Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 7  

Muskler på tjejer?

Registrerad: 2007-07-14

Petergbg skrev:

Euforia skrev:

Håller med dig helt. Arbetar på mina egna. Prova situps i nedåtlutande vinkel och lyft upp dig med de nedre magmusklerna.. Så brukar jag göra...

Det går inte att träna övre eller nedre magmusklerna, det finns inga muskelfästen mitt på. De fäster längst upp och längst ner, alltså tar all magträning på hela magen. Precis som att det inte går att träna inre eller yttre bröst..

mvh

Lögn.

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Ge mig fakta, ge mig studier!!!! Sitt inte bara och påstå saker:P

Edit: Hittade en mycket bra länk:
http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20 … minal.html

Förklarar det mesta, rectus abdominis, magmuskeln som sitter i mitten och ger oss "6-pack", går tydligen att träna övre och undre. Detta då det sker en större belastning på över/undre del beroende på vilka övningar man gör. Du kan inte isolera över/undre magmuskeln, du kan bara lägga mer/mindre belastning å de olika delarna och därmed en ändrad tillväxt.

Frågan kvarstår dock om det resulterar i en märkbart ändrad tillväxt?

Kan även för dem som gillar det vetenskapliga bakom träningen att besöka:
http://www.unm.edu/~lkravitz/Pages/articles.html

Otroligt bra sida med mycket fakta om träning, nutrition och anatomi. Och såklart hur allt hänger ihop.
Artiklarna baseras på vetenskapliga artiklar, så kan vara lite svåra att läsa för "gemene man", men det märks rätt fort om man försåtr dem eller inte:]

Senast redigerat av StunE (2008-04-23 15:04)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Euforia skrev:

Petergbg skrev:

Euforia skrev:

Håller med dig helt. Arbetar på mina egna. Prova situps i nedåtlutande vinkel och lyft upp dig med de nedre magmusklerna.. Så brukar jag göra...

Det går inte att träna övre eller nedre magmusklerna, det finns inga muskelfästen mitt på. De fäster längst upp och längst ner, alltså tar all magträning på hela magen. Precis som att det inte går att träna inre eller yttre bröst..

mvh

Lögn.

Fakta och grundläggande anatomi.

Från: Göteborg, Sveriges framstjärt
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Euforia skrev:

Petergbg skrev:

mvh

Lögn.

Fakta och grundläggande anatomi.

tack

Det är ju samma sak med Biceps, träningsvärken känns ju allra mest (i princip enbart för mig) i biceps närmast armvecket, men bara för det är det ju inte bara "nedre" delen som tränas. Man kan ju inte träna en halv muskel.

Senast redigerat av Petergbg (2008-04-23 15:03)

Registrerad: 2006-04-27

Degpekka skrev:

kubein skrev:

Xiaurion skrev:

Nu ska vi se om jag kan göra en målande förklaring :P! Trapezius är "kappmuskeln" och de har till uppgift att föra axlarna uppåt, bakåt och snett bakåt. Har man grova trapps har man vad folk kallar "tjurnacke" och de är de musklerna som liksom går från axlarna upp mot halsen.

Tjejer ska inte ha tjurnacke iaf!

Vilket skitsnack! :)

Har man Tjurnacke är man ju verkligen grov! :S

Registrerad: 2007-01-16

kubein skrev:

Degpekka skrev:

kubein skrev:

Tjejer ska inte ha tjurnacke iaf!

Vilket skitsnack! :)

Har man Tjurnacke är man ju verkligen grov! :S

Haha får nog hålla med om att tjurnacke på tjejer inte är drömmen, MEN är allt annat bra säger jag inte nej :D

Från: Kalmar
Registrerad: 2004-04-07
Webbsida

sjöräven skrev:

Madball skrev:

Jävligt OT: Kul att träna på Gerda sjöräven? Där jag har tränat i en jävla massa år tidigare oxå ;)

hehe gammal lunda-student kanske? jag var lite skeptisk i början, men har blivit som ett andra hem nu xD

haha nej jag är född och uppvuxen i Lund mään :p

Jadå Gerda är nice

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Euforia skrev:

Madball skrev:

Knäböj

Utöver knäböj, sumomark.. vad finns det mer?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Qua … Lunge.html

Du kommer inte bli besviken, om du vågar prova.

Haha! Sexigt värre och gå runt och köra den på gymmet.

Den går för övrigt bra att göra stillastående också ;)

Webbsida

StunE skrev:

Ge mig fakta, ge mig studier!!!! Sitt inte bara och påstå saker:P

Edit: Hittade en mycket bra länk:
http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20 … minal.html

Förklarar det mesta, rectus abdominis, magmuskeln som sitter i mitten och ger oss "6-pack", går tydligen att träna övre och undre. Detta då det sker en större belastning på över/undre del beroende på vilka övningar man gör. Du kan inte isolera över/undre magmuskeln, du kan bara lägga mer/mindre belastning å de olika delarna och därmed en ändrad tillväxt.

Frågan kvarstår dock om det resulterar i en märkbart ändrad tillväxt?

Kan även för dem som gillar det vetenskapliga bakom träningen att besöka:
http://www.unm.edu/~lkravitz/Pages/articles.html

Otroligt bra sida med mycket fakta om träning, nutrition och anatomi. Och såklart hur allt hänger ihop.
Artiklarna baseras på vetenskapliga artiklar, så kan vara lite svåra att läsa för "gemene man", men det märks rätt fort om man försåtr dem eller inte:]

Hmm.

"...However, when you stabilize the hips and only lift the trunk, there is relatively more muscle shortening in the upper abdominal region which leads to greater muscle involvement in that region (Walters & Partridge, 1957). In addition, the internal obliques are more involved in this torso lifting action (Kendall, McCreay, & Provance, 1993). Conversely, when you perform reverse crunches (lifting the pelvis off the floor), there is more shortening in the lower region, challenging the lower abs relatively more than the upper abs as well as more involvement of the external obliques (Kendall, McCreay, & Provance, 1993).

I call bullshit. Kolla årtalet för första forskningen....1957, förmodligen helt felaktigt. De andra två studierna är relativt gamla idag också och jag tror det är ganska bevisat att man inte kan träna olika delar av en muskel för att påverka dess utseende.

Registrerad: 2008-01-12

asså, jag har hört om det där med magmusklerna, att det inte går att träna en halvmuskel och allt grejs...blä!! men varför är det då bara övre delen av magen som är tränad på mig?!

Tildi skrev:

asså, jag har hört om det där med magmusklerna, att det inte går att träna en halvmuskel och allt grejs...blä!! men varför är det då bara övre delen av magen som är tränad på mig?!

För att du har fett i vägen som döljer de nedre? För att dina föräldrar inte kunde ge dig "bättre" muskelfästen? etc etc etc

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

Tildi skrev:

unfortunate genetics im afraid! magmuskeln är ju formad på ett vis, blir det bara rutor i övre så blir det bara det tyvärr..deffa ner lite och kolla hur det ser ut är ju ett alternativ (vem vet, det kanske döljer sig en liten ruta där nere ;)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag vill, utifrån det jag har läst i ämnet, här och nu säga att jag anser det som ganska väl bevisat att en högre belastning går att lägga på övre/undre delen av rectus abdominis. Huruvida detta kan göra någon verklig skillnad ens efter flera års träning är snarare den intressanta frågan.
Sedan får ni väl tvivla på mig om ni vill det, jag skiter i vilket just nu och det är inte detta tråden handlar om:P

Ja det är bevisat, och det finns också studier där de med EMG-mätningar sett att man kan prickskjuta inre bröst. Men bara för att det är bevisat i teorin betyder inte det att man har någon praktisk vinning av det.

Gör skillnad på mätbart och märkbart alltså.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Men bara för att det är bevisat i teorin betyder inte det att man har någon praktisk vinning av det.

Gör skillnad på mätbart och märkbart alltså.

Lajne skrev:

Huruvida detta kan göra någon verklig skillnad ens efter flera års träning är snarare den intressanta frågan.

Som du ser är jag högst medveten om vad du skriver;)

Jo, men jag tyckte det var dags för ett förtydligande, för de som snöar in sig på fel saker. Sluta luras :/

Registrerad: 2008-01-12

"deffar" jag bort nåt mer(bantar skulle jag säga till vardags :P) så skulle mamma min förbjuda mig att träna...har haft lite jobbigt med det där och varit nere på 49 kilo (nu 55-56) till
165-166cm vilket min kropp tyckte var för lite. Har haft mens en gång (för ett par månader sen) på två år...så jag tror inte det är nån bra ide att deffa;P
Och jag tror mer på det där med dumma gener, för inte ens då, övertränad med BMI på typ18 eller vad det blir(gränsen till undervikt) så hade jag bara rutor på "övermagen"
Det känns lite trist det här...är det helt enkelt kört för mig att få nån annan form på magen än den jag har nu?!

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

VA?? Har du inte regelbunden mens? Du måste äta mer mat!

Registrerad: 2008-01-26

Deffa fan absolut inte Tildi, du måste äta mer som Stevebc säger, så att du får mer fett på kroppen. Fortsätt träna, kanske dyker magmusklerna upp senare ändå, du är väll bara 16 år gammal? Angående magmusklerna, för att veta om rutorna går att träna separat måste man väll veta hur muskeln fungerar? Vare sig det räknas som en muskel eller inte så kanske olika delar av muskeln används olika, vilket låter logiskt, men kan inte nån hitta de moderna studierna?

Senast redigerat av Madness (2008-04-24 07:21)

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Studierna kan vara så moderna du vill.. Det kommer ändå inte göra någon skillnad i slutet.

Även om det går att mäta marginellt högre belastningar med elektroder på olika ställen under vissa övningar, vilket kan ge intressanta resultat i ett labb, så kommer du praktiskt inte att kunna ändra din givna genetiska form på musklerna, bara storleken.

Anledningen till att utföra olika övningar bör främst vara, variation och att det därmed kan göra träningen roligare, vilket medför att man utför den oftare.

Nog om magmuskler i den här tråden nu.

Från: Hoby-town
Registrerad: 2008-03-30

Kan ni inte slänga in lite bilder så att mans er vad amn sak satsa på ; ), eller det kanske man inte får=S?

Ljuvligt skrev:

Kan ni inte slänga in lite bilder så att mans er vad amn sak satsa på ; ), eller det kanske man inte får=S?

Du kommer få lika många bilder/åsikter, som det finns killar....typ.

Från: Hoby-town
Registrerad: 2008-03-30

Cybercowboy skrev:

Ljuvligt skrev:

Du kommer få lika många bilder/åsikter, som det finns killar....typ.

Kan tänka mig det iof, men kan vara lite kul=). Vet inte vad hälften av orden man ska ha betyder, så jag tänkte att bilder kanske hjälper;). *lat*

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Ljuvligt skrev:

Har inget bättre för mig så absolut =) Många fitnesstjejer har grymt fina kroppar:

http://www.t-nation.com/tmagnum/pi.do?id=1932430

http://www.t-nation.com/tmagnum/pi.do?id=1736891

http://www.t-nation.com/tmagnum/pi.do?id=1714113

http://www.t-nation.com/tmagnum/pi.do?id=1706290

http://www.t-nation.com/tmagnum/pi.do?id=1589472

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-04-24 15:52)

Ljuvligt skrev:

Kan tänka mig det iof, men kan vara lite kul=). Vet inte vad hälften av orden man ska ha betyder, så jag tänkte att bilder kanske hjälper;). *lat*

Varför inte så här:

http://www.t-nation.com/forum_images/8/c/8c6a6-boxinggirl.jpg

För mer inspiration: http://www.t-nation.com/tmagnum/figureI … a?pageNo=1

Sidor: 1 2 3 4 5 … 7  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB