Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kalciumproduktion?

Registrerad: 2007-10-14

Hörde på "sjukhuset" (serie på tv) att en snubbe skulle operera sköldkörteln(?) tror jag de va för att han hahe för hög kalciumproduktion.
Blev lite skraj, kan man få högre kalciumproduktion av att äta/dricka mycket mejeriprodukter/annat med kalcium i? :S Måste bara höra, annars kanske det inte så lämpligt o dricka så mycket hehe.

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Man brukar tillföra kalcium efter en sköldkörteloperation. Kan det varit det dem gjorde?

Det är bisköldkörtlarna som sköter regleringen av kalcium. Dessa 4 pyttesmå körtlar finns belägna bakom sköldkörteln och måste ibland flyttas vid operativa ingrepp.

Kroppen producerar inte kalcium själv, det är något du får i dig genom krubbet. Vad jag vet kan  överkonsumtion av kalcium (tillsammans med stora intag D-vitamin) leda till njursten och förkalkningar, några andra risker finns nog inte.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

För stort intag av kalcium är väl en riskfaktor för prostatacancer också om jag inte missminner mig? Tror Honn har tjatat om det varenda gång diskussionen om vitaminpiller kommer upp:P

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Tror patienten plockade bort någon av de s.k. parathyroidea (Bisköldkörtlarna). Man kan ta bort en eller flera, vi har som Herr Oberst säger 4 st. Om de förstoras p.g.a. malignitet (cancer) kan deta leda till en ökad produktion at parathyroideahormon (PTH), detta kallas hyperparathyroidism. Detta syndrom kan äver orsakas av andra saker, men sällan genom bara föda. PTH reglerar och regleras primärt kalcium-nivåerna i kroppen, dvs det är en jämvikt mellan kalcium<->PTH som kroppen sköter. För mycket PTH hormon i kroppen säger åt kroppen ett par olika saker, bland dem att:

1/Ta upp mer kalcium i tarmen ifrån födan
2/Ta mer kalcium ifrån vårt skelett
3/Ta upp mer utsöndrat kalcium i njurarna ifrån vårt urin

Vilket såklart leder till förhöjda kalciumnivåer i kroppen. Detta kan leda till:

1/Njursten
2/Ofrivilliga muskelkontrationer
3/Hjärtarytmier

Men om du inte dricker överdrivna mängder kalcium tror jag inte du behöver oroa dig, kroppen är bra på att buffra sådant själv. Det med prostatacancer vet jag inget om, men är säkert sant:)

(http://www.sallsyntadiagnoser.nu/start.asp?sida=9660 <- Intressant länk där man kan läsa lite om kalcium och PTHs funktioner, fast vid en sjukdom där man har låg produktion av PTH)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB