Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Protein till drink?

Registrerad: 2007-09-20

Hej!

Tänkte bara höra vad man kan slänga ner i mixern som innehåller mycket protein, klarar verkligen inte av att slänga ner tonfisk och makrill.

Tack på förhand =)

Registrerad: 2007-12-30

Pulver är väl bäst. Är du riktigt cool kan du mixa ner råa ägg också. (1% av alla råa ägg bär på salmonella). I en mjölkdrink kan jag tänka mig att kvarg/kesella funkar också.

Men protienpulver blir nog bäst

Registrerad: 2007-09-20

Okej men angående äggen. Vet inte om det stämmer men är det inte så att kroppen bara kan tillgodose typ 30% av ett äggs näring om det inte är kokat/stekt innan?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Det biologiska värdet på proteinet i ett rått ägg är så lågt att kroppen bara kan använda ~50% av aminosyrorna för uppbyggnad, men det innebär inte att dessa aminosyror inte tas upp av kroppen för att användas som energi, och har du ätit något annat som kompletterar aminosyroprofilen i råa ägg (vad nu det än må vara) kommer även de resterande 50% kunna användas till uppbyggnad.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-13

Vårdarjäveln skrev:

Pulver är väl bäst. Är du riktigt cool kan du mixa ner råa ägg också. (1% av alla råa ägg bär på salmonella). I en mjölkdrink kan jag tänka mig att kvarg/kesella funkar också.

Men protienpulver blir nog bäst

De är inte sant! Ytterst sällan att ägg innehåller salmonella så som du berättar är de 1 ägg av 100 de är alldeles för många!

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Skulle aldrig mixa/äta något som jag inte tycker är gott bara för att få i mig protein. Förstår t.ex inte varför folk rullar proteinberikade negerbollar. Då är det väl godare att käka en riktig negerbolle och sen skölja ner den med en halvgod/god vassleshake.

Registrerad: 2007-12-30

Nykammad skrev:

De är inte sant! Ytterst sällan att ägg innehåller salmonella så som du berättar är de 1 ägg av 100 de är alldeles för många!

Efter lite mer noggranna efterforskningar är jag böjd att hålla med. Men det verkar saom att tipsen är att undvika råa ägg generellt för att undvika den lilla risk som finns.
Hamnar väl i samma kategori som att man inte ska äta pasta-snäckor pga kvävningsrisk. De är den vanligaste saken som folk kvävs på, enligt en polare som jobbat på akuten.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB