Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Nix, jag har inte planerat att utmana dig på milen. Jag har mer noterat att du satsat på att ta milen under 50 med barnvagn och att du nog har goda möjligheter att lyckas.
Jo det var planen,men jag funderar på att skita i det. Sprang hyfsat fort i helgen och fick tillbaka mina känningar i hamstrings. TRor inte det är värt det... MEd vagn måste man desuto trycka lite extra. Fast sub-50 borde jag ju klara utan att maxa tycker jag. MEn vi får se, det är inget huvudmål för mig direkt, utan det var mest en kul grej.
Något att göra efter kalmar, samtidigt växer ju barn rätt snabbt, så det blir väl tyngre då...
Jag tycker inte det är värt det om du får ont, det är inte så långt kvar till kalmar nu (alltså får man ont några veckor är det inte bra).
Ironwoman skrev:
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Nix, jag har inte planerat att utmana dig på milen. Jag har mer noterat att du satsat på att ta milen under 50 med barnvagn och att du nog har goda möjligheter att lyckas.
Jo det var planen,men jag funderar på att skita i det. Sprang hyfsat fort i helgen och fick tillbaka mina känningar i hamstrings. TRor inte det är värt det... MEd vagn måste man desuto trycka lite extra. Fast sub-50 borde jag ju klara utan att maxa tycker jag. MEn vi får se, det är inget huvudmål för mig direkt, utan det var mest en kul grej.
Något att göra efter kalmar, samtidigt växer ju barn rätt snabbt, så det blir väl tyngre då...
Jag tycker inte det är värt det om du får ont, det är inte så långt kvar till kalmar nu (alltså får man ont några veckor är det inte bra).
Efter Kalmar hade jag nog tänkt soft- och lågpulsträn, kanske köra lite gympa fö ratt få bättre allmänfysik och inte gå sönder så mycket.
Det är exakt 100 dagar kvar! Och jag ligger och harvar på 6-7 km i löpningen...
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Endag skrev:
Jo det var planen,men jag funderar på att skita i det. Sprang hyfsat fort i helgen och fick tillbaka mina känningar i hamstrings. TRor inte det är värt det... MEd vagn måste man desuto trycka lite extra. Fast sub-50 borde jag ju klara utan att maxa tycker jag. MEn vi får se, det är inget huvudmål för mig direkt, utan det var mest en kul grej.Något att göra efter kalmar, samtidigt växer ju barn rätt snabbt, så det blir väl tyngre då...
Jag tycker inte det är värt det om du får ont, det är inte så långt kvar till kalmar nu (alltså får man ont några veckor är det inte bra).Efter Kalmar hade jag nog tänkt soft- och lågpulsträn, kanske köra lite gympa fö ratt få bättre allmänfysik och inte gå sönder så mycket.
Det är exakt 100 dagar kvar! Och jag ligger och harvar på 6-7 km i löpningen...
läs efter kalmar ska jag bli normal och social =)
Tryman skrev:
läs efter kalmar ska jag bli normal och social =)
Hehe,men jag är social och normal. Cyklar ju oftast i prattempo ;)
Senast redigerat av Endag (2008-04-24 23:14)
Endag skrev:
Hehe,men jag är social och normal. Cyklar ju oftast i prattempo ;)
När några från klubben undrade varför jag inte hänger med på långcykelpassen och jag sa att jag vill hinna träffa min sambo, så svarade de "men köp en cykel till honom då" ;D
machine gun skrev:
När några från klubben undrade varför jag inte hänger med på långcykelpassen och jag sa att jag vill hinna träffa min sambo, så svarade de "men köp en cykel till honom då" ;D
Exakt den kommentaren har jag också fått. Men det är bara att glömma, hon tycker det verkar tråkigt och dessutom tycker hon cykelkläder är så sjukt fula att jag nästan får smyga ut när jag bytt om :)
Långpassen på cykel är ju de som inkräktar mest på sambolivet, mitt i lördageneller söndagen.
Torsdag 24 april
Löpning barnvagn 7.5 km, 44 min
Sprang med en pappaledig polare som var inne i Mlmö och hälsade på. Vi tog det riktigt lugnt och fint från Slottsparken till Pildammrna och så två yttervarv och hem.
Cykling 2 h 18 min, 64 km, HR 143
Cyklad emed en kille jag känner från funbeat som är mycket bättre på att cykla än jag. Han tyckte vi skulle paråka, nåt jag aldrig gjort förut så jag tog ut mig fullständigt direkt. Vi krossade mitt gamla rekord till Lund iallafall :) men då var jag duktigt slut, sen blev det nästan 20 min långsam cykling inne i Lund och benen stelnade till. Upp i tempo igen ut till Sandby, upp för backen mot Skrylle och Dalby och där var det tungt för mina växlar strulade så jag kunde bara köra på stora klingan. Sen maxade vi till Staffanstorp och när vi kom fram var jag helt färdig. Tog det lugnre sen sista två milen förutom en spurt in till Malmö. Så det var väldigt ryckigt tempo och det är jag fullkomligt ovan vid. Nyttigt att prova på.
Pulsen varierade från 100 till 184 så jag får inte ut nåt vettigt av det...
Senast redigerat av Endag (2008-04-25 08:36)
27 i snitt är väl helt ok =)
Tryman skrev:
Jo, med tanke på att vi nästan stod still vissa delar... Snittfarten utanför Malmö och Lund är nog den högsta jag varit med om och även om jag inte kommer cykla så fort i Kalmar så kanske i Göteborg eller nånannastans :)
Endag skrev:
Tryman skrev:
Jo, med tanke på att vi nästan stod still vissa delar... Snittfarten utanför Malmö och Lund är nog den högsta jag varit med om och även om jag inte kommer cykla så fort i Kalmar så kanske i Göteborg eller nånannastans :)
I Gbg så är det väl bara att ösa ;)
Endag skrev:
Långpassen på cykel är ju de som inkräktar mest på sambolivet, mitt i lördageneller söndagen.
Speciellt om man inte träffar varandra nåt i veckorna som i vårt fall (att sova bredvid varandra räknas inte riktigt som träffas i vidare bemärkelse).
Endag skrev:
Pulsen varierade från 100 till 184 så jag får inte ut nåt vettigt av det...
Att du har närmare 190 i maxpuls kanske. Alltså att du har tillräckligt starka benmuskler för att orka trycka.
Senast redigerat av Ironwoman (2008-04-25 10:23)
Tryman skrev:
Ja nån timme med mjölksyra klarar man väl. Hört att det är optimalt för löpningen sen också:)
machine gun skrev:
Speciellt om man inte träffar varandra nåt i veckorna som i vårt fall (att sova bredvid varandra räknas inte riktigt som träffas i vidare bemärkelse).
Man får färsöka ge sig ut tidigt tidigt, typ klockan sex så är man tillbaka och hinner fixa nybakade scones dessutom :)
Ironwoman skrev:
Att du har närmare 190 i maxpuls kanske. Alltså att du har tillräckligt starka benmuskler för att orka trycka.
Jo det är väl iofs alltid bra att veta. Jag är rätt stark i benen, det är väl den enda nyttan man har av handbollen, men sen ska man ju orka hålla det också...JAg tänkte mest att jag inte fick nån vidare koll på min IM-puls, försöker ju ringa in den. Men jag tror det är bäst att köra et pass själv så får man jämnare puls. Har en favvorunda på sju mil som är perfekt, kan jag ju klocka pulsen utanför stan så får jag lite uppvärmning och nedtramp också.
Endag skrev:
Tryman skrev:
Ja nån timme med mjölksyra klarar man väl. Hört att det är optimalt för löpningen sen också:)
Precis =) Fick faktiskt tipset att ösa fullt när det gällde olympisk, det var ju inte så långt. Vet inte riktigt om jag håller med.
Endag skrev:
Jag är rätt stark i benen, det är väl den enda nyttan man har av handbollen
Vet inte om jag har tjänat så mycket på det. Har iaf fått bollkontroll ;)
Senast redigerat av Tryman (2008-04-25 11:33)
Tryman skrev:
Precis =) Fick faktiskt tipset att ösa fullt när det gällde olympisk, det var ju inte så långt. Vet inte riktigt om jag håller med.
Hehe, jag kommer förmodligen gå ut för hårt men det kan ju bli en nyttig läxa.
Endag skrev:
Jag är rätt stark i benen, det är väl den enda nyttan man har av handbollen
Vet inte om jag har tjänat så mycket på det. Har iaf fått bollkontroll ;)
Vetefan om man går plus på sin handbollsträning.
Plus: Bra muskulär uthållighet, starka och relativt uthålliga ben, stark bål
Minus: Trasiga knän, trasiga axlar, trasiga fingrar, trasiga...
Apropå dina krånglande hamstrings... Har du gått på några fler behandlingar? Borde kanske vara värt ett försök att få åtminstone lite bukt med dem nu inför Kalmar.
Fredag 25 april
vila, kände mig lite sjuk och ställde in träningen
Lördag 26 april
bortrest, nästan frisk
Söndag
Cykel 42 km, 90 min, HR 135
Tog en liten runda när jag kom hem
machine gun skrev:
Apropå dina krånglande hamstrings... Har du gått på några fler behandlingar? Borde kanske vara värt ett försök att få åtminstone lite bukt med dem nu inför Kalmar.
Nej, jag har inte gåttpå fler.Hon jag masserats hos har varit jätteupptagen, hon pluggar till annat, har precis flyttat, har två småbarn, osv men jag ska kolla med henne. Två baksidor på låren tar ju bara 15-20 minuter så det är lite lättare att skjuta in än en heljropps. DEssutom har jag inga krav på att det är lugnt och skönt eller en bänk. Sist körde vi på golvet med en unge klättrande på ryggen :) Men jag borde nog försöka pfå ordning på dem om jag ska öka volymen. Måste komma upp i distans ju.
Vecka 17
Måndag Duathlon: Löpning barnvagn 2 km, 12 min +
Cykel trainer 31 km, 75 min +
Löpning barnvagn 5.7 km, 33 min
Tisdag Löpning barnvagn, 6.1 km, 36 min
Cykling trainer, 25 km, 60 min
Onsdag Cykling trainer 16 km, 40 min
Torsdag Löpning barnvagn 7.5 km, 44 min
Cykling 64 km, 2 h 18 min
Fredag sjuk, vila
Lördag vila
Söndag Cykling 42 km, 91 min
Totalt: 8h 49 min
Simning: 0
Cykling: 178 km, 6h 44 min (varav 72 km, 2 h 55 min på trainer)
Löpning: 21.4 km, 2h 5 min (allt med barnvagn)
Ännu en vecka utan simning och med få löpkilometrar, dessutom alla i lågt tempo med barnvagn. Drog på mig en infektion som nog slog igenom under torsdagens fartpass på cykeln. DEn har bara varit en tidsfråga eftersom sonen varit ordentligt förkyld i över en vecka. Nu ska jag bli frisk så jag kan cykla som fanken under ett para dagar i slutet av veckan. Efter den cykelhelgen (fokus på cykling volym) så ska det bli ordning på löpningen. Och kanske lite simning dessutom...
Senast redigerat av Endag (2008-04-28 08:58)
Endag skrev:
[Två baksidor på låren tar ju bara 15-20 minuter så det är lite lättare att skjuta in än en heljropps.
Min massör kan hålla på med typ ena höftböjaren i 90 min. Helkroppsmassage förekommer bara i avslappningssyfte. Ingen skulle överleva en helkroppsmassage av terapeutisk karaktär.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Är ni nykära alla här på forumet eller? Min sambo e nog rätt glad att jag är borta 5 timmar var och varannan lördag, samt en del tävlingshelger, tänk vad man skulle gå och gneta på varandra annars. Bättre med kvalitetstid då man umgås än kvantitetstid i soffan :o).
machine gun skrev:
Endag skrev:
[Två baksidor på låren tar ju bara 15-20 minuter så det är lite lättare att skjuta in än en heljropps.
Min massör kan hålla på med typ ena höftböjaren i 90 min. Helkroppsmassage förekommer bara i avslappningssyfte. Ingen skulle överleva en helkroppsmassage av terapeutisk karaktär.
Hon jag går till ger både helkropps och mer fokuserade massager. Allt utom rena njutningsmassager, det är hon inte så bra på enligt henne själv. När jag kört baksidan har det tagit kanske 10-15 min, men då har det bara varit den ena. Det har kännts rätt lagom, vetefan om jag skulle stå ut med den smärtan i 90 min, hon är rätt hårdhänt om man säger så. Nu när hon slutat massera profesionellt så sa hon "Fördelen med det är att nu kan jag använda tummarna".
Måndag 28 april
Morgon:
Löpning med barnvagn 8km, 43:23 min, HR141
Kväll:
Duathlonintervaller, 1 h 22 min, HR 139
7 min, 1.4 km löpning
20 min cykel trainer (10 min 170W, 6 min 230 W, 4 min 170 W)
6:27 min, 1.4 km löpning
20 min cykel trainer (10 min 170W, 6 min 230 W, 4 min 170 W)
6:32 min, 1.4 min löpning
15 min cykel trainer 170W
6:44 min, 1.4 km
Riktigt bra pass med rätt hård cykling och bra tempo på löpningen. Känns bra att springa direkt på cyklingen, inga problem alls. Watten är cirka, pendlade mellan 160-180 resp 215-240W.
Senast redigerat av Endag (2008-04-28 23:59)