Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Livsfarliga antioxidanter

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

När jag tar c-vitamin brukar jag ta det tillsammans med Omega 3-kapslar så man får synergieffekten av vitamin C och E. Ska nog sluta med c-vitamin om det bara är kontraproduktivt i höga doser. Synd bara att det är så jäääkla gott!

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

Ta halva dosen vitamin C... nam nam :)

Registrerad: 2006-08-28

ronekinky skrev:

jag äter en multivitamin tablett om dagen:

A-vitamiini 300 μg (37,5%*)

B1-vitamiini 1,4 mg (100%*)

B2-vitamiini 1,6 mg (100%*)

niasiini(B3) 15 mg (83%*)

pantoteenihappo (B5) 4 mg (67%*)

B6-vitamiini 2,2 mg (110%*)

B12-vitamiini 3 μg (300%*)

folsyra 400 μg (200%*)

D-biotiini 30 μg (100%*)

C-vitamiini 75 mg (125%*)

D3-vitamiini 10 μg (200%*)

E-vitamiini 10 mg (100%*)

magnesium 120 mg (40%*)

zink 15 mg (100%*)

jod 150 μg (100%*)

mangaani 2,5 mg

kromi 30 μg

seleeni 50 μg  (% är rekommenderat dagligt intag)

ämnena står på finska men orden är nästan samma på svenska. tänkte bara fråga om det finns nån risk för överdosering av nån vitamin eller annat ämne med en sån här tablett om dagen + vanlig kost? själv har jag hört att värdena är såpass låga i en sånhär tablett att det int finns risk för bieffekter tillsammans med vanlig kost..men tänkte d vore intressant att höra era åsikter...

Det bör vara mycket liten risk för överdosering med en sådan tablett/dag. fast äter du bra mat kan den vara onödig. Det som jag ser som är mindre bra med det märket är att för mineralerna är endast några med. De flesta mineraler är mycket lika varandra rent kemiskt och har därför samma upptagsväg. Så äter man mycket av en, så kan det i värsta fall leda till att man får brist på av en annan. De vanliga saknas är järn ock kalcium, men jag antar att du är kille. Ni brukar inte få för lite järn och dessutom dricka mycket mjölk. Koppar, kalium och fosfor saknas också, men de brukar inte vara ämnen man får brist av. Äter man mycket salt kan man få när mycket natrium i förhållande till kalium.

Registrerad: 2007-01-29

ok tack för svaret

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Ironwoman skrev:

nivanson skrev:

Jag slutar genast med att äta vitaminer varje dag! Nu blir det en gång i veckan...

Men C-Vitaminbrus varje dag är väl inte dåligt?

Läs tråden jag länkade till.

C-vitaminbrus är grymt överdoserat. I sverige är rekommenderat dagligt intag 60 mg c-vitamin, men det finns länder som har högre siffror, upp till 200 mg. För att undvika sjukdom (skjörbjugg) räcker 10 mg. En brustablett ger 1000 mg... Så om man nu verkligen vill ta tillskott så kan man ta en tiondels brustablett. Överskott av vitamin c, utsöndrar man via urin, så det borde inte vara någon fara med ett måttligt överintag (som en brustablett).

Du drar slutsatsen att Cvitamin är grymt överdoserat för att 10mg räcker för att undvika skörbjugg. Som om att undvika skörbjugg skulle vara det enda man bör bry sig om när man funderar över Cvitamindosering.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nej, hon drar den slutsatsen därför att RDI är 60-200mg, plus att högsta rekommenderade intag är 1000mg, vilket gör att c-vitamin brus är just grymt överdoserat:P

Registrerad: 2006-01-29

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_199549.svd

Livsfarligt var ordet :)

Livsfarligt för tablettillverkarna och kräkemedelsverkets lakejer som vet att om folk är FÖR friska så går det åt helevete med dera aktieägare och inkomster!

Senast redigerat av mustafa1 (2008-04-22 22:38)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB