Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Vassle eller fria aminosyror efter träning?

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Ja,vad är bäst? Och framför allt varför? Vad är det för egentlig skillnad?

Finns säkert tråd som berättar det, men jag hittar den inte

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Efter träning finns det mig veterligen inga studier på. Det som sägs om fria EAA i marknadsföringen är ju att ett intag före träning höjer proteinsyntesen med 350% mer än ett intag av vassle vid samma tidpunkt gör efter träningen (förvirrande mening, hoppas du förstår den:P). Man kan anta att samma skillnad i stimulans sker även efter träning, men det är inte mer än en gissning och behöver inte alls stämma. Såvida då inte vetenskapen har ändrats sedan jag kollade sist.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

EAA är med andra ord både billigare och bättre än vassle. Kilopriset är dyrare men i gengäld tar du mindre mängd (ca 6 gram).

Webbsida

Den stora nackdelen med EAA är att det måste intas på tom mage för full effekt, vilket kräver en viss måltidsplanering.

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Lajne skrev:

Den stora nackdelen med EAA är att det måste intas på tom mage för full effekt, vilket kräver en viss måltidsplanering.

Perfekt nu under deffen då den begynnande hungerkänslan innan träning mest bara känns positiv.
Vid bulken är det dock jobbigare. Då lägger jag ner EAA:andet.

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

Det blev fel

Senast redigerat av konstigapellefant (2008-04-30 20:15)

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Lajne skrev:

Hur funkar det egentligen? Kan man ta EAA samtidigt som nån kolhydratkälla och få full effekt ändå, eftersom magen var tom, eller ska EAA tas själv? Tänker främst träning tidiga morgnar

Funkar utmärkt tillsammans med malto.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Jag brukar börja morgonen med 6 g Esapro i färskpressad juice. Jag tycker det verkar fungera. Annars tar jag 12 g esapro ca 20 min före träningspasset och 6 g en timme efter passet följt av 6 gram timme två och tre efter passet också. Jag deffar, så jag tar det alltså på tom mage.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

T-Rex skrev:

Jag brukar börja morgonen med 6 g Esapro i färskpressad juice. Jag tycker det verkar fungera. Annars tar jag 12 g esapro ca 20 min före träningspasset och 6 g en timme efter passet följt av 6 gram timme två och tre efter passet också. Jag deffar, så jag tar det alltså på tom mage.

Skjuter inte proteinsyntesen i luften för att sedan sjunka extremt mycket efter en dos EAA?

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Men det håller väl också i sig ett tag? och om man då tar nya doser borde det ju fixa biffen, eller?

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

EAA efter träningen helt klart,helst före och en timme efter, mycke bättre en vassle, där i mellan kan du dricka maltodextrin eller något annat snabbt socker

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

T-Rex skrev:

Skjuter inte proteinsyntesen i luften för att sedan sjunka extremt mycket efter en dos EAA?

Nu var inte min tyskauppsats helt sanningsenlig på den punkten ;)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

nu kommer jag nog till en basicfråga utan dess like. är inte EAA essentiella aminosyror? jag har fått för mig det och det finns ju i massor i vanligt whey 80. samtlinga essentiella aminosyror finns väl där, liksom dom grenade BCAA, leucin, valin och isoleucin. eller är jag helt vilse nu?

Webbsida

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

T-Rex skrev:

Nu var inte min tyskauppsats helt sanningsenlig på den punkten ;)

Haha du kan ju inte ljuga? xD Så det stämmer med andra ord inte? =P

Webbsida

zartok skrev:

nu kommer jag nog till en basicfråga utan dess like. är inte EAA essentiella aminosyror? jag har fått för mig det och det finns ju i massor i vanligt whey 80. samtlinga essentiella aminosyror finns väl där, liksom dom grenade BCAA, leucin, valin och isoleucin. eller är jag helt vilse nu?

Du har helt rätt när du skriver att EAA är essentiella aminosyror. Men när vi skriver EAA syftar vi på fria EAA. =P

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

ah, det var där skon klämde. antar att det står det här också någonstans, om man hade tagit sig tid att läsa, istället för att fråga.

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Jag är osäker på sanningshalten, om man säger så, men det gav iaf en bra slutdiskussion till själva arbetet vilket ju var det viktiga just då:P

Webbsida

Lajne skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Jag är osäker på sanningshalten, om man säger så, men det gav iaf en bra slutdiskussion till själva arbetet vilket ju var det viktiga just då:P

grr :P

zartok skrev:

om man hade tagit sig tid att läsa, istället för att fråga.

Då hade knappt forumet existerat idag :)

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

KoP skrev:

Proteinsyntesen går inte under basnivåer efter EAA-intag. Dvs. proteinsyntesen fortsätter som vanligt efter att effekten av de fria aminosyrorna avtagit.

Lajnissen skrev:

Samma sak med vassle å andra sidan.

Webbsida

Englund skrev:

Samma sak med vassle å andra sidan.

Före träning ja, men på det sättet används vassle knappt nuförtiden iom att EAA som sagt finns och är 3,5ggr bättre:P

Webbsida

Lajne skrev:

vad ska man annars ta då? om samma gäller vassle.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Keep_On_Pumpin skrev:

Lajne skrev:

D-bol?

Jag frågar mig om man verkligen har större nytta att svälta sig själv för att få mer effekt, än att ha bra med käk i kroppen för att orka prestera. Iofs så blir det ganska naturligt att man tar dem på ganska tom mage efter träningen, samt om man trycker i sig lite på morgonen.

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Lajne skrev:

D-bol?

Jag frågar mig om man verkligen har större nytta att svälta sig själv för att få mer effekt, än att ha bra med käk i kroppen för att orka prestera. Iofs så blir det ganska naturligt att man tar dem på ganska tom mage efter träningen, samt om man trycker i sig lite på morgonen.

Precis. Så då borde man lika gärna kunna köra med vanligt vassle de dagar man har ätit nyligen, då finns det tom fördelar med att ta vassle kanske?

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB