brukar få dagens datum rätt varenda dag.
Alltidxx skrev:
sjöräven skrev:
Joho, dom brukar få dagens datum rätt varenda dag.
De har tydligen döpt om min arbetskamrat Sven till Sven-Bertil för att ge honom en mer gammaldags "feel". Visserligen är han gammal, men vaffan liksom-.-
Cybercowboy skrev:
Lajne skrev:
Titta bara på cutler, som fortfarande har en fin, blond kalufs:P
Cutler är ren.
Nytvättad kanske, men ett krav för att någon ens skall se ut i närheten av vad han gör är extrema mängder tillförda syntetiska anabola hormoner.
Elitbyggning är främst en fråga om genetik och hur mycket dopning man tål. Tråkigt men sant.
Mvh
/Dr.Demento
Jag vill också tillägga till Demento: hur väl man svarar på dopingen också.
Vissa kan ligga på små "sunda" mängder och göra enorma gains medans andra får pumpa in enorma mängder för små gains. Kanske faller under "genetik" då...
Men Cutler är INTE ren, Det kan jag bevisa.....:)
Glömde helt, det finns ju så klart sätt att skydda sig mot bieffekter som håravfall på AAS. (Mer eller mindre effektiva då)
Därav Cutlers kalufs, men det är nog mycket genetiskt i hans fall.
Jag vill minnas någon som påpekade att Coleman i stort sett var skallig ett tag och nu efter Olympia när han la av har han fått tillbaka en del.
(Är vad jag läst någon stans och någon som posta bilder)
Propecia kan man ta mot håravfall, jag tror det är kvinnligt könshormon. Det motverkar hursomhelst muskelbyggande och det har en rad biverkningar som inte är så trevliga. Frågan är vad man är beredd att göra för att behålla sina strån på huvet... Minoxidil som finns att köpa på apoteket fungerar för en del. Det finns de som använder det i förebyggande syfte. Jag tror det påstås öka blodtillförseln till hårsäckarna och stimulera hårtillväxt.
Har man inte anlag för androgen håravfall (vanligt manligt håravfall) så kan man ha hur mycket androgena hormoner som helst utan att tappa hår, man får ofta mer och tjockare hår i stället då kroppen är så anabol.
Finns två godkända läkemedel mot manligt (androgen) håravfall i Sverige. Minoxidil (Rogaine mm) och Finasterid (Propecia, Proscar).
Rogaine(Minoxidil) är en gammal blodtrycksmedicin som råkade även ha en hårbefrämjande egenskap. Allt hår på kroppen växte bättre, därav tar man den som lotion bara på hårbotten. Relativt lite biverkningar men inte lika bra i längden som propecia.
Propecia (finasteid) är en 5-alfa reduktas inhibitor. Den hindrar enzymet som konverterar testosteron till DiHydroTestosteron. Dihydrotestosteron eller DHT är en mycket mer potent androgen än testosteron. Man kan säga att testosteron är en prohormon med halvtaskig androgen effekt medan dihydrotestosteron är maximalt androgen effektiv.
Propecia tas som en tablett på 1mg per dag. (räcker ofta med att ta en halv och då spar man pengar men får nästa lika bra effekt ca 90%).
Propecia hindrar omvandlingen till testosteron så det blir mer testosteron i kroppen (ca 20%) och testosteron är mer muskelbyggande än dihydrotestosteron så ur muskelperspektiv/anabol verkan är det bra men man sänken de androgena effekterna i hela kroppen och inte helt ovanligt biverkan är lägre sexdrift, impotensproblem och minskat och vattnigare ejakulat. Det finns även risk för gynekomasti, dvs risk för utveckling av kvinnliga bröst. Men det är sällan allvarligt. Propecia påvekar även skäggväxt och kroppshår men då ger det motsatt effekt. Så man får mer hår på huvudet men mindre på kroppen.
Observera att inget preparat är speciellt effektivt och man får inte ha för stora förväntningar. Då flesta kan få håravfallet av avstanna men man får inte räkna med någon större återväxt. Många kombinerar båda preparaten för att få bättre effekt. De verkar synergiskt.
Mvh
/Dr.Demento
P.S
Läs mer på fass
Rogaine http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art … erTypeID=0
Propecia http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art … erTypeID=0
Senast redigerat av Dr.Demento (2008-04-30 16:56)
sjöräven skrev:
Mini-Grabben skrev:
Aftonbladet eller Expressen? Nej tack! Jag väljer aktivt att inte fylla skallen med skit.
mina hår fästen har krypit upp en del senaste halvåret...hmmm kanske tränar för hårt:P
+1 till demento för hans väldigt intressanta förklaringar av håravfallsmedel. tyvärr så hjälpte det mig inte så mycket. jag vill ha något som ger tillbaka det barr man en gång haft i tjocklek. som hårdrockare med en meter långt hår så sitter mycket av personligheten (och styrkan, som för samson =)) i just håret.
jag blev lite sugen på det andra medlet, propecia, men jag tycker inte att det är värt att få sämre sexdrift, problem med mojängen samt gynekomasti.
för jag antar att vi som redan lider av det säkerligen får ännu större problem av det, stämmer det, demento?
en annan fråga också, eftersom du är läkare; är det vanligt att landstingen bekostar borttagning av bröstkörtelmassan som bildas av åkomman? har haft det sedan tonåren, snart i 6 år, och det är inte så kul att behöva klä sig på ett visst sätt för att det inte ska synas..
zartok skrev:
+1 till demento för hans väldigt intressanta förklaringar av håravfallsmedel. tyvärr så hjälpte det mig inte så mycket. jag vill ha något som ger tillbaka det barr man en gång haft i tjocklek. som hårdrockare med en meter långt hår så sitter mycket av personligheten (och styrkan, som för samson =)) i just håret.
jag blev lite sugen på det andra medlet, propecia, men jag tycker inte att det är värt att få sämre sexdrift, problem med mojängen samt gynekomasti.
för jag antar att vi som redan lider av det säkerligen får ännu större problem av det, stämmer det, demento?
en annan fråga också, eftersom du är läkare; är det vanligt att landstingen bekostar borttagning av bröstkörtelmassan som bildas av åkomman? har haft det sedan tonåren, snart i 6 år, och det är inte så kul att behöva klä sig på ett visst sätt för att det inte ska synas..
Har man redan gynekomasti så är det högre risk för mer sådana biverkningar om man tar finasterid (Propecia) eller annan antiandrogen än om man inte hade problemet från början. Till och med så att man kan behandla gynekomasti mycket effektivt med DHT. Har man dessa problem så skulle jag råda till att försöka störa det naturliga hormonerna så lite som möjligt. Undvik läkemedel, alkohol och andra doger som ökar risk för aromatisering av egna testosteronet till östrogen. Sedan är det bra att hålla en så låg fettprocent som möjligt då aromatiseringen sker främst i fettväv och ju mindre fett desto mindre östrogen. Sömn och kost är också viktigt för naturlig hormonprofil. Sov samma tid varje natt. Inte för kort och inte för länge. Grönsaker som kol, brokolli och rädisor verkar stimulerande så de enzymsystem som bryter ner östrogen och vill man naturligt få ner östrogennivåer så kan man äta grönsakerna vid varje måltid sen är det nyttigt på andra sätt också.
Att få landstinget att betala är svårt. Vet att det finns enstaka fall som lyckas men det är en stor nackdel om man ser ut som man kunde ha tagit anabola steroider.
Problemet brukar försvinna eller bli mycket bättre på de flesta unga (ca 25) men man får räkna med några år och att man inte för göra något som kan förvärra.
Mvh
/Dr.Demento
jag försöker redan med att stabilisera mina hormoner så mycket som det går, och alkohol rör jag inte. var full sist när jag var 16 och det får räcka för mig, det livet är lämnat bakom mig. även fettprocenten håller jag koll på, och har påbörjat en viktnedgång från 110 till 100 i första hand, låg på 106.1 igår morse.
dock så ska jag ta tillvara på maten du rekomenderar mig, det är faktist något som jag inte visste kunde hjälpa till. och som du skriver, dessutom så är det onekligen nyttigt.
ja, det förstår jag är ett problem. som man hör på min vikt så är jag ju dessutom ganska stor, men eftersom dom hade kunnat få testa mig när som helst, utan att märka att jag ligger på en extremt låg nivå, som man får efter en dos, eller en hög nivå, som mitt i en dos så tänker jag mig att dom kanske vågar tro på att jag faktist inte dopar mig. har även ett tidigare normalt resultat bakom mig sedan jag mått dåligt och blivit testad för doping av den skullen (depression).
det låter positivt för mig, och det senaste halvåret så har det blivit bättre. jag som ser mig i spegeln varje dag märker små skillnader och ser dom som stora. jag fyller 24 om en månad, så jag har uppenbarligen ytterligare tid på mig att vänta ut det.
vidare så kan jag rekomendera (om det finns andra som har problemet) att träna mycket överdel bröst. det gör så att massan sticker ut högt upp på bröstet och slätar ut problemområdet. det har hänt att folk har sagt att jag har ena förbaskat stora pecs, dom tror att det är muskler, även fast nederdelen då är tack vare åkomman.
jag får tacka för dina visa ord, demento, och för att du tog dig tid att svara på mina frågor. som alla här inne säkert förstår så är det här ett ganska känsligt ämne för alla killar som lider av det, och det är onekligen jobbigt att ha.