Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Morgon- vs. kvällsvikt

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-06-15

Aight, har en längre tid haft en tes om att min viktskillnad på kvällen jämfört med på morgonen skulle vara särskilt stor. Vill av denna anledning veta hur mycket er vikt differentierar på kvällen jämfört med er morgonvikt.

Morgonvikt: x kg.
Kvällsvikt: x kg.
Skillnad: x kg / x %

Återkommer med mitt resultat. Tack på förhand.

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Igår
Morgon 82,5 kg
Kväll 85 kg

Ätardag.

Från: Göteborg, Sveriges framstjärt
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

Min morgonvikt kan vara upp till 3kg mindre än kvällsvikten. igår morse vägde jag 77,5kg, igår kväll 79,5
imorse 78kg nu 78,5.

vikten varierar pga mag- och tarminnehåll, vätskebalans, mm. det är inte ovanligt att det skiljer ett par kg. Inget konstigt alls..

mvh/P

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2005-12-22

För att du ska få en vettig bild av hur mycket det förändras måste du mäta det över flera dagar.

Morgonvikt - kvällsvikt - morgonvikt - kvällsvikt - morgonvikt osv...

Skriv även upp vilka tider ni väger er samt hur många timmar ni sover. Allt det har ju betydelse för att statistiken ska ge en hyffsad bild av förändringarna.

Webbsida

givetvis är det så, man kan inte dra några slutsatser på några dagar. för statistik ett par veckor framåt. väg dig samma tider på dygnet. på morgonen innan frukost, på kvällen efter sista målet tex. jag brukar väga mig vid 7 på morgonen o 22 på kvällen. fast nu försöker jag hålla mig till att bara väga mig en gång i veckan. blir stressande under deffen annars.

mvh

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

1,5-2 kg oftast. Men det varierar givetvis.

Min frågeställning går alltså inte ut på att jämföra med mig själv; jag tror inte att skillnaden i morgon- vs kvällsvikt i mitt fall är speciellt stor nu jämfört med för, säg tre månader sen. Däremot tror jag att skillnaden hos mig generellt är större än hos de flesta andra. Så fortsätt att fylla på. Tack.

Jag förutsätter att om du mäter bara morgon & kvällsvikt så är din morgonvikt dag 2 samma som dag 1. Om det inte är fallet så är mätningarna meningslösa om man inte mäter över flera dagar.

Det jag vill undersöka är förhållandet mellan morgonvikt dag 1 (siffra 1) och kvällsvikt dag 1 (siffra 2). Jag vill inte jämföra morgonvikt dag 1 (siffra 1) med morgonvikt dag 2 (siffra 3), och inte heller kvällsvikt dag 1 (siffra 2) med kvällsvikt dag 2 (siffra 4).

Så med andra ord vill du se vem som kan äta & dricka mest på en dag? =)

Rikluz skrev:

Well, nej, det ska helst vara en "vanlig" dag så resultatet blir så rättvist som möjligt. Med andra ord ingen tävling.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

ang variation på vikten under dagen så är jag en person som kan variera extremt mycket. runt 4 kilo är inte ovanligt. jag dricker mycket vatten, på gymmet så slinker det tex ofta ner en och en halv liter exempelvis, och man satsar ju på liknande mängd vatten till middagen.

Registrerad: 2007-03-03

Herr Oberst skrev:

Igår
Morgon 82,5 kg
Kväll 85 kg

Ätardag.

Det var mig en klen ätardag.

Jag går upp över 10% av min vikt på ätardagar. Senaste gången vägde jag 66kg.

66 kg -> 76 kg från morgon till kväll.

En ökning på 15%. Klå det ni.

Från: Brålanda
Registrerad: 2005-08-02

I Svea I skrev:

Herr Oberst skrev:

Igår
Morgon 82,5 kg
Kväll 85 kg

Ätardag.

Det var mig en klen ätardag.

Jag går upp över 10% av min vikt på ätardagar. Senaste gången vägde jag 66kg.

66 kg -> 76 kg från morgon till kväll.

En ökning på 15%. Klå det ni.

ehhhh.. är de möjligt!??

Webbsida

låter tveksamt, men det är för min del ej beprövat..  låter helt otroligt iaf! :S

Registrerad: 2008-04-17

Rikluz skrev:

För att du ska få en vettig bild av hur mycket det förändras måste du mäta det över flera dagar.

Skriv även upp vilka tider ni väger er samt hur många timmar ni sover. Allt det har ju betydelse för att statistiken ska ge en hyffsad bild av förändringarna.

Kan väll inte spela roll hur många timmar man sover. Det är ju inte direkt så att vattnet/maten dunstar medans man sover.
Sedan en fråga, går folk inte på toa under dagen, utan sammlar på sig så mycket mat och vatten som möjligt, går och lägger sig, och sedan tömmer ut allt på morgonen innan man kliver på vågen. Låter smått lustigt i mina öron, och förstår inte poängen med det.
Själv så brukar jag gå på toa under olika tidpunkter under dagen, morgon som kväll, och släpper ofta på trycket innan jag går och lägger mig, då det är svårt att sova pissnödig. Så jag har ingen låg morgonvikt eller hög kvällsvikt, och tror att om jag förde statestik över det under en lång tid så skulle det nog vara väldigt lika.

Rikluz skrev:

Utan att lätta på trycket =D

Senast redigerat av Linx (2008-04-28 14:03)

Från: Stöllet
Registrerad: 2004-06-20

Linx skrev:

Rikluz skrev:

Kan väll inte spela roll hur många timmar man sover. Det är ju inte direkt så att vattnet/maten dunstar medans man sover.
Sedan en fråga, går folk inte på toa under dagen, utan sammlar på sig så mycket mat och vatten som möjligt, går och lägger sig, och sedan tömmer ut allt på morgonen innan man kliver på vågen. Låter smått lustigt i mina öron, och förstår inte poängen med det.
Själv så brukar jag gå på toa under olika tidpunkter under dagen, morgon som kväll, och släpper ofta på trycket innan jag går och lägger mig, då det är svårt att sova pissnödig. Så jag har ingen låg morgonvikt eller hög kvällsvikt, och tror att om jag förde statestik över det under en lång tid så skulle det nog vara väldigt lika.

Rikluz skrev:

Utan att lätta på trycket =D

Inte för jag vet, min i mina öron låter det ganska logiskt att man förlorar endel vätska under natten. Då tänker jag inte på toalettbesök utan att man svettas helt enkelt-vilket man säkert gör mer än man tror...        en hypotes

Jo självklart får man gå på toa under dagen men om man äter riktigt mycket en dag så tror jag inte att du skiter ut allt det innan du går och lägger dig. Det tar ändå en bra stund för att maten ska gå genom kroppen. Har man för lite vätska i kroppen i början av dagen så kommer du inte att pissa ut allt som du har druckit under dagen heller. Kroppen försöker lagra på sig en del så att den får en bra vätskebalans om jag inte har helt fel.

När man sover så förbrukar kroppen annan mängd energi än när du är vaken så visst är det en intressant faktor även om jag inte vet hur stora skillnaderna är och du går ner i vikt under natten mest pga svettningarna. Men nu var det inte det som trådskaparen undrade över.

Det är mest spekulationer från min sida där jag försöker tänka logiskt och av erfarenhet vilket inte är så lätt alltid. :o)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Tror snarare det är vätskan i utandningsluften än eventuella svettningar som gör att man tappar vatten i sömnen faktiskt, men vad vet jag; era sängar kanske är stora pölar efter varje natt?:P

Är det en stor pöl så har man kanske kissat på sig... =P

Lajne skrev:

Tror snarare det är vätskan i utandningsluften än eventuella svettningar som gör att man tappar vatten i sömnen faktiskt, men vad vet jag; era sängar kanske är stora pölar efter varje natt?:P

Har väl säkert med utandningsluft att göra också.. Såvida du inte ligger inlindad i gladpack så behöver du nog inte oroa dig för några pölar i sängen ;) Fast vad vet jag vad du har för slags fetischism :S

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Vilken tur att du berättade för mig att jag slipper oroa mig för detta, då jag verkligen ställde denna fråga =D

Gladpacksfetischism var nytt förresten, senaste från Österrike eller?

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Små pölar kan det ju vara ibland om man har drömt en "happy dream". :-D

Vi österrikare tar förresten starkt avstånd från gladpacksfetischismen. Det är en subkultur som vuxit fram och det är INTE representativt för befolkningen.

Vet inte om den är uppfunnen än, hehe. Ska nämligen gå och lägga mig nu så varför inte gå ner och se om det finns nån rulle.  Tror jag ska smörja in mig i lite gainer innan så kanske det ger positiv anabolisk effekt. Sagt och gjort. Natti

Registrerad: 2008-04-17

Rikluz skrev:

Jo självklart får man gå på toa under dagen men om man äter riktigt mycket en dag så tror jag inte att du skiter ut allt det innan du går och lägger dig. Det tar ändå en bra stund för att maten ska gå genom kroppen.

Ska väll ta ett dyng, 24timmar, om jag inte kommer ihåg fel. Så det om middag lunch från en dag ska inte komma ut förns vid middag/lunch tid nästa dag, och inte tidigt på morgonen. Fast det där är nog väldigt inviduellt, och osäkert.
Däremot är det ju bra att göra sig av med lite "extravikt" innan man far och tränar. Specielt om man ska köra dips eller chins =D

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB