Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 68 69 70 71 72 … 129  

Endag tränar för en vacker dag

Registrerad: 2006-08-28

Köra gamla cykeln på passet?

Registrerad: 2007-05-08

Ironwoman skrev:

Köra gamla cykeln på passet?

Hade jag varit förberedd på punka så hade jag kunnat det, men det tar för lång tid att hämta den, fixa osv. Han sover inte så länge... Måste byta snabbkopplingen då nämligen. När jag ska lägga honom brukar jag ha fixat allt innan: vattenflaska, fläkt, dator med nåt kul på, satt upp cykeln, bytt om. Så slipper jag slösa dyrbar sovtid på att fixa sånt krams och kan koncentrera mig på träning.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Se det positivt. Du får öva på att byta slang. Att vara bra på det är en bra egenskap. Får jag punka i ett lopp kan jag lika gärna bryta.

machine gun skrev:

Se det positivt. Du får öva på att byta slang. Att vara bra på det är en bra egenskap. Får jag punka i ett lopp kan jag lika gärna bryta.

Faktum är att så tänkte jag. Första punkan...andra blev jagmest frustrerad även om jag misstänkte att det skulle smälla igen eftersom punkan var inåt fälgen.

Inför Kalmar måste jag öva på att byta slang så jag blir snabbare., tar alldeles för lång tid nu. Är också långsam att få av och på bakhjulet, framhjulet är ju en baggis. Vill kunna fixa en punka på sub-5 min. DEt svåraste tycker jag är att få på sista bitren av däcket men det är väl bara våld och styrka som gäller.

Förresten, fälgband heter det, kom på det just.

Senast redigerat av Endag (2008-04-17 20:41)

Endag skrev:

Inför Kalmar måste jag öva på att byta slang så jag blir snabbare., tar alldeles för lång tid nu. Är också långsam att få av och på bakhjulet, framhjulet är ju en baggis. Vill kunna fixa en punka på sub-5 min. DEt svåraste tycker jag är att få på sista bitren av däcket men det är väl bara våld och styrka som gäller.

+ pumpa upp till bra tryck. Det är jag inte så bra på med min lilla pump på cykeln. Jag är också osäker att klara punkor snabbt.

Ironwoman skrev:

+ pumpa upp till bra tryck. Det är jag inte så bra på med min lilla pump på cykeln. Jag är också osäker att klara punkor snabbt.

Ja det måste jag också fixa, en bra pump. Den jag har nu är mest en nödpump.
Tänk vad snopet att träna som fan inför Kalmar och så faller man på att det tar 20 min att fixa en punka...
och sen får man en till och vi snackar 40 minuter...

Registrerad: 2006-03-15

Endag skrev:

Ironwoman skrev:

Tänk vad snopet att träna som fan inför Kalmar och så faller man på att det tar 20 min att fixa en punka...

Pump, jag chansa och cykla på fälgen i 1 mil förra året ;)

Tryman skrev:

Funkar det på långa distansen också tror du :)

Endag skrev:

Tryman skrev:

Funkar det på långa distansen också tror du :)

Funkar på alla olika lopp så länge man inte är rädd om däcket eller har mer än 1 mil kvar.

Registrerad: 2007-10-24

Endag skrev:

Ironwoman skrev:

Jag skulle rekomendera er att köpa "pumppatroner" till IM, det används rätt mycket av MTB åkare och är en patron som man bara sätter på ventilen då man bytt slang så pumpas slangen av trycket i patronen. Dock kan man bara använda en patron en gång, så att ha med sig två är nog bra om det skulle gå galet med den första. På träning är det dock pump och armkraft som gäller.

Tryman skrev:

Funkar på alla olika lopp så länge man inte är rädd om däcket eller har mer än 1 mil kvar.

OK, Tryman, ditt råd i egenskap av rutinerad triathlet är alltså: Skit i pumpen, köp istället billiga däck du inte är räd om och ge fan i att få punka första 17 milen. :)

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Det är ett alternativ. Men jag misstänker att du sover dåligt natten innan tävlingen. Och sömn är viktigt.
Inte vill jag heller läsa dig tråd efter Kalmar om du istället råkar få punka efter 9 mil... och 500 timmars träning.

jeppo99 skrev:

Endag skrev:

Ironwoman skrev:

Jag skulle rekomendera er att köpa "pumppatroner" till IM, det används rätt mycket av MTB åkare och är en patron som man bara sätter på ventilen då man bytt slang så pumpas slangen av trycket i patronen. Dock kan man bara använda en patron en gång, så att ha med sig två är nog bra om det skulle gå galet med den första. På träning är det dock pump och armkraft som gäller.

Det ska jag kolla upp. Man kan ju komplettera med pump.

Lördag 19 april

Cykling 82 km, 2 h 56, HR 142
Premiärtur med nya cykeln! Cyklade med HTT, fast vi var bara fyra pers. Den ene var en cyklist med rätt bra drag i benen så det gick undan emellanåt. Tjejen som var med hade missflyt och tappade kedjan titt som tätt och fick nån punka dessutom. Hon kunde bara köra på stora klingan och eftersom det var rätt kuperat var det omöjligt att hålla ihop vår lilla grupp. Men det gör inte mig nåt, har inget behov av att träna på rulle. Sista tre milen hem gick ruggigt fort och min puls låg mellan 160 och 170 hela tiden. Bra pass och nya cykeln funkar finemang efter ett par justeringar sadeln.

Söndag 20 april

Löpning 8.5 km, 39:40 min, HR 152
Sprang ner till Pildammsparken och drog två varv (2.88 km) som båda gick på 12.54 min, vilket är alldeles för fort. Fick ont i hamstrings på andra varvet så jag slog av lite.

Senast redigerat av Endag (2008-04-21 08:40)

Så jäkla coolt. Jona i Heleneholm har försökt kvala till IM Hawaii och fallit på målsnöret flera gånger och så nu går hon och vinner ett wild card på IM-lotteriet! Enligt hennes hemsida/blogg så lägger hon nu om sin säsong. Istället för att kvala in ska hon nu satsa på att vinna sin Age group. Ska bli spännaden att följa!
www.yogajona.se

Måndag 21 april

Föräldra-duathlon 2 h:
2.1 km löpning med barnvagn, 12 min
Cykling trainer 1h 15 min
Blöjbyte
5.7 km löpning med barnvagn, 33 min

Löpningen gick riktigt lugnt för jag hade ont i hamstrings sen söndagens snabba pass och cyklingen var också lugn. Kanske är det här nya melodin? Eftersom jag ändå vill springa och cykla de flesta dagarna jag är hemma så är det ju finfint om man kan sätta ihop det till brickpass så man får lite längd på träningarna.

Är det stor skillnad att springa med eller utan vagn? Du börjar få ihop en hel del träningstid nu.

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Tryman skrev:

Är det stor skillnad att springa med eller utan vagn? Du börjar få ihop en hel del träningstid nu.

Don't worry, du ska springa utan ;)

floppix skrev:

Tryman skrev:

Don't worry, du ska springa utan ;)

Va, har du inte laddat vallen med vagnar? ;)

Tänkte mer på att han håller ett högt tempo med vagnen.

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

För att krydda den här dagboken med lite officiella resultat så har jag detta på barnvagnslöpning:

5km terräng, Hellasgården, november 2006:
21. (M&B-1) Rolle & Noel Persson, Tid: 25.49

Rolle (löparen bakom vagnen) sprang maran på 2.59.xx hösten 2005, så har vi lite jämförandevärden att spåna kring..., :D

Senast redigerat av floppix (2008-04-22 14:54)

Tryman skrev:

Det beror väldigt mycket på vilken vagn man har. Jag springer dels med vår standard-Brio pansarvagn och dels med en löparvagn av billigaste modell som finns (biltema). Brion är tung och lite jobbig i svängar och över trottoarkanter, Biltema-vagnen svänger kraftigt så den är också rätt besvärlig... Så ja, det är rätt stor skillnad, men mest att man inte orkar så länge. Mina km-tider vid en viss puls är inte så mycket sämre än utan vagn  men jag upplever det jobbigare.

Löper man däremot med en riktig löparvagn så är det helt andra saker. Då springer man som normalt och bara puffar till den emellanåt. DEn går spikrakt. Det är en som sprungit en mara med BabyJogger Performance på sub 2.50. SAmma vagn använder ultralöpare som Sunesson och Rune Larsson till sin packning. Med en sån vagn är det inte stor skillnad mot att springa utan.

Jag hade tänkt springa milen under 50 med barnvagn och dessutom har jag uppfattat det som att IW utmanat mig på milen, jag med barnvagn och hon utan. Men jag får se, just nu bråkar hamstrings igen och en maxning på milen är väl inte optimalt...

Tisdag 22 april

Löpning barnvagn 6.1 km, 36 min, HR 133
Riktigt lugn jogg för att inte slita på hamstrings

Cykling trainer 60 min, 25 km

Onsdag 23 april
Cykling trainer 40 min

Nix, jag har inte planerat att utmana dig på milen. Jag har mer noterat att du satsat på att ta milen under 50 med barnvagn och att du nog har goda möjligheter att lyckas.

Ironwoman skrev:

Nix, jag har inte planerat att utmana dig på milen. Jag har mer noterat att du satsat på att ta milen under 50 med barnvagn och att du nog har goda möjligheter att lyckas.

Jo det var planen,men jag funderar på att skita i det. Sprang hyfsat fort i helgen och fick tillbaka mina känningar i hamstrings. TRor inte det är värt det... MEd vagn måste man desuto trycka lite extra. Fast sub-50 borde jag ju klara utan att maxa tycker jag. MEn vi får se, det är inget huvudmål för mig direkt, utan det var mest en kul grej.

Sidor: 1 … 68 69 70 71 72 … 129  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB