Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
angående esapro, de säger att "En dos EsaPro™ före träning ökar utsöndringen av insulin med > 400 % under och en timme efter träning" vad är riskerna för diabetes av en sån grej?
Har jag aldrig hört om EsaPro. OK att det höjer proteinsyntesen 350% mer än vassle, men att 6 ynka gram EAA skulle ge en 400% förhöjd insulinutsöndring låter ju bara vrickat.
Edit: Och även om det är det ingen fara.
Senast redigerat av Lajne (2008-04-24 08:53)
diabetes typ två kan du ju få av att du äter för mycket socker och således förstör bukspottkötteln. hurvida detta även gäller för olika artificiella ämnen som pangar på insulinet är mig veterligen inte utforskat, men rätta mig om jag har fel.
dock så kan jag tänka mig att det kan ha likvärdig effekt som socker. dock så får man inte diabetes av att få såna kickar då och då, och lever du annars normalt så är det säkerligen ingen fara med att ta tillskottet. har du diabetes i släkten så tror jag dock att det kan vara bra att ha i åtanke.
Kan rätta dig att du har fel:]
Bukspottskörteln förstörs inte av socker!
Det är vad man vet två mekanismer som orsakar högt blodsocker hos typ II patienter:
i) Bukspottskörtelns insulinproduktion är inte tillräcklig hög för att kroppens celler skall kunna nyttja allt socker som finns i blodomloppet.
ii) Kroppens celler blir mindre känsliga för insulin, vilket gör att de blir mindre effektiva på att ta upp socker för blodet.
Sedan har man en normalt fungerande kropp BÖR ett påslag på 400% under såpass kort tid inte var några problem, men som sagt, är kanske dumt att använda om du har diabetes mellitus.
där fick jag! =) jag hade visst totalfel. tänkte naturligtvis att det är bukspottskötteln som gav upp efter för mycket påslag hos alla typer av diabetes, då jag har en arbetsledare vars bror fick en sådan opererad och ersatt av en annan på 80-talet.
fråga: det överblivna sockret stannar kvar oanvänt i kroppen om cellerna inte kan ta hand om det, men varför är det farligt för kroppen?
För högt blodsocker förstör blodkärlen, speciellt de allra minsta, i kroppen. Alltså skadas oftast ögon och njurarna, går det för långt blir man helt enkelt blind och/eller får njursvikt. Blodcirk. i benen blir också sämre och det är därför diabetespatienterna brukar från ben/fotsår. Händer mycket mer också men vet inte alla :), högt blodtryck är då en av sakerna också
Nu skall vi se om jag kommer ihåg allt, plus lite googling:] Till att börja med kan vi särskilja typ I och typ II diabetes (mellitus).
Typ I = Bukspottskörteln angrips av våra egna celler = ingen insuilnproduktion kan ske.
Typ II = Vi producerar insulin, bara inte i tillräckliga mängder och våra celler är inte tillräckligt känsliga mot insulin.
Din arbetsledares bror hade troligen typ I diabetes, och därför fick han transplantation. Vid typ II diabetes räcker det oftast med kosthållning och motion som behandling.
Varför är då socker farligt för kroppen i överdriva mängder?
Typ I diabetes:
Akut:
i) Kroppen har inget insulin (om man inte tillför det syntetiskt via insulinsprutor) = väldigt lågt upptag av socker. Inget upptag av socker = cellerna får energi genom att spjälka fett och protein. Spjälkning av fett och protein = ketonkroppar bildas, vilket kan leda till s.k. ketoacidos, att kroppens pH sjunker drastiskt pga den ökade H+ produktionen. Ett lågt pH gör att alla processer i kroppen tar stryk och fungerar dåligt.
Kroniskt:
Se ii) under Typ II:
Här kan även en överdosering av blodsockersänkande medicin göra att man får sockerkoma pga för lite näring till cellerna!
Typ II:
Akut:
i) Högt blodsocker = Skev "osmos". Eftersom kroppen jämnar ut koncentrationen av ämnen i kroppen genom att förändra vattenmängden, kommer mycket socker i blodet göra att vatten dras ut från vävnad och andra utrymmen i kroppen och in i blodet. Detta kommer sedan att följa med sockret ut i njurarna, dvs man kissar väldigt ofta. Detta leder i sin tur till att man bli dehydrerad, alltså får vätskebrist.
Kroniskt:
ii) Förhöjt blodsocker pga sänkt insulinkänslighet = Våra endothelceller som sitter i blodkärlen anpassar sig efter ett tag och tar in överdrivna mängder med socker. För mycket socker i endothelcellerna gör att en balans mellan s.k. pro- och anti-oxidativa ämnen rubbas, till att producera med prooxidativa ämnen. Detta i sin tur bildar mycket fria radikaler, något som våra immunceller inte gillar. Immuncellerna kommer att döda våra endothelceller och därmed våra blodkärl pga den ökade mängden fria radikaler.
I slutändan leder detta till att de mindre blodkärlen dör, därför får patienter med högt blodsocker under längre perioder sjukdomar som: Njursvikt, känselbortfall, ögonproblem. Nervproblemen orsakas av att nerverna kräver blodtillförsel, om blodkärlen kring nerven dör kommer även nerven att dö.
Försökt skriva det så att folk i allmänhet förstår, är det några funderingar kring detta är det bara att fråga:)
ronekinky skrev:
angående esapro, de säger att "En dos EsaPro™ före träning ökar utsöndringen av insulin med > 400 % under och en timme efter träning" vad är riskerna för diabetes av en sån grej?
tja alltså jag får då inte högt blodsocker av esa pro vilket jag borde få eftersom min kropp inte producerar insulin
Typ i diabetiker sen 10 års ålder
Muslemania skrev:
ronekinky skrev:
tja alltså jag får då inte högt blodsocker av esa pro vilket jag borde få eftersom min kropp inte producerar insulin
Typ i diabetiker sen 10 års ålder
Men bara för att man får ett högt insulinsvar (vilket protein kan ge), så betyder inte det att blodsockret också går upp.
Högt insulinsvar ökar väl snarare risken för lågt blodsocker....
Har man minimalt med egen insulinproduktion blir det väl iofs svårt att öka insulinsvaret 400% (typ I diabetes), det ger iallafall minimal effekt...
Har man typ II behandlas man som ibland med läkemedel som höjer insulinproduktionen.
Så oavsett normal insulinproduktion, ingen alls eller hög med icke funktionell, så får du ingen effekt eller vinner på att ta EsaPro för att minska blodsockret!:)
EDIT: Och visst är det så att ett högt blodsocker ger ökat insulinsvar... en normal kropp reglerar blodsocker-insulin nivån bra genom att bukspottskörteln som producerar insulin känner av mängden glukos i blodet och reglerear insulinproduktionen efter detta.
Har svårt att se att EsaPro om det nu ger 400% ökat insulinsvar gör annat än att sänka blodsockret..
Senast redigerat av StunE (2008-04-25 11:00)
tackar för den väldigt bra förklaringen på diabetes i ett nötskal! =)
Jag tror det är ungefär 400%.