Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hur snabbt till "svältläge"?

Från: Umeå
Registrerad: 2006-10-19

Om man ligger på en extremt låg kalorikost. Vi pratar om under 1000kcal per dag, hur länge kommer kroppen att hålla normal förbränning? När börjar den inse att den inte får näring och drar ner på förbränningen och ställer sig i sk. "svältläge"?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Den kommer dra ner förbränningen ganska omgående (hormoner, anpassning, etc).

Något svältläge behöver du inte oroa dig över dock (om du inte ligger på 3-4% i kroppsfett). Men det är inget snack om saken att kroppen kommer förbruka mindre energi.

Varför frågar du?

Flickvännen, och även jag påbörjade en pulverdietkur nu i måndags för att "kickstarta" ett sunt leverne. Till mitt försvar dock mot bättre vetande från min sida, men vad gör man inte när tjejen blinkar? :)

Om jag inte har missat allt för mycket så kommer kroppen dra ner på förbränningen och om man inte lägger om kosten så kommer alla kilon man tappat (mest vatten förståss) att återkomma när man går tillbaka till fast föda.

Men om man då återgår till en sund, näringsrik och balanserad kost och med VLCD-dietens "hjälp" dragit ner på förbränningen avsevärt finns ju en ganska överhängande risk att man hamnar på energiöverskott och med extrakilon som följd.

Så egentligen varför jag frågar var att få lite bekräftelse på att förbränningen minskar och att jag ska försöka få tjejen att tänka om med pulverdieten :) Så tack för svaret!

.

Senast redigerat av Second (2008-04-23 09:42)

.

Senast redigerat av Second (2008-04-23 09:42)

.

Senast redigerat av Second (2008-04-23 09:41)

.

Senast redigerat av Second (2008-04-23 09:49)

.

Senast redigerat av Second (2008-04-23 09:49)

Sorry....databekymmer...

Second skrev:

Flickvännen, och även jag påbörjade en pulverdietkur nu i måndags för att "kickstarta" ett sunt leverne. Till mitt försvar dock mot bättre vetande från min sida, men vad gör man inte när tjejen blinkar? :)

Om jag inte har missat allt för mycket så kommer kroppen dra ner på förbränningen och om man inte lägger om kosten så kommer alla kilon man tappat (mest vatten förståss) att återkomma när man går tillbaka till fast föda.

Men om man då återgår till en sund, näringsrik och balanserad kost och med VLCD-dietens "hjälp" dragit ner på förbränningen avsevärt finns ju en ganska överhängande risk att man hamnar på energiöverskott och med extrakilon som följd.

Så egentligen varför jag frågar var att få lite bekräftelse på att förbränningen minskar och att jag ska försöka få tjejen att tänka om med pulverdieten :) Så tack för svaret!

Du tänker rätt, när du tänker långsiktigt. Visst funkar en VLCD (speciellt om man är rejält överviktig), men det är tiden efteråt då man ska gå tillbaka till ett normalt ätande som folk får problem.
Förbränningen kommer gå tillbaka till basnivåer när ni går tillbaka till ett normalt ätande (läs: tillräckligt med kalorier). Dock kommer den totala förbrukningen vara lägre pga att ni har, förhoppningsvis, tappat en del fett.

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Second skrev:

Du tänker rätt, när du tänker långsiktigt. Visst funkar en VLCD (speciellt om man är rejält överviktig), men det är tiden efteråt då man ska gå tillbaka till ett normalt ätande som folk får problem.
Förbränningen kommer gå tillbaka till basnivåer när ni går tillbaka till ett normalt ätande (läs: tillräckligt med kalorier). Dock kommer den totala förbrukningen vara lägre pga att ni har, förhoppningsvis, tappat en del fett.

Hur ska man tackla det då? Helt enkelt aldrig gå till normalt ätande efter VLCD, dvs långsamt öka kcal intaget?

Du måste ju förr eller senare "gå av" dieten, annars kommer du inte överleva :)

Jag har inte superbra insikt i hur deras diet ser ut, men jag antar att den är uppbyggd av en massa näringsdrinkar. Förslagsvis börjar man sakteligen byta ut drinkarna mot mat igen. Kanske börjar man med 1-2 fasta mål (vanlig mat alltså) i veckan, för att sedan gå över till 1 fast mål om dagen osv osv. Om du vill så kan du läsa om The Velocity Diet, skriven av Chris Shugart, där uppstår samma "problem"/fas (övergång till fast föda alltså).

Min åsikt är att svaret ALLTID är att folk måste röra mer på sig. Folk har tyvärr inte karaktären att hålla en strikt diet år ut och år in, så då finns det bara motion kvar för att balansera ut allt junk som de trycker i sig. Det är för mig en gåta när man hör folk gnälla om hur feta de är, för att sedan sätta sig i bilen/bussen/spårvagnen/etc till valfritt snabbmatsställe för att frossa.
Istället för att folk sitter och bränner 30 minuter per dag i köer till jobbet, så kan de parkera arslet på cykelsadeln istället och kanske tom ta sig fram snabbare än med bil - med förbättrad hälsa och mindre späck på kroppen som resultat.

Det är bara en tidsfråga innan vi är lika feta som amerikanerna.

Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Min åsikt är att svaret ALLTID är att folk måste röra mer på sig. Folk har tyvärr inte karaktären att hålla en strikt diet år ut och år in, så då finns det bara motion kvar för att balansera ut allt junk som de trycker i sig. Det är för mig en gåta när man hör folk gnälla om hur feta de är, för att sedan sätta sig i bilen/bussen/spårvagnen/etc till valfritt snabbmatsställe för att frossa.
Istället för att folk sitter och bränner 30 minuter per dag i köer till jobbet, så kan de parkera arslet på cykelsadeln istället och kanske tom ta sig fram snabbare än med bil - med förbättrad hälsa och mindre späck på kroppen som resultat.

+1 :)

Mvh

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Det så kallade "svältläget" är i princip en myt.

Englund skrev:

Det så kallade "svältläget" är i princip en myt.

För friska människor iaf.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB