Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ett par frågor rörande kreatin

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag har letat lite här och var, men inte funnit några entydiga svar, så därför tänkte jag starta en tråd för att höra om någon kan lägga lite mer säkerhet kring kreatinet. frågorna rör monohydrat.

1. vattenansamling. jag har hört från 2 till 5 kilo (liter) vatten som folk går upp när dom använder sig av kreatinkurer. dessa lagras intramuskulärt, vilket jag inte ser ett problem med. dock så undrar jag om det finns ett klart samband med längd på kreatinkuren och hur mycket man går upp, samt om man fortsätter att samla på sig vatten fram tills det att man anslutar kreatinkuren.

2. varaktighet i kuren. jag har hört från 4 till 10 veckor. vad spelar in när det gäller kroppens känslighet för kreatinet? jag antar att vissa blir mindre känsliga snabbare och därmed avbryter kuren tidigare.

3. startkur eller inte efter ett uppehåll. här är det mest tydliga att man inte behöver sig en ordentlig startkur efter vila från kreatinet på mellan 4 och 6 veckor. men för säkerhetsskull så kastar jag in det också för att höra vad folket här säger.

4. slumpmässigt användande. om det blir luckor i användandet, ska man då börja om eller låta det komma bort från systemet, och i så fall, hur stora ska luckorna vara för att det ska vara motiverat att avbryta kuren och vänta med nästa?

skriv det ni vet om dessa fyra punkter. jag är själv inte så pass insatt i kreatinet så att jag vill svara själv på dessa frågor utan låter er mer erfarna göra det. tråden skapas i syfte att få svar på ganska vanliga frågor om kreatin eftersom det dykt upp ett par kreatintrådar på kort tid, men ingen behandlat dessa frågor specifikt.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

1. Ansamlingen kommer ju givetivs att avta, mängden vätska man samlar på sig är väldigt individuellt.

2. Jag tror inte att man blir mindre känslig, snarare att man vänjer sig vid effekten.

3. Någon speciell start-dos är inget nödvändigt men det är väldigt bra sätt för företagen att få sälja lite mer.

4. Nej, du behöver inte börja om.

ja, det var dumt uttryckt av mig på tvåan. kroppen ställer väl in sig och effekten avtar, det är väl därför man tar uppehåll från det.

treans svar är intressant. jag trodde nämligen att startdosen var bra, men det kanske är så att kroppen inte kan ta tillvara på allt kreatin och att man därmed skiter ut det i lite mjukare avföring?

tack för svaren, jag har då lärt mig lite nytt på fråga tre iaf =)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Mja, treans svar kan väl iofs diskuteras... men enligt mig så märker man ingen direkt skillnad på att köra uppladdningen eller bara köra pang på. Nu har jag ju inte vatt helt off kreatin på runt 2år så... men det fungerar fortfarande bra för mig. :)

hey, egen erfarenhet slår labtester! =) fungerar det så fungerar det, och det är det som är meningen med det hela =)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Uppladdningen är ju till för att få upp kreatin-halten i kroppen, så det är ju ganska logiskt att den fungerar. Istället för att det tar en x antal dar innan du är "full" så gör du det på y dar, där y << x :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB