Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hjälp med kontakt på några muskler

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Har problem med att få ordentlig kontakt med några muskler, och även en vettig pump.

Lats och mellandelta.

Framför allt vid draguppifrån har jag svårt. Träffar helt ok i stående rodd med stång och i CC´n, även smalt latsdrag med "Trekantshandtag". Men breda latsdrag, både över- och undergrepp, med stång funkar bara inte. Chins funkar ok, men är för svag, kan bara göra max 3 st. Sen är företagsgymmet inte utrustat med chinsräcke, så det är sällan läga att köra det.

Mellandelta har jag också svårt för, särskilt att få pump. Lyckades sist ganska bra med "axelrodd" med "Trekantshandtag". Annars är det svårt. Tycker aldrig jag är sliten i mellandelta efter pass heller, oavsett hur mycket jag kör. Däremot fram och bak funkar bra.

Hoppas någon har några bra förslag och framförallt fattar vad jag menar

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Varför vill du ha pump?

Kör 15-reppare och känn sedan efter var det tar. Tar det på fel ställe...ja då har du ett felaktigt utförande och är troligtvis för viktkåt.

Webbsida

Jag tycker att det är en skön känska när man får bra pump i muskeln man tränar.
Låter klokt med högre reps för att kolla.

Kommer ihåg att jag hög-reppade bänkpress för ett tag sen, mest ont i axar och tricceps. Fel utfört?
Jooo tack. Fast det känns mer i bröstet än axla/triceps när jag har tyngre vikter. Är inte det skumt? fast då kanske jag tvingar mig att köra rätt?

Nja, skumt är det inte. Det är en basövning som involverar i princip hela överkroppen. Vill du pricka brösten bättre så är hantelpress ett bättre val.

Prova nästa gång, om du inte redan gör/gjort det, att dra tillbaka axlarna/skulderbladen ordentligt och sedan landar du stången på bröstet kontrollerat och sedan håller du den där i 1-2s innan du explosivt pressar upp den igen.

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Bättre pump kommer med bättre volym sen,kör bara på så du får bra kontakt,gå upp i vikt,öka i muskel massa..
Bättre pump kommer med att muskeln blir större..

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Dr Nick skrev:

Bättre pump kommer med bättre volym sen,kör bara på så du får bra kontakt,gå upp i vikt,öka i muskel massa..
Bättre pump kommer med att muskeln blir större..

+1

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Cybercowboy skrev:

Nja, skumt är det inte. Det är en basövning som involverar i princip hela överkroppen. Vill du pricka brösten bättre så är hantelpress ett bättre val.

Prova nästa gång, om du inte redan gör/gjort det, att dra tillbaka axlarna/skulderbladen ordentligt och sedan landar du stången på bröstet kontrollerat och sedan håller du den där i 1-2s innan du explosivt pressar upp den igen.

Precis. Studsar du stången (vilket man obönhörligen gör vid 15 reps) får du inte alls samma anspänning i bröst utan den förskjuts till axlar och triceps.

Webbsida

stevebc skrev:

Cybercowboy skrev:

Precis. Studsar du stången (vilket man obönhörligen gör vid 15 reps) får du inte alls samma anspänning i bröst utan den förskjuts till axlar och triceps.

Gäller samma sak vid pressar? Klart man ska hålla bak axlarna, men ska man låsa axlarna när man pressar upp vikterna igen? De följer ju med upp en bit automatiskt när man spänner bröstmusklerna. Ska man tvinga de kvar i bottenläget?

Gäller samma sak vid pressar eh? Det är ju pressar vi snackar om. Du ska hålla tillbaka dem och skulderbladen ja, och pressa dig mot bänken i hela rörelsen. Du ska ligga fastgjuten i bänken för bästa möjliga stabilitet och presstyrka.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag har ALDRIG någonsin känt en övning ta i min axlar, utom shrugs som jag aldrig kör. Mina axlar är min överlägset bäst utvecklade muskelgrupp, massamässigt. Gör vad du vill med det påståendet, men att en övning inte tar rätt bara för att det inte känns har i alla fall i mitt fall varit totalt fel:)

Lajne skrev:

Jag har ALDRIG någonsin känt en övning ta i min axlar, utom shrugs som jag aldrig kör. Mina axlar är min överlägset bäst utvecklade muskelgrupp, massamässigt. Gör vad du vill med det påståendet, men att en övning inte tar rätt bara för att det inte känns har i alla fall i mitt fall varit totalt fel:)

Hur känns det när du kör militärpress/sittande press med hantlar utan ryggstöd?

Men ja, jag håller med dig. Kontakten™ som alla snackar om tycker jag är överskattad. Självklart ska man lära sig ett korrekt utförande, men likförbannat om man t.ex. ligger och pressar 200 i bänken så lär rattarna ha utvecklats rätt hyffsat ändå.

Webbsida

De känns bra i trapsen, men inte i deltsen (vilket jag antar är vad vi snackar om nu?). Det är ju i vilket fall inget problem eftersom jag inte behöver kontakt, övningen är omöjlig att genomföra utan att blanda in rätt muskler så jag är inte speciellt oroad:P

Senast redigerat av Lajne (2008-05-02 09:39)

Liiiite märkligt får man väl ändå säga att det är. Men att du är speciall har vi ju konstaterat förut :>

Webbsida

Jag gör saker på mitt sätt. Ibland funkar det jävligt bra; ibland funkar det helt klart sämre. Semisumon är ett exempel på något som har funkat jävligt bra, att envisas med att ha "mitt eget" djup i böjen funkade betydligt sämre xD

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB