Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

För lågt kalloriintag?

Registrerad: 2008-03-22

Jag håller på och gör mig av med en stor övervikt. (har gått ner 10, ska ner 40! till.) Nu är det så att jag misstänker att jag får i mig alldeles för lite kallorier. Jag använder mig av hälsovakten för att räkna kalorier och går morgonpromenader och försöker komma iväg på längre (2-4 mil) cykelturer 1 - 2 gånger i veckan. Helgerna är väl de värsta dagarna ur "lågkalori" perspektiv.

Min dag brukar se ut så här:

Frukost:
Morgonpromenad (45- 180 min) (~300-900 kcal)
Havregrynsgröt med linfrön och solrosfrön och russin (~120 kcal)
Kokt ägg med lite kaviar eller salt (~90 kcal)

Mellanmål:
Äpple eller banan eller dyligt (~80 - 100kcal)

Lunch:
Kycklingsallad eller dyligt (~250 - 350 kcal)

Mellanmål:
Äpple eller banan eller dyligt (~80 - 100kcal)

Middag:
Potats eller pasta (~150 - 250 kcal)

Ibland blir det en tallrik fil med müsli på kvällen mellan 7-9.

Detta ger ett underskott på ~700 kcal från det som hälsovakten tycker jag borde få i mig vilket är 1800 /dag.

gårdagen såg ut så här och så här har det varit i några helger (cyklar jag ena dagen blir det bara morgonpromenad den andra):

Frukost:
Cykeltur "på tom mage" (1.5 mil) (~500 kcal)
Banan efter

lunch:
Havregrynsgröt med linfrön och solrosfrön och russin (~120 kcal)

Mellanmål:
Banan

Middag:
Skaldjurssallad

Cykeltur (1.5 mil) (~500 kcal)

Kvällsmat:
En tallrik fil med müsli.

Enligt hälsovakten fick jag i mig 1270 kcal för lite den dagen och detta efter jag ställt ner mitt rekomenderade intag till 1500 istället för de 1800 som programmet tycker jag ska få i mig för att gå ner 1 kilo i veckan. Är det inte bra? Jag äter mellanmål och så så magen får jobba hela dagen, men ställer kroppen in sig på "svält"? Eftersom jag inte är hungrig så ser jag inte nyttan i att sitta och trycka i mig bara för att komma upp i dagens kaloriintag. Jag mår så bra ändå. :/

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Tänkte på havregrynsgröten... Jag kanske äter mer gröt än dig, men med lite mjölk och äppelmos är jag uppe i 400 kcal (även det med Hälsovakten) Låter sjukt lite kcal på gröt, särskilt med frön och russin i. Säker på att du räknat rätt på de övriga?

Men jävligt bra jobbat, skulle vilja ha lika bra vilja som du!

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

120kcal havregrynsgröt med russin och linfrö, det kan knappt vara mer än 2-3 matskedar.

Webbsida

Herr Oberst skrev:

120kcal havregrynsgröt med russin och linfrö, det kan knappt vara mer än 2-3 matskedar.

Skulle tro det. Kan tänka mig att bara fröna väger in på över 120 kcal

Känns också lite lite

Använder du våg eller kör du ögonmått?

Senast redigerat av Vårdarjäveln (2008-04-28 12:21)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Kan det inte vara så att han har räknat bara havregrynen och inte tagit med fröna och russinen? En portion havregrynsgröt enligt paketen = 1dl havregryn+2dl vatten = ~120kcal.

Webbsida

Låter troligt, men ganska slarvigt att ha i kaloribomber och glömma bort att räkna dem

Registrerad: 2008-03-22

Hej, såg nu att jag har räknat utan frön i gröten. Men minsallad jag äter brukar vara vanlig grönsallad och 100-150 g kött/räkor osv. Men tror ni att jag kan fortsätta så här? Utan att kroppen säger ifrån allt för mycket dvs.

Vill ju inte kämpa på och inte få optimalt resultata. :/

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Optimalt resultat kan man nog inte få om man ska gå ner så snabbt enligt mitt sätt att se det. Men man får ju göra en avvägning. Att gå ner 40kg i "Oberst-optimal" takt tar vansinnigt lång tid.

Fast nästan 1300 kcal för lite/dag (om jag förstod dig rätt) låter nästan lite väl. Så länge du mår bra av det och inte känner dig trött, hängig och omotiverad så fungerar det väl. I mina ögon känns -1000 kcal mer vettigt i längden.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB