Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Splittat eller flera muskelgrupper samtidigt?

Registrerad: 2008-04-22

Det finns ju en mängd olika teorier och personliga åsikter. INTE för att vara elak nu, men alla kan ju skriva på internetforum, så omdet görs vissa påståenden vill jag gärna kunna få de verifierade. Ta inte illa upp ber jag er.

Personligen (kan ej verifiera, kanske nån annan kan) tror jag inte att man kan säga att vare sig splitt eller träning där man exempelvis kör rygg bröst och ben på samma dag, är bättre än det andra. Kanske skillander vad gäller att bygga styrka eller massa. Jag vill gärna tro att det är skillnad på de träningssätten, det har styrkelyftare sagt till mig i alla fall.

Så, vad tror ni?

Tilläggsfrågor av ren nyfikenhet.

Kom bara att tänka på ett par grejer. Visst går det väl att hålla sig smal och vältränad samtidigt? Alla verkar skylla ifrån sig en massa på genetik. Men jag vet inte om jag köper det.

Såg en intressant dokumentär en gång som handlade om en kille i ett ryskt fängelse. Han hade inte preis mycket tillgång till mat om man skkriver så. Ändå var han galet seg stark och uthållig, gjorde uppdragningar och allt möjligt. Han var smal och väldefinierad men ändå muskulös. Så allt kan ju inte vara genetik heller? Jag fattar bara inte hur man kan bygga muskler under de förutsättningarna! Vet någon?

En till grej. Maxstyrkan ändras ju rätt snabbt om man byter från högreppare till lågreppare och tvärtom. Har det med nervanpassning att gör. Har kört en månad med lågreppare nu och bommade en femma idag på bänken, blev bara en ynka tvåa. Trots att jag gjort fler reps på vikten innan. Man kan ju inte ge upp bara för att det går dåligt på ett pass?! Men jag tror det är för att jag var stressad innan så att jag kände mig trött innan. Minst en månad till borde jag kunna köra lågreppare och öka väl?

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-04-28 23:39)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Måste verkligen hålla med om en sak, det är alldeles för mkt snack om genetik!

Degpekka skrev:

Måste verkligen hålla med om en sak, det är alldeles för mkt snack om genetik!

Ja det verkar ha blivit ett poppisargument! "Jag går inte upp i vikt!" Svar: "Äsch, det är genetiken!" "Jag är fet!" Svar: "Äsch, det är genetiskt!" Verkar användas lite hur som helst.

Ni kan ju fylla på om ni känner för det, kanske blev en lite långtrådstart, men det är ju frivilligt så. Är väl sovdags snart. Men hej så länge i alla fall.

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-04-28 23:37)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Jag kan egentligen bara svara för vad som har fungerat bäst för mig(split med lite fler set), men generellt sett, så skulle jag säga att de första åren så är helkroppspass en bra idé. I alla fall så länge man tycker att det är kul att träna så.

Gener kan påverka ganska mycket, speciellt om man elitsatsar. Fast, vilja är det absolut viktigaste. Har man inte viljan(aka Honns senaste diet) så spelar vare sig gener, kunskap eller tid någor roll. Det kommer inte att presteras några märkvärdiga resultat.

Honn skrev:

Jag kan egentligen bara svara för vad som har fungerat bäst för mig(split med lite fler set), men generellt sett, så skulle jag säga att de första åren så är helkroppspass en bra idé. I alla fall så länge man tycker att det är kul att träna så.

Då skulle jag vilja veta varför helkroppspass generellt sätt är en bra idè. Jag skulle också vilja ha reda på varför det är en bra idè de första åren. Jag tror inte det spelar någon större roll, men jag har ännu så länge inget som stödjer detta vetenskapligt. Men det kanske du har om det du skrev? Nån skillnad på om man tränar för styrka eller storlek, eller går de båda hand i hand osv?

Honn skrev:

Gener kan påverka ganska mycket, speciellt om man elitsatsar. Fast, vilja är det absolut viktigaste. Har man inte viljan(aka Honns senaste diet) så spelar vare sig gener, kunskap eller tid någor roll. Det kommer inte att presteras några märkvärdiga resultat.

Jaja elitsatning. Men jag som skriver är bara en glad vanlig tränare som tränar för att det är roligt och känns skönt. Visst har jag mål, men inga speciella och jag har inte nått målen ännu, av vissa orsaker, men jag är på gång, sedan sätter jag upp nya mål. Enligt mig helt rimliga mål.

Jag vet inte om vi är på samma linje nu. Men tänker du på det mentala? Klart som fan att mycket sitter mentalt. Det är något jag tränar på ständigt. Exempelvis så bommade jag en vikt på en viss repsserie idag och tänkte: "Jaha, värdelöst! Nu byter jag pass och inrikning på träningen!" Trots att de andra övningarna gick bra. Men efteråt tänkte jag så här: "Vad fan! Man kan inte byta pass för att man bommat en gång, eller ens två eller tre gånger på en repsserie! Man måste nöta på och fortsätta! Dessutom var jag stressad och mådde dåligt innan, dagsformen spelar också in." Så tänkte jag. Är jag rätt ute och är vi på samma linje?

Senast redigerat av Frank Tommy (2008-04-29 00:13)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Det här har vi diskuterat ungefär 1.3 miljarder gånger här inne. Jag propagerar alltid för en högre träningsfrekvens, men det behöver inte nödvändigtvis vara hel- eller halvkroppspass. Det finns vettiga splittar man kan lägga upp, sen finns det helt värdelösa splittar som många nybörjare kör eftersom "så tränar ju proffsen!!11". Om du ska springa Stockholm maraton, kommer du då från dag 1 att börja träna som eliten av Kenyanerna gör? Skulle inte tro det.

Läs: http://talkback.stomp.com.sg/forums/sho … hp?t=12192 och http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1388191 t.ex. för att bilda dig en egen uppfattning.

Cybercowboy skrev:

Det här har vi diskuterat ungefär 1.3 miljarder gånger här inne.

Kan söka gamla trådar då.

Cybercowboy skrev:

Jag propagerar alltid för en högre träningsfrekvens, men det behöver inte nödvändigtvis vara hel- eller halvkroppspass.

Samma här.

Cybercowboy skrev:

Det finns vettiga splittar man kan lägga upp, sen finns det helt värdelösa splittar som många nybörjare kör eftersom "så tränar ju proffsen!!11". Om du ska springa Stockholm maraton, kommer du då från dag 1 att börja träna som eliten av Kenyanerna gör? Skulle inte tro det.

Läs: http://talkback.stomp.com.sg/forums/sho … hp?t=12192 och http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1388191 t.ex. för att bilda dig en egen uppfattning.

Helt riktigt. Bara en grej, vad är värdelösa splittar enligt dig?

Jag ska läsa, men då vsr den här tråden i princip onödig.

Värdelösa splittar beror ofta på individen. Ett exempel kan vara:
Dag 1: Ben
Dag 2: Rygg
Dag 3: Axlar
Dag 4: Bröst
Dag 5: Triceps/Biceps
Dag 6: Vader/mage

Här blir det alldeles för låg frekvens mellan passen, samt att den typiske tränanden kör extremt hypade kabelövningar i cablecrossen + maskiner. Gå in på vilket gym som helst och se dig omkring, så kommer du högst se 1-2 personer som tränar hårt och vettigt. Böjracket och markpodiet (om nu gymmet ens har något) används för att träna biceps. Den enda basövningen man till 99% kan säga att dom har med i sitt program är: tadaaa, bänkpress! Jag skulle kunna ägna hela dagen åt att skriva hur många fel alla gör, hur värdelösa alla är och hur förbannad jag blir... :)

Folk borde inte få sätta sin fot på ett gym förän de har tränat med/på en atlet-klubb och där fått lära sig hur träning ska bedrivas.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-04-29 08:46)

Cybercowboy skrev:

Här blir det alldeles för låg frekvens mellan passen, samt att den typiske tränanden kör extremt hypade kabelövningar i cablecrossen + maskiner. Gå in på vilket gym som helst och se dig omkring, så kommer du högst se 1-2 personer som tränar hårt och vettigt. Böjracket och markpodiet (om nu gymmet ens har något) används för att träna biceps. Den enda basövningen man till 99% kan säga att dom har med i sitt program är: tadaaa, bänkpress! Jag skulle kunna ägna hela dagen åt att skriva hur många fel alla gör, hur värdelösa alla är och hur förbannad jag blir... :)

Folk borde inte få sätta sin fot på ett gym förän de har tränat med/på en atlet-klubb och där fått lära sig hur träning ska bedrivas.

Jo men den splitten är ju lagt dåligt med tanke på vilka muskelgrupper som ligger efter varandra. Att ha triceps efter bröstdagen eller tvärtom exempelvis, är ju inte så lyckat.

Vad finns det för belägg och bevis att frekvensen blir för låg om man tränar en muskelgrupp per vecka? Det finns en del träningsmetoder som går ut på det annars kan jag upplysa om.

Men jag håller med om att det faktiskt inte är så många som tränar vettigt. Bänkpress ja, det är folk som besatta av verkar det som. Varför vet jag inte, själv är jag inte så intresserad av den övningen men har med den ändå.

Frank Tommy skrev:

Vad finns det för belägg och bevis att frekvensen blir för låg om man tränar en muskelgrupp per vecka? Det finns en del träningsmetoder som går ut på det annars kan jag upplysa om.

Tja, det räcker väl att öppna ögonen för att se att man t.ex. bara tränar benen en gång i veckan för just den där splitten/exemplet?

Den förste att ge en bra förklaring för mig varför jag ska träna koncentrationscurl, hammercurl, repcurl, fikoncurl etc etc istället för 5-10 set chins 2-3 gånger i veckan får en gratis natt med sexmogulen Lajne.

Cybercowboy skrev:

Tja, det räcker väl att öppna ögonen för att se att man t.ex. bara tränar benen en gång i veckan för just den där splitten/exemplet?

Ja, och? Det finns andra program där det bara är en muskelgrupp per vecka, i den andra tråden där vi också debatterar om max-ot är ett exempel, där är också bara ben en gång i veckan. Det besvarade således inte frågan om frekvens.

Cybercowboy skrev:

Den förste att ge en bra förklaring för mig varför jag ska träna koncentrationscurl, hammercurl, repcurl, fikoncurl etc etc istället för 5-10 set chins 2-3 gånger i veckan får en gratis natt med sexmogulen Lajne.

Kan inte svara på det. Koncentrationscurl tränar jag aldrig, hammercurl sällan. 5-10 set uppdragningar 2-3 gånger i veckan går säkert bra om det inte tränas till 100% varje gång. Ett topset eller med olika repsantal för att undvika överträning är då att föredra. Till misslyckande varje gång? Nej.

Frank Tommy skrev:

Ja, och? Det finns andra program där det bara är en muskelgrupp per vecka, i den andra tråden där vi också debatterar om max-ot är ett exempel, där är också bara ben en gång i veckan. Det besvarade således inte frågan om frekvens.

Det var min åsikt som jag skrev tidigare i tråden, att frekvensen är för låg med split-program.

Vill du ha forskning som backar upp det, here we go:

J Strength Cond Res. 2005 Nov;19(4):950-8.

Applications of the dose-response for muscular strength development: a review of
meta-analytic efficacy and reliability for designing training prescription.

Peterson MD, Rhea MR, Alvar BA.

Department of Exercise and Wellness, Arizona State University, Tempe, Arizona
85287, USA. mdpeterz@hotmail.com

There has been a proliferation in recent scholarly discussion regarding the
scientific validity of single vs. multiple sets of resistance training (dose) to
optimize muscular strength development (response). Recent meta-analytical
research indicates that there exist distinct muscular adaptations, and
dose-response relationships, that correspond to certain populations. It seems
that training status influences the requisite doses as well as the potential
magnitude of response. Specifically, for individuals seeking to experience
muscular strength development beyond that of general health, an increase in
resistance-training dosage must accompany increases in training experience. The
purpose of this document is to analyze and apply the findings of 2
meta-analytical investigations that identified dose-response relationships for 3
populations: previously untrained, recreationally trained, and athlete; and
thereby reveal distinct, quantified, dose-response trends for each population
segment. Two meta-analytical investigations, consisting of 177 studies and 1,803
effect sizes (ES) were examined to extract the dose-response continuums for
intensity, frequency, volume of training, and the resultant strength increases,
specific to each population. ES data demonstrate unique dose-response
relationships per population. For untrained individuals, maximal strength gains
are elicited at a mean training intensity of 60% of 1 repetition maximum (1RM),
3 days per week, and with a mean training volume of 4 sets per muscle group.
Recreationally trained nonathletes exhibit maximal strength gains with a mean
training intensity of 80% of 1RM, 2 days per week, and a mean volume of 4 sets.
For athlete populations, maximal strength gains are elicited at a mean training
intensity of 85% of 1RM, 2 days per week, and with a mean training volume of 8
sets per muscle group. These meta-analyses demonstrate that the
effort-to-benefit ratio is different for untrained, recreationally trained, and
athlete populations; thus, emphasizing the necessity of appropriate exercise
prescription to optimize training effect.
Exercise professionals may apply these
dose-response trends to prescribe appropriate, goal-oriented training programs.

Publication Types:
Review

PMID: 16287373 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Jag vill poängtera att man måste ibland måste individanpassa träningen så att den passar målet. Men det generella tipset för min del kommer alltid att vara allt annat än ett split-upplägg med pissövningar.

Sen så ska det självklart alltid vara roligt. All träning är bättre än ingen träning alls, och ingen träning alls blir det ofta när träningen är tråkig.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Cybercowboy skrev:

Det här har vi diskuterat ungefär 1.3 miljarder gånger här inne. Jag propagerar alltid för en högre träningsfrekvens, men det behöver inte nödvändigtvis vara hel- eller halvkroppspass. Det finns vettiga splittar man kan lägga upp, sen finns det helt värdelösa splittar som många nybörjare kör eftersom "så tränar ju proffsen!!11". Om du ska springa Stockholm maraton, kommer du då från dag 1 att börja träna som eliten av Kenyanerna gör? Skulle inte tro det.

Äh vadå. Det är mest genetiskt.

Cybercowboy skrev:

Så vad du försöker säga är att du i all din tolerans har stor förståelse för att tränining är individuellt? Och iochmed att det är så förtjusande individuellt så kan man köra precis hursomhelst och aldrig gå fel egentligen? För vem är du att säga att inte 12 set enarms kabelconcentrationscurl inte är grymt för att få peak på biceps? Det är nog lätt hänt att du vaknar upp en morgon med jantelagen tapetserad i ansiktet då förstår du. :)

Alltidxx skrev:

Så vad du försöker säga är att du i all din tolerans har stor förståelse för att tränining är individuellt? Och iochmed att det är så förtjusande individuellt så kan man köra precis hursomhelst och aldrig gå fel egentligen? För vem är du att säga att inte 12 set enarms kabelconcentrationscurl inte är grymt för att få peak på biceps? Det är nog lätt hänt att du vaknar upp en morgon med jantelagen tapetserad i ansiktet då förstår du. :)

Nja, det vill jag inte påstå. Om det vore som du säger, så skulle alla gym ha en väldans massa starka och välutvecklade personer - så är absolut inte fallet. Var hittar man då de som lyckas bra (bortsett från preppgymmen)? Oftast på atletklubbar, där de tidigt får lära sig hur allt hänger ihop. Om styrkelyftare, som prioriterar styrka, får bättre resultat volymmässigt än 99% av cablecross-folket så borde cablecross-folket kanske lägga fundera på vad fan de sysslar med.

Kör man en FÖR finfördelad split, så blir det för mycket tid på skit - istället för att fokusera på vad som bevisligen fungerar. Jag har en kompis som är helt insnöad på split, och han har fått väldigt fina resultat, men INTE genom fisträning. Han har kört tunga basövningar på alla pass, med några få lättare övningar som komplement och för PUMPEN!1111. Så ja, det är väl det jag försöker säga; träna tungt och hårt, och ge fan i tramsövningarna - vare sig det är split eller något annat.

Cybercowboy skrev:

Frank Tommy skrev:

Det var min åsikt som jag skrev tidigare i tråden, att frekvensen är för låg med split-program.

Vill du ha forskning som backar upp det, here we go:

J Strength Cond Res. 2005 Nov;19(4):950-8.

Applications of the dose-response for muscular strength development: a review of
meta-analytic efficacy and reliability for designing training prescription.

Peterson MD, Rhea MR, Alvar BA.

Department of Exercise and Wellness, Arizona State University, Tempe, Arizona
85287, USA. mdpeterz@hotmail.com

There has been a proliferation in recent scholarly discussion regarding the
scientific validity of single vs. multiple sets of resistance training (dose) to
optimize muscular strength development (response). Recent meta-analytical
research indicates that there exist distinct muscular adaptations, and
dose-response relationships, that correspond to certain populations. It seems
that training status influences the requisite doses as well as the potential
magnitude of response. Specifically, for individuals seeking to experience
muscular strength development beyond that of general health, an increase in
resistance-training dosage must accompany increases in training experience. The
purpose of this document is to analyze and apply the findings of 2
meta-analytical investigations that identified dose-response relationships for 3
populations: previously untrained, recreationally trained, and athlete; and
thereby reveal distinct, quantified, dose-response trends for each population
segment. Two meta-analytical investigations, consisting of 177 studies and 1,803
effect sizes (ES) were examined to extract the dose-response continuums for
intensity, frequency, volume of training, and the resultant strength increases,
specific to each population. ES data demonstrate unique dose-response
relationships per population. For untrained individuals, maximal strength gains
are elicited at a mean training intensity of 60% of 1 repetition maximum (1RM),
3 days per week, and with a mean training volume of 4 sets per muscle group.
Recreationally trained nonathletes exhibit maximal strength gains with a mean
training intensity of 80% of 1RM, 2 days per week, and a mean volume of 4 sets.
For athlete populations, maximal strength gains are elicited at a mean training
intensity of 85% of 1RM, 2 days per week, and with a mean training volume of 8
sets per muscle group. These meta-analyses demonstrate that the
effort-to-benefit ratio is different for untrained, recreationally trained, and
athlete populations; thus, emphasizing the necessity of appropriate exercise
prescription to optimize training effect.
Exercise professionals may apply these
dose-response trends to prescribe appropriate, goal-oriented training programs.

Publication Types:
Review

PMID: 16287373 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Jag vill poängtera att man måste ibland måste individanpassa träningen så att den passar målet. Men det generella tipset för min del kommer alltid att vara allt annat än ett split-upplägg med pissövningar.

Sen så ska det självklart alltid vara roligt. All träning är bättre än ingen träning alls, och ingen träning alls blir det ofta när träningen är tråkig.

Tack. Men det gäller ju otränade personer och enbart på 60% av 1rm. Tränar man till misslyckande vare set och mer än 60% av 1rm, exempelvis 80% så kräver det mycket längre återgämtning. Har man dessutom tränat några år innan så är det nog bra.

Cybercowboy skrev:

Nja, det vill jag inte påstå. Om det vore som du säger, så skulle alla gym ha en väldans massa starka och välutvecklade personer - så är absolut inte fallet. Var hittar man då de som lyckas bra (bortsett från preppgymmen)? Oftast på atletklubbar, där de tidigt får lära sig hur allt hänger ihop. Om styrkelyftare, som prioriterar styrka, får bättre resultat volymmässigt än 99% av cablecross-folket så borde cablecross-folket kanske lägga fundera på vad fan de sysslar med.

Kör man en FÖR finfördelad split, så blir det för mycket tid på skit - istället för att fokusera på vad som bevisligen fungerar. Jag har en kompis som är helt insnöad på split, och han har fått väldigt fina resultat, men INTE genom fisträning. Han har kört tunga basövningar på alla pass, med några få lättare övningar som komplement och för PUMPEN!1111. Så ja, det är väl det jag försöker säga; träna tungt och hårt, och ge fan i tramsövningarna - vare sig det är split eller något annat.

Jo, här håller jag med. Tunga övningar bör det ju bara. Mark och rodd i olika varianter osv, inte kryssdrag och andra konstigheter. Då går det nog utmärkt med splitt även om frekvensen är låg.

Frank Tommy skrev:

Tack. Men det gäller ju otränade personer och enbart på 60% av 1rm. Tränar man till misslyckande vare set och mer än 60% av 1rm, exempelvis 80% så kräver det mycket längre återgämtning. Har man dessutom tränat några år innan så är det nog bra.

Failureträning är i princip aldrig bra, det finns det väldigt mycket forskning som stödjer. Om det var något slags argument från dig för att främja split-träning, så faller det.

Och nej, det var inte bara otränade personer.

Cybercowboy skrev:

Alltidxx skrev:

Äh glöm vad jag skrev, jag dummar mig bara igen fast på ett otydligt sätt. Givetvis kan man gott såga folk på goda grunder men man brukar ju ofta få höra att dom har så individuella behov i samma ögonblick.

Cybercowboy skrev:

Frank Tommy skrev:

Failureträning är i princip aldrig bra, det finns det väldigt mycket forskning som stödjer. Om det var något slags argument från dig för att främja split-träning, så faller det.

Och nej, det var inte bara otränade personer.

Jaså? Varför gör så många det då? Finns det väldigt mycket forskning så vill jag åtminstone se tre, av varandra oberoende källor på det.

Det var inte bara för otränade? Ta fram citat ur rapporten. Annars vet jag ett citat.

Det verkar som om du själv ogillar splitt och därför anser att all splitt med en muskelgrupp per vecka är dåligt. Då är det ju märkligt att max-ot finns och ger resultat för en del.

Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Tjejer, jag väntar fortfarande på att ni ska överbevisa Cybercowboy i denna ack så viktiga fråga!

Frank Tommy skrev:

Jaså? Varför gör så många det då? Finns det väldigt mycket forskning så vill jag åtminstone se tre, av varandra oberoende källor på det.
Det var inte bara för otränade? Ta fram citat ur rapporten. Annars vet jag ett citat.

"For athlete populations, maximal strength gains are elicited at a mean training
intensity of 85% of 1RM, 2 days per week"

Det verkar som om du själv ogillar splitt och därför anser att all splitt med en muskelgrupp per vecka är dåligt. Då är det ju märkligt att max-ot finns och ger resultat för en del.

För att "många" gör fel. Som jag skrev så är det "i princip aldrig bra", men man kan slänga in det ibland följt av en lättare period eller vila. Det sliter helt enkelt för mycket på kroppen för att det ska vara bra, det bränner ut CNS och återhämtningen tenderar att bli förlängd.

Min egen teori (är jag ensam?) är att nybörjare kan köra till failure oftare än en erfaren lyftare, då nybörjaren inte har lika tränat nervsystem och kan på så vis inte ta ut sig lika extremt som en erfaren.

Physical Education Department, Eastern Illinois University, Charleston, Illinois 61920, USA. jmwillardson@eiu.edu

Few studies and reports in the body of literature have directly addressed the issue of whether resistance exercise sets should be performed to failure. Research has clearly demonstrated the superiority of performing multiple sets vs. single sets for increases in maximal strength. However, there is little direct evidence to decide conclusively whether or not multiple sets should be performed to failure. Therefore, the purpose of this research note was to discuss what is currently known concerning the application of training to failure and to stimulate further research on this topic. Although not essential for increases in muscular characteristics such as strength and hypertrophy, training to failure might allow advanced lifters to break through training plateaus when incorporated periodically into short-term microcycles. Because muscular hypertrophy is a key contributor to long-term increases in maximal strength, advanced lifters should consider training to failure occasionally. The potential mechanisms by which training to failure might provide an advantage are through greater activation of motor units and secretion of growth-promoting hormones. However, training to failure is not an effective stimulus without lifting at a sufficient intensity (percentage of 1 repetition maximum). Furthermore, training to failure should not be performed repeatedly over long periods, due to the high potential for overtraining and overuse injuries. Therefore, the training status and the goals of the lifter should guide the decision-making process on this issue.

PMID: 17530977 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Nu orkar jag inte med detta studie-krig mer med dig. Om du har någon träningserfarenhet som helst att komma med, eller känner någon duktig lyftare, så bör du ha märkt att det i 9 fall av 10 kontraproduktivt att gå till failure - sedan finns det alltid undantaget som bekräftar regeln, och det kan vara ett genetiska freak och/eller folk som trycker mediciner.

Jag får extrema troll-vibbar av dig. Du är äckligt lik en viss herre som reggat om sig 3-4 gånger senaste månaderna. Prove me wrong....

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Min egen teori (är jag ensam?) är att nybörjare kan köra till failure oftare än en erfaren lyftare, då nybörjaren inte har lika tränat nervsystem och kan på så vis inte ta ut sig lika extremt som en erfaren.

Nej. Precis så är det! Jag tror också det är en myt att en erfaren lyftare "tål mer" träning än en nybörjare. En nybörjare är så pass ineffektiv att han aldrig kan rekrytera så mycket muskler/CNS att han sliter ut sig mycket. Därför tror jag på helkroppspass och hög frekvens för nybörjare.

Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

stevebc skrev:

Nej. Precis så är det! Jag tror också det är en myt att en erfaren lyftare "tål mer" träning än en nybörjare. En nybörjare är så pass ineffektiv att han aldrig kan rekrytera så mycket muskler/CNS att han sliter ut sig mycket. Därför tror jag på helkroppspass och hög frekvens för nybörjare.

Håller med er båda, det stämmer absolut. Titta bara på mig. Liten och lätt som en fluga, lyfter skitvikter i jämförelse med de tunga grabbarna, och kan gå till failure flera set i rad flera gånger i veckan och ändå öka. Jämför med Fredrikn77 som i princip behöver träna ganska långt under sina repsmax för att ens få en rimlig återhämtning; failar eller maxar han är det minst en vecka av vila som gäller. Dock märker jag att det sliter mer och mer ju mer vikterna ökar, och i mitt kommande program har jag försökt satsa på en bra förplanerad progression för att undvika det helt om möjligt.

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Efter ett flertal diskussioner på både internationella och svenska forum samt bland utbildad styrketräningsprofiler och tränare samt PTs blir konsensus nästan alltid:

1. Träning till failure är inte bra (förväxla inte med negativa lyft), positiv fail diskuteras fortfarande bland de lärda dock.
2. Helkroppspass alt. halvkroppssplittar alt. splittar med mycket basövningar med en frekvens av samma muskelgrupp 2ggr i veckan är att föredra för alla odopade strykemotionärer oavsett nivå.

Frågan man kan ställa sig är varför 95% av motionärerna på konventionella gym inte tränar så? Är det för att det är jobbigt? Mer än kabel/maskinsplitprogram... javisst! Men största boven är nog alla BBs träningsprogram som florerar i tidningar och på internet där man inte tagit till hänsyn den extra medicinska hjälpen som förändrar ALLA förutsättningar för tillväxt mot naturlig träning. Varför behöva stimulera produktionen av hormoner när det flyter omkring 10ggr mer i blodet fritt, allt man behöver göra är att pumpa musklerna med blod så att de exogena hormonerna flyter ut i musklerna och binder till receptorerna. Naturlig träning handlar om något helt annat.

Det här är SISTA gången jag diskuterar detta ämne, hädanefter kommer jag referera till tidigare trådar.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB