Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Splittat eller flera muskelgrupper samtidigt?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Steve, Lajne, Babel and Cybergay sitting in a tree. http://bravellir.com/gallery/d/10301-1/grouphug.gif?g2_GALLERYSID=2a601b814e4520080921d2ae4685e53d

Åt vilket håll angående forced reps lutar det, Babel?

Registrerad: 2008-04-22

Cybercowboy skrev:

"For athlete populations, maximal strength gains are elicited at a mean training
intensity of 85% of 1RM, 2 days per week"

Maximal styrka ja. Jag syftade på volym.

Cybercowboy skrev:

För att "många" gör fel. Som jag skrev så är det "i princip aldrig bra", men man kan slänga in det ibland följt av en lättare period eller vila. Det sliter helt enkelt för mycket på kroppen för att det ska vara bra, det bränner ut CNS och återhämtningen tenderar att bli förlängd.

Jag syftar på positiv fail och låg frekvens. Men du kanske kan backa upp ditt påstående? Märkligt att det finns andra sorters program då herr allvetare.

Cybercowboy skrev:

Min egen teori (är jag ensam?) är att nybörjare kan köra till failure oftare än en erfaren lyftare, då nybörjaren inte har lika tränat nervsystem och kan på så vis inte ta ut sig lika extremt som en erfaren.

Det är nog riktigt.

Cybercowboy skrev:

Physical Education Department, Eastern Illinois University, Charleston, Illinois 61920, USA. jmwillardson@eiu.edu

Few studies and reports in the body of literature have directly addressed the issue of whether resistance exercise sets should be performed to failure. Research has clearly demonstrated the superiority of performing multiple sets vs. single sets for increases in maximal strength. However, there is little direct evidence to decide conclusively whether or not multiple sets should be performed to failure. Therefore, the purpose of this research note was to discuss what is currently known concerning the application of training to failure and to stimulate further research on this topic. Although not essential for increases in muscular characteristics such as strength and hypertrophy, training to failure might allow advanced lifters to break through training plateaus when incorporated periodically into short-term microcycles. Because muscular hypertrophy is a key contributor to long-term increases in maximal strength, advanced lifters should consider training to failure occasionally. The potential mechanisms by which training to failure might provide an advantage are through greater activation of motor units and secretion of growth-promoting hormones. However, training to failure is not an effective stimulus without lifting at a sufficient intensity (percentage of 1 repetition maximum). Furthermore, training to failure should not be performed repeatedly over long periods, due to the high potential for overtraining and overuse injuries. Therefore, the training status and the goals of the lifter should guide the decision-making process on this issue.

PMID: 17530977 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Nu orkar jag inte med detta studie-krig mer med dig. Om du har någon träningserfarenhet som helst att komma med, eller känner någon duktig lyftare, så bör du ha märkt att det i 9 fall av 10 kontraproduktivt att gå till failure - sedan finns det alltid undantaget som bekräftar regeln, och det kan vara ett genetiska freak och/eller folk som trycker mediciner.

Hoppas att du fattar att jag menar positiv fail.

Cybercowboy skrev:

Jag får extrema troll-vibbar av dig. Du är äckligt lik en viss herre som reggat om sig 3-4 gånger senaste månaderna. Prove me wrong....

Okej all debatt med dig är avslutad herr besserwisser. Bara för att du blir ifrågasatt så kör du med inflationsargumentet troll. Du behöver inte skriva till mig mer, du är inte värd att svara.

Babel skrev:

Efter ett flertal diskussioner på både internationella och svenska forum samt bland utbildad styrketräningsprofiler och tränare samt PTs blir konsensus nästan alltid:

1. Träning till failure är inte bra (förväxla inte med negativa lyft), positiv fail diskuteras fortfarande bland de lärda dock.
2. Helkroppspass alt. halvkroppssplittar alt. splittar med mycket basövningar med en frekvens av samma muskelgrupp 2ggr i veckan är att föredra för alla odopade strykemotionärer oavsett nivå.

Frågan man kan ställa sig är varför 95% av motionärerna på konventionella gym inte tränar så? Är det för att det är jobbigt? Mer än kabel/maskinsplitprogram... javisst! Men största boven är nog alla BBs träningsprogram som florerar i tidningar och på internet där man inte tagit till hänsyn den extra medicinska hjälpen som förändrar ALLA förutsättningar för tillväxt mot naturlig träning. Varför behöva stimulera produktionen av hormoner när det flyter omkring 10ggr mer i blodet fritt, allt man behöver göra är att pumpa musklerna med blod så att de exogena hormonerna flyter ut i musklerna och binder till receptorerna. Naturlig träning handlar om något helt annat.

Det här är SISTA gången jag diskuterar detta ämne, hädanefter kommer jag referera till tidigare trådar.

Många tränar ju i alla fall splitt med positiva resultat, med fial syftar jag självklart på positiv fail, INTE negativ.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Frank Tommy skrev:

Många tränar ju i alla fall splitt med positiva resultat, med fial syftar jag självklart på positiv fail, INTE negativ.

Ja, därför att det är ju uppenbart att det är frågan om noll resultat i splittar och alla resultat alltid i helkroppsprogram.

Frank Tommy skrev:

bla bla bla bla BS-post

Var har du fått för dig att jag är tankeläsare? Hur i helvete ska jag VETA att du "syftar" på en massa olika saker? Vet du ens vad "negativa lyft" innebär?

Ta och kamma dig och ta en kurs i debatt-teknik.

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

av egna erfarenheter så har jag kört split innan som gav bra resultat och kör helkroppspass nu och det tycker jag ger bra resultat osså, kör sammaövningar som jag körde under min split fast minskat ner dom, men tror helkroppspass ger mer, känns så iallafall, fast svårt o säga eftersom båda ger bra resultat, men ++ till helkropps

Cybercowboy skrev:

Frank Tommy skrev:

bla bla bla bla BS-post

Var har du fått för dig att jag är tankeläsare? Hur i helvete ska jag VETA att du "syftar" på en massa olika saker? Vet du ens vad "negativa lyft" innebär?

Ta och kamma dig och ta en kurs i debatt-teknik.

Negativa lyft vet jag mycket väl vad det innebär, om det har jag inget skrivit.

Är det någon som borde se över sin så kallade "debattteknik" är det du. Blir du ifrågasatt kommer du med insuniationer. Du kommer med en jävla massa påståenden. Dra du åt helvete där du hör hemma.

Vad är negativa lyft då?

Blev det för jobbigt för dig nu när Babel kom och backade upp det jag skrivit, så att du måste ta till flykten istället för att fortsätta debatera? Jag har ju backat upp allt det jag påstått, och svarat på dina frågor. Du däremot, försöker bara slingra dig med nonsens.

http://www.unitedmaskandparty.com/Joke_Novelties/images/giant_comb.jpg

Cybercowboy skrev:

Vad är negativa lyft då?

Blev det för jobbigt för dig nu när Babel kom och backade upp det jag skrivit, så att du måste ta till flykten istället för att fortsätta debatera? Jag har ju backat upp allt det jag påstått, och svarat på dina frågor. Du däremot, försöker bara slingra dig med nonsens.

Vad är det du inte förstår? Jag ska lägga upp det för dig på din nivå, det vill säga särskolenivå.

1. MM2K är exempel på negativa lyft om jag minns programmet rätt.

2. Inte det minsta, eftersom han skrev om negativ fail, inte positiv.

3. Har jag tagit till flykten? Var och när? Bemöda dig inte med svar. Frågetecknena är där på grund av rådande språkregler.

4. Du har inte backat upp allt det du har påstått. Jag bad om tre av varandra, oberoende källor gällande träning till fail, det har jag inte fått.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Äh det var en medlem här som var rätt jobbig och han ställde ungefär samma frågor som dig (fast du är inte jobbig) och han registrerade sig på nytt med samma frågor, därför kan det för användarna verka som du är ännu en "ny" version av killen ifråga. Detta stämmer alltså inte, olika IP och dessutom verkar du bra mycket klokare än "trollet" cyber snackade om.

MM2k är ett program som innehåller en del negativa lyft dvs lyft där man endast sänker vikten utan att lyfta upp den igen.

stevebc skrev:

Äh det var en medlem här som var rätt jobbig och han ställde ungefär samma frågor som dig (fast du är inte jobbig) och han registrerade sig på nytt med samma frågor, därför kan det för användarna verka som du är ännu en "ny" version av killen ifråga.

Tack för förklaringen. Jag visste inte det.

stevebc skrev:

Detta stämmer alltså inte, olika IP och dessutom verkar du bra mycket klokare än "trollet" cyber snackade om.

Och tack för bevisen eller bekräftelsen eller vad man ska skriva, och berömmet. Då upphör nog märkliga insuniationer.

stevebc skrev:

MM2k är ett program som innehåller en del negativa lyft dvs lyft där man endast sänker vikten utan att lyfta upp den igen.

Just det, då mindes jag rätt, var inte helt hundra, men det är bra.

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-04-30 00:13)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB