Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Alkohol och träning?

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Jag är avsevärt mycket klenare om jag är berusad!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

ojdå, det visste jag faktist inte om, lajne. vad jag däremot vet om är att man har tagit bort koffein från dopinglistan, vilket kan vara bra för exempelvis coca cola och andra läskdrycksfabrikanter som använder ämnet i sina drycker.
för skojsskull, och det här är ot, har du fler väldigt vanliga ämnen som är dopingklassade gömda i den där kunskapstörstande hjärnan? =) skulle vara kul att höra ^^

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag ska nog vara försiktig här förresten, det är möjligt att alkohol inte är dopingklassat utan bara förbjudet av förbundet. Och nej, inga fler vanliga ämnen, för jag antar att du känner till att diverse astmamediciner är dopingklassade också?=)
För övrigt var man tvungen att dricka sanslösa mängder coca cola för att komma upp de nivåer som krävdes för att åka fast. Minns inte exakt nu längre, men tror det rörde sig om ~2 liter red bull:P

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Coca cola/red bull är riktigt koffeinfattiga. T.o.m. piller är inte så koffeinrika som man kan tro. Innan drog jag ibland ett piller på 200 mg för att få en extra kick på gymmet, vilket jag tyckte mig känna. Blev lite överraskad då jag insåg att den mängden bara motsvarade ungefär 2,5 dl kaffe. Med tanke på att det krävde nära 1,5 liter vatten för att skölja ner det klistriga pillret kändes det genast väldigt meningslöst att inte bara dricka kaffe :)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Vi andra som sväljer ett piller med hjälp av en munfull vatten har det dock ganska mycket lättare:P Hur mycket som motsvarar en viss mängd kaffe är ju dock lite svårt att säga, det varierar en hel del beroende på hur starkt folk brygger det. Men visst kan jag hålla med om att coca cola är överaskande koffeinfattigt; red bull däremot har ju 320 mg koffein/liter vilket åtminstone jag tycker är ganska mycket, även om det inte ens är hälften av vad som betecknas som "starkt kaffe".

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-13

zartok skrev:

det är meningslöst att disskutera vidare i ämnet. vill man supa sig full så kommer man att försvara det och säga att det inte alls är skadligt, eller inte ger märkbar effekt på träningen. man blundar för sanningen kortfattat, och det tror jag många gör.
nikotin är ett mycket potentiellt gift, och 20mg är nog för att döda en människa.

ni som tycker att alkohol inte gör någon skillnad, gör som en av mina handledares vänner gjort, drick er salongsberusade och gå till gymmet. märk hur svårt det är att göra övningar med fria vikter och hur mycket lägre vikter ni tar. sen tänker ni över det ett tag.

Vad har de med saken att göra.. vi snackar inte om att träna med alkohol i kroppen :) de är ju katastrof isf!

Lajne skrev:

Jag ska nog vara försiktig här förresten, det är möjligt att alkohol inte är dopingklassat utan bara förbjudet av förbundet. Och nej, inga fler vanliga ämnen, för jag antar att du känner till att diverse astmamediciner är dopingklassade också?=)
För övrigt var man tvungen att dricka sanslösa mängder coca cola för att komma upp de nivåer som krävdes för att åka fast. Minns inte exakt nu längre, men tror det rörde sig om ~2 liter red bull:P

tja, jag känner ju till efedrin, visst finns det i astmamediciner? gör det det så har jag haft det ett par år när jag var yngre, men nu försöker jag att klara mig utan medicinerna.

Moderator

zartok skrev:

Lajne skrev:

tja, jag känner ju till efedrin, visst finns det i astmamediciner? gör det det så har jag haft det ett par år när jag var yngre, men nu försöker jag att klara mig utan medicinerna.

Det finns inte efedrin i men beta 2-blockerare som har samma effekt (tror de äldre medicinerna hade efedrin). Dvs de kan orsaka hjärtklappning, högre ämnesomsättning, mer aktiverat nervsystem vilket ger fördelar vid tävling. Det är därför man måste ha läkartillstånd för att det inte ska dopingklassas. Själv tog jag det förr i tiden inför maxningar i marklyft men har inte gjort det på ett tag nu. Känns lite fuskigt att puffa astmamedicin när man egentligen inte behöver det, bara för att man kan. På tävlingar skulle jag aldrig göra det.

självklart så skulle jag heller aldrig använda mig av astmamediciner i sådana syften. dock så har jag under en längre tid övervägt att skaffa tillbaka dom, då jag får svår astma om jag gör något tungt eller hastigt, som att jogga med en bil eller tokcykla hem snabbt som tusan. dock så är det väldigt obehagligt att inte kunna andas ordentligt på många timmar, astman som jag har (ansträngnings) kan ibland sitta i i fyra-fem timmar, vilket är extremt frustrerande. men men, man får se om det blir av. om dom nya medicinerna är efedrinfria så kommer det att kännas mycket bättre för mig att få utskrivna, och därmed större chans att jag söker läkare för att få dom mot astman.

Registrerad: 2004-10-08

Vad är det som är så hemskt med efedrin, zartok? Får du några jobbiga biverkningar av det eller?

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-04-30 08:07)

Moderator

zartok skrev:

självklart så skulle jag heller aldrig använda mig av astmamediciner i sådana syften. dock så har jag under en längre tid övervägt att skaffa tillbaka dom, då jag får svår astma om jag gör något tungt eller hastigt, som att jogga med en bil eller tokcykla hem snabbt som tusan. dock så är det väldigt obehagligt att inte kunna andas ordentligt på många timmar, astman som jag har (ansträngnings) kan ibland sitta i i fyra-fem timmar, vilket är extremt frustrerande. men men, man får se om det blir av. om dom nya medicinerna är efedrinfria så kommer det att kännas mycket bättre för mig att få utskrivna, och därmed större chans att jag söker läkare för att få dom mot astman.

Sök läkare genast! De är efedrinfria. Du ska inte behöva ha de besvären. Jag gick länge och vägrade ta mina preparat för att det kändes "omanligt" och att jag helt enkelt inte ville erkänna för mig själv att jag var sjuk eftersom jag såg det som en svaghet. Gör inte samma misstag :) Skaffa medicin för det och använd när du behöver. Har du långvariga astma-symtom kan det leda till ärrbildning i lungorna så det är inte helt ofarligt att gå runt med astma hela dagen.

cyber, jag vill inte ta efedrin eftersom det är ett dopingklassat ämne, även om det är tillåtet för mig som har problemen och skulle få det utskrivet.

ajdå, det lät inte vidare bra faktist. jag kanske får krypa till korset och boka tid med en läkare som kan titta lite snabbt in i mina journaler och ge mig tillbaka medicinerna. är dom efedrinfria så har jag ju inget att oroa mig för på den delen.
kanske tom ska tacka för att jag får mig en knuff i rätt riktning ^^

steve, vilken typ av astma är det du har? blir alla former jobbigare när det är kallt ute? har mindre koll på åkomman eftersom jag fick den när jag var runt 12, och då fick jag inte förklarat för mig vad det var mer än att luftvägarna drar ihop sig.

Moderator

Jag känner starkast vid långdistanslöpning och när jag vistas i närheten av det jag är allergisk mot, t ex hundar, katter och björkpollen. Jag tar en långtidsverkande medicin varje dag i förebyggande syfte och det brukar räcka. Ger typ inga biverkningar. Den medicinen man använder i "nödfall" ger en mindre adrenalinkick men medför därför också biverkningar.

Registrerad: 2003-08-07

Måste säga att det är skillnad på fylla och fylla. I höstas festade jag stenhårt varje helg men hårda fyllor ändå ökade jag bra. Sedan jan-feb har jag tagit det lugnt och bara dryckit nått glas vin och några burkar öl en dag i veckan, dvs lite salongs, och ökar ännu bättre.

Att blir redlös berusad tror jag sliter som fan på kroppen, men några burkar öl kan bara ge gott (bara man inte är skraj för lite bf).

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB