Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Muskelminne

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Jag försökte kapa Wabbibibi.. eh nåntings tråd tidigare, men det verkade inte funka, så jag startar en egen, eftersom jag är väldigt intresserad av ifall någon har något vettigt att säga om det sk, muskelminnet som ofta omtalas. Är det en effekt som man verkligen kan märka av ordentligt? Hur funkar det? Finns det någon som har någon mer fakta och lite mer kött på benen än det vanliga vaga uttalandet, att "det är lättare att bygga upp muskelmassa igen om man varit mer vältränad innan"?

Jag klistrar in min egen text från den tidigare nämnda tråden och hoppas på intressanta åsikter och synpunkter ifall det finns.

Jag har inte kunnat träna speciellt hårt på styrkan av olika skäl de senaste 5-6 månaderna och har under tidigare perioder tappat en heldel massa och styrka.

Men nu har jag all tid i världen och gott om motivation och pengar på matkonto tex =)
Skulle jag hypotetiskt kunna förvänta mig eller hoppas på väldigt intressanta ökningar under de kommande tre månaderna i form av muskelminne etc eller kommer det vara mest marginellt?

Jag antar att tiden kommer att visa, men det hade kunnat vara kul att spåna lite på:

Hur mycket kan det sk muskelminnet verkligen hjälpa?
Hade jag tex under initialfasen kunnat öka i muskelmassa även om jag legat stilla på fett%?
Kommer jag öka väldigt mycket mer om jag bulkar ordentligt? (som jag valt att göra)

För informations skull skulle jag tippa på att jag ligger ungefär 30-40 under mitt tidigare max i bänk, kanske 50-60 i knäböj och 30-40 i mark. även ett tiotal kg under min "maximala" form i slutet av augusti förra sommren (105-106kg med runt 10-11%).

Vad skulle ni tippa på att jag kan uppnå till augusti detta år? (jag har ju mina egna mål och förväntningar/förhoppningar men det skulle va kul att höra lite fler kvalificerade gissningar)

Låg idag på en morgonvikt av 96 efter en vecka av mer eller mindre hårda smärtstillande mediciner med kraftigt avtagen aptit som bieffekt =(

Senast redigerat av Tobbeno (2008-04-20 14:20)

Registrerad: 2008-01-23

vad är muskelminne? :D

Registrerad: 2008-03-24

haha, undrar jag med :p

Webbsida

Tanken, är att som sagt, om man innan har haft en viss form, låt oss anta att den var "bra" för att exemplet ska bli så enkelt som möjligt (låt os kalla det mycket muskelmassa). Av någon anledning tvingas man sluta träna eller träna mindre effektivt, äta för lite etc. under en viss period så att man tappar muskelmassa och styrka.

Tanken är att det ska finnas något som kallas för muskelminne som innebär att kroppen har lättare att ta sig tillbaka till den bättre formen (den större mängden muskelmassa, bättre styrkan etc) snabbare än om man tex aldrig varit där tidigare.

Nu är frågan jag spånade lite runt; Hur mycket skillnad gör det egentligen i praktiken??

Senast redigerat av Tobbeno (2008-04-20 14:42)

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Har du en gång varit muskulös och tappar i vikt kommer större delen av nästkommande viktuppgång vara muskler, liksom en fet person som tappat fettvikt kommer gå upp mestadels fettvikt vid eventuell viktuppgång.

Kroppen har en god förmåga att återfå 'normal' status vid normalt leverne.

Tror inte jag svarade direkt på någon fråga men det är en teori i alla fall = )

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-03-31

Christian Bale lär ha rätt bra muskelminne iaf :P

Webbsida

I hans fall spekulerades det väl endel i evenutella mediciner också..
Men visst, i bakhuvudet finns helt klart hans fall som ligger och gör sig påminnt. =)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

De ökningar man gör om man varit borta en längre tid från träningen, kan närmast jämföras med steroid-ökningar - man ökar jävligt snabbt mao.

Mig veterligen (nu får Babel m.fl rätta mig om jag har fel) är att muskelcellen har, pga tidigare styrketräning, bildat nya cellkärnor. Dessa är inget som försvinner, så när man då återupptar träningen kan man öka väldigt väldigt snabbt - jämfört med en nybörjare som måste nybilda cellkärnorna från scratch.

Babel?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Runt muskelcellerna finns satellitceller, som när musklerna växer går in och bildar nya kärnor helt enkelt därför att de gamla kärnorna inte kan täcka den växande cellens totala behov av energiproduktion (väldigt förkortat). När sedan cellen minskar i storlek pga inaktivitet eller whatnot så finns dessa nybildade kärnor fortfarande kvar, vilket gör att nybyggande upp till den punkt där man återigen behöver skapa nya cellkärnor går väldigt snabbt. Eller med andra ord, ger du bara dig själv rätt förutsättningar så ska du kunna komma tillbaka fort som attan :)

Registrerad: 2008-01-24

Sen har man ju oxå tekniken redan intränad i dom allra flesta övningar men vet oxå vilken mat/kosttillskott kroppen svarar på, Nervbanorna mellan muskel och huvud är redan inbanade. Man behöver inte slösa massa tid på lära sig teknik och fundera lika mycket över kosten som när man var nybörjare.

Webbsida

Haha, nej det får vi hoppas.
Tror jag lärt mig något efter 15 år på gymmet =)

Är jag snäll och allt går som jag hoppas, så kan det nog dyka upp ett par bilder och lite grafer och statistik inom någon månad eller två för att se hur fort-långsamt det går i mitt fall.

Än så länge har jag väldigt goda förutsättningar för att få tillbaka min "förlorade" muskelmassa. Förhoppningsvis har jag fått en sån extraskjuts i träningen att jag kan lyckas öka lite till utöver den nivån
(Ifall sedan "satsningen" spricker i slutändan och jag bara kommer halvvägs är väl bara att vänta och se, men jag ser väldigt positivt på den snara framtiden just nu).

Senast redigerat av Tobbeno (2008-04-20 18:13)

Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Jag har själv personlig erfarenhet av muskelminne som jag kan berätta om men tyvärr är jag kort med vetenskaplig fakta då jag hittat väldigt få (och tivelaktiga) studier på muskelminne.

Jaja... here it goes. När jag muckade -02 vägde jag 104kg, mycket muskler och mycket fett. Uppskattningsvis låg jag då runt 25% bf och magen putade ut lite över skärpet. Jag har aldrig ätit så mycket mat (varav det mesta skräpmat) som under min lumpenperiod och jag tränade samtidigt mycket styrka. Jag bestämde mig då under mucken för att gå ner i vikt och började springa varannan dag sommaren -02. Efter ett år vägde jag 80kg och var åter igen väldigt vältränad både muskel- och konditionsmässigt. När jag sprang en tävling andra året 10km på 41min bestämde jag mig för att slå mitt PB från en skoltävling på 37min. Jag ökade mängden av träning till runt 8-10 mil i veckan och gick långsamt ner i vikt till 72kg. Då hade jag inte ett gram överskott av fett på kroppen någonstans och jag ville absolut inte gå ner mer. En marathonsatsning till hösten -05 sabbade de planerna dock och jag gick ner till som lägst 68kg på mina 191cm (18,6 BMI). Jag har aldrig varit i så bra form som då, men tyvärr såg jag väldigt smal ut samtidigt som jag började få problem med en fot när jag ökade på träningsdosen över 10 mil i veckan under några månader.

Jag fick både känningar av hälsena och benhinnor och fick tillslut en hälseneinflammation. Jag började då utöka min styrketräning och trappade ner löpningen till 3 mil i veckan samtidigt som jag började äta ordentligt med mat. Sommaren -06 vägde jag 84kg och våren -07 nästan 98kg, fortfarande med kroppsfett under 15%. Du vill inte veta hur många gånger jag fick förklara mig att jag inte var dopad under det året. På ca 2 år gick jag alltså upp 30kg och ökade min total i SL från ca ~300kg till en bit över 500kg. Den enda teoretiska och möjliga förklaring är just muskelminne då jag tidigare i livet haft näst intill samma muskelmassa. Och det är oftast i liknande situationer som sk muskelminne är tillämpbart.

När det sedan gäller den vetenskapliga förklaringen har jag tyvärr inte jättemycket att komma med, jag har frågat fysiologer på skolan utan att få mer vettiga svar än att det har studerats och verifierats hos fd skadade friidrottare eller människor som helt lagt av träning och sedan återtagit den 1 år senare. Jag vet igenom att läsa texter att de fantastiska resultat som visades på odopade människor under -70 talet med nya träningsmaskiner och träningssystem (nautilusmetoden) helt tillskrivits muskelminne då de använda sig av kroppsbyggare som lagt av med träning och som sedan har börjat träna igen. Du kan läsa om Mike Mentzer och Arthur Jones och hans träning med Casey Viator på 70-talet (Jones's Colorado Experiment) om du vill veta mer.

Vad jag förstått måste man antingen svälta sig ner i vikt eller lägga av med träningen för att få stora "resultat" av muskelminne.

Webbsida

Jag har läst precis som både Lajne och Cyber skriver, om sk. satellitceller och att nybildade muskelceller inte "dör". När jag berättade detta för en expert inom området på GIH förkastade han den idén totalt utan härledde muskelminne till förbättrad ensymkapaciteter något jag hade väldigt svårt att greppa. Jag tror att systemet bakom fenomenet muskelminne är mycket mer avancerat på mikrobiologinivå än man tror och att det är flera biologiska system som samverkar för att det ska få en vettig förklaring rent fysiologiskt.

Vi får helt enkelt bara acceptera att det existerar då, tills bättre fakta kommer fram.

Webbsida

Angående talet om muskelcellkärnor och satellitceller som nybildades etc, så trodde jag det var en eller flera studier som visade på att detta fenomen infann sig då steroider varit med i bilden, men inte att det faktiskt var så vid  muskelminne också, även om jag välkomnar det ifall det skulle vara så! ;)

Senast redigerat av Tobbeno (2008-04-20 22:46)

Webbsida

http://www.bodybuildingfanatic.com/start.jpghttp://www.bodybuildingfanatic.com/finish.jpg

Bilderna är tagna med 28 dagars mellanrum på Casey Viator under Coloradoexperimentet. Det skiljer ungefär 20kg mellan bilderna. Det här är något som inte ens massiv doping skulle klara av och jag har aldrig förut hört tallas om något värre (och jag har läst försök med extrema mängder hormonprepparat). Casey var ett genetiskt freak samtidigt som han hade varit mycket mycket större innan experimentet började. Han hade dock inte tränat under en lång tid innan första bilden togs då han hade lagt av med BB-karriären och trapppat ner träningen. Oavsett hur det gick till är det helt sjukt då tiden mellan bilderna är verifierad.

Webbsida

Har faktiskt läst endel om det experimentet tidigare Arthur Jones hade med honom och det är klart att det är ett ypperligt exempel på det sk muskelminnet.

Att man efter en olycka eller stor skada kan komma tillbaka snabbt är ju en sak.
Men hur mycket kan jag i mitt fall hoppas på egentligen? (för att återknyta till min första fundering)
Och hur SNABBT kommer det gå för mig att komma upp i liknande styrka och muskelmassa som vad jag hade i augusti/september för ett halvår sedan?

För att förklara vad som ledde till den förlorade muskelmassan så kan jag nämna att min tränare i den nya klubben inte gillade styrketräning på "för höga" vikter(!) och att vi hade flera löp-pass om dagen 2-3 st i flera veckor. Det innbar -8kg på kanske en månad. Sedan efter det stukade jag båda handlederna och fick dessutom en spricka i den ena vilket pajade den mesta av överkroppens träning under en period.

Nu är jag i princip helt återställd, och har tid och möjlighet att träna efter eget program till i princip augusti igen.

EDIT: Inte för att det egentligen spelar någon roll, för jag kommer träna på och äta på som planerat.
Men det är ju alltid kul att spåna lite i dessa ämnen. Det är väl det som för oss hit om och om igen, eller? ;)

Senast redigerat av Tobbeno (2008-04-20 23:18)

Jag skulle gissa på 6-8 veckor innan du är tillbaka i dina gamla fotspår-

Du har en kul tid framför dig :)

Webbsida

Tänkte lägga upp en liten uppdatering för att visa att det faktiskt går framåt sakta men säkert. Hur stor skillnaden är får man väl själv avgöra, men vågen visar ungefär 5kg up och nog börjar det bli lite mer former på rätt ställen, även om jag har en bit kvar till riktig form.

http://www.tobbeo.com/skillnad.jpg
103kg respektive 98kg (ca en månad mellan bilderna).

Kommentarer uppskattas!
(ja, det är inga riktiga poser, de sparar jag till de riktiga före- och efterbilderna jag tänkt slänga upp senare i sommar, utan bör ses som en "sneak-peak" haha).

Senast redigerat av Tobbeno (2008-05-13 15:50)

Registrerad: 2006-12-30

Det ser bra ut Tobbeno. Musklerna ser mycket fylligare ut på efterbilden. Det är väl den till vänster ?

Webbsida

Haha härligt att kommentera och sen behöva fråga vilken som är efterbilden=D. Men jag håller med, du ser en aning större ut på efterbilden, framför allt har nederdelen av pecsen en mycket tydligare skugga nu. Sen har du sjuka obliques om jag inte ser helt fel, riktigt coolt. Men ska du bli en sån där baddibilder i sommar får du nog kötta lite mer delts tyvärr, de släpar efter resten:/
Alltid svårare att se framsteg på bara överkroppen också, det händer ju ibland att benen går riktigt mkt framåt medan resten står still och då syns det ingen skillnad helt enkelt. Men det har du ju dina "riktiga" bilder till:P

Registrerad: 2006-12-30

Lajne, de va mer som ett skämt : D

Men det förstog du säkert..

Senast redigerat av Frontline-warrior (2008-05-13 16:32)

Webbsida

Absolut, det jag skrev var menat att uppmärksamma dig på att jag såg ditt skämt och tyckte det var kul=)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

för att skriva något om muskelminne så kan vi ta allas vår arnold som lysande exempel. mellan terminator 2 och 3 så var han ju ett totalt vrak, men trots det, och trots sin ålder på 55 år så bygde han upp samma mått till trean som i tvåan, på -om jag minns rätt- fyra månader i gymmet, fyra timmar per dag med träning av olika slag.

Webbsida

Tack för kommentarerna! haha jo det är den bilden till vänster som är nyast. ;)

Angående axlarna, så kommer de nog växa de med, men jag misstänker att de/den bilden/-erna jag lade upp inte ger dem full rättvisa. Men sen spelar det egentligen ingen roll hur de ser ut proportionerligt eftersom de bara ska användas till att kasta bollar i framtiden ändå, haha! Har aldrig haft några BB ambitioner även om det såklart är kul att hålla någorlunda symmetri i sitt byggande.

(Lär ju ändå aldrig få till nån vettig symetri med mina Obliques som sagt, haha! De lär väl ha blivit som de är genom år av brottande på linjen med andra handbollskillar)

Om 4 veckor till kommer det nog fler bilder, förhoppningsvis har jag roligare resultat att visa då! (har ju fortfarande en bra bit kvar innan jag är i närheten av min forna "storhetstid")

EDIT: Angående Arnold så var det fejkbilder som lades ut och flitigt visades i de kvällstidningar med fantiastisk efterforskande jorunalistik mellan de filmerna, och bör därmed INTE tas på något som helst allvar. Även om han självklart inte höll samma form mellan topparna. (Sen kan man väl misstänka att det var endel mer eller mindre tillåtna preparat inblandade i bilden när det gäller just honom..)

EDIT 2: Angående mina ben så har de alltid rejält mycket lägre fett% än resten av kroppen och därmed egentligen relativt ointressanta att visa skillnad på så länge man inte lagt på ordentligt med massa. Men som sagt, de kommer de med vid ett senare tillfälle.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-05-13 17:39)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB