Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Frysa in tonfisk

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Såg att det finns storpack av tonfisk på Willys (1.7 kg), både vatten och olja för 69 kr.
Går det att frysa in efter uppdelning, eller måsta man smälla i sig allt på några dagar?

Nån som vet hur stor-pack brukar smaka förresten? Vet ej om det var finfördelat eller i fileér

Moderator
Från: Hässelby Gård
Registrerad: 2003-11-01
Webbsida

Tonfisk i burk brukar ha hållbarhet på flera år. Är det packeterat på annat sätt?

Erik

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

ErikSvensson skrev:

Tonfisk i burk brukar ha hållbarhet på flera år. Är det packeterat på annat sätt?

Erik

Det lär ju inte vara en konserv på 1,7kg. =P

Moderator
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

ErikSvensson skrev:

Erik

Det lär ju inte vara en konserv på 1,7kg. =P

Njae. Men tänkte om det var typ en tjugo-pack med burkar. :-)

Erik

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det ska nog fungera som att frysa ner all annan fisk, plus att hållbarheten är längre pga att tonfisken innehåller mycket mindre fett är många andra fiskar som är poppis att frysa in, inte minst laxen =)

Webbsida

Jo, det är faktiskt en konserv. Antar att det är riktat till turken på hörnet med pizzerian. Jag tänkte mest på hållbarheten efter öppnandet, om man kan frysa in för att slippa trycka allt samtidigt

det går lika bra att frysa in efter öppnandet, men varför istället inte ha den i kylen och ta det nästa dag istället? den klarar sig öppen en dag där.

Webbsida

Ha dock inte fisken i konserven hela tiden, efter att du öppnat den dvs!

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-05-01 15:54)

nej, det ska du inte ha, det är bättre att sätta den i en plastburk, ett glas eller liknande. burken kan börja jävlas och släppa ifrån sig små små atomer av sig själv in i fisken, och det får du i dig. visst är det därför man inte ska ha maten i konserven? har för mig att jag minns en undersökning om just det för ett litet tag sedan.

Webbsida

zartok skrev:

det går lika bra att frysa in efter öppnandet, men varför istället inte ha den i kylen och ta det nästa dag istället? den klarar sig öppen en dag där.

Jo, men jag tänkte på om man kunde vara ekonomisk och köpa storpack och sedan frysa in i ca 8 portioner. Tror inte jag fixar 1.7 kg tonfisk på två-tre dagar...

Moderator
Webbsida

Vårdarjäveln skrev:

zartok skrev:

Jo, men jag tänkte på om man kunde vara ekonomisk och köpa storpack och sedan frysa in i ca 8 portioner. Tror inte jag fixar 1.7 kg tonfisk på två-tre dagar...

Fast tonfisk är ju så ruskigt billigt så varför köpa en sån storpack? en euroshopper-tonfiskburk kostar ju runt 6 spänn för typ 150 gram.

Erik

1.7 kilo? finns det såna megaburkar som man kan köpa? vart då och vad kostar dom? =)

Webbsida

zartok skrev:

nej, det ska du inte ha, det är bättre att sätta den i en plastburk, ett glas eller liknande. burken kan börja jävlas och släppa ifrån sig små små atomer av sig själv in i fisken, och det får du i dig. visst är det därför man inte ska ha maten i konserven? har för mig att jag minns en undersökning om just det för ett litet tag sedan.

nja, det kan bildas botulinumtoxin (botox), vilket är det starkaste nervgiftet som naturen själv producerar =P

woot? bildas botox i tonfiskburken? holy crap! får hollywood reda på det så kommer priserna skjuta i höjden!
eller om man ställer en lite mer seriös fråga, hur sker det rent kemiskt? nördig som jag är så blev jag intresserad av det ^^
btw, kan inte burken också släppa ifrån sig ämnen som jag hört?

Webbsida

zartok skrev:

woot? bildas botox i tonfiskburken? holy crap! får hollywood reda på det så kommer priserna skjuta i höjden!
eller om man ställer en lite mer seriös fråga, hur sker det rent kemiskt? nördig som jag är så blev jag intresserad av det ^^
btw, kan inte burken också släppa ifrån sig ämnen som jag hört?

Det är någon slags oxidation som bakterier i burken utför för att skapa energi åt sig själva tror jag.

Det kan burken säkert göra om dess material inuti börjar oxidera när O2 tillkommer. Men vet inte =)

Webbsida

Vårdarjäveln skrev:

Såg att det finns storpack av tonfisk på Willys (1.7 kg), både vatten och olja för 69 kr.
Går det att frysa in efter uppdelning, eller måsta man smälla i sig allt på några dagar?

1.7 kilo? finns det såna megaburkar som man kan köpa? vart då och vad kostar dom? =)

undrar om man ska fara till willys? =D
fast så stor skillnad är det inte på den burken och dom små, och det är onekligen mer praktiskt med små.

Webbsida

Absolut. Om man kan tänka sig att käka kattmats-tonfisk. Jag funderar på en stor burk för att de förhopningsvis smakar bättre per kg. Typ...

kattmatstonfisk fungerar faktist utmärkt om man vet hur man ska använda den. i tonfisktråden på recept så misstänker jag att det finns gott om bra förslag på det =)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB