Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 84 85 86 87 88 … 131  

Ironwoman mot 2008

Registrerad: 2007-05-08

Tryman skrev:

Att kunna lära sig simma 3-takt utan att känna det pressande gör mycket.

Själv satsar jag på att lära mig simma utav helvete och sen får det bli recovery på hojjen :)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Ironwoman skrev:

Det är inte säkert, för att det betyder antagligen att du ligger i en klunga som går snabbare än om du kört själv.

Det är ju just min poäng. I en klunga kan man ju köra mkt fortare på samma puls mot om man kör tempo, alltså själv. Pulsen pendlar ju mkt mer i en klunga också, eftersom man måste gå upp och dra med jämna mellanrum.

Registrerad: 2006-08-28

Endag skrev:

Själv satsar jag på att lära mig simma utav helvete och sen får det bli recovery på hojjen :)

Den taktiken tackar jag för, jag vill ju varva dig (en av mina orealistiska fantasier när träningen känns tung)

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

Den taktiken tackar jag för, jag vill ju varva dig (en av mina orealistiska fantasier när träningen känns tung)

Det får nog bli på löpningen isåfall, för på simningen vetesjutton. Och cyklingen, där är jag bättre än planerat. Men löpningen...suck...där kan jag nog bli varvad...

PS. Det är ganska nice att varva, vill du att jag ska berätta hur det känns ;)

Senast redigerat av Endag (2008-04-25 14:40)

Endag skrev:

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

Det får nog bli på löpningen isåfall, för på simningen vetesjutton. Och cyklingen, där är jag bättre än planerat. Men löpningen...suck...där kan jag nog bli varvad...

PS. Det är ganska nice att varva, vill du att jag ska berätta hur det känns ;)

Det var löpningen som jag tänkte på, om jag gör ett superlopp på säg 11,15 och du gör ett riktigt dåligt lopp och får böra gå tidigt. Fast ska man se på sannolikhet tror jag det är större sannolikhet att du spöar mig än att jag varvar dig, vi får se.

Jag har provat att varva människor, senast på 6-timmars, så jag kan föreställa mig.

Ironwoman skrev:

Det var löpningen som jag tänkte på, om jag gör ett superlopp på säg 11,15 och du gör ett riktigt dåligt lopp och får böra gå tidigt. Fast ska man se på sannolikhet tror jag det är större sannolikhet att du spöar mig än att jag varvar dig, vi får se.

Jag har provat att varva människor, senast på 6-timmars, så jag kan föreställa mig.

Det är omöjligt att veta. För min del handlar det väldigt mycket om hur min löpträning utvecklar sig framöver. Nu har jag fått nåt skit i halsen så nu blir några dagars paus och sen hoppas jag att jag är frisk inför 1 maj för då blir det Endag cykelcamp, men efter det så kommer jag fokusera mer på löpningen. Måste komma upp i distans lite så jag åtminstone kan springa 2 milapass inför Kalmar.

Jo men sextimmars är ju fusk, jag snackar äkta varvningar, du vet vad jag snackar om ;)

Nu blir jag lite skraj, tänk om du varvar mig...
Realistisk beräkning om du går bra och jag dåligt:
Du simmar 20 min snabbare
Du cyklar 45 min snabbare
Då är du ute en dryg timme före mig.
Börjar jag gå på löpningen tar du mig lätt isåfall. Fast om jag inte klarar springa allt så är ju sannolikheten rätt stor att jag åtminstone klarar de två första varven löpande.

Endag skrev:

Det är omöjligt att veta. För min del handlar det väldigt mycket om hur min löpträning utvecklar sig framöver. Nu har jag fått nåt skit i halsen så nu blir några dagars paus och sen hoppas jag att jag är frisk inför 1 maj för då blir det Endag cykelcamp, men efter det så kommer jag fokusera mer på löpningen. Måste komma upp i distans lite så jag åtminstone kan springa 2 milapass inför Kalmar.

Jo men sextimmars är ju fusk, jag snackar äkta varvningar, du vet vad jag snackar om ;)

Nu blir jag lite skraj, tänk om du varvar mig...
Realistisk beräkning om du går bra och jag dåligt:
Du simmar 20 min snabbare
Du cyklar 45 min snabbare
Då är du ute en dryg timme före mig.
Börjar jag gå på löpningen tar du mig lätt isåfall. Fast om jag inte klarar springa allt så är ju sannolikheten rätt stor att jag åtminstone klarar de två första varven löpande.

De flesta brukar klara av första halvmaran i kalmar ganska lätt, det är efter den det blir tungt, sålänge du inte får några allvarliga problem kan du vara lugn, dessutom har du ett högre löptempo i kroppen så du borde öppna löpningen snabbare än mig.

Klart jag fattar;) jag har varvat personer på rikitgt också, men det är sådana som jag tycker att de borde fundera om de är tillräckligt väl förberedda för att ställa upp, beror ju på varför det går så långsamt, om det är löptempo eller träningsvanan.

Ironwoman skrev:

De flesta brukar klara av första halvmaran i kalmar ganska lätt, det är efter den det blir tungt, sålänge du inte får några allvarliga problem kan du vara lugn, dessutom har du ett högre löptempo i kroppen så du borde öppna löpningen snabbare än mig.

Klart jag fattar;) jag har varvat personer på rikitgt också, men det är sådana som jag tycker att de borde fundera om de är tillräckligt väl förberedda för att ställa upp, beror ju på varför det går så långsamt, om det är löptempo eller träningsvanan.

Jag tror ett stort problem för mig kommer bli att hålla rent muskulärt, i hamstrings t ex. Men om jag låter det gå tillräckligt långsamt från början. Målet är 4 timmar på maran, det blir 5.40 min/km har jag för mig så man kan inte lata sig helt...

I Växjö varvade jag en redan på mitt andra varv, då går det sakta...

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Satan snabb Spenat var... vad var det du hade tippat? Var plockade han mest och var ær du mest forvånad øver tiden? Løpningen på 1,23 efter lite uppværming... det ær helt okej... Seså, fram med ett Kalmar-tips nu! :)

floppix skrev:

Satan snabb Spenat var... vad var det du hade tippat? Var plockade han mest och var ær du mest forvånad øver tiden? Løpningen på 1,23 efter lite uppværming... det ær helt okej... Seså, fram med ett Kalmar-tips nu! :)

Ja, shit. Jag var rätt långt ifrån, men när han gjorde sånt grymt lopp bryr jag mig inte att jag missade.
På simningen var jag i närheten 31,47 hade jag tippat och han fick 30,31. Jag vet att han har kapacitet i bassäng för en bit under 30 min, men brukar simma lite sämre ute.
På cyklingen var det långt bort... 2,23,11 hade jag tippat och han fick 2,12,40, det är rätt snabbt;) och på hans kroppsspråk verkade det som att jag tippat för bra tid.
Fortsatte att bomma ännu mer på löpningen (sett till % av tiden) 1,30,26 tippade jag och han fick 1,23,08.
4,08,54 som slutresultat är ju pers med nästan 30 min för honom, så det var inte så jättekonstigt att jag tippade fel. Hans målsättning var ju under 4,30.
Kalmargissning kommer, men jag vågar mig inte riktigt på någon än för jag vill se hur hans kropp blir att må efter.

Löpningen är jag nog mest förvånad över, det var ju rätt varmt..., så här tidigt på säsongen brukar det inte funka med långdistans då, nu höll han ju, även om han fick besöka sjuktältet efter.

25 april

Löpning, 31,47, 147 medelpuls.

En tur på kvällen, lite segt, inte helt återhämtad efter 6-timmars än, så jag blev lite orolig för morgondagen, att jag riskerar att få en tid jag får skämmas för.

26 april

Racer 2,07,13, 139 medelpuls, 52,1 km, motvind.

Till Säter marathon. Segt och jobbigt i motvinden, det är för tidigt att börja cykla 8 på en lördagmorgon. Med löparkläder fastspända inte perfekt aerodynamiskt på ryggen. Fick ändå jobba på lite för att komma till starten, så lite lagom trött när jag kom fram.

Säter kvartsmara

Värmde upp med ca 5 min jogging + 3*60 m stegringslopp, jogg tillbaka. Kändes tungt och jag tyckte att min målsättning skulle vara komma före alla som skulle springa halvmaran.

Började att springa på i ett vad jag ansåg lämpligt tempo kom till första km oops, gick lite snabbare än planerat, insåg mina begränsningar i att hålla det tempot, men fortsatte efter bästa förmåga. Höll tempot bra 3 km, sedan började det gå nedåt... Placeringsmässingt så tappade jag lite mellan 3 och 7 km, men inte så mycket, för att sedan hålla jämnt med omgivningen. Höll ett bra tempo, men det fanns lite mer att ge. Blev tvingad till spurt då gubben bakom började spurta, då hade jag inga problem att sprinta på bra i typ 80 m, men spydde av det... Fick 50,13 enligt tidtagningen, min klocka var på 50,10, deras på 50,07, men några sek hit eller dit.

Banan var lite väl kuperad, men inte jättefarligt och så blåste det ju. Så kombinationen motvind och uppför gjorde att det blev svårt att hålla ett löpsteg.

Mellantider i början, sedan fanns inga km skyltar då vi vände på mara/halvmara banan, kvartsmaran var bara motionsklass. Pulsklockan lite kass i början, men sista 4,6 verkade den funka.
4,27
4,32
4,29
4,44
4,44
4,45
22,28 (alltså 5,01 i snitt) 181 medelpuls

Tror att med ett millopp på hyfsat snabb bana i utvilat tillstånd skulle jag klara 45-46 min. Efter förutsättningarna var detta dock rätt bra, finns ju tid att plocka på många punkter.

Åt mat som mamma hade med sig, pratade med lite folk. Hejade på en av killarna jag simmar med som tog DM guld på halvmaran i seniorklassen. Övertalade två andra killar att ställa upp i Kalmar, ska bli spännande och se om de gör det, en hade kört kalmar för 5 år sedan och så hans kompis.

Racer hem 2,00,25, 130 medelpuls, 51,4 km, medvind.

Rullade hem i behagligt tempo, var inga problem alls att ta mig hem, jag övervägde tom att ut och springa lite efter för det var så fint väder.

27 april

Racer 1,56,22, 125 medelpuls 47,1 km.

Inte lika pigg i benen, de orkade knappt trampa. Det var styrkan i benen som var problemet under passet, direkt jobbigt var det inte. Hade planerat lite löpning efter, men tyckte att det mer är att samla lite träningstid än faktisk träning, så det var bättre att lägga tiden på stretching.

Bra jobbat IW! Fin tid på löpningen också. Hur upplevde du konceptet "cykelträna till och från en löptävling"? Jag tycker bara logistiken verkar meckig, annars är det ju kanon.

Själv är jag just 1570 kr fattigare. Kan du gissa vad jag har spenderat pengarna på?

Endag skrev:

Bra jobbat IW! Fin tid på löpningen också. Hur upplevde du konceptet "cykelträna till och från en löptävling"? Jag tycker bara logistiken verkar meckig, annars är det ju kanon.

Själv är jag just 1570 kr fattigare. Kan du gissa vad jag har spenderat pengarna på?

Tack, tiden var någon min snabbare än jag planerat;)

Det gick bra att cykla, dit blev det lite jobbigt med motvind, öppna fält och morgon. men sedan när jag börjad springa så funkade det ju, gick även bra med den lilla uppvärmningen. Självklart kostar det säkert lite tid att cykla, men man behöver ju inte alltid vinna. Det gick även bra att cykla hem igen, jag var lite orolig att det skulle bli tungt, men det gick lätt.

Logistiken gick bra, men jag hade lite hjälp av föräldrarna. Dit fick jag köra med lite packning (skor + löpkläder), funderade på att jag kunde springa i cykelkläderna, men ska jag ändå ha skor med så ett par korta tajts och en t-shirt blir ju inget extra arbete. Valde att inte ta med duschgrejer, blev lite kallt efter, men inget problem. Pckningen sätter bara ned hastigheten lite under vägen, jag lade dem i en ganska liten plastpåse som jag sedan satte fast utanpå min camelbag på ryggen, gick bra. Under loppet sedan fick min cykel ligga i föräldrarnas bil, någon form av vakt behöver man antagligen, beror ju på vad cykeln kostar, men det borde man kunna få hjälp från arrangören, om någon ska sitta/stå på samma plats hela loppet. Efter loppet hade ju även mamma tagit med ordentlig mat åt mig, det tror jag också var bra.

Jag känner mig rätt säker på tävlingslicens + startavgift till kalmar, fast din betalning inte registrerats än. Jag är i samma läge, anmäld alltså.

Ironwoman skrev:

Logistiken gick bra, men jag hade lite hjälp av föräldrarna. Dit fick jag köra med lite packning (skor + löpkläder), funderade på att jag kunde springa i cykelkläderna, men ska jag ändå ha skor med så ett par korta tajts och en t-shirt blir ju inget extra arbete. Valde att inte ta med duschgrejer, blev lite kallt efter, men inget problem. Pckningen sätter bara ned hastigheten lite under vägen, jag lade dem i en ganska liten plastpåse som jag sedan satte fast utanpå min camelbag på ryggen, gick bra. Under loppet sedan fick min cykel ligga i föräldrarnas bil, någon form av vakt behöver man antagligen, beror ju på vad cykeln kostar, men det borde man kunna få hjälp från arrangören, om någon ska sitta/stå på samma plats hela loppet. Efter loppet hade ju även mamma tagit med ordentlig mat åt mig, det tror jag också var bra.

Jag funderade lite på att cykla till Lund via omväg, säg 5 mil och sen springa Lundaloppet 10 km och sen raka spåret 2 mil hem. Isåfall kan jag ju ta min hybrid, den går att låsa, jag kan cykla i löparskor och jag kan låsa fast hjälm på cykeln. Jag har dessutom pakethållare så ev extraprylar kan jag ta i en plastpåse.

Jag känner mig rätt säker på tävlingslicens + startavgift till kalmar, fast din betalning inte registrerats än. Jag är i samma läge, anmäld alltså.

Jepp. Kändes lite skönt att ha anmält sig. Sen är jag nästan 100 på GBG triathlon också. Isåfall blir det premiärtriathlon :)

Endag skrev:

Jag funderade lite på att cykla till Lund via omväg, säg 5 mil och sen springa Lundaloppet 10 km och sen raka spåret 2 mil hem. Isåfall kan jag ju ta min hybrid, den går att låsa, jag kan cykla i löparskor och jag kan låsa fast hjälm på cykeln. Jag har dessutom pakethållare så ev extraprylar kan jag ta i en plastpåse.

Det skulle säkert funka, den gången jag sprang Lundaloppet var det en bunt cyklar utanför tävlingsområdet. Man kan ju inte veta det innan man prövat om man orkar eller inte (som gubben i säter sa som skulle springa ett lopp på över 100 mil där de snittade ca 7 mil/dag).

Sen är jag nästan 100 på GBG triathlon också. Isåfall blir det premiärtriathlon :)

Det är nog en bra idé, att inte ha kalmar som första triathlontävling iaf.

Det fanns även ett gatukök alldeles vid tävlingsområdet med falafel... jag tyckte iaf det var bra att äta något ordentligt innan det var dags att cykla hem.

På Lundaloppet, kanske jag ska tillägga

Senast redigerat av Ironwoman (2008-04-28 13:30)

Ironwoman skrev:

Det skulle säkert funka, den gången jag sprang Lundaloppet var det en bunt cyklar utanför tävlingsområdet. Man kan ju inte veta det innan man prövat om man orkar eller inte (som gubben i säter sa som skulle springa ett lopp på över 100 mil där de snittade ca 7 mil/dag).

Jo det är inga probs, det finns ju massor av ställen att ställa cykeln på. Om jag vill har jag ju jobbets låsbara omklädningsrum 1 km bort dessutom. Men jag tror egentligen inte att jag ska vara med för jag är inte redo att springa en mil snabbt än tyvärr. Men det finns massor med andra lopp i omgivningarna.

Det är nog en bra idé, att inte ha kalmar som första triathlontävling iaf.

Ja plus att det ska bli kul. Att bara ha ett lopp att träna inför blir lite fattigt :)

28 april

Löpning, 1,34,43, 134 medelpuls (146! maxpuls), ca 16,5 km

Benen arbetade inte vid direkt hög puls idag, men tempot var ändå ok så jag lät det vara så. Ska nu försöka dra upp lite långpass för löpning, men inte starta direkt med 30 km, utan trappa upp.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Ironwoman, hur går det här då? Jag ser att du nyss cyklade 5 mil till en löptävling och sen hem igen, det måste ju måste ju vara psykande för dom andra som springer! :-)  Kul att du en bra tid också, grattis!

Sen såg jag att du hade sprungit ett sextimmarslopp, börjar du glida över till ultraklubben?? var kommer det här att sluta någonstans?

Är du i fas med din planering i övrigt? Hur ser en normal vecka ut för dig under den här perioden??

Ursäkta alla frågor, men jag ligger efter i Hälso... :)

Ironwoman skrev:

28 april

Benen arbetade inte vid direkt hög puls idag, men tempot var ändå ok så jag lät det vara så. Ska nu försöka dra upp lite långpass för löpning, men inte starta direkt med 30 km, utan trappa upp.

Ser ju bra ut! Det var länge sedan du sprang så långt va? Förutom 6-h.

Kalle Löpare skrev:

Ironwoman, hur går det här då? Jag ser att du nyss cyklade 5 mil till en löptävling och sen hem igen, det måste ju måste ju vara psykande för dom andra som springer! :-)  Kul att du en bra tid också, grattis!

Sen såg jag att du hade sprungit ett sextimmarslopp, börjar du glida över till ultraklubben?? var kommer det här att sluta någonstans?

Är du i fas med din planering i övrigt? Hur ser en normal vecka ut för dig under den här perioden??

Ursäkta alla frågor, men jag ligger efter i Hälso... :)

Det går rätt bra. Jag håller någotsånär mina träningsplaner, denna månad kommer det inte gå så bra, men jag ska inte panikträna, utan det blir mängd under helgen istället. De tester jag gjort pekar också på att jag har kapacitet för att klara de tider jag satt som målsättning. Jo, jag cyklade till och från en kvartsmara. Det är nog mer psykande för andra, för min tid påverkas inte så jättemycket som icke-triathleter tror, fast lite snabbare hade det självklart gått.

6-timmars har jag också sprungit, men glider inte in så mycket mer bland ultralöparna än jag gjort tidigare. Men ser man de olika roliga tävlingar som jag skulle vilja köra och räknar bort Hawaii som är den självklara segraren så är det klart mest ultralöplopp. Var det kommer att sluta beror ev partner och motivation för mig;) Men om båda är lämpliga för tuffa tävlingar kommer det blir intressant att se vad jag hittar på om 10 år med tanke på hur mina gränser förskjutits de sista 3 åren.

Jag tränar mycket varierande. Med antal timmar/grenar/pass osv. Någon röd tråd är att jag detta år orkar köra ganska hårt både lördag och söndag, vilket jag inte orkat tidigare år lika bra, då slipper jag pressa på lika mycket efter arbetsdagar. Planeringen är att nu under onsdag-söndag damma 20 timmar distans, sedan ta det lite lugnare med i snitt ca 10 timmars träning/vecka fram till 1 juni, men ganska mycket tempo. Jag har min målsättning i simning som ska bockas av IMdistansen på 1,50/hundring, utan att bli direkt trött, men jag tror att det ska gå bra. Ganska mycket cykeltempo och så en bunt (ca 4 st) korta (5-10 km) löplopp/orienteringstävlingar. Jag föredrar löpträvlingar som tempoträning framför träningspass. 1 juni ska jag vara i en hyfsad tempoform för att prestera på olympisk distans.

Endag skrev:

Ironwoman skrev:

28 april

Ser ju bra ut! Det var länge sedan du sprang så långt va? Förutom 6-h.

Jo, lugnt och fint, men ändå ett helt ok tempo.
Det var senaste 6-timmars, i november, innan det växjö marathon, så det var rätt länge sedan.
Jag måste börja springa lite längre coachen har koll på mig och verkade inte gilla att jag resonerade att "det ju gick bra på 6-timmars". Så jag måste skärpa mig så jag inte får skäll.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Ironwoman skrev:

Jag föredrar löpträvlingar som tempoträning framför träningspass. 1 juni ska jag vara i en hyfsad tempoform för att prestera på olympisk distans.

Härligt! Ska du köra någon tävling på olympisk distans den 1:a juni eller däromkring?? Vad siktar du på för tid i så fall?

Kalle Löpare skrev:

Ironwoman skrev:

Jag föredrar löpträvlingar som tempoträning framför träningspass. 1 juni ska jag vara i en hyfsad tempoform för att prestera på olympisk distans.

Härligt! Ska du köra någon tävling på olympisk distans den 1:a juni eller däromkring?? Vad siktar du på för tid i så fall?

Det blir Hallsta den 1 juni, kommer att köra motionsseniorklassen på olympisk distans (så jag får starta senare så vi kan köra dit över dagen, starta samtidigt som masters och slipper drafting).
Jag satsar mot 2,30, men det är inte direkt rimligt, men att satsa på 2,35 eller 2,40 är ju inte kul för 5 öre. Då gäller under 30 min på simningen, 1,10 på cyklingen och under 50 på löpningen. Där jag kommer att missa mest är om jag inte får till simningen i våtdräkt, inomhus borde jag simma på 26 om jag tar i och 27 om det är triathlon. Cyklingen är lite för kuperad för den höga farten, så där är jag säker på att jag kommer att misslyckas. Löpningen däremot tror jag att jag har en hyfsad chans att klara.

Registrerad: 2006-03-15

Ironwoman skrev:

Kalle Löpare skrev:

Ironwoman skrev:

Det blir Hallsta den 1 juni, kommer att köra motionsseniorklassen på olympisk distans (så jag får starta senare så vi kan köra dit över dagen, starta samtidigt som masters och slipper drafting).
Jag satsar mot 2,30, men det är inte direkt rimligt, men att satsa på 2,35 eller 2,40 är ju inte kul för 5 öre. Då gäller under 30 min på simningen, 1,10 på cyklingen och under 50 på löpningen. Där jag kommer att missa mest är om jag inte får till simningen i våtdräkt, inomhus borde jag simma på 26 om jag tar i och 27 om det är triathlon. Cyklingen är lite för kuperad för den höga farten, så där är jag säker på att jag kommer att misslyckas. Löpningen däremot tror jag att jag har en hyfsad chans att klara.

Du tjänar en hel del på att cyklingen är för kort, den är "bara" 38 km. Sen håller jag med om att man ska sikta högt, inte så kul om man vet att man klarar av målet när löpningen börjar =)
Själv så har jag inte bestämt mitt mål dit ännu, men det lutar väl åt 2,20 iaf.

Sidor: 1 … 84 85 86 87 88 … 131  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB