Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Alkohol och träning?

Registrerad: 2008-04-16

Valborg närmar sej liksom fyllan. Jag har lyckats hålla mej borta från spriten ganska länge nu men valborg hör ju ändå till. Hur mycket träning kommer jag förlora på den kvällen? Förlorar man inte konditionsträning om man kört det innan?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

I allmänna ordalag brukar man säga att ca 3 veckors styrketräning går förlorad, lite beroende på hur hård den har varit och hur bra du har skött kosten.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

3.5 är det väl?

Webbsida

Cybercowboy skrev:

3.5 är det väl?

Nja, det är snarare om man har missat esan före passet. 4,5 om man även missar den efter passet.

Å fan. Ska tänka på det nästa gång det är dags för en bläcka.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Men sluta fjanta er! Det är väl klart man inte tappar 3,5 veckors träning på en fylla! Det man tappar mäts inte i tid, utan i % för bövelen! Approximativt 8 % tappar man förutsatt att man dricker mestadels öl. Rödvin innehåller antioxidanter så det tappar man faktiskt inte mer än uppskattningsvis 2,7 % av. Om man dricker STARKsprit ökar man mellan 2 och 9 % för det hörs ju på namnet. Starköl är däremot undantaget som bekräftar regeln i det här fallet så tänk inte ens tanken!

Det finns också studier på att man tappar mindre om man har sex med personer av samma kön på fyllan än om man som kille bankar bäver. Bävern suger nämligen ut en del av styrkan genom penisen, det är därför den krymper efteråt.

Senast redigerat av coffe_aberg (2008-04-23 21:20)

Från: Kalmar
Registrerad: 2004-04-07
Webbsida

Nej men seriöst, det bästa du kan göra är att ta på dig tunga kläder så att det blir kämpigt att gå runt, det kommer att motverka alkoholens effekter och nästan nolla alkoholens biverkningar på dina muskler

Senast redigerat av Madball (2008-04-23 21:51)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

hugok skrev:

Valborg närmar sej liksom fyllan. Jag har lyckats hålla mej borta från spriten ganska länge nu men valborg hör ju ändå till. Hur mycket träning kommer jag förlora på den kvällen? Förlorar man inte konditionsträning om man kört det innan?

Är du beroende eller bara dum?

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Degpekka skrev:

hugok skrev:

Är du beroende eller bara dum?

Såja degis, du måste inse att alla inte tänker som du. =) Sen uppnår du inget vidare, förutom att göra en annan människa och det vill du väl inte? =P Men jag håller med din grundtanke, jag hade bara försökt uttrycka mig annorlunda.

Det där var faktiskt inte det minsta otrevligt om du läser vad jag skrev... sen har jag inte gjort någon människa heller. ;)

hugok wrote:

Valborg närmar sej liksom fyllan. Jag har lyckats hålla mej borta från spriten ganska länge nu

Hålla sig ifrån sprit och andra droger är ett val man själv gör, om man måste använda orden som trådskaparen gör tycker jag att min fråga är helt ok. Sen att jag är väldigt trött på liknande trådar bidrar väl till att jag inte orkar gulla runt med solklar fakta längre.

Webbsida

Degpekka skrev:

Det där var faktiskt inte det minsta otrevligt om du läser vad jag skrev... sen har jag inte gjort någon människa heller. ;)

hugok wrote:

Valborg närmar sej liksom fyllan. Jag har lyckats hålla mej borta från spriten ganska länge nu

Hålla sig ifrån sprit och andra droger är ett val man själv gör, om man måste använda orden som trådskaparen gör tycker jag att min fråga är helt ok. Sen att jag är väldigt trött på liknande trådar bidrar väl till att jag inte orkar gulla runt med solklar fakta längre.

Haha så du erkänner iaf att det inte var ett trevligt svar;). Jag förstår dig säger jag ju. Men jag tycker du måste börja sätta dig in i andras situation och se just valborg etc som tillfällen där man sen urminnes tider har det som tradition att ta sig en snaps liksom. Att bli redlös är sedan en annan sak. =P

Keep_On_Pumpin skrev:

Degpekka skrev:

hugok wrote:

Haha så du erkänner iaf att det inte var ett trevligt svar;). Jag förstår dig säger jag ju. Men jag tycker du måste börja sätta dig in i andras situation och se just valborg etc som tillfällen där man sen urminnes tider har det som tradition att ta sig en snaps liksom. Att bli redlös är sedan en annan sak. =P

Vart har jag skrivit att det var ett otrevligt svar? :)
Jag ställde en rak fråga till trådskaparen, för det låter inte som hans sits är vidare sund för honom själv, och jag anser därför att det vore klokt om han såg det från ett annat håll. Det handlar inte om att jag ska sätta mig in i någon annans sits och acceptera saker bara för att. Jag klankar inte ner på folk som väljer att använda sig av diverse berusningsmedel, men någon bör ju få dessa personer att tänka annat än "jag är ung och dum så jag ska supa" och "alla i sverige super så då ska jag med, för det är tradition".

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Detta är den typiska inför fest-tråden. Dessa uppstår hela tiden. Alkohol i stora mängder påverkar kroppen negativt. Den försämrar de resultat du får av din fysiska träning. Hur mycket går inte att svara på eftersom det finns närmast oändligt många variabler som styr det.

Instinktivt vill jag låsa tråden och be trådskaparen att genom sökfunktionen hitta andra alko-trådar men jag undrar bara om Lajne skämtar eller om han är seriös, på vilket sätt det stämmer. Jag har haft tre dubbelhelger i rad och ändå gått framåt, fullt medveten om att jag hade gått ännu längre fram utan dessa dubbelhelger med skadliga mängder alkohol.

Webbsida

Degpekka skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Degpekka skrev:

Vart har jag skrivit att det var ett otrevligt svar? :)
Jag ställde en rak fråga till trådskaparen, för det låter inte som hans sits är vidare sund för honom själv, och jag anser därför att det vore klokt om han såg det från ett annat håll. Det handlar inte om att jag ska sätta mig in i någon annans sits och acceptera saker bara för att. Jag klankar inte ner på folk som väljer att använda sig av diverse berusningsmedel, men någon bör ju få dessa personer att tänka annat än "jag är ung och dum så jag ska supa" och "alla i sverige super så då ska jag med, för det är tradition".

Jag menar det inte som nån kritik mot dig, jag säger ju att jag håller med dig. Men jag får ofta intrycket att du är väldigt insnöad på din sak om alkohol och kör noll tolerans grejen stenhårt igenom. Men vi droppar detta nu =)

Webbsida

stevebc skrev:

men jag undrar bara om Lajne skämtar eller om han är seriös, på vilket sätt det stämmer.

Jag gav honom det försvar han förväntade sig och hoppades därmed ge tråden ett kort liv.

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Om du tränar några dagar innan valborg kommer uppbyggnaden av dina muskler att bortprioriteras för att rensa kroppen på toxiska substanser (spriten), du kommer med andra ord få en sämre tillväxt. Tränar du samma dag är risken att du bryter ned dina muskler för att sedan inte få någon "uppbyggnadsfas" pga spriten. Sedan beror det på hur tungt du tränar, hur tätt inpå och hur mycket sprit du dricker:P

Med andra ord, att säga att du förlorar "tre veckor" eller "9.2%" går inte. Det handlar bara om att tänka till lite innan...

Webbsida

StunE i båda fallen är frågan om det ens märks nån skillnad. Kroppen stänger inte av allt bara för att man har alkohol i kroppen.

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

nä, skrev att det "bortprioriteras" och få en "sämre tillväxt", inte att kroppen stänger av allt för att man har alkohol i kroppen:P...

Antaligen ger det ingen märkbar skillnad på tillväxten av muskler, om man inte dricker på regelbunden basis... Men i teorin ger det en sämre muskeltillväxt.

Moderator

Lajne skrev:

stevebc skrev:

men jag undrar bara om Lajne skämtar eller om han är seriös, på vilket sätt det stämmer.

Jag gav honom det försvar han förväntade sig och hoppades därmed ge tråden ett kort liv.

Haha okej, tur där, trodde ett tag du var seriös :D

Registrerad: 2004-10-13

en fylla spelar ingen roll.. inte 2 i månaden heller! Har jag kommit på helt själv, bra va? :) Allt detta tjat om alkohol! sålänge man inte dricker sig redlöst packad så är de ingen fara, ge bara fan i att träna dagen efter! Vänta till dagen därpå! =)

Nykammad skrev:

en fylla spelar ingen roll.. inte 2 i månaden heller! Har jag kommit på helt själv, bra va? :) Allt detta tjat om alkohol! sålänge man inte dricker sig redlöst packad så är de ingen fara, ge bara fan i att träna dagen efter! Vänta till dagen därpå! =)

Det spelar visst roll. :) *rätt ska va rätt*

Registrerad: 2004-10-13

Degpekka skrev:

Nykammad skrev:

Det spelar visst roll. :) *rätt ska va rätt*

Kan tänka mig att du inte tränar på elitnivå? isf är de obetydligt! om de inte blir för ofta! Även om jag druckit 2 gånger på en måndag kanske 10 öl per gång så märker jag ingen skillnad... :)

Moderator

Degpekka har rätt i att det gör skillnad. Nykammad har rätt i att man i viss mån kan försumma den skillnaden.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Jag festar i stort sett varje lördag. Det gör ingen märkbar skillnad för mig. Det är så dåliga öppettider på gymmet på helgerna så jag tränar aldrig då ändå. Jag tränar alltså inte samma dag som jag dricker och jag har alltid en vilodag dagen efter.

coffe_aberg skrev:

Jag festar i stort sett varje lördag. Det gör ingen märkbar skillnad för mig. Det är så dåliga öppettider på gymmet på helgerna så jag tränar aldrig då ändå. Jag tränar alltså inte samma dag som jag dricker och jag har alltid en vilodag dagen efter.

Har du provat att träna några månader utan att dricka?

Det är väl klart som fan att det gör skillnad. Att säga något annat är ju bara...korkat. För att förenkla lite kan man säga att ungefär ett dygn går åt för kroppen att städa upp all skit den fått i sig. Det är 1/7, vilket är ungefär 15% av en vecka...15% som hade kunnat användats till något bättre.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB