Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Rimliga korttidsmål? Frågar erfarna.

Registrerad: 2008-04-22

Hej. Jag startar en ny tråd efter uppmaningar från tråden "träning, vanliga frågor och svar." Observera att detta inte är en klagotråd eller liknande, och det är inte en fråga om hur jag ska träna med mera. Jag tror nämligen inte det finns något optimalt ptogram, annars hade ju alla tränat på ett och samma vis.

Bakgrund: Tränat några år ganska så seriöst. Men det tog VÄLDIGT lång tid för mig att lära mig att träna efter dessa regler:

* Målmedvetet.

* Hårt och tungt.

* Smart.

* Att träna utan skador.

* Att vara mentalt laddad! (Tips på det sökes)

Vad detta har medfört kan ni räkna ut själva? En kort förklaring: Jag har helt enkelt förlorat en massa tid genom att hatta runt på gymet utan mål eller tanke med träningen och har dessutom ett par skador bakom mig som gav mig flera månaders rehabiliteringsträning. Av detta kan vi konstatera att resultaten naturligtvis uteblev. Det hoppas jag ni förstår. Vad gjorde jag åt saken då? Jo, jag gick till en tränare som själv har hållt på med skrotlyftning i flera tiotals år och är mycket duktig och fick ett program!

Alltså, jag tänker inte byta träningsprogram utan är nöjd med det jag har, och jag har lärt mig att man måste nöta övningarna för att bli bra. Det är alltså först på senare tid lite resultat har börjat komma. Men, nu börjar programmet bli tungt och jag har redan bommat ett par serier i ett pass osv. Vill ni se hur programmet ser ut så är det inga problem. Men det kanske inte behövs. Vi får se.

Fråga.

Min fråga är nu om följande mål är möjliga för mig:

* Att på nuvarande kroppsvikt som är ungefär 78 kilo (jag kan tänka mig att gå upp högst 2 kilo till) pressa 100 i bänkpress? Jag gör nu en god kontrolerad singel på 90 kilo och en trea på 87,5 och en femma på 85 och många på egen kroppsvikt. Mitt problem är en gammal axelskada som jag dock inte märker av annat för tillfället än att ena bröstmuskeln svarar sämre när man flexar osv. Problemet är också att en viss vikt kan kännas lätt, men 2,5 kilo till kan kännas svintungt. Så, är detta en helt rimlig möjlighet och rimligt mål eller inte? Är det något som kan ta år att uppnå?

* Att dra 200 i marklyft på nuvarande kroppsvikt? Jag tränar på treor på 155 kilo och det känns bra, maxar vet jag inte, men över 160.

Jag har dåliga anlag för bänk men vill gärna passera den här mentala gränsen. Hoppas på seriösa svar som varken är överpositiva eller överdrivet negativa. Ni som svarar hoppas jag är erfarna.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

mycket styrka beror på din mentalitet tror jag. jag tror tex inte att det finns en människa i världen som kan dra upp över 400 kilo i mark, böja eller bänkpressa över 1000 pounds, men likförbaskat så finns det människor som gjort det. mental styrka är mycket viktigt när det gäller att gå igenom gränser.

har du dåliga anlag så hänger det med dig i tanken. dock så kan jag rekomendera en bättre teknik för att du ska ta din gräns, och det tror jag då att du kan göra direkt. jag gick från ett pers på 110 till 130 på en vecka när jag lärde mig lite mer teknik, som att tex trycka ihop skulderbladen och ligga på dom.

för dig att nå dina 100 kilo i bänken är rimligt, även fast du har en efterhängande axel. så länge du känner att den inte gör ont så ska det inte vara något problem, även om du kanske har sämre nervbanor i den och det bröstet pga skadan.

dina kortsiktiga mål ska du nog dra ner endel tror jag dock. jag menar, du kör treor på 155 kilo i mark, men en ökning till 200 därifrån är en ökning på runt 30%. det är inte lite. ha ett mål på 170 istället. det långsiktiga målet kan dock vara 200, och efter det så kan du lägga upp ett nytt.

nu blev det lite rörigt misstänker jag. för tekniktips så ska du leta efter inlägg av en kille som heter fredrik77 eller pulzen. den förstnämda är starkast i forumet och tävlar om medaljer i sm och den sistnämda är ett litet krutpaket som reppar 55 gånger sin egen kroppsvikt och har bänkat tre gånger sin egen vikt! bättre tips för styrke än dom två har jag svårt att se att man kan få =D

zartok skrev:

mycket styrka beror på din mentalitet tror jag. jag tror tex inte att det finns en människa i världen som kan dra upp över 400 kilo i mark, böja eller bänkpressa över 1000 pounds, men likförbaskat så finns det människor som gjort det. mental styrka är mycket viktigt när det gäller att gå igenom gränser.

Jag instämmer. Det är så det är, och jag arbetar ofta på min mentala kapacitet. För när jag känner mig mentalt laddad känns det mycket lättare även om vikterna är tunga.

zartok skrev:

har du dåliga anlag så hänger det med dig i tanken. dock så kan jag rekomendera en bättre teknik för att du ska ta din gräns, och det tror jag då att du kan göra direkt. jag gick från ett pers på 110 till 130 på en vecka när jag lärde mig lite mer teknik, som att tex trycka ihop skulderbladen och ligga på dom.

Helt riktigt. Och så kommer tankarna: "Äh...Jag kommer ingenvart, varför ens försöka?" Exempelvis. Tekniken arbetar jag på givetvis och har faktiskt kommit, enligt mig som amatör, en bra bit på vägen. Trycka samman skulderbladen osv har jag gjort ett bra tag nu, så på den fronten finns inget att hämta. Det finns alltså inget helt nytt att hämta, utan mer slipningar då.

zartok skrev:

för dig att nå dina 100 kilo i bänken är rimligt, även fast du har en efterhängande axel. så länge du känner att den inte gör ont så ska det inte vara något problem, även om du kanske har sämre nervbanor i den och det bröstet pga skadan.

Det är rimligt? Handlar det om åratal av träning för att öka 10 kilo i styrka? Bra, jag har siktat på det länge nu men aldrig kommit dit, av olika orsaker som jag åtminstone tror mig veta varför. Det om nervbanorna stämmer också. Flexar jag med ena bröstmuskeln svarar den bra, det gör inte den andra. Så var det redan lite innan olyckan, innan det blev sämre. Men den fungerar! Smärtan undviks just genom att pressa samman skuldrorna och svanka lite.

zartok skrev:

dina kortsiktiga mål ska du nog dra ner endel tror jag dock. jag menar, du kör treor på 155 kilo i mark, men en ökning till 200 därifrån är en ökning på runt 30%. det är inte lite. ha ett mål på 170 istället. det långsiktiga målet kan dock vara 200, och efter det så kan du lägga upp ett nytt.

Visst, det är inga problem för min del. 170 är jättebra tycker jag. 200 kan komma senare. Jag vet dock att jag har en del kapacitet att hämta i just marklyft, en känsla jag harså det är tyvärr inget jag kan belägga. 170 borde jag snart kunna maxa upp, jag har gjort en tvåa på 160.

zartok skrev:

nu blev det lite rörigt misstänker jag. för tekniktips så ska du leta efter inlägg av en kille som heter fredrik77 eller pulzen. den förstnämda är starkast i forumet och tävlar om medaljer i sm och den sistnämda är ett litet krutpaket som reppar 55 gånger sin egen kroppsvikt och har bänkat tre gånger sin egen vikt! bättre tips för styrke än dom två har jag svårt att se att man kan få =D

Rörigt? Nej det tycker jag då inte. Det enda är väl då, att hur lång tid kan det ta att öka 10 kilo i styrka i bänkpressen? Det löjliga är att för drygt ett halvårsen gjorde jag en tung singel på 95. Hmm. Är det åratal av träning det handlar om?

Angående teknik så vänder jag mig alltid till någon som kan visa mig på plats. Sådana frågor anser jag inte går att lösa via internet. Men tack ändå. Mina frågor är alltså egentligen koncentrerade till om det är rimligt och hur lång tid det är rimligt att det tar, ungefär så.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Jag hade varvat 5x5 och 3x3 i perioder, + deloading-veckor så klart. 3x3 har jag gjort mina bästa ökningar av i alla de 3 stora. Sen så har du antagligen jävligt mycket att vinna på att förbättra din teknik. Klassiska fel som man brukar göra är:
Mark: höften sticker iväg före axlarna/resten av kroppen. Allting ska ske simultant för att få så mycket kraft samlad samtidigt på stången.
Böj: Saknad av båltryck/stabilitet (som i sig ofta beror på för svag bål), samt att man inte skjuter fram höften i ungefär mitten av lyftet.
Bänk: Stabilitet är A och O. Ligger du som en gungande vagga på bänken kommer du inte få tillräckligt med bra stöd för att göra ett bra lyft.

en annan sak som jag själv gör är att underskatta vikterna, och det ska man inte göra. jag är riktigt stark i axelpressar, och kan göra fyror på 130 kilo. då tänker jag att jag gör 20 reps på 90, men det blir tungt, och pga att jag inte har en uppladdning så hamnar jag istället på runt 8-10 stycken. så underskatta aldrig en vikt.

du har alltså vetat om det? hmm. har du lärt dig att trycka med ryggen också? det är en teknik som jag inte kan, men då är jag kroppsbyggare också, så vikter betyder inget för mig. saken är den att om du lär dig att trycka med latsen så kommer du göra mycket bättre resultat, tillsammans med om du lär dig att trycka med benen. pulzen och fredrik är återigen dom absolut bästa att fråga ang dessa tekniker =)

att öka 10 kilo behöver inte vara åratal av träning, men beroende på din kropps ålder så kan det vara det. om du skulle vara 55 år och tränat hela ditt liv så är ju chansen större att du minskar än ökar i styrka. mannen börjar bli gammal redan vid 25, men träning fördröjer åldrandet, och man fortsätter vara ung kanske 10 år till innan åldrandet börjar. om du skulle vara 40 plus så skulle det kunna bli problem, men är du någolunda ung så ska du inte behöva träna i fem år för 10 kilo i bänk. ökning på fem kilo per år är troligtvis inget orealistiskt för dig, eller för många andra.

tja, där har du ju snart redan uppnått ett kortsiktigt mål, och det är bra då det sporrar dig till att nå ditt lite mer långsiktiga på 200. nästa mål kan vara 180, sedan 190 och därefter så har du bara 200 kvar =) jag tror att du är på god väg där, och har troligtvis inget att hämta av oss som skriver något till dig, det klarar du själv!

ja, det svarade jag ju på högre upp, ber om ursäkt att jag inte skrev det tidigare.
ang teknikträning så går det ju att höra teoretiskt här, men det är nog, som du skriver, bättre att få någon som visar det irl. dock så gav ju teorin här mig 20 kilo direkt, så det är nog inte helt värdelöst.

nu ska jag fara till gamla goda gymmet, men det kommer nog att trilla in fler killar och kanske någon tjej som kan hjälpa dig vidare =)
och kom ihåg, motivationen är det enda du behöver. light weight! =D

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Du sa att du hade en gammal axelskada men fortfarande kan bänka. Kan du utföra fler pressövningar, typ militärpress och lutande bänk? De är kanonfina komplement!

Cybercowboy skrev:

Klassiska fel som man brukar göra är:
Mark: höften sticker iväg före axlarna/resten av kroppen. Allting ska ske simultant för att få så mycket kraft samlad samtidigt på stången.
Böj: Saknad av båltryck/stabilitet (som i sig ofta beror på för svag bål), samt att man inte skjuter fram höften i ungefär mitten av lyftet.
Bänk: Stabilitet är A och O. Ligger du som en gungande vagga på bänken kommer du inte få tillräckligt med bra stöd för att göra ett bra lyft.

Detta är mycket vanligt att se. Och att man i bänkpress har svårt den första biten därför att man normalt studsar i bänkpress. Den tekniken överbelastar axlar och triceps. Börjar du träna med stopp kommer du bli starkare i starten och därmed lyfta mer även i "studsbänk". Men börja med grunden, dvs stabilitet. Försök få övre delen av överkroppen att vara upp och ner. Så att när du pressar i bänk så blir det som du gör dips, att du pressar neråt. Genom att sätta upp fötterna på bänken som tjejen gör så får du lättare överkroppen upp och ner.

Mycket bra instruktioner: http://www.youtube.com/watch?v=oHQBAtJHtzM

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag bänkar 120 och markar 190. Jag vägde in på 79,1kg i söndags och är betydligt längre än dig om jag inte minns fel (184cm). Det är alltså fullt rimliga vikter för din kroppsvikt, även om du skulle ha en dålig axel. Däremot tycker jag det är att göra det onödigt svårt för sig själv att inte vilja gå över 80kg. Det går otroligt mycket snabbare att öka i styrka om även vikten ökar; jag själv har varit uppe och vänt på 93kg för att "hämta" denna styrkan innan jag sedan deffade ner mig till min nuvarande vikt.
Med en viktuppgång värd namnet och bra träning tror jag att du kan nå dessa vikter inom en tidsram som är värd att kallas "korttidsmål". Om du verkligen inte gillar tanken på det får du ju vara beredd på att det tar längre tid; jag hade i din position till och med funderat på att första droppa vikt för att sedan kunna gå upp igen bara för att få styrkeboosten från viktuppgången. Jag har legat och fjuttat runt på ungefär samma kroppsvikt längre perioder, och verkligen, det ger väldigt lite utdelning.

Senast redigerat av Lajne (2008-05-01 11:42)

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

det tar ungefär 7 veckor om du sätter en MM2k serie bra, tex.

Cybercowboy skrev:

Jag hade varvat 5x5 och 3x3 i perioder, + deloading-veckor så klart. 3x3 har jag gjort mina bästa ökningar av i alla de 3 stora. Sen så har du antagligen jävligt mycket att vinna på att förbättra din teknik. Klassiska fel som man brukar göra är:

Ett program har jag alltså redan att gå efter. Tekniken får jag visad av mig på plats.

sjöräven skrev:

det tar ungefär 7 veckor om du sätter en MM2k serie bra, tex.

Samma sak här, jag har ett färdigt schema att gå efter och byter inte ut det hur som helst. 7 veckor att öka 10 kilo på just det programmet? Då borde det kunna gå liknande med andra styrkeprogram kanske. Kanske 10 veckor, det innebär att öka 1 kilo i veckan.

zartok skrev:

en annan sak som jag själv gör är att underskatta vikterna, och det ska man inte göra. jag är riktigt stark i axelpressar, och kan göra fyror på 130 kilo. då tänker jag att jag gör 20 reps på 90, men det blir tungt, och pga att jag inte har en uppladdning så hamnar jag istället på runt 8-10 stycken. så underskatta aldrig en vikt.

Korrekt. Jag instämmer.

zartok skrev:

du har alltså vetat om det? hmm. har du lärt dig att trycka med ryggen också? det är en teknik som jag inte kan, men då är jag kroppsbyggare också, så vikter betyder inget för mig. saken är den att om du lär dig att trycka med latsen så kommer du göra mycket bättre resultat, tillsammans med om du lär dig att trycka med benen. pulzen och fredrik är återigen dom absolut bästa att fråga ang dessa tekniker =)

Precis, det vet jag. Teknik får jag visad för mig på plats.

zartok skrev:

att öka 10 kilo behöver inte vara åratal av träning, men beroende på din kropps ålder så kan det vara det. om du skulle vara 55 år och tränat hela ditt liv så är ju chansen större att du minskar än ökar i styrka. mannen börjar bli gammal redan vid 25, men träning fördröjer åldrandet, och man fortsätter vara ung kanske 10 år till innan åldrandet börjar. om du skulle vara 40 plus så skulle det kunna bli problem, men är du någolunda ung så ska du inte behöva träna i fem år för 10 kilo i bänk. ökning på fem kilo per år är troligtvis inget orealistiskt för dig, eller för många andra.

Jag är faktiskt 25 och har ju tränignserfarenhet sedan tidigare. Fem kilo per år? Det är inte mycket. Det innebär två års träning för att komma upp till 100. Det är jag inte beredd att offra när jag redan för ett halvårsen har gjort en singel på 95. DÅ kan jag gå över till hantelpress och strunta i den gränsen. 2 år är det INTE värt tycker jag.

zartok skrev:

tja, där har du ju snart redan uppnått ett kortsiktigt mål, och det är bra då det sporrar dig till att nå ditt lite mer långsiktiga på 200. nästa mål kan vara 180, sedan 190 och därefter så har du bara 200 kvar =) jag tror att du är på god väg där, och har troligtvis inget att hämta av oss som skriver något till dig, det klarar du själv!

Javisst! Det där köper jag, man kan ha tiokilos-vikter som gränser och mål. Jag har inget att klaga på direkt i ökningar i andra övningar, så som rygg, axlar och liknande faktiskt, det verkar sköta sig självt rätt bra, ännu så länge.

zartok skrev:

ja, det svarade jag ju på högre upp, ber om ursäkt att jag inte skrev det tidigare.
ang teknikträning så går det ju att höra teoretiskt här, men det är nog, som du skriver, bättre att få någon som visar det irl. dock så gav ju teorin här mig 20 kilo direkt, så det är nog inte helt värdelöst.

Ingen fara! Givetvis är det inte värdelöst, det är jag som tycker det är lättare att ta nästan alla tränignsfrågor direkt med en tränare. Däremot sådana här frågor går bra på internet tycker jag.

zartok skrev:

nu ska jag fara till gamla goda gymmet, men det kommer nog att trilla in fler killar och kanske någon tjej som kan hjälpa dig vidare =)
och kom ihåg, motivationen är det enda du behöver. light weight! =D

Jajamensan! Jag jobbar på det mentala, och det här ska jag klara utan att träna i 2 år. Bara för att du skrev 2 år ska jag bevisa att det går långt innan två år ;) Lycka till på gymet!

stevebc skrev:

Du sa att du hade en gammal axelskada men fortfarande kan bänka. Kan du utföra fler pressövningar, typ militärpress och lutande bänk? De är kanonfina komplement!

Lutande bänk går utmärkt, inte militärpress om det inte är på väldigt låga vikter och alldeles för många repetioner.

Lajne skrev:

Jag bänkar 120 och markar 190. Jag vägde in på 79,1kg i söndags och är betydligt längre än dig om jag inte minns fel (184cm).

Starkt! Påpekas bör att jag har rätt lång "aparmar" hehe. Du är längre än mig ja.

Lajne skrev:

Det är alltså fullt rimliga vikter för din kroppsvikt, även om du skulle ha en dålig axel.

Det är det ja? Jag tycker det är väldigt bra vikter i så fall. Då är frågan, hur lång tid kan det ta. En ökning på 1 kilo per vecka borde vara rimligt, eller?

Lajne skrev:

Däremot tycker jag det är att göra det onödigt svårt för sig själv att inte vilja gå över 80kg. Det går otroligt mycket snabbare att öka i styrka om även vikten ökar; jag själv har varit uppe och vänt på 93kg för att "hämta" denna styrkan innan jag sedan deffade ner mig till min nuvarande vikt.

Jo, men då känns det onödigt. Om jag går upp i vikt och når mmitt mål har jag ju ändå inte nåt målet. Då kan jag lika gärna ha ett lägre viktmål på samma vikt som nu då. Det är ju styrkan i relation till ens vikt som  det här fallet är intressant. Bulka och deffa är inget för mig. Ändå skrev du innan att det är fullt rimligt.

Lajne skrev:

Med en viktuppgång värd namnet och bra träning tror jag att du kan nå dessa vikter inom en tidsram som är värd att kallas "korttidsmål". Om du verkligen inte gillar tanken på det får du ju vara beredd på att det tar längre tid; jag hade i din position till och med funderat på att första droppa vikt för att sedan kunna gå upp igen bara för att få styrkeboosten från viktuppgången. Jag har legat och fjuttat runt på ungefär samma kroppsvikt längre perioder, och verkligen, det ger väldigt lite utdelning.

Definiera korttidsmål lite mer specifikt tack. Vad innebär en viktuppgång översatt i kilogram? Vad innebär en längre tid om viktuppgång uteblir? Du får tänka på att det är först på senare tid jag har fått några egentliga resultat och borde således ha mer kapacitet kvar. I post nummer ett beskriver jag ju bakgrunden i min träning. Jag vet en hel del lyftare som ligger på samma vikt nästan heal tiden och blir starkare.

Alltså, om du har ett träningsprogram som du INTE tänker ge upp, vad exakt hade du tänkt att den här tråden skulle ge dig?

Webbsida

Frank Tommy skrev:

Det är det ja? Jag tycker det är väldigt bra vikter i så fall. Då är frågan, hur lång tid kan det ta. En ökning på 1 kilo per vecka borde vara rimligt, eller?
[...]
Jo, men då känns det onödigt. Om jag går upp i vikt och når mmitt mål har jag ju ändå inte nåt målet. Då kan jag lika gärna ha ett lägre viktmål på samma vikt som nu då. Det är ju styrkan i relation till ens vikt som  det här fallet är intressant. Bulka och deffa är inget för mig. Ändå skrev du innan att det är fullt rimligt.

Jag kanske inte förklarade mig tillräckligt noga. Viktuppgången krävs för att skapa en övervägande positiv kvävebalans, vilket i sin tur krävs för att bygga större mängder muskler. Och ifall du inte hade tänkt fixa din extra styrka på endast neranpassning och bättre teknik så är mer muskelmassa lite av ett krav. Samtidigt innebär ju ett överskott per definition mer fett, och detta fett skalar man av sedan och hamnar, i bättre form och med större styrka, på samma vikt som innan. Det var alltså aldrig tal om någon permanent uppgång då jag mycket riktigt förstod att det var styrka i förhållande till kroppsvikt du var ute efter. Gör du detta så är 1kg/vecka absolut rimligt; mer går inte att säga eftersom jag inte känner till alla dina förutsättningar men det hade inte förvånat mig om du ökade ännu mer än så.
Jag skrev att det var fullt rimliga vikter för den vikten, jag tänker däremot ta avstånd från att påstå att det är rimliga vikter att uppnå samtidigt som man hela tiden ligger still på den vikten. Du kan ju tänka på att t.o.m Pulzen, som bänkar 190 på en kroppsvikt på runt 63kg, ändå har gått upp nästan 20kg sedan han som 14-åring bänkade 100kg på en kroppsvikt av 45kg.

Lajne skrev:

Definiera korttidsmål lite mer specifikt tack. Vad innebär en viktuppgång översatt i kilogram? Vad innebär en längre tid om viktuppgång uteblir? Du får tänka på att det är först på senare tid jag har fått några egentliga resultat och borde således ha mer kapacitet kvar. I post nummer ett beskriver jag ju bakgrunden i min träning. Jag vet en hel del lyftare som ligger på samma vikt nästan heal tiden och blir starkare.

Det som de flesta borde anse är ett korttidsmål är väl vad som kan uppnås inom 3-4 månader, och det var något sådant jag tänkte mig. Hur jag personligen planerar är inte viktigt.
En viktuppgång översatt i kilogram innebär ~5. Mer än så bör inte vara nödvändigt. Då räknar jag med cirka 0,5kg/vecka i 10 veckor.
Angående dessa lyftare så får du fråga dem om hur de gör och sedan ta till dig deras metoder. Jag kan inte göra mer än att beskriva vad jag enligt erfarenhet anser vara den effektivaste vägen, tyvärr:(

Cybercowboy skrev:

Alltså, om du har ett träningsprogram som du INTE tänker ge upp, vad exakt hade du tänkt att den här tråden skulle ge dig?

Vad sägs om att öva upp din läsförståelse en aning? Läs första posten igen. Lite hjälpa på traven: "Är mina mål rimliga?" Att få träningsprogram på internet av människor man inte känner och som inte vet hur man själv fungerar är inte speciellt givande.

Jadu Luffe-Glader, CA, Lars-Börje etc. Lycka till med allt. Jag kommer inte ödsla någon mer tid på dig.

Lajne skrev:

Jag kanske inte förklarade mig tillräckligt noga. Viktuppgången krävs för att skapa en övervägande positiv kvävebalans, vilket i sin tur krävs för att bygga större mängder muskler. Och ifall du inte hade tänkt fixa din extra styrka på endast neranpassning och bättre teknik så är mer muskelmassa lite av ett krav.

Jag förstår, men då är mina mål plötsligt omöjliga. Förklaring följer nedan.

Lajne skrev:

Samtidigt innebär ju ett överskott per definition mer fett, och detta fett skalar man av sedan och hamnar, i bättre form och med större styrka, på samma vikt som innan. Det var alltså aldrig tal om någon permanent uppgång då jag mycket riktigt förstod att det var styrka i förhållande till kroppsvikt du var ute efter. Gör du detta så är 1kg/vecka absolut rimligt; mer går inte att säga eftersom jag inte känner till alla dina förutsättningar men det hade inte förvånat mig om du ökade ännu mer än så.

Här kommer förklaringen. Om jag går upp 5 kilo måste jag höja mina mål med 5 kilo också, så detblir ju samma sak. Att nå mina mål på en högre kroppsvikt är inte så intressant om inte målvikterna också höjs.

Lajne skrev:

Jag skrev att det var fullt rimliga vikter för den vikten, jag tänker däremot ta avstånd från att påstå att det är rimliga vikter att uppnå samtidigt som man hela tiden ligger still på den vikten. Du kan ju tänka på att t.o.m Pulzen, som bänkar 190 på en kroppsvikt på runt 63kg, ändå har gått upp nästan 20kg sedan han som 14-åring bänkade 100kg på en kroppsvikt av 45kg.

Jag jämför mig inte med extremfall och nämnda användare har inget med mig att göra alls. Hans resultat är ointressanta för min del. Att hela tiden ligga på samma vikt vill jag inte. Jag kan tänka mig viktuppgång efter att målen är uppnådda.

Lajne skrev:

Det som de flesta borde anse är ett korttidsmål är väl vad som kan uppnås inom 3-4 månader, och det var något sådant jag tänkte mig. Hur jag personligen planerar är inte viktigt.
En viktuppgång översatt i kilogram innebär ~5. Mer än så bör inte vara nödvändigt. Då räknar jag med cirka 0,5kg/vecka i 10 veckor.
Angående dessa lyftare så får du fråga dem om hur de gör och sedan ta till dig deras metoder. Jag kan inte göra mer än att beskriva vad jag enligt erfarenhet anser vara den effektivaste vägen, tyvärr:(

Ja, det verkar rimligt. Jag har frågat dem, och de svarar att det bara är att nöta på och träna tungt. Jag frågar alltid olika människor och drar sedan mina egna slutsatser. Jag har bestämt mig för att detta ska gå, jag är ju för fasiken ändå nära nu! Jag vill ändå ha folks svar gällande detta. Det är intressant att få olika sorters svar.

Cybercowboy skrev:

Jadu Luffe-Glader, CA, Lars-Börje etc. Lycka till med allt. Jag kommer inte ödsla någon mer tid på dig.

Hej troll. Läs moderatorns post. Det var ju du som kommit med dina lögner förut då du inte tål att bli ifrågasatt. Jag har skrivit det förr och gör det igen: Dra åt helvete du där du hör hemma.

Det blir bra det, Zyrymin.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Frank Tommy skrev:

Cybercowboy skrev:

Vad sägs om att öva upp din läsförståelse en aning? Läs första posten igen. Lite hjälpa på traven: "Är mina mål rimliga?" Att få träningsprogram på internet av människor man inte känner och som inte vet hur man själv fungerar är inte speciellt givande.

Jag tycker ändå "internetprogram" kan vara jävligt givande såvida man inte har en personlig tränare som är efter en 24/7. Sen får man såklart anpassa programmet efter sin egen kapacitet och sina "sticking points". Ett program jag gillar pga dess flexibilitet är MM2k eftersom de har failuretest som styr vilka vikter man använder framöver i programmet.

Håll nu lite högre nivå så vi inte låser tråden.

stevebc skrev:

Jag tycker ändå "internetprogram" kan vara jävligt givande såvida man inte har en personlig tränare som är efter en 24/7. Sen får man såklart anpassa programmet efter sin egen kapacitet och sina "sticking points". Ett program jag gillar pga dess flexibilitet är MM2k eftersom de har failuretest som styr vilka vikter man använder framöver i programmet.

Håll nu lite högre nivå så vi inte låser tråden.

Jodå, visst finns mycket information att hämta på nätet, tveklöst. Däremot är det svårt för andra att avgöra för hur man ska träna, utan att de vet ens individuella förutsättningar. Det är så jag menar. Sedan finns det väl vissa "mallar" elller hur man nu ska skriva det, som är bra att följa.

vänta nu.. frank tommy, det är väl inte du som är zyrymin? svara väldigt ärligt på den frågan nu är du snäll.

Webbsida

Frank Tommy skrev:

Här kommer förklaringen. Om jag går upp 5 kilo måste jag höja mina mål med 5 kilo också, så detblir ju samma sak. Att nå mina mål på en högre kroppsvikt är inte så intressant om inte målvikterna också höjs.

Om det verkligen är vad du tycker, när vikten sedan ändå ska tappas, så förstår jag fortfarande inte vad felet med att gå ner 5kg och sedan bygga upp styrkan samtidigt som du ökar tillbaka dessa 5kg igen är. Detta är en möjlighet jag redan har nämnt.

Lajne skrev:

Jag jämför mig inte med extremfall och nämnda användare har inget med mig att göra alls. Hans resultat är ointressanta för min del. Att hela tiden ligga på samma vikt vill jag inte. Jag kan tänka mig viktuppgång efter att målen är uppnådda.

Hans resultat är tvärtom jävligt intressanta, eftersom de visar att även lätta personer kräver en viktuppgång för stora ökningar.

Lajne skrev:

Jag har frågat dem, och de svarar att det bara är att nöta på och träna tungt.

Antingen har de inte orkat svara ordentligt eller så är nånting annat en aning lurt.

zartok skrev:

vänta nu.. frank tommy, det är väl inte du som är zyrymin? svara väldigt ärligt på den frågan nu är du snäll.

Jag är helt ärlig nu, och mitt svar är NEJ. Det kan även en av moderatorerna snabbt bekräfta, nämligen Steve. Uppenbarligen har det blivit någon sorts hysteri om någon jag inte känner till, mer än den förklaring jag fick av moderatorn.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB