Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Ännu mer käka frågor!

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-13

Går de att bygga på skräpmat så som Mc Donalds, Pizza osv?

Vad händer med kroppen om man slarvar med maten? Kanske "glömmer" att äta lunch!?

Hur lång tid tar de från den dagen man slutar träna tills musklerna börjar "krympa"?

Vilket ger bäst effekt efter träning:

1. 1,5dl proteinpulver direkt efter, när man kommit hem havredrink på 3dl havre, 50g jordnötssmör, 6-7dl mjölk, 1dl Oboy, 1dl proteinpulver.

2. 1,5dl proteinpulver direkt efter, när man kommit hem 3dl snabbmakaroner och en burk tonfisk+ 3-4dl mjölk?

mer korkade frågor kommer inom kort ;)

Senast redigerat av Nykammad (2008-04-25 23:17)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nykammad skrev:

Går de att bygga på skräpmat så som Mc Donalds, Pizza osv?

Fråga dig själv vad som är skillnaden på "skräpmat" och vanlig mat, också tror jag att svaret kommer vara ganska uppenbart för dig. (Hint: mikronutrienter per kalorienhet, och dessa är inte nödvändiga för byggande)

Vad händer med kroppen om man slarvar med maten? Kanske "glömmer" att äta lunch!?

Den får i sig mindre energi?

Hur lång tid tar de från den dagen man slutar träna tills musklerna börjar "krympa"?

Hur långt är ett snöre? Totalt omöjlig fråga att ens börja svara på. Proteininlagring och nedbrytning pågår konstant hela dygnet, och även när du "bygger" är nedbrytningen tidvis högre än uppbyggnaden.

Vilket ger bäst effekt efter träning:

1. 1,5dl proteinpulver direkt efter, när man kommit hem havredrink på 3dl havre, 50g jordnötssmör, 6-7dl mjölk, 1dl Oboy, 1dl proteinpulver.

2. 1,5dl proteinpulver direkt efter, när man kommit hem 3dl snabbmakaroner och en burk tonfisk+ 3-4dl mjölk?

Sannolikt alternativ 1, det innehåller mer näring än 2, men jag menar, det är ju helt ryckt ur sitt sammanhang. Mer kcal bygger i princip alltid bättre än färre.

mer korkade frågor kommer inom kort ;)

Jag tror du hade tjänat mer på att läsa runt och lära dig den grundläggande vetenskapen bakom så att du slipper fråga, no offense:) Som din sista fråga t.ex., du kan hitta på en miljon kombinationer och sen fråga om var och en av dem för sig, eller så kan du lära dig varför något är bra och räkna ut en bra kombination själv.

"Mer kcal bygger i princip alltid bättre än färre."

Sernast jag var på McD, käkade jag en Big Tasty, 2Cheeseburgare, 2Stora pommes, 2 cheddardipp och en ramlösa!

De blir alltså 850+300+300+450+450+110+110 = 2570kcal! :)

Känns inte som man bygger så värst mycket på de eftersom de är onyttig mat! :(

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Nykammad skrev:

Jag hade som vana för ett år sedan att varje gång efter gymmet käka två cheesburgare efter träningen. Sen gick jag hem och åt. Det gav det där lilla extra som ledde till överskott =).

Just hamburgaren borde vara bra för bulk... om man kan välja fullkornsbröd!

En big tasty innehåller väl nästan 40g protein :D

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Satt du menar att hamburgaren är "dålig" om man inte kan välja fullkornsbröd? Du hör ju hur dumt det låter. :)

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Nykammad skrev:

Just hamburgaren borde vara bra för bulk... om man kan välja fullkornsbröd!

En big tasty innehåller väl nästan 40g protein :D

Hur kan du kalla dig nykammad? :P Det där är helt fel tänk som HSB säger :P

high_school_boy skrev:

Satt du menar att hamburgaren är "dålig" om man inte kan välja fullkornsbröd? Du hör ju hur dumt det låter. :)

Inte dålig fast sämre.. vitt mjöl i påsen har jag så de räcker!

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Nykammad skrev:

"Mer kcal bygger i princip alltid bättre än färre."

Sernast jag var på McD, käkade jag en Big Tasty, 2Cheeseburgare, 2Stora pommes, 2 cheddardipp och en ramlösa!

De blir alltså 850+300+300+450+450+110+110 = 2570kcal! :)

Ju mer energi desto mer bygger det. Har du svårt för att gå upp i vikt kan skräpmat vara din räddning!!

Nej jag har inga problem att gå upp i vikt längre! =) men undrar bara om de går lika bra att bygga på skräpmat som de gör med annat lite nyttigare!

Har ju som sagt mitt dävna jobb, man kommer inte alltid åt nått nyttigt.. så de blir rätt ofta kebab eller McD! :)

Man får ju ångest!

Nykammad skrev:

high_school_boy skrev:

Inte dålig fast sämre.. vitt mjöl i påsen har jag så de räcker!

Varför skulle det vara sämre för? :S

Fullkornsbröd är nyttigare än vitt? :)

Tror du att det spelar någon större roll sålänge man har en hyffsat varierad kost? Nej. :)

Webbsida

Spelar ingen roll alls för byggande.

Kanske de inte gör men man skiter mycket bättre av fullkorn! :)

Webbsida

Beror på hur mycket fullkorn du äter. Ät för mycket och du skiter jävligt mycket sämre. Det handlar helt enkelt om att balansera intaget av kostfibrer. Har du tryckt i dig t.ex. 200g fiberhavregryn till frukost kan det nog vara en bra idé att skippa fullkornet.

Senast redigerat av Lajne (2008-04-26 14:22)

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Få i dig dina fibrer från frukt och grönt istället. Det utklassar de fiberberikade mjöl och grynprodukterna med hästlängder.

Säker på de? Bygga kropp med frukt? visst frukt äter jag rätt mycket, men hmm de går väl inte att jämföra... måste äta mängder med frukt isf!?

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Nej, inte bygga.
Men att käka frukt och grönsaker är rätt nödvändigt. När du fått i dig det du behöver från det så är det bara att smacka på med vadfan du vill.

ja precis! :D

Registrerad: 2006-04-27

en cheaseburgare inehåller 16 gram och man käkar iaf 5 - 6 stycken!

Från: Gymmet
Registrerad: 2007-01-26
Webbsida

Cheeseburgare smakar plast dock.

Registrerad: 2006-04-27

Wille005 skrev:

Cheeseburgare smakar plast dock.

Det har ju inte med saken att göra... Men nej.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Nykammad skrev:

Säker på de? Bygga kropp med frukt? visst frukt äter jag rätt mycket, men hmm de går väl inte att jämföra... måste äta mängder med frukt isf!?

Än en gång. Bygga muskler och kostfiberintag har inget att göra med varandra. Enbart energi- och proteinintag.

Registrerad: 2007-05-10

hur mkt energi- och protein är det i frukt då ?

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB