Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Alkohol och träning?

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Ja det har jag faktiskt. Jag kan inte säga att det gjorde någon märkbar skillnad.

När man är på gymmet märker man ju rätt snabbt hur dagsformen är. Mina måndagspass är inte, förutom i undantagsfall, sämre om jag har druckit på lördagen än om jag inte har gjort det.

Givetvis är det inte optimalt att förtära alkohol. Jag har inte heller sagt att det inte gör någon skillnad så korkad kan du kalla någon annan. Jag har sagt att det inte gör någon märkbar skillnad för mig, och det gör det inte heller. Visst, utslaget på ett helt år kanske mina resultat skulle vara något bättre om jag var nykterist, det är omöjligt att veta, men på kort sikt märker jag inte någon skillnad.

På den nivån som jag tränar på fungerar det att kombinera tränandet med alkohol. Om jag var på en högre nivå skulle det säkerligen ge märkbart sämre resultat.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

+1 till degis som "... är väldigt insnöad på din sak om alkohol och kör noll tolerans grejen stenhårt igenom."
och ja, jag är likadan, och har inte varit full på 7 år, dvs sedan jag började träna =)

nu blir väl cyber lite småsur på mig för att jag gör denna jämnförelse, men en viss a granheim, sveriges genom tiderna mest symetriske byggare bortprioriterade nubben helt ett år före en stor start i en tävling. jag jämnför ingen här med köttkor då många är emot oss byggare, men det är tydligt att han ansåg (och visste) att det ger en negativ effekt.

jag tror inte att du kan finna många seriösa idrottare inom någon sport som kommer att säga annat, dvs att alkohol försämrar träningsresultaten, men för oss som sväller muskler eller satsar på styrka så är det lättare att märka av skillanden än för andra, det är jag helt övertygad om.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

zartok skrev:

nu blir väl cyber lite småsur på mig för att jag gör denna jämnförelse, men en viss a granheim, sveriges genom tiderna mest symetriske byggare bortprioriterade nubben helt ett år före en stor start i en tävling. jag jämnför ingen här med köttkor då många är emot oss byggare, men det är tydligt att han ansåg (och visste) att det ger en negativ effekt.

Varför skulle jag bli sur? Det förstärker ju bara det jag skrev.

Däremot andra aspekter i livet kan vi bara spekulera om hur det påverkar, men att det påverkar träningen negativt behöver man inte vara nån raketforskare för att förstå.

nah, när jag skrivit något om byggare och träning så har du grillat på mig ganska ordentligt, ända tills jag fick höra hur man lyckas tämja den vilda besten ^^
vi är helt överens om att det påverkar träningen, det finns det inget snack om. alla gifter påverkar träningen negativt, vare sig det är tobak, alkohol eller någon form av narkotika. så länge kroppen måste rena bort det från systemet så är det negativt.

Registrerad: 2004-10-08

zartok skrev:

nah, när jag skrivit något om byggare och träning så har du grillat på mig ganska ordentligt, ända tills jag fick höra hur man lyckas tämja den vilda besten ^^

Skriv mer bra saker som detta då, så låter jag dig vara :)

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

zartok skrev:

vi är helt överens om att det påverkar träningen, det finns det inget snack om. alla gifter påverkar träningen negativt, vare sig det är tobak, alkohol eller någon form av narkotika. så länge kroppen måste rena bort det från systemet så är det negativt.

Nu ska jag vara hårkyvare och påpeka att du översimplifierar lite. Rent fysiologiskt är det knappast så att all narkotika påverkar träningen negativt. Olika centralstimulerande preparat kan ha positiva effekter på träningen, cannabis har knappast några direkta effekter sålänge man inte går hög till gymmet etc. Dessa renlevnadsdogmer...

Registrerad: 2008-01-24

Jag får nog hålla med coffe aberg har heller aldrig märkt någon skillnad så länge man inte blir redlös sen ska man inte jämföra sig med såna som ska tävla på masters olympia heller kanske, anders granheim alltså.

Registrerad: 2004-10-13

zartok skrev:

snus är ju obetydligt för träningen! kanske nån enstaka %. Snus höjer också testohalten i koppen?? eller? :)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nykammad skrev:

snus är ju obetydligt för träningen! kanske nån enstaka %. Snus höjer också testohalten i koppen?? eller? :)

Det gör alkohol också, i rätt mängd.

1 starköl innan träning gör alltså gott?

Webbsida

Nykammad skrev:

1 starköl innan träning gör alltså gott?

Min poäng råkade då vara att du kan inte enbart se till hormonella effekter för att avgöra om nånting är bra eller inte, men det gick dig tydligen spårlöst förbi-.-

Och nej, det handlar inte om dricka FÖRE träningen heller.

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Jag super innan, under och efter träningen. Hittills med mycket bra träningsresultat. Enda negatvia jag upplevt va att ja va lite väl "rund" under fötterna ett pass när ja böjde annars bara positiva effekter.

Från: Gymmet
Registrerad: 2007-01-26
Webbsida

Rajt.

Då var man svinfull igår igen, vart är världen påväg egentligen!?

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Nykammad skrev:

Sluta skyll på världen när det är du som gör fel.

Från: Gymmet
Registrerad: 2007-01-26
Webbsida

Prioritera mera.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Nykammad skrev:

Antingen vågar du stå emot trycket eller så faller du. Ditt val. Det går att festa nykter med rätt inställning och bra musik.

gör fel? jag föll rakt in i frestelsen! =)

Registrerad: 2007-06-26

Alkohol är dåligt för träningen. Du tänker ju supa ändå så vad spelar det för roll hur dåligt det är? F ö finns det miljoner av trådar som denna där olika ängsliga frågar samma sak. Du hade fått stilpoäng om du fortsatt där.

det är meningslöst att disskutera vidare i ämnet. vill man supa sig full så kommer man att försvara det och säga att det inte alls är skadligt, eller inte ger märkbar effekt på träningen. man blundar för sanningen kortfattat, och det tror jag många gör.
nikotin är ett mycket potentiellt gift, och 20mg är nog för att döda en människa.

ni som tycker att alkohol inte gör någon skillnad, gör som en av mina handledares vänner gjort, drick er salongsberusade och gå till gymmet. märk hur svårt det är att göra övningar med fria vikter och hur mycket lägre vikter ni tar. sen tänker ni över det ett tag.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Nykammad skrev:

gör fel? jag föll rakt in i frestelsen! =)

Finns inga rätt eller fel. Finns handlingar och konsekvenser :)

Webbsida

Zartok: just vid träning berusad ökar mitt 1RM faktiskt, eller gjorde iaf då jag testade för lääänge sedan. Det är dock inte positivt för det;)

Lajne skrev:

Zartok: just vid träning berusad ökar mitt 1RM faktiskt, eller gjorde iaf då jag testade för lääänge sedan. Det är dock inte positivt för det;)

WOOT!? det var som tusan. min handläggares vän sa att han blev mycket svagare, och dessutom inte kunde utföra övningarna på ett bra sätt, troligtvis pga den minskade kontrollen över kroppen som medföljer berusning.

måste fråga; är det fler än lajne som upplevt dessa minst sagt motsägelsefulla styrkeökningar? är det så så kanske vi måste ge fredrik en hutt innan han ställer sig på nästa sm, så att han får sitt guld =D

Webbsida

Alkohol är dopingklassat på tävlingar, mest pga av säkerhetsaspekten dock. Man vill inte hantera 300kg i böjen när man är packad:P

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB