Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Efter träning vid deff

Registrerad: 2008-01-07

Tjena!

Har bulkat under vintern och väger nu ca 80 kilo. Har under den tiden käkat gainer pro direkt efter träningen och dragit i mig kreatin före och efter. Nu undrar jag vad som ska ersätta det vid deff? jag siktar på att gå ner ca 3-4 kilo och behålla min muskelmassa.

Har hört att RX Fuel ska vara bra vid deff, är det sant? om inte kom med förslag på produkter som kan vara bra att ta direkt efter träning.

Ska jag fortsätta med kreatin i samband med deff?

Något som kanske bör nämnas är att jag är 18 år, 180 cm och tränat i ca 2 år

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag tycker det är en bra ide att ersätta gainer med rent proteinpulver under deff och sedan fylla kolhydratsbehovet med mat så fort som möjligt, helt enkelt för att inte slösa energibudgeten på saker som inte även innehåller mikronutrienter. Kreatin kan du fortsätta med; börja inte en ny cykel eller sluta den gamla bara, blir svårt att spåra viktnedgången när man tappar/lagrar in en massa extra vätska pga kreatin.

Från: Kalmar
Registrerad: 2004-04-07
Webbsida

Precis som Lajne säger är det smart att skippa gainern vid deff och istället enbart äta proteinet. Dessutom kan du äta mer "riktig" mat och förhoppingsvis slippa gå hungrig lika mkt ;) då en gainer slukar en hel del kcal.

Enda som jag skulle rekommendera som "hjälpmedel" vid deff är koffein (dra ner lite eftersom du går på kreatin också, 1-2 koppar/dag är nog rätt lungt), omega-3 och sist men inte minst Kalciumpyruvat som visat sig ha bra effekt på viktminskning och fettförbränning i studier som jag läst, samtidigt som det är muskelbesparande dvs viktminskningen var i huvudsak fett. (Tippar på att det här kommer att bli större framöver)

Jag käkar själv kalciumpyruvat eftersom jag kom över det billigt som fan och ja vad ska man säga, man märker ingen större skillnad själv på en gång, kroppen kanske går upp en liten aning i varv om man kränger 3 tabletter (som är dagsdosen) på en gång ;)

Senast redigerat av Madball (2008-04-22 21:52)

Tack så mycket för svaren!

Så jag ska alltså endast ta protein efter träning och inga kolhydrater alls what so ever?

Webbsida

Såklart ska du ha i dig kolhydrater men kan vara en bra ide att få de genom "vanlig" mat istället både för näringen och för att få bukfylla, då kcal-intaget är minskat under deff och det är inte så roligt att gå hungrig hela tiden.
Det är ingenting magiskt med kolhydrater i en gainer

Senast redigerat av Madball (2008-04-22 23:03)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

En deff går ut på att försöka bygga så mkt muskler som möjligt, det borde väl säga allt.
Gainern tycker jag låter dumt att byta ut, det du kan göra är att köra gainer både före och efter istället(även off-season då givetvis).

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Degpekka skrev:

En deff går ut på att försöka bygga så mkt muskler som möjligt, det borde väl säga allt.
Gainern tycker jag låter dumt att byta ut, det du kan göra är att köra gainer både före och efter istället(även off-season då givetvis).

Absolut. Rent fysiskt så är det kanske dumt att byta ut gainern om man tillgodoser mikronäringsämnen i övrigt. Men rent mentalt känns det oftast bättre att trycka i sig kolhydraterna från fast föda, speciellt under deff då hungern trycker på som mest.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Jag kör på som vanligt med dextropur efter träningarna, dock drar jag ner mängden lite. Får jag inte i mig det så kan jag knappt ta mig hem från gymmet.
Sjukt opti.

Webbsida

Så länge kolhydratsintaget håller sig detsamma och så länge det sker inom ~2 timmar från avslutad träning ser jag ingen anledning att få i mig det i någon form som inte mättar och inte innehåller mikronutrienter, under deff. Glykogeninlagringen ska ändå bli densamma, och kolhydraters antikatabola effekt runt träning är försumbar. Då ser jag hellre att jag blir mer mätt när jag väl äter. Men det är väl en smaksak, vitaminpiller finns ju av en anledning:)

Webbsida

Degpekka skrev:

Vad ska det här betyda? Du kanske skojade eller något men du bygger knappast muskler på underskott grappen.

"En deff går ut på att försöka minimera muskelförlust och maximera förlusten av fettvikt" skulle jag säga.

Registrerad: 2007-01-16

Tror/hoppas han skojade, din defenition verkar stämma ganska bra :)

Webbsida

Han skojade inte alls och han har en mycket bra poäng. Han ser det dock ur ett lite annat perspektiv än mig helt enkelt därför att vi tränar mot olika mål. För honom som byggare handlar dock allt om massa, och det bästa sättet att behålla massa på underskott är att göra allt man kan för att bygga den. Fettet rinner av förr eller senare, musklerna är det som är jobbigt att skaffa sig/få tillbaka.

Webbsida

Lajne skrev:

För honom som byggare handlar dock allt om massa, och det bästa sättet att behålla massa på underskott är att göra allt man kan för att bygga den.

Aha han går alltså in med den mentaliteten i deffen. Då förstår jag, för i realiteten är det ju omöjligt att faktiskt bygga muskler på negativt kaloriintag ;)

Webbsida

I realiteten är det nästan omöjligt, om jag får be;)

Webbsida

Haha okej. Om man käkar AAS så lär det iofs gå men :p

Webbsida

Nja, det är även i teorin möjligt utan AAS. Men hur stort underskottet får vara, hur mycket man faktiskt bygger (förmodligen bara några gram) samt hur mycket av sitt liv man får offra på optionani låter jag vara osagt;)

Webbsida

Ja då måste man ju verkligen tajma näringsintag osv på ett ganska analt sätt :p

RX fuel är inget att föredra efter träning?

Har även tänkt dra ut och springa på morgonen innan skolan/jobbet. När ska jag då äta frukosten? innan eller efter jag varit ute och sprungit? har hört nån stans att det är bra att springa/promenera på morgonen för att man tappar fett då och inte muskler, stämmer det?

Webbsida

mcbobby25 skrev:

När ska jag då äta frukosten? innan eller efter jag varit ute och sprungit?

Jag hade ätit den efteråt, men du gör ju som du vill. Du förstör lite själv tanken med en morgonpromenad/jogg, dvs att den ska genomföras på fastande mage, om du käkar före dock.

har hört nån stans att det är bra att springa/promenera på morgonen för att man tappar fett då och inte muskler, stämmer det?

Om man ska förenkla saker extremt mycket, så ja. Till att börja med vill jag fråga varför man skulle förbränna muskler över huvud taget någonsin, så länge man inte tänkte springa vääääldigt mycket längre än vad en normal morgonjogg är. Men tydligen är det acceptabelt att påstå att glykogen = muskler i förbränningssammanhang.
Men i vilket fall kommer du förbränna en större del fett än om du hade joggat någon annan tid på dygnet. Det är å andra sidan något som kommer kompenseras av att kroppen sänker sin nettoförbränning av fett under resten av dygnet, så i slutändan blir effekten densamma som om du hade joggat vilken annan tid som helst.

Lajne skrev:

Han skojade inte alls och han har en mycket bra poäng. Han ser det dock ur ett lite annat perspektiv än mig helt enkelt därför att vi tränar mot olika mål. För honom som byggare handlar dock allt om massa, och det bästa sättet att behålla massa på underskott är att göra allt man kan för att bygga den. Fettet rinner av förr eller senare, musklerna är det som är jobbigt att skaffa sig/få tillbaka.

Tack lajne. :)

Madball skrev:

Lajne skrev:

För honom som byggare handlar dock allt om massa, och det bästa sättet att behålla massa på underskott är att göra allt man kan för att bygga den.

Aha han går alltså in med den mentaliteten i deffen. Då förstår jag, för i realiteten är det ju omöjligt att faktiskt bygga muskler på negativt kaloriintag ;)

Därför jag skriver "försöka bygga så mycket som möjligt". :) Kan hålla med om att det kan låta luddigt när man läser det... Men det förklarar mitt tankesätt iaf.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB